מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
צורב מתחיל
הודעות: 794
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' מאי 29, 2022 1:57 am

ילדיי שאלוני, אם הגיע כל אחד לפני משה רבינו אהרן הכהן והנשיאים, עם ספרי יוחסין, הרי אפי' אם זה לקח לכל א' חצי דקה זה כמה חודשים?

אולי כתוב שזה נס, ואנכי לא ידעתי.

באחד העלונים ראיתי מביאים מר' זלמן סורוצקין באזנים לתורה שהדגיש איך שמיד משה רבינו מנה, ולא כמו שתהליך כזה מתמשך בזמנינו. ואכן הוא מפורש בפסוק, אבל לא כתוב עד מתי זה נמשך.

אליהו חיים
הודעות: 956
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » א' מאי 29, 2022 6:44 am

צורב מתחיל כתב:ילדיי שאלוני, אם הגיע כל אחד לפני משה רבינו אהרן הכהן והנשיאים, עם ספרי יוחסין, הרי אפי' אם זה לקח לכל א' חצי דקה זה כמה חודשים?

אולי כתוב שזה נס, ואנכי לא ידעתי.

באחד העלונים ראיתי מביאים מר' זלמן סורוצקין באזנים לתורה שהדגיש איך שמיד משה רבינו מנה, ולא כמו שתהליך כזה מתמשך בזמנינו. ואכן הוא מפורש בפסוק, אבל לא כתוב עד מתי זה נמשך.

הרמב"ן בפסוק י"ח כתב דזירז משה רבינו לצוות הנשיאים ולהקהל העם ולהתחיל הפקידה באחד לחודש השני אבל לא נשלם המנין ביום אחד, ולכך חזר ואמר ויפקדם במדבר סיני להודיע שהיה במקום ההוא לא ביום ההוא.
החת"ס עה"ת (שטרן) דן עם הרמב"ן ד'אדרבא קמ"ל קרא שהחל וכילה ביום אחד משום שלא להפסיד אותם הנעשים בני כ' בין היום למחר שלא ימותו בגזירת מרגלים' (ועיי"ש מה דיישב בקטע הבא דקדוק הרמב"ן מפסור ויפקדם במדבר סיני).
ובמשיבת נפש (מכו"י- מגדולי חכמי אשכנז) כתב 'שא עיניך וצא ולמד ממרע"ה שנצטוה לו באחד לחודש לשאת מספר כל ישראל ולא החמיץ המצוה וקיים אותו באותו יום ולא דחה אותה אפילו מקצתה ואע"ג שבלתי ספק הוא מלאכה גדולה לאסוף ולספור עם רב כזה'.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' מאי 30, 2022 6:24 pm

אליהו חיים כתב:
צורב מתחיל כתב:ילדיי שאלוני, אם הגיע כל אחד לפני משה רבינו אהרן הכהן והנשיאים, עם ספרי יוחסין, הרי אפי' אם זה לקח לכל א' חצי דקה זה כמה חודשים?
אולי כתוב שזה נס, ואנכי לא ידעתי.
באחד העלונים ראיתי מביאים מר' זלמן סורוצקין באזנים לתורה שהדגיש איך שמיד משה רבינו מנה, ולא כמו שתהליך כזה מתמשך בזמנינו. ואכן הוא מפורש בפסוק, אבל לא כתוב עד מתי זה נמשך.

הרמב"ן בפסוק י"ח כתב דזירז משה רבינו לצוות הנשיאים ולהקהל העם ולהתחיל הפקידה באחד לחודש השני אבל לא נשלם המנין ביום אחד, ולכך חזר ואמר ויפקדם במדבר סיני להודיע שהיה במקום ההוא לא ביום ההוא.
החת"ס עה"ת (שטרן) דן עם הרמב"ן ד'אדרבא קמ"ל קרא שהחל וכילה ביום אחד משום שלא להפסיד אותם הנעשים בני כ' בין היום למחר שלא ימותו בגזירת מרגלים' (ועיי"ש מה דיישב בקטע הבא דקדוק הרמב"ן מפסור ויפקדם במדבר סיני).
ובמשיבת נפש (מכו"י- מגדולי חכמי אשכנז) כתב 'שא עיניך וצא ולמד ממרע"ה שנצטוה לו באחד לחודש לשאת מספר כל ישראל ולא החמיץ המצוה וקיים אותו באותו יום ולא דחה אותה אפילו מקצתה ואע"ג שבלתי ספק הוא מלאכה גדולה לאסוף ולספור עם רב כזה'.

על כוח חכמי ישראל למנות ולספור דברים רבים בסקירה אחת, ראה המצורף פה, וכיו"ב מסופר גם בגדולי גאוני ישראל אחרים, דוגמת ר' צדוק הכהן מלובלין, החזון איש, מרן הגרי"ז, ר' משה פיינשטיין.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_עמוד אש - שיינברגר, יוסף בן דוד_192_194.pdf
(609.95 KiB) הורד 39 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 30, 2022 8:16 pm

בתשב"ץ כתב שנמנו בט"ו, וביארתי בספרי כי כוונתו שאז נגמר המנין:
בתשב"ץ (ח"ג סי' קלז) כתב, כי מנין הלויים וחנייתם סביב למשכן היה בט"ו באייר, ולכאורה זהו הלכתא בלא טעמא. ויתכן, שכוונתו לומר שהמנין נגמר קודם ט"ו, כי בי"ד באייר נעשה פסח שני, וכן משמע מדברי הסדר עולם (פ"ח):

וידבר ה' אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית, שאו את ראש, ואחר כך פקוד כל בכור זכר לבני ישראל, ואחרי כן נשא את ראש בני קהת, ואחרי כן נשא את ראש בני גרשון גם הם, ואחרי כן בני מררי, ואחרי כן על פי ה' פקד אותם ביד משה. בי"ד באייר שחטו טמאי נפש פסח שני.

צורב מתחיל
הודעות: 794
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' מאי 31, 2022 12:30 am

באמונתו כתב:על כוח חכמי ישראל למנות ולספור דברים רבים בסקירה אחת, ראה המצורף פה, וכיו"ב מסופר גם בגדולי גאוני ישראל אחרים, דוגמת ר' צדוק הכהן מלובלין, החזון איש, מרן הגרי"ז, ר' משה פיינשטיין.

אכן במנין במחצית השקל לחוד לא התקשיתי, אבל כאן כתי' ויתיידלו על משפחותם שהביאו ספרי יוחסין, והרמב"ן ביאר שמשה רבינו ואהרן הכהן בעצמם התעסקו עם כל אחד ואחד וברכוהו, ובזה התקשיתי.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' מאי 31, 2022 1:46 am

צורב מתחיל כתב:
באמונתו כתב:על כוח חכמי ישראל למנות ולספור דברים רבים בסקירה אחת, ראה המצורף פה, וכיו"ב מסופר גם בגדולי גאוני ישראל אחרים, דוגמת ר' צדוק הכהן מלובלין, החזון איש, מרן הגרי"ז, ר' משה פיינשטיין.

אכן במנין במחצית השקל לחוד לא התקשיתי, אבל כאן כתי' ויתיידלו על משפחותם שהביאו ספרי יוחסין, והרמב"ן ביאר שמשה רבינו ואהרן הכהן בעצמם התעסקו עם כל אחד ואחד וברכוהו, ובזה התקשיתי.

משה הרי כתב שלוש עשרה ס"ת כולם ביום אחד.

אליהו חיים
הודעות: 956
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ג' מאי 31, 2022 7:54 am

בן מיכאל כתב:בתשב"ץ כתב שנמנו בט"ו, וביארתי בספרי כי כוונתו שאז נגמר המנין:
בתשב"ץ (ח"ג סי' קלז) כתב, כי מנין הלויים וחנייתם סביב למשכן היה בט"ו באייר, ולכאורה זהו הלכתא בלא טעמא. ויתכן, שכוונתו לומר שהמנין נגמר קודם ט"ו, כי בי"ד באייר נעשה פסח שני, וכן משמע מדברי הסדר עולם (פ"ח):

וידבר ה' אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית, שאו את ראש, ואחר כך פקוד כל בכור זכר לבני ישראל, ואחרי כן נשא את ראש בני קהת, ואחרי כן נשא את ראש בני גרשון גם הם, ואחרי כן בני מררי, ואחרי כן על פי ה' פקד אותם ביד משה. בי"ד באייר שחטו טמאי נפש פסח שני.

הנידון של השואל [ומה שדן הרמב"ן והחת"ס בזה אם יש ראיה מהפסוק או לא בזה] הוא לגבי מנין של שבטי ישראל בלי הלויים (שבפרשה ראשונה), אבל דברי התשב"ץ לגבי מנין בני לוי דוקא שהמנין הזה היה בט"ו.
אך צריך טעם למה דוקא בט"ו וכמו שהקשה הרב בן מיכאל, ואין לומר משום דעדיין לא נטהרו מטומאת מת עד פסח שני, דאף אם כן הרי דבר תורה טמא מותר בכל מחנה לויה.

באמונתו
הודעות: 3214
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי באמונתו » ד' יוני 01, 2022 10:16 am

אליהו חיים כתב:
בן מיכאל כתב:בתשב"ץ כתב שנמנו בט"ו, וביארתי בספרי כי כוונתו שאז נגמר המנין:
בתשב"ץ (ח"ג סי' קלז) כתב, כי מנין הלויים וחנייתם סביב למשכן היה בט"ו באייר, ולכאורה זהו הלכתא בלא טעמא. ויתכן, שכוונתו לומר שהמנין נגמר קודם ט"ו, כי בי"ד באייר נעשה פסח שני, וכן משמע מדברי הסדר עולם (פ"ח):

וידבר ה' אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית, שאו את ראש, ואחר כך פקוד כל בכור זכר לבני ישראל, ואחרי כן נשא את ראש בני קהת, ואחרי כן נשא את ראש בני גרשון גם הם, ואחרי כן בני מררי, ואחרי כן על פי ה' פקד אותם ביד משה. בי"ד באייר שחטו טמאי נפש פסח שני.

הנידון של השואל [ומה שדן הרמב"ן והחת"ס בזה אם יש ראיה מהפסוק או לא בזה] הוא לגבי מנין של שבטי ישראל בלי הלויים (שבפרשה ראשונה), אבל דברי התשב"ץ לגבי מנין בני לוי דוקא שהמנין הזה היה בט"ו.
אך צריך טעם למה דוקא בט"ו וכמו שהקשה הרב בן מיכאל, ואין לומר משום דעדיין לא נטהרו מטומאת מת עד פסח שני, דאף אם כן הרי דבר תורה טמא מותר בכל מחנה לויה.

הא מ"מ, טהרת הלויים (פרשת בהעלותך)
(ה) וידבר יי אל משה לאמר:
(ו) קח את הלוים מתוך בני ישראל וטהרת אתם:
(ז) וכה תעשה להם לטהרם הזה עליהם מי חטאת והעבירו תער על כל בשרם וכבסו בגדיהם והטהרו:
(ח) ולקחו פר בן בקר ומנחתו סלת בלולה בשמן ופר שני בן בקר תקח לחטאת:
(ט) והקרבת את הלוים לפני אהל מועד והקהלת את כל עדת בני ישראל:
(י) והקרבת את הלוים לפני יי וסמכו בני ישראל את ידיהם על הלוים:
(יא) והניף אהרן את הלוים תנופה לפני יי מאת בני ישראל והיו לעבד את עבדת יי:
(יב) והלוים יסמכו את ידיהם על ראש הפרים ועשה את האחד חטאת ואת האחד עלה ליי לכפר על הלוים:
(יג) והעמדת את הלוים לפני אהרן ולפני בניו והנפת אתם תנופה ליי:
(יד) והבדלת את הלוים מתוך בני ישראל והיו לי הלוים:
(טו) ואחרי כן יבאו הלוים לעבד את אהל מועד וטהרת אתם והנפת אתם תנופה
:
(טז) כי נתנים נתנים המה לי מתוך בני ישראל תחת פטרת כל רחם בכור כל מבני ישראל לקחתי אתם לי:
(יז) כי לי כל בכור בבני ישראל באדם ובבהמה ביום הכתי כל בכור בארץ מצרים הקדשתי אתם לי:
(יח) ואקח את הלוים תחת כל בכור בבני ישראל:
(יט) ואתנה את הלוים נתנים לאהרן ולבניו מתוך בני ישראל לעבד את עבדת בני ישראל באהל מועד ולכפר על בני ישראל ולא יהיה בבני ישראל נגף בגשת בני ישראל אל הקדש:
(כ) ויעש משה ואהרן וכל עדת בני ישראל ללוים ככל אשר צוה יי את משה ללוים כן עשו להם בני ישראל:
(כא) ויתחטאו הלוים ויכבסו בגדיהם וינף אהרן אתם תנופה לפני יי ויכפר עליהם אהרן לטהרם:
(כב) ואחרי כן באו הלוים לעבד את עבדתם באהל מועד לפני אהרן ולפני בניו כאשר צוה יי את משה על הלוים כן עשו להם
:
מחייבת שייטהרו בהחלט. עוד מסתמא אהרן הכהן נזהר מן טמאי מתים.
י"א מישאל ואלצפן היו, והם מן הלויים.

אליהו חיים
הודעות: 956
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: כמה זמן נמשך מניית עמ"י במדבר?

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' יוני 01, 2022 3:13 pm

באמונתו כתב:
אליהו חיים כתב:
בן מיכאל כתב:בתשב"ץ כתב שנמנו בט"ו, וביארתי בספרי כי כוונתו שאז נגמר המנין:
בתשב"ץ (ח"ג סי' קלז) כתב, כי מנין הלויים וחנייתם סביב למשכן היה בט"ו באייר, ולכאורה זהו הלכתא בלא טעמא. ויתכן, שכוונתו לומר שהמנין נגמר קודם ט"ו, כי בי"ד באייר נעשה פסח שני, וכן משמע מדברי הסדר עולם (פ"ח):

וידבר ה' אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית, שאו את ראש, ואחר כך פקוד כל בכור זכר לבני ישראל, ואחרי כן נשא את ראש בני קהת, ואחרי כן נשא את ראש בני גרשון גם הם, ואחרי כן בני מררי, ואחרי כן על פי ה' פקד אותם ביד משה. בי"ד באייר שחטו טמאי נפש פסח שני.

הנידון של השואל [ומה שדן הרמב"ן והחת"ס בזה אם יש ראיה מהפסוק או לא בזה] הוא לגבי מנין של שבטי ישראל בלי הלויים (שבפרשה ראשונה), אבל דברי התשב"ץ לגבי מנין בני לוי דוקא שהמנין הזה היה בט"ו.
אך צריך טעם למה דוקא בט"ו וכמו שהקשה הרב בן מיכאל, ואין לומר משום דעדיין לא נטהרו מטומאת מת עד פסח שני, דאף אם כן הרי דבר תורה טמא מותר בכל מחנה לויה.

הא מ"מ, טהרת הלויים (פרשת בהעלותך)
(
מחייבת שייטהרו בהחלט. עוד מסתמא אהרן הכהן נזהר מן טמאי מתים.
י"א מישאל ואלצפן היו, והם מן הלויים.

נכון מאוד, לא לקחתי בחשבון את מעשה התנופה שמעכב לקידוש הלויים. וא"כ קביעות התשב"ץ לט"ו אייר נתבאר היטב. יישר כח


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים