מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' אוגוסט 13, 2010 8:25 am

כ,ו: ומי האיש אשר נטע כרם ולא חללו ילך וישב לביתו פן ימות במלחמה איש אחר יחללנו.

וכתב הרמב"ן, וז"ל: וטעם ולא חללו כי לא באה השנה הרביעית, כי המנהג בכרם בבא תבואתו שיחולו שם וילכו בו בחלילים, וצוה הכתוב שיהיה כל פריו קדש הלולים, שיהללו את השם הנכבד בשמחה ההיא.

וראה עוד בפר' קדושים (ויקרא יט,כד): ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קדש הלולים לה'. ופירש"י: כמעשר שני שכתוב בו וכל מעשר הארץ קדש לה', מה מע"ש אינו נאכל חוץ לחומת ירושלים אלא בפדיון, אף זה כן, ודבר זה הלולים לה' הוא, שנושאו שם להלל ולשבח לשמים.

ונראה שזה מתבאר היטב עם דברי הרמב"ן שם בפס' כג, וז"ל: וטעם המצוה הזאת לכבד את ה' מראשית כל תבואתינו מפרי העץ ותבואת הכרם, ולא נאכל מהם עד שנביא כל פרי שנה אחת הלולים לה', והנה אין הפרי בתוך שלש שנים ראוי להקריבו לפני השם הנכבד, לפי שהוא מועט, ואין האילן נותן בפריו טעם או ריח טוב בתוך שלש שנים, ורובן לא יוציאו פירות כלל עד השנה הרביעית, ולכך נמתין לכולן ולא נטעום מהם עד שנביא מן הנטע שנטענו כל פריו הראשון הטוב קדש לפני ה', ושם יאכלוהו ויהללו את שם ה', והמצוה הזאת דומה למצות הביכורים.

ואולי זהו טעמו של האב"ע בפ' קדושים שכתב 'ויאכלנו הכהן', ועי' כיו"ב בתרגום יונתן כאן ושם בפר' קדושים. ותמוה שהרי הבעלים אוכלים אותו. (וראה שו"ת דובב מישרים ג,צו). אכן יתכן שדן בו דין ביכורים, ועיין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15567
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 13, 2010 10:59 am

מגיב ומניב, מעיין המתגבר.

הקושיא על האבן עזרא כ"כ גדולה שלא יועיל הדברים הנפלאים שהבאת, ישנם קשיים באבן עזרא שאנו פוטרים בהנחה שהוא ירד לפשוטו של מקרא אך כשמוצאים באבע"ז דינים ומסורות נגד מסורתינו זו בעיה גדולה. מה זאת אומרת דן בו דין ביכורים, מדעתו דן? צע"ג!

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

הודעהעל ידי סמ''ק » ו' אוגוסט 13, 2010 11:39 am

יש כאן טענה מעניינת בדבר התלמידים...
קבצים מצורפים
1.JPG
1.JPG (45.13 KiB) נצפה 3370 פעמים

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

הודעהעל ידי יצג » ו' אוגוסט 13, 2010 2:04 pm

יעויין תורה שלמה כרך לה (תרגומי התורה) עמ' פא ואילך.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 06, 2020 6:01 pm

הרב כשר אכן האריך שם בדברי המיוחס ליונתן והאבן עזרא, עי"ש, וראוי לציין עוד למקור נוסף הנדפס לאחרונה בחצי גבורים ע"י ידידנו הרב חריטן, חלק ח, פירוש ר' אהרן ב"ר חיים הכהן לפיוטי חג השבועות, הערה 147. עוד הראוני בפי' הרד"ק לירמיה לא,ד - "ועתה הבטיחם שיהיה להם שלוה גדולה ויטעו כרמים להם ויחללו בשנה הרביעית כמשפט פדיון פירות הכרמי' ועושים אותן חולין ויהיו מותרין לזר לאכלן אחר החלול". וצ"ע.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נטע רבעי כביכורים-ישוב לדברי תרגום יונתן ואבן עזרא שזה לכהן

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 24, 2021 9:35 pm

על דברי היונתן כבר תמה במשנה ראשונה מע"ש פ"ה והניח בצ"ע.

ראה עוד בשו"ת לבושי מרדכי יו"ד תליתאי סי' נ.
ובשו"ת משנה הלכות חי"ט סי' רלד.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים