מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'דודינו ר' עשיו'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מאי 04, 2010 3:29 am

כידוע בסלבודקה, הפליגו בסגולת גדולת עשיו, שכל חטאו לא היה אלא בדקי דקות וכו'. (תודה מראש למציין מר"מ לספרים בהם מבוארת שיטה זו)
ורבים הלעיגו על תורה מוזרה זו.

והנה ראה זה פלא, במכתב הגאון הרוגצ'אבי הנדפס בספר הזכרון אש"ד הנחלים (יעלה בקרוב לאוצר המקוון) נמצא כתוב בתו"ד: 'דודינו ר' עשיו'.
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (166.51 KiB) נצפה 15831 פעמים
האם שמו לב לביטוי משונה זו?
ואולי ר' זה רשע?
ואולי סתם בדיחה?
ולהעיר ממגילה יא: הוא עשיו הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו.

מעיין

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מעיין » ג' מאי 04, 2010 12:09 pm

כבר נודע שבצוואת החת"ס כתוב רמ"ד על משה דעסוי ורע"י שלזינגר פתח את זה רשע משה דעסוי

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי קונה הכל » ג' מאי 04, 2010 4:12 pm

בכבתבי האר"י מובא שהיו בעשיו הרבה ניצוצי קדושה, ולא לחינם זכה שראשו נקבר במערת המכפלה

יהושע מונדשיין

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ג' מאי 04, 2010 10:05 pm

בסיפורים שבסו"ס הלקח והלבוב, ח"ב, עמ' רג (בשינויי לשון קלים):
הרה"ח מהו"ר זלמן זזמיר נ"ע הרב דעיר קריסלאווע [תלמידו של בעל ה'תניא'], נסע פעם בעיירות להפיץ דא"ח דחסידות. הסדר הי' שהי' דורש כמגיד על הבימה ובטלית (שלא יחשדוהו שהוא מהחסידים). פעם בא לוולוז'ין, מקומו של הגאון ר' חיים מוולוז'ין, ונטל ממנו רשות לדרוש בשבת בביהכנ"ס הגדול. כיון שהי' זה בש"פ וישלח דרש מענייני הפרשה. וסיים בדרשתו שיעקב בעבודתו לה' בכל ענייני העולם, הי' מברר בירורים וניצוצי קודש מהגשמיות להעלותם לקדושה. וזהו וישלח יעקב מלאכים, מלאכים הן הניצוצים, אל עשו זהו הקב"ה.
לא הספיק לרדת מהבימה כי תיכף התנפלו עליו וחלקו לו מנות יבשות (בלא חבורות מסיבת השבת) ותפסוהו עד שבא הגאון ר"ח לבהכנ"ס למנחה. אחר שסיפרו להגאון מכל הנעשה ציוה שיביאוהו אליו, ושאלו מדוע דרש פלסתר לכנות את הקב"ה בשם עשו. ענה לו הרה"ח הלא זהו מאמר רז"ל. הגאון חשב זמן מה ושאל לו איפה נמצא מאמר כזה, הלא לפי זכרוני אין מאמר כזה לא בתלמוד בבלי וירושלמי ולא במדרשים ולא בזוהר.
ענה לו הרה"ח: הלא מאמר זה מפורסם מרז"ל, שכל התורה כולה שמותיו של הקב"ה, א"כ הלא גם עשו כתוב בתורה.
וציוה הגאון לשחררו ולפייסו.

אין כאן מאומה על חטאו של עשו, ולא באתי אלא להנות את הגולשים ולאחל הצלחה לפורום החדש.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 05, 2010 12:25 am

יאש"כ.

עיקר הענין שכל התורה כולה שמותיו של הקב"ה ידוע לראשונה ברמב"ן בהקדמתו לפירוש התורה. האם נמצא כן בדברי רז"ל? ואולי בזוה"ק?

עכ"פ המעיין בדברי הרמב"ן יראה ברור שכונתו שבצירופי התיבות רמוזים השמות, [וכמו שם ע"ב היוצא מויסע ויבא ויט וכו'] ולפי"ז אין עשיו משמותיו של הקב"ה, אבל מדברי מרן החת"ס נראה דתפס הדברים באופן אחר שז"ל בתשובתו הידועה (ח"א ס"י): '..אמנם ע"ד תמורות וצירופים כאלו כל התורה שמותיו של הקב"ה ותלי' בכונת האומר, אם יאמר אחות לוטן תמנע בכונה ידועה הרי הוא שם קדש'. ומשמע ש'בכונה ידועה', תיבות אלו יהיו שמות, כי אם רק בצירופים עסקינן איך נימא שיש איסור באזכרתם.

ואולי מקורו בדברי הרב האריז"ל בשער הפסוקים: 'עוד ירצה, כפי הפשט של הפסוק כי ר"ת של 'תמימה 'משיבת 'נפש 'עדות, הוא תמנע, ירמוז אל 'מ"ש רז"ל, כל התורה שמותיו של הקב"ה. כי אפילו פסוק אחד, של ואחות לוטן תמנע, שהוא מכלל המקראות, שהיה מנשה דורשן לדופי, ואומר שהם מיותרים שלא לצורך, אפילו פסוק של ותמנע, הוא מכלל תורת ה' תמימה, ולא נכתבה אלא לצורך'.

מי חכם ויודיענו.

פני יהושע

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי פני יהושע » ד' מאי 05, 2010 5:05 am

מעיין כתב:כבר נודע שבצוואת החת"ס כתוב רמ"ד על משה דעסוי ורע"י שלזינגר פתח את זה רשע משה דעסוי


מן הנכון להביא כאן:

בספר כהיום תמצאון להגר' שאול בראך זצ"ל (אות קכד) בשם מרן הישמח משה זי"ע כתב כי 'בן הישראלת' בא לעולם שלשה פעמים שני פעמים היה אביו גוי, ובפעם השלישית ביקש לבא לעולם ויתקן מה שקלקל אז והוא היה מענלעלזאהן שר"י ע"כ

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי קונה הכל » ד' מאי 05, 2010 9:16 am

איש_ספר כתב:
עיקר הענין שכל התורה כולה שמותיו של הקב"ה ידוע לראשונה ברמב"ן בהקדמתו לפירוש התורה. האם נמצא כן בדברי רז"ל? ואולי בזוה"ק?
מי חכם ויודיענו.


המקור הוא בזוה"ק, ח"ב דף פ"ז ע"א:

אורייתא כלא שמא קדישא היא, דלית לך מלה באורייתא דלא כליל בשמא קדישא וכו'

אורח לרגע

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי אורח לרגע » ה' מאי 06, 2010 1:19 am

בקשר ל'אורייתא כולא שמא קדישא', זכור לי שכתוב במקום מסוים, שכל התורה כולה היא בעצם שם של הקב"ה, כלומר שם ארוך רצוף מתחילת התורה ועד סופה. לא זוכר היכן זה מופיע. מישהו שמע על זה פעם?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 06, 2010 2:09 am

איש_ספר היקר
להוי ידוע, כי הרעיון 'כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה', המקובל שנזכר לראשונה בפירוש הרמב"ן (בהקדמתו), מצוי כבר, לא בלשון זו אלא הרעיון, בכתבי ר' יהודה החסיד ובית מדרשו. ומהם נתגלגל הדבר לרמב"ן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 06, 2010 3:10 am

תודה לכל המחכימים.

האם ניתן למצוא במקורות התיחסות לשאלה שהועלתה האם מדובר בצירופים העולים מן התיבות או שהתיבות עצמם ככתבם, הם שמות?

ואגב דאגב: ידועים דברי רעק"א בתשובה (מהדו"ק סי' ל') דאם כתיבה כדיבור היאך ימצאו סופרים ידיהם ורגליהם בכתיבת השם המפורש ב"ה.

וראיתי פעם באחד מספרי הגאון ר' אליהו קלצקין שתמה עליו, אפילו ניהב ליה דכתיבה כדיבור, הרי במקום שיש אופנים שונים בהיגוי אותיות אלו, איך יוכרע הדבר בכתיבה? והרי הוגה השם ב"ה אינו חייב אלא יהגהו כקריאתו הנכונה (ועיין ביאור הגר"א או"ח סי' ג' על סוד שם המפורש) וא"כ אין להביא ראיה מהיתר כתיבת השם ודפח"ח. (ובעיקר הדבר יש חילוקי שיטות באופן חיוב הוגה השם).

לא עלה בידי עתה למצוא הדברים בספרי הגר"א קלצקין.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי המעיין » ה' מאי 06, 2010 7:05 am

אולי הרעק"א חשש שנחשב שאומר את האותיות עצמן ולפי"ז אין מקום לתירוץ
 

שמש בקלויז

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי שמש בקלויז » ג' מאי 11, 2010 10:48 pm

מסופר על הרב מבריסק (הגרי"ז) כשבא לפניו חכם אחד והאריך בגדלותו של עשיו וכל חטאו הוא לפי דרגתו ואינה בהשגתנו...

השיב לו הרב במילה אחת: זכותו תגן עליכם!

אולי מי מהכותבים כאן יודע את שם החכם עליו מסופר המעשה?

אורח

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי אורח » ד' מאי 12, 2010 1:03 am

התפלאתי שלא מצאתי בספרי חסידות ביאורים רוחניים לחטאו של עשו. אח"כ התבוננתי שבתושב"כ בכלל לא נכתב שום חטא של עשו.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מור » ד' מאי 12, 2010 1:15 am

אורח כתב:התפלאתי שלא מצאתי בספרי חסידות ביאורים רוחניים לחטאו של עשו. אח"כ התבוננתי שבתושב"כ בכלל לא נכתב שום חטא של עשו.


ציניות או לגלוג ח"ו שמענו כאן?

ומה עם דרשת רז"ל שדרשו מפסוקים מתורה שבכתב (תנחומא ריש שמות, ועי' ר"ה טז) כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ: חָמֵשׁ עֲבֵרוֹת עָבַר עֵשָֹו הָרָשָׁע בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם: בָּא עַל נַעֲרָה מְאֹרָסָה, וְהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, וְכָפַר בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, וְכָפַר בָּעִקָּר, וְשָׁט אֶת הַבְּכוֹרָה. וְכֻלָּן מִן הַפָּסוּק וּמִגְּזֵרָה שָׁוָה. וְעוֹד שֶׁתָּאַב מִיתַת הָאָב, וּבִקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת אָחִיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת-יַעֲקֹב אָחִי" (שם כז, מא). וְגָרַם לְיַעֲקֹב לִבְרֹחַ מֵאֲבוֹתָיו, וְהָלַךְ אַף הוּא אֵצֶל יִשְׁמָעֵאל לִלְמֹד מִמֶּנּוּ תַּרְבּוּת רָעָה וּלְהוֹסִיף עַל נָשָׁיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֵּלֶךְ עֵשָֹו אֶל-יִשְׁמָעֵאל" וְגוֹ' (שם כח, ט).

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי img770 » ו' מאי 14, 2010 8:08 am

בקשר עם המדובר לעיל אודות "כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה היא",
הנה ז"ע ראיתי בשיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, מיום י"ג בתמוז תשי"ט, בזה"ל:
"שמעתי פעם מכ"ק מו"ח אדמו"ר [כ"ק אדמו" ר מהוריי"צ מליובאוויטש, img770], ששמע מהגאון הרוגוצו'בי, שכל התורה כולה, מהאות ב' ד"בראשית", ועד האות למ"ד של "לעיני כל ישראל", היא תיבה אחת ארוכה".

וממשיך ומבאר שם כ"ק אד"ש: "וכדרכו של הגאון שבאמרו פתגם(א ווארט), היה כלול בזה רעיון שלם, ובנדו"ד פתגם הנ"ל מתאים לביאורו בדרשת רז"ל "הוא עמל במקום זה ותורתו עומלת לו במקום אחר" - שמצד אחדותה של התורה הנה עי"ז ש"הוא עמל במקום זה", יש לו שייכות לכל ענייני התורה שבכל שאר המקומות שבתורה".

עכ"ל לשונו הק' בשיחה.

יצחק
הודעות: 60
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 1:01 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי יצחק » ב' מאי 17, 2010 2:09 pm

מעיין כתב:כבר נודע שבצוואת החת"ס כתוב רמ"ד על משה דעסוי ורע"י שלזינגר פתח את זה רשע משה דעסוי

אינו ראיה כל כך כי הרמ''ד היה רב וגם כשיצאו נגדו כך קראו לו רמ''ד, כמו כן היה על כמה רבנים בדורות שונים שלמרות שחלקו עליהם קראו להם ר'.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ו' מאי 21, 2010 2:14 pm

האם אפשר לסכם ולומר, שכל המסופר על שיטת סלבודקא בעידון חטאו של עשו - להד"מ?
האם קיימת בכלל "שיטת סלבודקא" בביאור פרשיות מהתורה?
האם יש דוגמאות נוספות לביאורים מחודשים מבית מדרשה של סלבודקא לגבי אישים אחרים מהתנ"ך?

לענין השאלה שנזקקו לה לעיל, מדוע חטאיו של עשו לא נתבארו בתורת החסידות, כפי שנתבארו חטאיהם של אישים אחרים, אפשר אולי לומר, שהוא מפני שעשו ישראל מומר היה, ואילו תורת החסידות עוסקת בעידון חטאיהם של יהודים גדולים, אבל לא בחטאיהם של משומדים.

מכתבו של הגאון הרוגצ'ובי לבני משפחתו נכתב מן הסתם בהיתול, ואין מה לדייק בו ובלשונו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 21, 2010 3:17 pm

על סגנונו 'ההיתולי' (סליחה על המילה, לא מצאתי תחליף) של הרוגוצ'בר פעמים, ראה גם תשובתו הידועה בח"ב סי' ח בענין הלל בליל פסח. ואף אחרי כל ההסברים שניתנו לה (ולסופה) במגדל עז עמ' צא מכלל סגנון 'היתולי' לא יצאה.

בודאי שיש שיטת סלבודקה בהסברת חטאי הקדמונים והיא נתבארה בארוכה ובחן ע"י ר' דב כץ בספרו תנועת המוסר ח"ג עמ' 53-144. [ספרי תנועת המוסר ופולמוס המוסר, יעלו בקרוב לאוצר, אחר שנתקבלה הרשות ממשפחתו הכבודה ותשו"ח להם].

סיכם אותה (באופן בלתי ממצה) ר' אברהם קורמן בספרו מבוא לתורה שבבכתב ושבע"פ, פרק יחס התנ"ך והתלמוד לאישיו:

'...ר' נתן צבי ז"ל הרחיק עוד לכת בשיטתו ואומר שאף הדמויות השליליות המוחלטות שבכתבי הקדש כגון: ישמעאל, עשו, לבן הארמי, פרעה מלך מצרים, בלעם הרשע ועוד - אין להעריך אותם לפי המושגם שלנו להבין את משעיהם הזדוניים כפשוטם, כי גם הם היו אישים כבירים וגדולי עולם והשגותיהם עלו למעלה מכל תפישתנו המצומצמת, כי אחרת לא היו זוכים לחזון אלקים בהקיץ או בחלום או בשליחות מיוחדת. אלא הם טעו ביסודות האמונה ובחקירה ובכל הקשור עם ההשגחה, אבל אין להניח שעבדו אלילים ממש כפי שזה נראה מפשוטום של המקראות...'.

[עשיו ישראל משומד? מנין ההגדרה הזו? החטאים שלו היו גם בתורת בן נח ולא משום שפרק ממנו עול תורת ישראל]

שותא דינוקא
הודעות: 19
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 12:22 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי שותא דינוקא » ו' מאי 21, 2010 3:29 pm

אגב אם זכרוני אינו מטעני, בהוצאת הספרים של ארטסקרול למגילת רות, ישנו מאמר מרתק המבאר גישה זו אל החטאים המוזכרים בנביא כחטאי דוד המלך, שאל לנו לחשוב שבאמת היו כפשוטם. וכדברי איש ספר בהתיחס לחטאי קדמונים. לצערי איני זוכר מי בעל המאמר ואינו תחת ידי להעלותו.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ו' מאי 21, 2010 3:44 pm

הא דעשיו ישראל מומר, בקידושין דף יח ריש ע"א.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 21, 2010 4:08 pm

יהושע מונדשיין כתב:הא דעשיו ישראל מומר, בקידושין דף יח ריש ע"א.


אודה ואבוש.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי אברך » ו' מאי 21, 2010 4:16 pm

אם אני זוכר נכון, יש בשיחות של ר' אייזיק שר אריכות גדולה בהבנת חטאי הקדמונים ובכללם עשיו, בדרך סלבודקא. אין הספר תח"י, וגם איננו באוצר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 22, 2010 10:50 pm

צודק אברך. בלקט שיחות מוסר של ר' אייזק שר חתן הסבא מסלבודקה התפרסמה שיחה מופלאה על מהותו של עשיו.
לא נראה לי שניתן למצוא כדוגמתה בספרי דרוש וחסידות. (אבל לא ראיתי אינה ראיה...)
והנה היא לפניכם (בעז"ה נשתדל לקבל רשות להכניס הספר לאוצר):

קט.jpg
קט.jpg (34.42 KiB) נצפה 16794 פעמים

קי.jpg
קי.jpg (119.84 KiB) נצפה 16794 פעמים

קיא.jpg
קיא.jpg (116.36 KiB) נצפה 16795 פעמים

קיב.jpg
קיב.jpg (117.56 KiB) נצפה 16793 פעמים

קיג.jpg
קיג.jpg (131.35 KiB) נצפה 16784 פעמים

קיד.jpg
קיד.jpg (114.9 KiB) נצפה 16789 פעמים

קטו.jpg
קטו.jpg (204.11 KiB) נצפה 16782 פעמים

קטז.jpg
קטז.jpg (156.91 KiB) נצפה 16777 פעמים

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מור » ש' מאי 22, 2010 11:14 pm

מאלף. ייש"כ איש ספר.

רק אשאל: ר' אייזיק, בבואו להוכיח שעשיו נהג באצילות ובזיוף גינוני מלכות, מוסיף גם שעשיו "השקה לעדרים מתורתו של יצחק" (בערך, אין לי הלשון מול עיני). מנא ליה הא? לעשות את עשיו זייפן ודיפלומט - ניחא. אבל מגיד שיעור? (לא באתי להשיג, כי אם ללמוד).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מאי 22, 2010 11:19 pm

מדובר בשלהי עמ' קי"א. הוא כותב ברור שנצטרך להגיע למסקנא לפיה וכו'. ואין כאן מקור.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ש' מאי 22, 2010 11:30 pm

מקור הדברים , הוא בחלק הנסתר, כמדומה בכתבי האר"י נזכר ענין זה המבאר שהיה עשו משקה מתורתו של יצחק ומוסר שיעורים. אך כל תורתו היתה מן השפה ולחוץ.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מבי מדרשא » א' מאי 23, 2010 12:46 pm

כעת מצאתי את המאמר המופיע בארטסקרול הנזכר ע"י שותא, וכתבו הרב נתן שרמן.
ואגב הנזכר על תורתו של עשיו הגר"מ שפירא מלובלין זצ"ל, באר מחלו�ת יצחק ורבקה ביחס לעשיו, היתה שיצחק אחז שגם אדם אשר לומד ואינו מקיים יש לקרבו. וכמובא בספר 'אמרי דעת' מאיתו פ' תולדות. הרי שלעשיו היתה מעלה של לומד.
נערך לאחרונה על ידי מבי מדרשא ב ב' מאי 24, 2010 2:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ב' מאי 24, 2010 2:02 am

בכל השיחה הזו על עשו לא ניכרת כלל שיטה של "עידון" החטאים (כפי שעושה תורת החסידות לחטאיהם של אישי התנ"ך), אלא חשיפת צביעותו של עשו שאין תוכו כברו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 24, 2010 2:19 am

אני ראיתי בשיחה:
השפיכו"ד היה כנגד נמרוד שהכריז עליו מלחמה, וכל עונו רק משום שלא היתה כווונו רצויה !
נערה מאורסה - אינו רק מכוער בלבד שהרי באה אליו כפלגש וקודם מ"ת אין אירוסין כלל
וצד נשים בפיו - אחר שהתגרשו מבעליהן כדין בני נח.

נכון שאין כאן הכנסת כוונות של מצווה במעשיו של עשיו אבל ודאי שיש כאן 'עידון' עבירותיו

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי אליהוא » ב' מאי 24, 2010 3:14 am

לפלא על מר מונדשיין שממהר להסיק מסקנות של להד"מ לפני שהואיל לבדוק ולו באחד מספרי בית מדרשה של סלבודקא שבכל אחד מהם היה מוצא את מבוקשו. למרות שאכן הגרי"א שר היה קיצוני בענין במאמר הידוע על עשיו ועוד מאמרים בנידון, אך ניתן למצוא על כך שיחות ארוכות גם באור הצפן, דליות יחזקאל, וכן בשיחות הגר"מ חדש ואחרים וכמדומה שגם בכתבי בעל השרידי אש.
בזכרוני שיש מהחזו"א ביקורת על הגישה כלפי עשיו. היש לכך עדויות בכתב?

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי חיים » ב' מאי 24, 2010 10:30 am

אליהוא כתב:לפלא על מר מונדשיין שממהר להסיק מסקנות של להד"מ לפני שהואיל לבדוק ולו באחד מספרי בית מדרשה של סלבודקא שבכל אחד מהם היה מוצא את מבוקשו.

ראה שוב את דבריו של הרב מונדשיין. הוא רק שאל. אסור?

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ב' מאי 24, 2010 11:11 am

חיים, יקירי, לא אכניס ראשי בין ההרים הללו, ה"ר מונדשיין וה"ר אליהוא ברם מעיון פשוט בצירוף להבנת הנקרא קלה, רואים בדברי מונדשיין שכתב מפורשות שבמאמר המצורף אין ניכר עידון. וזו אינה שאלה אלא קביעה. ויפה התפלא עליו אליהוא, ויפה העיר איש ספר, דעידון ודאי יש כאן. ואם רצה ידידנו לשאול, כלום חסרה מקלדתו את הסימן המקובל לשאלה '?'
נערך לאחרונה על ידי מבי מדרשא ב ב' מאי 24, 2010 2:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ב' מאי 24, 2010 11:28 am

בקובץ אגרות חזו"א ח"א אגרת רח, האריך נגד יהודי שטען שישראל במצרים היו במדרגה גבוהה ביותרמבתורה ומצוות, באמונה וחסידות. ומאריך החזו"א בביאור הענין ממאמרי חז"ל דכל הדברים האלה אין בהם ממש כלשונו.
האם לזאת התכוונת, או שידוע לך שכתב משהו מפורש נגד עשיו?

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי חיים » ב' מאי 24, 2010 11:56 am

מבי מדרשא כתב:חיים, יקירי, לא הכניס ראשי בין ההרים הללו, ה"ר מונדשיין וה"ר אליהוא ברם מעיון פשוט בצירוף להבנת הנקרא קלה, רואים בדברי מונדשיין שכתב מפורשות שבמאמר המצורף אין ניכר עידון. וזו אינה שאלה אלא קביעה. ויפה התפלא עליו אליהוא, ויפה העיר איש ספר, דעידון ודאי יש כאן. ואם רצה ידידנו לשאול, כלום חסרה מקלדתו את הסימן המקובל לשאלה '?'

יקירינו, מבי מדרשא, במחילה מכבודכם, ה"ר אליהוא התייחס להודעה זו של הרב מונדשיין:
י
יהושע מונדשיין כתב:האם אפשר לסכם ולומר, שכל המסופר על שיטת סלבודקא בעידון חטאו של עשו - להד"מ?
האם קיימת בכלל "שיטת סלבודקא" בביאור פרשיות מהתורה?
האם יש דוגמאות נוספות לביאורים מחודשים מבית מדרשה של סלבודקא לגבי אישים אחרים מהתנ"ך?

אם אני סופר נכון, יש כאן 3 סימני שאלה, הלא כן?!

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ב' מאי 24, 2010 2:16 pm

צדקה ממני..

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי קונה הכל » ב' מאי 24, 2010 4:30 pm

רב מונדשיין ידוע בחשדנותו לסיפורים מכל סוג שהם, כידוע

ראה במאמריו 'סיפורים וגלגוליהם'

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15552
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 16, 2010 2:40 pm

לקט שיחות מוסר מר' אייזיק שר עלו עתה למקוון!

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי בנשק » ד' יוני 16, 2010 4:19 pm

לגבי השקפתו של חזו"א על שיטת סלבודקא, המכתב שהזכירו כאן מהקוב"א היה ממוען להר"א שער, וידוע שבקורתו החריפה של החזו"א עליו התמשכה ליותר ממכתבים בעלמא.

לעיקר הנדון, בעניותי כמדומה דהוא פסוק מפורש בריש מלאכי, 'אהבתי אתכם נאם ה' ואמרתם במה אהבתנו: הלא אח עשו ליעקב ואהב את יעקב ואת עשו שנאתי'.
הרי שמעלת יעקב על עשו אינה כצדיק מול רשע, אלא באהבת ה' אותו, עמוק עמוק מי ישורנה.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי בר ששת » ה' יוני 17, 2010 10:09 am

כעין מה שכתב הרב מונדשיין, שהדבר נכתב בהיתול - למרות ההשגות המתלהמות עליו.

;) לדעתי הענייה, הרוגעצובער עצמו, היה מתרעם על העיסוק והדיוק המופרז במכתב ששלח לבני משפחתו. וודאי היה מבטל כדרכ, ואומר: כלכו לכם אצל רבותינו הראשונים, ועסקו בנגעים ואהלות. ומדוע נטפלתם למכתב אישי ששיגרתי לקרוביי...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'דודינו ר' עשיו'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אוקטובר 24, 2010 8:21 pm

מור כתב:
אורח כתב:התפלאתי שלא מצאתי בספרי חסידות ביאורים רוחניים לחטאו של עשו. אח"כ התבוננתי שבתושב"כ בכלל לא נכתב שום חטא של עשו.


ציניות או לגלוג ח"ו שמענו כאן?

ומה עם דרשת רז"ל שדרשו מפסוקים מתורה שבכתב (תנחומא ריש שמות, ועי' ר"ה טז) כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ: חָמֵשׁ עֲבֵרוֹת עָבַר עֵשָֹו הָרָשָׁע בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם: בָּא עַל נַעֲרָה מְאֹרָסָה, וְהָרַג אֶת הַנֶּפֶשׁ, וְכָפַר בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים, וְכָפַר בָּעִקָּר, וְשָׁט אֶת הַבְּכוֹרָה. וְכֻלָּן מִן הַפָּסוּק וּמִגְּזֵרָה שָׁוָה. וְעוֹד שֶׁתָּאַב מִיתַת הָאָב, וּבִקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת אָחִיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי וְאַהַרְגָה אֶת-יַעֲקֹב אָחִי" (שם כז, מא). וְגָרַם לְיַעֲקֹב לִבְרֹחַ מֵאֲבוֹתָיו, וְהָלַךְ אַף הוּא אֵצֶל יִשְׁמָעֵאל לִלְמֹד מִמֶּנּוּ תַּרְבּוּת רָעָה וּלְהוֹסִיף עַל נָשָׁיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֵּלֶךְ עֵשָֹו אֶל-יִשְׁמָעֵאל" וְגוֹ' (שם כח, ט).



בספר חמדת צבי עה"ת (רצ"ד גלאזער, ירושלים תרצא) עמ' צז: שמעתי מהנ"ל (ר' נחמיה שליט"א אלתר) ששמע מאביו השפת אמת אדמו"ר ההצה"ק זצ"ל שלא נמצא בתורה מפורש שעשו היה רשע.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים