מדוע רח"ק הפשיל שרוול ?
פרשת שופטים.
א. ממדים זעירים.
היה זה כאשר הביאו לו ספר תורה בכתב זעיר ובממדים זעירים, לאחר שבדק שאכן הכתב ברור קריא וכשר הפשיל את שרוולו ובדק האם ניתנים הם להנחה [קשירה?] על זרועו [מקום התפילין ?].
לאחר שהביע את שביעות רצונו מסה"ת, הסביר לנוכחים התמהים את פשר מעשיו בציטוט פסוק מפרשת השבוע "שופטים". בקשר
ר למצוות המלך.
"שׂ֣וֹם תָּשִׂ֤ים עָלֶ֙יךָ֙ מֶ֔לֶךְ אֲשֶׁ֥ר יִבְחַ֛ר ה' אֱלֹקיךָ בּ֑וֹ מִקֶּ֣רֶב אַחֶ֗יךָ תָּשִׂ֤ים עָלֶ֙יךָ֙ מֶ֔לֶךְ ..
(יח) וְהָיָ֣ה כְשִׁבְתּ֔וֹ עַ֖ל כִּסֵּ֣א מַמְלַכְתּ֑וֹ וְכָ֨תַב ל֜וֹ אֶת־מִשְׁנֵ֨ה הַתּוֹרָ֤ה הַזֹּאת֙ עַל־סֵ֔פֶר מִלִּפְנֵ֖י הַכֹּהֲנִ֥ים הַלְוִיִּֽם׃
(יט) וְהָיְתָ֣ה עִמּ֔וֹ וְקָ֥רָא ב֖וֹ כׇּל־יְמֵ֣י חַיָּ֑יו לְמַ֣עַן יִלְמַ֗ד לְיִרְאָה֙ אֶת ה' אֱלֹקיו לִ֠שְׁמֹ֠ר אֶֽת־כׇּל־דִּבְרֵ֞י הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּ֛את ..
הראש. עימו.. איפה?
הגמרא בסנהדרין [כא:]
וְכִדְתַנְיָא 'וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה' וְגוֹ' כּוֹתֵב לִשְׁמוֹ שְׁתֵּי תּוֹרוֹת אַחַת שֶׁהִיא יוֹצְאָה וְנִכְנֶסֶת עִמּוֹ .וְאַחַת שֶׁמּוּנַּחַת לוֹ בְּבֵית גְּנָזָיו. אוֹתָהּ שֶׁיּוֹצְאָה וְנִכְנֶסֶת עִמּוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָהּ כְּמִין קָמֵיעַ וְתוֹלָהּ בִּזְרוֹעוֹ..
וברשי שם ..קטנה בכתב דק שהיא קלה לשאת. ובחינוך -..כשהוא יוצא למלחמה וכשיושב בדין והוא עימו.מסב לאכול והוא כנגדו.כלל הדברים שלא היה זז מנגד עיניו אלא בעת שהוא נכנס לנקביו או למרחץ.
וע'כ אומר הראש וכתוב בדעת זקנים :
"(כ)..לבלתי סור מן המצוה. זו נתינת טעם לוכתב לו את משנה התורה הזאת לספר תורה התלוי בזרועו ויוצא ונכנס עמו. ושמעתי כי אותו ס״ת התלוי בזרועו לא היה כתוב בו כי אם עשרת הדברים ולפי שיש מן אנכי עד לרעך תרי״ג אותיות כנגד תרי״ג מצות קרוי ס״ת."
ב. נפתרה הבעייה.
היינו שיש מחלוקת האם ס"ת זה היה שלם או שהיו בו רק עשרת הדברות. שכן היה תלוי בזרועו. ולמ"ד שעשרת הדברות קל להבין שהיה תלוי בזרועו. אולם באם ס"ת שלם היה זה קשה להבין איך הוא היה תלוי בזרועו כל הזמן ?
ולכן כאשר הובא לרח"ק ס"ת שלם אך זעיר - בדק באם אכן ישנה אפשרות ללמוד שס"ת שלם תלוי היה בזרועו.
אמנם הראש על התורה שמות כ,יד.
..מביא מכאן ראייה שבס"ת שהיה נושא המלך בזרועו כתובים היו בו רק עשרת הדברים. וז'ל שם -
"וכל אשר לרעך. מאלף דאנכי עד לרעך יש תרי"ג אותיות כנגד תרי"ג מצות ומכאן אסמכתא למ"ד שהס"ת שהיה נושא המלך בזרועו שלא היה כתוב בו רק עשרת הדברים בלבד ונקרא ס"ת לפי שיש בו אותיות כמנין המצות. תן לבך במערכת המערכת ה' דברים מול ה' דברים כזה:"
ג. עדיין לא - נפתרה הבעייה.
עד כאן הכל בסדר - הנחנו את דעתנו בעניין הגודל שטכנית זה אפשרי.
אבל - זה לא נגמר שהרי ישנו עוד איסור: שאסור לתלות ס"ת [שלם] כפי המבואר בברכות כד.
.. הַתּוֹלֶה תְּפִילָּיו יִתָּלוּ לוֹ חַיָּיו דּוֹרְשֵׁי חֲמוּרוֹת אָמְרוּ וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד זֶה הַתּוֹלֶה תְּפִילָּיו ...וְכִי תְּלָה רַבִּי בְּכִיסְתָּא תְּלָה אִי הָכִי מַאי לְמֵימְרָא ? מַהוּ דְתֵימָא תִּיבְּעֵי הַנָּחָה כְּסֵפֶר תּוֹרָה קָא מַשְׁמַע לַן.
עוד ביאר בדעת זקנים בדברים שם " וגדולה מזו מצאנו שקראו חזל[ב'ב יד] 'תורה' לפסוק אחד:
תורה ציווה לנו משה וגו'.
ועוד שבערוך הביא : כתב ר'ח ז'ל בפרק אלו נאמרין בהלכות ברכת כוהנים. ומצאנו שאמר רב נחשון גאון, הא דאמור רבנן [ברכות יח] תפילין בראשו ספר תורה בזרועו.זה ספר תורה שאמר - כגון שכתב בו מן אנוכי עד- אשר לרעיך, שהן תריג אותיות כנגד תריג מצוות שבתורה.
ובזה מיושב מה שמקשים [רש'ש סנהדרין כא: ד'ה עושה] שדהרי אסור לתלות ס"ת אפילו בכיס. אלא שיש לומר שעשרת הדברות מותר לתלות."
ולכן לכאורה הרי בסופו של דבר הכף נוטה לומר שספר התורה המדובר במלך - עשרת הדברות היו.
----------------
על הפרשה מהעבר בקישורים -
האם נביא ה' משקר ?
viewtopic.php?f=46&t=60285&hilit=%D7%90%D7%91%D7%9F+%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%90
כישוף שחור.
viewtopic.php?f=46&t=60300&hilit=%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94
אסטרולוגיה ,אמת או הבל.
viewtopic.php?f=46&t=60304&hilit=%D7%90%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94