מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איזה מזל ששכחו! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך + חנוכה.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

איזה מזל ששכחו! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך + חנוכה.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יוני 12, 2022 4:06 am

איזה מזל ששכחו ! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך + חנןכה.

א.
(א) וַיָּשָׁב הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיְעִירֵנִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ.
(ב) וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה [וָאֹמַר] רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ.
(ג) וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ.
(ד) וָאַעַן וָאֹמַר אֶל הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי לֵאמֹר מָה אֵלֶּה אֲדֹנִי.
(ה) וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה וָאֹמַר לֹא אֲדֹ-נִי.
(ו) וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר זֶה דְּבַר השם אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר השם צְבָאוֹת.
(ז) מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה תְּשֻׁאוֹת חֵן חֵן לָהּ.

ב.
.איזה מזל – שפיספסו . ההפטרה וסמל המדינה.

לו זכרה וועידת הסמל- את ההפטרה של בהעלותך ושל חנוכה , אפשר שסמל המדינה היה שונה.
ומדוע חושבני כך ? כי זה בדיוק מה שקרה למנורת המקדש ולפסוק מהתנך ! ולהלן הסיפור כולו .
.
... זכריה בנבואתו : ראה את מנורת שבעת הקנים , שנוצרה יחד עם כלי המקדש האחרים בבניין המקדש השני, עם שיבת ציון . כשחודשה מלאכת הקמת המקדש. הוקם מזבח , חודשו הקרבנות, העם נאסף בירושלים בראש-השנה וחידש את העבודה במקדש. ולאחר הפסקה של יותר מחמישים שנה חגגו את חג הסוכות בזבחים .
.
לעניין זה - מקור הדימוי של "המנורה וענפי-הזית", היינו , נבואת זכריה - אין זכר בפרוטוקולים של ישיבות 'ועדת הסמל והדגל' , או בדברים שנשאו חבריה בפני חברי מועצת המדינה הזמנית [לא נעים אהה, אז ממציאים ש.. ] רעיון חזונו של זכריה הועלה כנראה באחת מישיב
.
...
אבל רבות מחשבות ...וכל מי שרואה את הסמל וקורא את הפסוק – משתומם למסר שבנבואה זו ואשר מופיעה בפסוק מייד אחריו –והוא "הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה" והתשובה " לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה צְבָאוֹת."
.
..

וכך השכחה גרמה- שענפי הזית שבנבואה נותרו בסמל - וכל המכיר נ"ך ושומע את ההפטרה מתוודע גם למסר הטמון בו.
.
ג.
ומה קרה כשהוועדה כן זכרה את הקשר ליהדות ולמסורת - ב ו ש ה.
מתוך 164 הצעות שהגישו 164 אישים הגיעו לשלב הסופי רק שלושה: ובהם גם הנל.
המנורה בביהכנ יריחו.jpg
המנורה בביהכנ יריחו.jpg (57.23 KiB) נצפה 598 פעמים


מהמכלול.

.
ד.
מדוע רומא - עדיפה על יריחו?
יש להתחיל את הסיפור כך. ביריחו נחשף בית כנסת עתיק ובו פסיפס של המנורה כפי המקורות . שופר לולב .. ומתחתיו הכתובת: שלום על ישראל". והיא מעידה על השורשים היהודיים בארץ בכלל. וביריחו בפרט. צילום בהמשך.

. מנגד יש את המנורה השבוייה. שעל שער טיטוס . המסמל את ההשפלה.התבוסה. והכניעה
וצורתה אינה יהודית. יש לה בסיס רחב- במקום רגליים. מצויירים עליה חיות שאינן כשירות. ויש כמה תיאוריות על מה- ולמה.
אבל ברור שאין זו המנורה שהיתה במקדש ושהופיעה כסמל של היהודים על מטבעות בית שני. וברצפות בתהכ"נ בתקופה הרומאית ביזנטית ! . אבל כן. היו כאלה שהחיות הרשימו אותם .יותר מרגלי המנורה מהלולב השופר וכו.
.
ה.
הקיצוצים
.
א. הלולב והשופר הוסרו מהסמל כי הם סמלים דתיים קלריקליזם (חשוכים.).לחלק מהוועדה:
...." רוזנבליט נמנה עם ה'מחנה' שנטה להדגיש את ההיבט החילוני-מודרני על-פני זה הדתי-פולחני. המנורה והשופר מהסמל הפרידה בין המרכיבים, ובכך ניתקה אותם מהקשרם המקורי ; המנורה , השופר והלולב, בלוויית הכתובת 'שלום על ישראל' הופיעו כחטיבה אחת על רצפת בית-הכנסת. מחיקת הלולב והשופר והשארת המנורה והכתובת בלבד גרמו לכך שהסמל , במתכונת זו , מורה עדיין על כוונות השלום של מדינת ישראל, אך קשרו עם בתי-הכנסת העתיקים נותק , ובשל כך הפך חילוני יותר ....

.
ב. מי מתנגד ל : שלום ? את הפסוק "שלום על ישראל כבמקור - קיצצו כנל. ורק המילה " ישראל " נשארה.
.
ג. והרגליים שנעלמו.. למי זה הפריע ? אלה שבחרו בסמל של שער טיטוס. מסבירים שבכך הם מראים שהסמל של הגלות "המנורה הנל" - כמו העם היהודי חוזר שוב לארצו.(תירוצים)
.
סמל המדינה.jpg
סמל המדינה.jpg (48.5 KiB) נצפה 598 פעמים

ההצעה שהתקבלה לבסוף - בי"א שבט תש"ט.
ו.
ועוד על הדיונים .

* . היה מי שהתלהב מדגל ישראל. מפני שהוא דומה לטלית. היא כ"כ טובה. " ואין עליה עוררין " . כך הר' לוונשטיין נציג אגו"י ופורסם בביטאון אגוי " היומן". כאן דווקא כן היו שינויים היסטוריים. והיום זה היה מצונזר...דגל וסמל מדינת ישראל...הרעיון להתאים את הדגל לטלית היהודית המלווה את האדם מישראל מיום היוולדו עד קברו ועד בכלל ,הגונזת בין קיפוליה את צקון רחשו ..אין עליה מערערין ....
*והיתה גם הסכמה שלא התקבלה כאשר נציג אגו"י מ. ד. לוונשטיין וגם בן גוריון היו בראש אחד ? והם רצו שבסמל המדינה יופיעו " לוחות הברית . אבל זה נפל בוועדה.
.
ז.
וזה ממכתבו של הר הרצוג אז:
...לא טוב עושה ממשלתינו היום הזה כשזכינו שוב לאורה של ציון המסומלת במנורה שהיא מחקה דוקא את תמונת המנורה ע פ"י התבליט בשער טיטוס ......
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' דצמבר 08, 2023 2:47 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איזה מזל ששכחו! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יוני 12, 2022 1:28 pm

ספר זכריה - וההפטרות

א.
. . מספר זכריה נקראים פרקיו כהפטרה 3 פעמים בשנה: שבת בהעלותך. ובשבת חנוכה-אותו פרק! ובסוכות בפרק יד.

בשאר התרי עשר הכי הרבה הפטרות 5\6 הם מהושע. מעמום מיכה ומלאכי יש מהם 2 הפטרות בכ"א.
מיואל , עובדיה, יונה, חבקוק יש בכ"א הפטרה אחת בלבד.

ב. לקט
. .בספר זכריה יש ענייני לשון מחודשים : 15 מילים המופיעים רק בו- כולל שם החודש "שבט", והביטוי "מהלכים" [יש לו מהלכים ב..]. ו"צנתרות" = צינורות. הפך לטיפל הרפואי הנפוץ "צינתור".

...ויש מילים המופיעים רק פעמיים בתנך ואחד מהם בזכריה וגם הם הפכו לשיגרה בשפה :" זויות". "מחלצות" =בגדים מפוארים.

...ויש גם ביטויים שישנם רק בזכריה - ונפוצו כשם ספר "אבני נזר". או כניב -"אנשי מופת", "והאמת והשלום אהבו", "חומת אש", "יום קטנות", והבולטים "לא בחיל ולא בכוח"..
וגם "תשואות חן חן ".

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איזה מזל ששכחו! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך.

הודעהעל ידי יהודהא » א' יוני 12, 2022 10:04 pm

להלן חלק מההצעות שנידונו בוועדה לסמל המדינה:

הצעות לסמל.jpg
הצעות לסמל.jpg (231.87 KiB) נצפה 561 פעמים


בהרחבה בנושא במאמרו של א, מישורי

בחוברת קתדרה http://www.ybz.org.il/_Uploads/dbsAttac ... e_46.2.pdf

מי שהעלה את רעיון המנורה מביהכנ היה ד"ר סוקניק שחשףאת הפסיפס הזה

בין חברי הוועדה היו עוד דתיים ר בנימין מינץ מפא"י וורפטיג ואחרים.

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איזה מזל ששכחו! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יוני 02, 2023 3:11 pm

לגבי סדר הזמנים לפרשת בהעלותך - הוזכר בעבר :
.....פרשת בהעלותך, משתרעת על חודשי ניסן אייר סיון - לסירוגין .
1. הפרשה מתחילה בחודש ניסן באותה שנה,(ט,א, דיני פסח שני).
2. ובהמשך פרשת בהעלותך י, יא , שוב עוברת התורה לחודש אייר באותה שנה . ולמה שוב ? כי כבר תחילתו של חומש במדבר גם הוא נאמר באייר . (עיין פסחים ו: דילפינן מהכא שאין מוקדם ומאוחר בתורה, וברשי כאן).
3. פרשת בהעלותך מסיימת בחטא מרים שהיה בחצרות והעם חיכה שם שבעה ימים, שבעה ימים אלו היו מכ"א סיון באותה שנה עד כ"ח סיון ....

ןעל "אבן הראשה" בהפטרה שמובנו נתון לויכוח -נכתב כאן:
viewtopic.php?f=45&t=59797&hilit=%D7%91%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%AA%D7%9A


ועל ההבדל בין "מַרְאֶה" ל"מַרְאָה" שמשמעותו חשובה לדרגות הנבואה השונות , ראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=59768&hilit=%D7%91%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%AA%D7%9A

יהודהא
הודעות: 1206
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: איזה מזל ששכחו! והמסר שברח להם. הפטרת בהעלותך.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' דצמבר 08, 2023 1:54 pm

חנוכה תשפד.

א.
הסדר הפוך.
השבת - שבת חנוכה יקראו את ההפטרה דלעיל מזכריה והיא משותפת לבהעלותך ולשבת חנוכה בשל תיאורי הנמורה שבה.
אולם כאשר יוצא שיש שתי שבתות בחנוכה - הרי יקראו בשבת השנייה את פרק ז' במלכים א'. המספר על מנורות הזהב שעשה
שלמה בבית ראשון.

ב.
גופא דעובדא .

ויש להסביר מדוע לא בסדר הפוך ובשבת הראשונה [ ובד"כ אין שנייה] היינו אמורים לקרוא את הפטרת מלכים שהיא עשיית המנורה המוקדמת - למנורות הזהב שראה זכריה בנבואתו ?
ומ"מ מדוע העדיפו את נבואת זכריה?
לפי שנס חנוכה נעשה במנורה המוזכרת בנבואת זכריה שהיתה במקדש השני. [ארחות חיים ס"ת כ. כלבו סימן כ']

ג. לעתיד לבוא
וברן על הריף במגילה הסביר ש" עדיפי לן נרות דזכריה משום דנבואת עתיד נינהו".
וההסבר - על פי הפסיקתא תהילים ב.

וכמה חנוכות הם שבע חנוכות הם ואילו הן :
1. חנוכת שמים וארץ שנאמר ויכולו השמים והארץ (בראשית ב' א') ומה חנוכה היה שם ויתן אותם אלקים ברקיע השמים להאיר
.= מעשה בראשית.
2. וחנוכת החומה שנאמר ובחנוכת חומת ירושלים (נחמיה י"ב כ"ז). = על ידי נחמיה.
3. וחנוכת של [עולי] גולה שנאמר והקריבו לחנוכת בית אלקינו דנא וגו' (עזרא ו' י"ז).= זרובבל תחילת בית שני .
4. וחנוכת הכהנים זו שאנו מדליקין. = חשמונאים וחנוכה.
5. וחנוכת העולם הבא שנאמר אחפש ירושלים בנרות (צפניה א' י"ב). לעתיד לבוא .
6. וחנוכת הנשיאים זאת חנוכת המזבח (במדבר ז' פ"ד) = אוהל מועד..
7. וחנוכת המקדש מה שקראו בענין מזמור שיר חנוכת הבית לדוד): [מזמור שיר חנוכת וגו'] = שלמה בבית ראשון.

ומכאן ש-
* ההפטרה של שבת חנוכה השנייה מחברת אותנו רק לעבר לימי שלמה.
** אולם ההפטרה בזכריה בשבת הראשונה של חנוכה שהיא מקשרת לעבר - לימי זרובבל תחילת בית שני
אבל היא פותחת ומגשרת אותנו אל החנוכה שלאחרית הימים.
בקרוב בימינו אמן.

הפתיחה של ההפטרה- רני ושמחי בת ציון זכריה ב
יד רָנִּ֥י וְשִׂמְחִ֖י בַּת־צִיּ֑וֹן כִּ֧י הִנְנִי־בָ֛א וְשָֽׁכַנְתִּ֥י בְתוֹכֵ֖ךְ נְאֻם השם טו וְנִלְווּ֩ גוֹיִ֨ם רַבִּ֤ים אֶל־השם בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא וְהָ֥יוּ לִ֖י לְעָ֑ם וְשָֽׁכַנְתִּ֣י בְתוֹכֵ֔ךְ וְיָדַ֕עַתְּ כִּֽי־השם צְבָא֖וֹת שְׁלָחַ֥נִי אֵלָֽיִךְ׃ טז וְנָחַ֨ל יְקוק אֶת־יְהוּדָה֙ חֶלְק֔וֹ עַ֖ל אַדְמַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ וּבָחַ֥ר ע֖וֹד בִּירֽוּשָׁלִָֽם׃ יז הַ֥ס כָּל־בָּשָׂ֖ר מִפְּנֵ֣י יְקוק כִּ֥י נֵע֖וֹר מִמְּע֥וֹן קָדְשֽׁוֹ׃


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים