מענה על שתי התהיות נותן רבנו בחיי בפירושו על התורה:ביקורת תהיה כתב:אלמלא הרצון לתת לישראל לוח משנה, מדוע לא נכתבו כל עשרת הדברים על אבן אחת? וביחוד שהחלוקה של חמשה-חמשה היא חלוקה בלתי פרופורציונלית בעליל מבחינת הטקסט.
א. וּמִטַּעַם זֶה הָיוּ הַלּוּחוֹת שְׁנַיִם, חֲמִשָּׁה כְּנֶגֶד חֲמִשָּׁה, לוּחַ אֶחָד כְּנֶגֶד מִדַּת רַחֲמִים, וְלוּחַ שֵׁנִי - שֶׁיֶּשׁ בּוֹ חֲמִשָּׁה דִבְּרוֹת גַּם כֵּן בַּחֲמִשָּׁה לָאוִין וּמַתְחִיל 'לֹא תִרְצַח' - כְּנֶגֶד מִדַּת הַדִּין. וְעַל כֵּן הָיוּ שְׁנַיִם, וְלֹא הָיָה הַכֹּל בְּלוּחַ אֶחָד. (פרשת יתרו)
ב. מִלַּת 'שְׁנֵי' תּוֹרֶה שֶׁהָיוּ שָׁוִין, כִּלְשׁוֹן 'שְׁנֵי כְבָשִׂים', 'שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם'. וְצָרִיךְ שֶׁתִּתְבּוֹנֵן, כִּי אַף עַל פִּי שֶׁהָיוּ שָׁוִים בְּעֶצֶם גּוּפָם, הָאֶחָד הָיָה גָדוֹל בַּמִּכְתָּב, וְכֵן רָאוּי, כִּי כֵּן מִדַּת הַדִּין מְקַבֶּלֶת שֶׁפַע וְהַמְשָׁכָה מִמִּדַּת רַחֲמִים. וְתִמְצָא בְּלוּחַ רִאשׁוֹן הַשֵּׁם הַמְיֻחָד בְּכָל דִּבּוּר וְדִבּוּר, וְלֹא תִּמְצָאֶנּוּ כְּלָל בַּלּוּחַ הַשֵּׁנִי, אֲבָל נִרְשְׁמוּ בּוֹ מִנְיַן שֵׁם הַמְיֻחָד, כ"ו תֵּבוֹת. וְזֶה מְבֹאָר. (פרשת כי תשא)