מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שנה נעלמת של חיי משה רבינו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 30, 2023 7:02 pm

חיפשתי ולא מצאתי את הקושיא

מבואר במתני' (עדיות פ"ב משנה ז')מִשְׁפַּט הַמִּצְרִיִּים, שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ. שהדין במצרים היתה י"ב חודש. זאת אומרת שהתייצבות שניה של משה רבינו, בעת אשר התרה אותו על הפיכת היאור לדם, היתה בט"ו ניסן (ואם קדם או איחר יום או יומיים לא נורא). ועיי"ש בתוי"ט שהביא המקור - משפט המצריים שנים עשר חדש - דכתיב (שמות ה') לקושש קש לתבן. אימתי התבן מצוי שם באייר. והם יצאו בניסן. סדר עולם. הראב"ד: נמצא שבאייר היה.

משה רבינו בעת התייצבות זו היה בן שמונים שנה, כדכתיב בקרא וּמשֶׁה בֶּן שְׁמֹנִים שָׁנָה וְאַהֲרֹן בֶּן שָׁלשׁ וּשְׁמֹנִים שָׁנָה בְּדַבְּרָם אֶל פַּרְעֹה: והיינו שבז' אדר שקדם הגיע לגיל שמונים.

נמצא שבעת היציאה ממצרים היה משה רבינו בן שמונים ואחד.

אחרי ארבעים שנה במדבר, בז' אדר שקדם לכניסת כלל ישראל לארץ ישראל, הגיע משה רבינו לגיל מאה ועשרים ואחד.

ובקרא כתיב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם לֹא אוּכַל עוֹד לָצֵאת

איפוא נעלם שנה אחת משנותיו?

שוב הראוני שהחת"ס מקשה את הקושיא הזאת
155830_55.png
155830_55.png (66.34 KiB) נצפה 913 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 30, 2023 7:13 pm

גם אני התקשיתי בזה, ובלי להתעמק עניתי לעצמי בנוסח של שנים מובלעות זו בזו.
אבל לא בדקתי לעומק הנחה זו והאם תיתכן.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2697
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ינואר 30, 2023 7:17 pm

הבלעת השנים איננה תירוץ, כי אנו יודעים מהגמרא שבז' אדר נולד והכל קרה אחרי ז' אדר.

בדרשות חת"ס דף קיז טור ב' כתב דבר פלא בזה, בענין שנות עולם ומעל"ע, עיי"ש.

אבל עיקר שאלתי היא האם אין מבואר תשובה לזה בראשונים? הרי קושיא פשוטה היא ולמה לא שמענו או מצאנו שדנים בזה?

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 30, 2023 7:27 pm

לא רק שלא דנים, אלא שלהדיא כתב רש"י שמשה היה בן שמונים שנה ביציאת מצרים.

שמות ב, א:
שנולדה [יוכבד] בבואה למצרים בין החומות, ומאתים ועשר שנה נשתהו שם, וכשיצאו היה משה בן שמונים שנה, אם כן כשנתעברה ממנו היתה בת ק״ל.

סוטה יב, א:
בת מאה ושלשים - כדמפרש ואזיל שנולדה בירידתן למצרים וישראל עמדו שם ר"י שנה ומשנולד משה לא נתעכבו אלא פ' שנים כדכתיב ומשה בן שמונים שנה וגו' בדברם אל פרעה (שמות ז) ואותה שנה יצאו נמצא שעברו מירידתם עד שנולד משה ק"ל שנה.


לא ראיתי בהודעתך שאתה מחפש תשובה לשאלה מדוע לא מצאנו שאלה זו בראשונים ושזה עיקר שאלתך. חשבתי שאתה מחפש תשובות לגוף השאלה.

בן מיכאל
הודעות: 2254
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ינואר 30, 2023 7:43 pm

מה שכתבתי בזה בספרי:
ומשה בן שמונים שנה
הכתוב מסיים את תולדות בני לוי ואומר (ז ז): וּמֹשֶׁה֙ בֶּן־שְׁמֹנִ֣ים שָׁנָ֔ה וְאַֽהֲרֹ֔ן בֶּן־שָׁלֹ֥שׁ וּשְׁמֹנִ֖ים שָׁנָ֑ה בְּדַבְּרָ֖ם אֶל־פַּרְעֹֽה. והנה, כפי שהבאנו לעיל הדעה העיקרית בחז"ל ובמפרשים היא שהמעשה הזה היה שנה קודם יציאת מצרים, ולפי זה בשעת יציאת מצרים היה משה בן שמונים ואחת שנה. והנה, משה נפטר בין ראש חודש שבט לז' באדר (ראה בעיונינו לוזאת הברכה), ובחז"ל (ספרי פרשת דברים פיסקא ב, תוספתא סוטה פי"א ה"ו, ר"ה יא.) דרשו מהפסוק בֶּן־מֵאָה֩ וְעֶשְׂרִ֨ים שָׁנָ֤ה אָנֹכִי֙ הַיּ֔וֹם (דברים לא ב), כי באותו יום שנולד בו מת. ואם כן יוצא שמשה נפטר בן מאה עשרים ואחת, וזה קשה כי בכתוב (דברים לד ז) נאמר: וּמֹשֶׁ֗ה בֶּן־מֵאָ֧ה וְעֶשְׂרִ֛ים שָׁנָ֖ה בְּמֹת֑וֹ.
לפיכך פירשו בתוספות (ראה תוספות השלם), כי הכונה שמשה נכנס לשנתו השמונים, דהיינו שבעצם היה בן שבעים ותשע. תירוץ נוסף כותב היעב"ץ (זבחים קיח:), כי בני ישראל שהו במדבר רק שלושים ותשע שנים, וביקש להוכיח כן מדברי הגמרא (שאמרה כי כלב שהיה בן ארבעים כששלחו משה בין המרגלים בשנה שניה, היה בן שבעים ושמונה כשעברו את הירדן). אמנם חידוש זה הינו צריך עיון גדול, וראה בזה בעיונינו בפרשת שלח.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2095
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ב' ינואר 30, 2023 8:44 pm


צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 30, 2023 9:00 pm

ראיתי תירוץ מאד יפה, של הרבי מליובאוויטש זצ"ל.
מעמד הסנה היה בט"ו ניסן [סדר עולם].
משפט המצרים י"ב חודש נמנה ממעמד הסנה [גר"א על הסד"ע שם].
משעה שגזר פרעה לא לתת תבן וכו' הלך משה למדין ושהה שם ששה חודשים [שמו"ר ה, יט], כלומר עד חודש תשרי [חצי שנה לפני היציאה, והמכות כולן נכנסות בחצי שנה].
הכתוב שמשה בן שמונים שנה בעמדו לפני פרעה הוא א"כ בחודש תשרי כנ"ל.
שיטת רש"י [שמות ל, טז] ששנות אנשים נמנות לפי שנות עולם הנמנות מתשרי.
נמצא שבתשרי ההוא [שבו עמד משה לפני פרעה] כבר היה משה בן שמונים שנה לשנותיו, אף שטרם עברו שמונים שנה מז' אדר שבו נולד [שהוא הגיע רק חודש ושבוע לפני היציאה].
משא"כ הכתוב בן מאה ועשרים שנה אנכי היום [שנאמר בז' אדר, וכבר עבר מתשרי כמעט חצי שנה] דרשו חז"ל ממילת "היום" שבו ביום מלאו שנותיו מיום ליום ומחודש לחודש, וזה מוכרח א"כ להתייחס למניין שמז' אדר לז' אדר, ולא מתשרי [שלפי החשבון מתשרי היה אז כבר בתוך שנתו הקכ"א], לכן אומר משה שהוא אז בן מאה ועשרים שנה [ולא קכ"א], והוא ז' אדר הארבעים במספר מאותו ז' אדר הסמוך ליציאת מצרים [בט"ו ניסן], שבו נעשה משה בן שמונים שנה מיום לידתו.
עכ"ד.
ובזה מיושבים גם דברי רש"י הנ"ל בחישוב שנות יוכבד, שהרי החשבון הזה משתמש במניין שנות גלות מצרים, דהיינו סך של 210 שנים, ולא עושים אז שיקולים של "מתשרי מונים שנה לשנותיו של אדם", אלא רוצים לדעת סך של שנים "אמיתיות", ולזה כתב רש"י שבהיות משה בן שמונים שנה יצאו [היינו לפי גיל האמיתי של משה שנולד בז' אדר ובז' אדר הסמוך ליציאה מלאו לו שמונים שנה מיום לידתו], והוא באמת גם "באותה שנה" שבה אומרת התורה "ומשה בן שמונים שנה" שהיה זה בתשרי שלפני אותו ניסן, ובמנין שנות עולם אכן יצאו באותה שנה, כעבור חצי שנה מתשרי זה.

אמנם, התירוץ הזה נשען על שני מקורות שלא מוסכמים. על המדרש שמשה חזר למדין לששה חודשים אחרי עמידתו הראשונה לפני פרעה, ועל כך שמשפט המצריים י"ב חודש מתחיל ממעמד הסנה.

בגמרא ר"ה יא, א כתוב שבראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים. ולהמדרש שמות רבה הנ"ל הכוונה שמיד כשהתחילו המכות [שנמשכו חצי שנה לשיטתו] בטלה עבודה. אבל בתוספות שם כתבו: "בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים. רבי יהושע מודה בהא ברוב ספרים. ואע"פ שהתחילו המכות מניסן, דמשפט המצרים י"ב חודש כדתנן בעדיות (פ"ב משנה י) מ"מ לא פסקה עבודה עד תשרי".
ובאמת שכדברי התוספות משמע במדרשים, שעוד במכת ערוב מתואר כיצד עבדו היהודים כמטפלים [פדגוגים] לילדי המצרים ששלחו אותם לעשות כן. ומתאים עם מה שבחמש מכות ראשונות עדיין חיזקו המצרים את לבם מעצמם, וכלומר שמשך זמן של חצי מהמכות עדיין לא בטלה עבודה מאבותינו, אלא לכל היותר בטל מיד קושי השעבוד, אבל לא בטלה העבודה מכל וכל. משא"כ לפי המדרש הנ"ל בטלה עבודה מאבותינו מכל וכל ברגע שהתחילו המכות. ועיין.

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 30, 2023 9:04 pm

גם בספר "סדרי פרשיות" [גולדשטיין, נמצא באוצר] מדבר בזה בכ"מ, עיי"ש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 31, 2023 7:12 am

צופה_ומביט כתב:ראיתי תירוץ מאד יפה, של הרבי מליובאוויטש זצ"ל.
מעמד הסנה היה בט"ו ניסן [סדר עולם].
משפט המצרים י"ב חודש נמנה ממעמד הסנה [גר"א על הסד"ע שם].
משעה שגזר פרעה לא לתת תבן וכו' הלך משה למדין ושהה שם ששה חודשים [שמו"ר ה, יט], כלומר עד חודש תשרי [חצי שנה לפני היציאה, והמכות כולן נכנסות בחצי שנה].
הכתוב שמשה בן שמונים שנה בעמדו לפני פרעה הוא א"כ בחודש תשרי כנ"ל.
שיטת רש"י [שמות ל, טז] ששנות אנשים נמנות לפי שנות עולם הנמנות מתשרי.
נמצא שבתשרי ההוא [שבו עמד משה לפני פרעה] כבר היה משה בן שמונים שנה לשנותיו, אף שטרם עברו שמונים שנה מז' אדר שבו נולד [שהוא הגיע רק חודש ושבוע לפני היציאה].
משא"כ הכתוב בן מאה ועשרים שנה אנכי היום [שנאמר בז' אדר, וכבר עבר מתשרי כמעט חצי שנה] דרשו חז"ל ממילת "היום" שבו ביום מלאו שנותיו מיום ליום ומחודש לחודש, וזה מוכרח א"כ להתייחס למניין שמז' אדר לז' אדר, ולא מתשרי [שלפי החשבון מתשרי היה אז כבר בתוך שנתו הקכ"א], לכן אומר משה שהוא אז בן מאה ועשרים שנה [ולא קכ"א], והוא ז' אדר הארבעים במספר מאותו ז' אדר הסמוך ליציאת מצרים [בט"ו ניסן], שבו נעשה משה בן שמונים שנה מיום לידתו.
עכ"ד.
ובזה מיושבים גם דברי רש"י הנ"ל בחישוב שנות יוכבד, שהרי החשבון הזה משתמש במניין שנות גלות מצרים, דהיינו סך של 210 שנים, ולא עושים אז שיקולים של "מתשרי מונים שנה לשנותיו של אדם", אלא רוצים לדעת סך של שנים "אמיתיות", ולזה כתב רש"י שבהיות משה בן שמונים שנה יצאו [היינו לפי גיל האמיתי של משה שנולד בז' אדר ובז' אדר הסמוך ליציאה מלאו לו שמונים שנה מיום לידתו], והוא באמת גם "באותה שנה" שבה אומרת התורה "ומשה בן שמונים שנה" שהיה זה בתשרי שלפני אותו ניסן, ובמנין שנות עולם אכן יצאו באותה שנה, כעבור חצי שנה מתשרי זה.

אמנם, התירוץ הזה נשען על שני מקורות שלא מוסכמים. על המדרש שמשה חזר למדין לששה חודשים אחרי עמידתו הראשונה לפני פרעה, ועל כך שמשפט המצריים י"ב חודש מתחיל ממעמד הסנה.

בגמרא ר"ה יא, א כתוב שבראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים. ולהמדרש שמות רבה הנ"ל הכוונה שמיד כשהתחילו המכות [שנמשכו חצי שנה לשיטתו] בטלה עבודה. אבל בתוספות שם כתבו: "בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים. רבי יהושע מודה בהא ברוב ספרים. ואע"פ שהתחילו המכות מניסן, דמשפט המצרים י"ב חודש כדתנן בעדיות (פ"ב משנה י) מ"מ לא פסקה עבודה עד תשרי".
ובאמת שכדברי התוספות משמע במדרשים, שעוד במכת ערוב מתואר כיצד עבדו היהודים כמטפלים [פדגוגים] לילדי המצרים ששלחו אותם לעשות כן. ומתאים עם מה שבחמש מכות ראשונות עדיין חיזקו המצרים את לבם מעצמם, וכלומר שמשך זמן של חצי מהמכות עדיין לא בטלה עבודה מאבותינו, אלא לכל היותר בטל מיד קושי השעבוד, אבל לא בטלה העבודה מכל וכל. משא"כ לפי המדרש הנ"ל בטלה עבודה מאבותינו מכל וכל ברגע שהתחילו המכות. ועיין.

בד"כ רגילים לומר "בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו" - היינו שביום זה היתה מכת דם, וזה מתאים לחשבון שכל התראה היתה ג רבעי חודש, וכל מכה היתה שבוע, וג' מכות באו בלא התראה כלל (דוק ותשכח).
אבל עפ"ז משה עמד לפני פרעה טרם הגיעו לגיל שמונים שנה - כי ההתראה על מכת דם, ומעשה המטה שהפך לתנין (שקדם לה), היו לפני ראש השנה.
ויש ליישב.

צופה_ומביט
הודעות: 4520
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 31, 2023 9:35 am

התירוץ של הרבי מליובאוויטש זצ"ל מיוסד כנ"ל על הרכבה של כמה מקורות. ואם נוקטים שבט"ו בניסן היה מעמד הסנה [סד"ע], ולאחר שדיבר משה עם פרעה [בפעם הראשונה] והכביד את הגזירה חזר משה למדין לששה חודשים [שמו"ר], הרי שההתראה על מכת דם היתה לכל המוקדם בט"ו בתשרי (תאריך סוכות לעתיד).
[ובאמת אמרו חז"ל שמשה סרהב ללכת שבעה ימים (הם שבעת ימי פסח לעתיד), ולפי זה ההתראה על מכת דם היתה לכל המוקדם בכ"א-כ"ב תשרי (הוש"ר או שמינ"ע דלעתיד)].
א"כ מדוע בטלה עבודה מאבותינו בראש השנה?

ובאמת ראה רש"י שם שכתב: "בטלה עבודה מאבותינו - ששה חדשים לפני גאולתם פסק השעבוד", וששה חודשים לפני גאולתם [בט"ו בניסן] היינו ט"ו בתשרי. [וצ"ע מהשבוע שסרהב משה כנ"ל. ואולי כי חמישה חודשים וג' רבעי חודש נחשבים ששה חודשים, כי מקצת חודש ככולו וכ"ש רוב חודש]. וצ"ע א"כ מדוע דקדקה הגמרא את לשונה שם וכתבה "בראש השנה" ולא "בתשרי" כמו בשאר דברים המוזכרים באותה המימרא. [בלי שינוי/דקדוק זה היה אפשר לפרש "ראש השנה" על תשרי, שהוא צאת השנה ותקופה השנה וכדמצינו ביחזקאל (מ, א): "בראש השנה בעשור לחודש"]. ועכ"פ כך כתוב ברש"י, ותואם להנ"ל.

ואם נתעקש לומר שבראש השנה היינו כפשוטו לכאורה אין מנוס מלומר שמדרשים חלוקים הם, או [כדי לקיים מימרא זו עם המקורות הנ"ל] לפרש "בטלה עבודה" שנגזר שתתבטל העבודה, כעין מה שכתב שם רש"י לגבי בראש השנה נפקדה וכו'.
או שנדחוק ש"ששה חודשים" שאמר המדרש רבה לאו היינו חודשים שלמים, אלא מקצת החודש ככולו, וכבר בר"ה [כעבור חמישה חודשים ושבוע מהשליחות הראשונה] עמד משה לפני פרעה והתרה בו על מכת דם [ועל התראה זו קאי "בטלה עבודה מאבותינו", ולא על תחילת המכה גופא].
ולגבי משך המכות וכיצד נכנסים בזמן מסוים, רבו השיטות, וכאמור - היות שהתירוץ הנ"ל של הרבי מליובאוויטש זצ"ל בנוי על הרכבת כמה מקורות מסוימים, יש לומר/להוסיף שלתירוץ זה יש לנקוט שיטה פלונית בסידור המכות שתתאים עם התראה בראש השנה או אפילו בסוף תשרי.


אגב, עוד מצינו שהמדרש שמו"ר ההוא לא מוסכם, ממה שכותב שם שבאותה חזרה של משה למדין לקח עמו אשתו ובניו והשאירם שם. וכלומר שהתמיהה מתי חזרו אשתו ובניו של משה למדין [שלא נזכרת בכתוב] עומדת בבסיס המדרש הזה [עכ"פ לפרט זה של עצם החזרה למדין], והוא דלא כידוע שאהרן פגש את משה בדרכו למצרים בפעם הראשונה וכו' וכבר אז חזרו למדין.


ואכן, מכל זה התחדדה הנקודה שעדיין צריכים לתירוצים על השאלה הנ"ל מהשנה הנעלמת בחיי משה, כי התירוץ הנ"ל של הרבי מליובאוויטש זצ"ל תלוי בנקיטת שיטה אחת מתוך כמה בכמה עניינים, ולהרכיבם יחד.

האויצרניק
הודעות: 319
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 3:07 pm

Re: שנה נעלמת של חיי משה רבינו

הודעהעל ידי האויצרניק » ג' ינואר 31, 2023 9:46 am

ראה בספר הנפלא סדרי פרשיות שעמד בזה עה"פ הנ"ל וביאר יפה יפה את השיטות


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים