מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויאכל וישת ויקם וילך

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמייכ'ל
הודעות: 61
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:06 am

ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי שמייכ'ל » א' נובמבר 03, 2013 12:05 am

הרב'ה אמר לנו
ויאכל - בלי ליטול ידים
וישת - בלי לברך
ויקם - בלי ברהמ"ז
וילך - בלי לנשק את המזוזה [שמעתי, שאת זה יש רב'ס שמשמיטים..]

האם יש מקור לזה ??

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי היימישער » א' נובמבר 03, 2013 12:27 am

שו"ת דברי יציב חלק חושן משפט סימן נב

ו) ולמה שצידדנו בתשו' הרא"ש דאם אסור לחזור בו הוי כעין מעשה דמהני במקום מנהג, יש מקום ליישב מ"ש השואל בריב"ש סי' שכ"ח מתשובת הר"י בן הרא"ש שכתב בשם אביו דמקנה דשלב"ל אם נשבע קנה וראייתו ממכירת בכורה שמכר עשו ליעקב וכתיב השבעה לי, והריב"ש בתשובתו דחה את הדברים דלא הרא"ש ולא הר"י בנו חתימי עלה ואין לתלות בגברי רברבי סברא כזו שאין לה על מה שתסמוך, גם הראיה שהביאו אין לה עיקר לפי שהיה קודם הדיבור וכו' והשבועה היתה לרווחא דמילתא שלא יערער לפי שהיה איש זרוע עיין שם. והביאו ג"כ באוה"ח הקדוש [בראשית כ"ה ל"ג] והוסיף להקשות דהשבועה לא תספיק לקנין דשלב"ל וכו' עיין שם.

ולהאמור י"ל דהרא"ש לשיטתו שמבואר מדבריו בתשו' הנ"ל דמנהג מועיל בדשלב"ל כשאין זה דברים בעלמא, ומכיון שנשבע יש סמיכות דעת והוי כעין מעשה קצת וכנ"ל, ועיין במל"מ פ"י ממלכים ה"ז [בד"ה שוב ראיתי בירושלמי] שהביא מחלוקת בירושלמי אם ב"נ מצווה על השבועה, ואפילו אם נאמר שאינו מצווה עכ"פ היה מנהג לקיים שבועתם וכדמצינו בתורה ענין שבועה באבימלך ופרעה [ועיין מל"מ שם], וע"כ שהיה זה מנימוס ומנהג בני אדם לקיים שבועה, ושפיר מהני מטעם מנהג גם בדשלב"ל מכח קנין סטומתא ודו"ק.

ויעויין לאא"ז בישמח משה פרשת תולדות [בד"ה ויאכל וישת] שכתב בזה לפי היפ"ת דבענין הבכורה יש ג' דברים א' הנחלה מהאב ב' עבודת שמים ותורת הקרבנות ג' גדולה וכבוד ושררה, והנה הנחלה היה דשלב"ל משא"כ העבודה והגדולה היא דבר הנהוג תיכף, ושיטת המרדכי הובא בחו"מ סי' ר"ט ס"ד דמקנה דבר שבא לעולם עם דשלב"ל קנה הכל, ולזה קנה הבכורה עיין שם לדרכו בקודש. וי"ל שלכן בזה עשו את הבכורה, ובמדרש [ב"ר ס"ג י"ד] הכניס עמו כת של פריצים אמרין ניכול דידיה וניחוך עליו וכו' עיין שם, וכן רגילים לפרש לתשב"ר ויאכל ללא נטילת ידים וישת מבלי לברך ויקם בלי ברכת המזון וכו', וי"ל שנתכוין בזה להראות שהוא רחוק מעניני העבודה ואין רשע זה כדאי שיקריב להקב"ה, ובפרט שהרג את הנפש כמ"ש בב"ב ט"ז ע"ב כתיב הכא עיף וכתיב התם אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים עיין שם, וכהן שהרג את הנפש פסול לעבודה [עיין סנהדרין ל"ה ע"ב תוד"ה שנאמר ובישמח משה שם בפסוק ויאמר יעקב אופן הו'], וא"כ שאין לו שייכות לענין העבודה אין זה בכלל המכירה רק הנחלה דהוי דשלב"ל, ובזה נתכוין ברשעתו לבטל את המכירה שלא נאמר דמהני מכח דין דשלב"ל עם דשב"ל ודו"ק.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי היימישער » א' נובמבר 03, 2013 12:33 am

ומצינו כבר לפרש שהמילים רומזים כל אחד על עבירה אחרת שעבר עשיו:
כלי יקר פרשת תולדות
ויאכל וישת ויקם וילך ויבז. בחמש תיבות אלו יש רמז לדברי חז"ל (בבא בתרא טז ב) שאמרו חמש עבירות עבר אותו רשע באותו יום וכו'. ויאכל היינו גילוי עריות כמו שנאמר (שמות ב כ) קראן לו ויאכל לחם, כי אם הלחם אשר הוא אוכל (בראשית לט ו). וישת זהו שהיה שופך דמים כמו שנאמר (במדבר כג כד) ודם חללים ישתה. ויקם שכפר בעיקר כמו שנאמר (דברים לא טז) וקם העם וזנה אחרי אלהי נכר הארץ, ושייך בזה לשון ויקם כי ההולך בקומה זקופה כאילו דוחק רגלי השכינה (ברכות מג ב). וילך שכפר בתחיה כמו שנאמר הנה אנכי הולך למות וגו', וכן אמר איוב (ז ט) כלה ענן וילך כן איש יורד שאול לא יעלה.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי אוהב אוצר » א' נובמבר 03, 2013 12:39 am

עפר אני תחת כפות רגלי ה'דברי יציב' אבל זהו רמז לאוזני ילדים של תשב"ר שנא' ע"י מלמדי תשב"ר, ניתן גם לומר הכל 'עם' ולא 'בלי' ומנין להכריח כך?
יש גם הרבה ששאלתי מתי התחתן יעקב עם רחל וענו לי אחרי 7 שנים...
וזה בגלל הגננות...
נערך לאחרונה על ידי אוהב אוצר ב א' נובמבר 03, 2013 12:41 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמייכ'ל
הודעות: 61
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:06 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי שמייכ'ל » א' נובמבר 03, 2013 12:40 am

היימישער כתב:שו"ת דברי יציב חלק חושן משפט סימן נב

ו) ולמה שצידדנו בתשו' הרא"ש דאם אסור לחזור בו הוי כעין מעשה דמהני במקום מנהג, יש מקום ליישב מ"ש השואל בריב"ש סי' שכ"ח מתשובת הר"י בן הרא"ש שכתב בשם אביו דמקנה דשלב"ל אם נשבע קנה וראייתו ממכירת בכורה שמכר עשו ליעקב וכתיב השבעה לי, והריב"ש בתשובתו דחה את הדברים דלא הרא"ש ולא הר"י בנו חתימי עלה ואין לתלות בגברי רברבי סברא כזו שאין לה על מה שתסמוך, גם הראיה שהביאו אין לה עיקר לפי שהיה קודם הדיבור וכו' והשבועה היתה לרווחא דמילתא שלא יערער לפי שהיה איש זרוע עיין שם. והביאו ג"כ באוה"ח הקדוש [בראשית כ"ה ל"ג] והוסיף להקשות דהשבועה לא תספיק לקנין דשלב"ל וכו' עיין שם.

ולהאמור י"ל דהרא"ש לשיטתו שמבואר מדבריו בתשו' הנ"ל דמנהג מועיל בדשלב"ל כשאין זה דברים בעלמא, ומכיון שנשבע יש סמיכות דעת והוי כעין מעשה קצת וכנ"ל, ועיין במל"מ פ"י ממלכים ה"ז [בד"ה שוב ראיתי בירושלמי] שהביא מחלוקת בירושלמי אם ב"נ מצווה על השבועה, ואפילו אם נאמר שאינו מצווה עכ"פ היה מנהג לקיים שבועתם וכדמצינו בתורה ענין שבועה באבימלך ופרעה [ועיין מל"מ שם], וע"כ שהיה זה מנימוס ומנהג בני אדם לקיים שבועה, ושפיר מהני מטעם מנהג גם בדשלב"ל מכח קנין סטומתא ודו"ק.

ויעויין לאא"ז בישמח משה פרשת תולדות [בד"ה ויאכל וישת] שכתב בזה לפי היפ"ת דבענין הבכורה יש ג' דברים א' הנחלה מהאב ב' עבודת שמים ותורת הקרבנות ג' גדולה וכבוד ושררה, והנה הנחלה היה דשלב"ל משא"כ העבודה והגדולה היא דבר הנהוג תיכף, ושיטת המרדכי הובא בחו"מ סי' ר"ט ס"ד דמקנה דבר שבא לעולם עם דשלב"ל קנה הכל, ולזה קנה הבכורה עיין שם לדרכו בקודש. וי"ל שלכן בזה עשו את הבכורה, ובמדרש [ב"ר ס"ג י"ד] הכניס עמו כת של פריצים אמרין ניכול דידיה וניחוך עליו וכו' עיין שם, וכן רגילים לפרש לתשב"ר ויאכל ללא נטילת ידים וישת מבלי לברך ויקם בלי ברכת המזון וכו', וי"ל שנתכוין בזה להראות שהוא רחוק מעניני העבודה ואין רשע זה כדאי שיקריב להקב"ה, ובפרט שהרג את הנפש כמ"ש בב"ב ט"ז ע"ב כתיב הכא עיף וכתיב התם אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים עיין שם, וכהן שהרג את הנפש פסול לעבודה [עיין סנהדרין ל"ה ע"ב תוד"ה שנאמר ובישמח משה שם בפסוק ויאמר יעקב אופן הו'], וא"כ שאין לו שייכות לענין העבודה אין זה בכלל המכירה רק הנחלה דהוי דשלב"ל, ובזה נתכוין ברשעתו לבטל את המכירה שלא נאמר דמהני מכח דין דשלב"ל עם דשב"ל ודו"ק.

הדברי יציב רק כתב שכך רגילים ללמד לתשב"ר, אך לא מביא את המקור לכך.

שמייכ'ל
הודעות: 61
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:06 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי שמייכ'ל » א' נובמבר 03, 2013 12:41 am

היימישער כתב:ומצינו כבר לפרש שהמילים רומזים כל אחד על עבירה אחרת שעבר עשיו:
כלי יקר פרשת תולדות
ויאכל וישת ויקם וילך ויבז. בחמש תיבות אלו יש רמז לדברי חז"ל (בבא בתרא טז ב) שאמרו חמש עבירות עבר אותו רשע באותו יום וכו'. ויאכל היינו גילוי עריות כמו שנאמר (שמות ב כ) קראן לו ויאכל לחם, כי אם הלחם אשר הוא אוכל (בראשית לט ו). וישת זהו שהיה שופך דמים כמו שנאמר (במדבר כג כד) ודם חללים ישתה. ויקם שכפר בעיקר כמו שנאמר (דברים לא טז) וקם העם וזנה אחרי אלהי נכר הארץ, ושייך בזה לשון ויקם כי ההולך בקומה זקופה כאילו דוחק רגלי השכינה (ברכות מג ב). וילך שכפר בתחיה כמו שנאמר הנה אנכי הולך למות וגו', וכן אמר איוב (ז ט) כלה ענן וילך כן איש יורד שאול לא יעלה.

אבל זה לא קשור למה שלימדונו הגננות/רב'סים

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי היימישער » א' נובמבר 03, 2013 12:47 am

נכון, אין בדברים שהבאתי מקור ישיר.
הבאתי רק שלא מדובר במנהג חדש,
וכן מקור שבמילים אלו נרמזו עברותיו של עשיו, ואולי במהלך השנים היה מי שהעדיף להמחיש לילדים עברות אלו במקום אלו.

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי בן החבורה » א' נובמבר 03, 2013 1:41 am

אתה מפרש הכוונה שהעבירות (של נט"י ברכה ברהמ"ז כו') אמורות להיות רמוזות בפסוק ולכן אתה שואל על מקור הדברים, אני הייתי מפרש שהרבי רק אומר המציאות, כי הרי פשוט שרשע זה לא נטל ידיו ולא בירך לפני ולאחר המזון ולא נשק המזוזה, ולפ"ז לא קשה מידי.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי אדג » ב' נובמבר 04, 2013 1:40 am

חשבתי ש'וילך' שעשיו הלך בלי כיפה...

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי בן החבורה » ב' נובמבר 04, 2013 6:50 am

היה לי גם מלמד אחד שאמר כן, ולפי מה שכתבתי (בהודעה אחת מעליך) שניהם אמת

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי שיף » ב' נובמבר 24, 2014 11:15 pm

עיין כאן באורך

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 25, 2014 5:55 am

שיף כתב:עיין כאן באורך

?

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי שיף » ג' נובמבר 25, 2014 8:35 am

סליחה!
הנה הקישור viewtopic.php?f=17&t=6957

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי דמשק » א' אוקטובר 29, 2017 9:40 am

.
קבצים מצורפים
לקוטי הלכות.png
לקוטי הלכות.png (21.54 KiB) נצפה 8290 פעמים

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי אבא יודן » א' אוקטובר 29, 2017 11:53 pm

פעלים הרבה רומז על מהירות הענין
עיין ראב"ע אצל ויטע כרם

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי דמשק » ב' אוקטובר 30, 2017 12:43 am

אבא יודן כתב:פעלים הרבה רומז על מהירות הענין
עיין ראב"ע אצל ויטע כרם

כפי הנראה בגלל מהירות הענין נכתבו הדברים שלא במקומם

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' נובמבר 07, 2018 5:43 pm

שמייכ'ל כתב:
היימישער כתב:שו"ת דברי יציב חלק חושן משפט סימן נב
ויעויין לאא"ז בישמח משה פרשת תולדות [בד"ה ויאכל וישת] שכתב בזה לפי היפ"ת דבענין הבכורה יש ג' דברים א' הנחלה מהאב ב' עבודת שמים ותורת הקרבנות ג' גדולה וכבוד ושררה, והנה הנחלה היה דשלב"ל משא"כ העבודה והגדולה היא דבר הנהוג תיכף, ושיטת המרדכי הובא בחו"מ סי' ר"ט ס"ד דמקנה דבר שבא לעולם עם דשלב"ל קנה הכל, ולזה קנה הבכורה עיין שם לדרכו בקודש. וי"ל שלכן בזה עשו את הבכורה, ובמדרש [ב"ר ס"ג י"ד] הכניס עמו כת של פריצים אמרין ניכול דידיה וניחוך עליו וכו' עיין שם, וכן רגילים לפרש לתשב"ר ויאכל ללא נטילת ידים וישת מבלי לברך ויקם בלי ברכת המזון וכו', וי"ל שנתכוין בזה להראות שהוא רחוק מעניני העבודה ואין רשע זה כדאי שיקריב להקב"ה, ובפרט שהרג את הנפש כמ"ש בב"ב ט"ז ע"ב כתיב הכא עיף וכתיב התם אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים עיין שם, וכהן שהרג את הנפש פסול לעבודה [עיין סנהדרין ל"ה ע"ב תוד"ה שנאמר ובישמח משה שם בפסוק ויאמר יעקב אופן הו'], וא"כ שאין לו שייכות לענין העבודה אין זה בכלל המכירה רק הנחלה דהוי דשלב"ל, ובזה נתכוין ברשעתו לבטל את המכירה שלא נאמר דמהני מכח דין דשלב"ל עם דשב"ל ודו"ק.

הדברי יציב רק כתב שכך רגילים ללמד לתשב"ר, אך לא מביא את המקור לכך.

מ"מ אם אנו מוצאים זאת כבר בדברי יציב, ז"א שזה לא המצאה חדשה ממש, אלא יכול להיות שכוונתו היה על מה שלימדו את התשב"ר עוד בחו"ל. וזה נותן לנו איזשהו ראיה שזה משהו קדום, במובן מסוים.

סמל אישי של המשתמש
הכל בכתב
הודעות: 108
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2016 7:48 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי הכל בכתב » ב' דצמבר 02, 2019 9:25 pm

שבט מיהודה.gif
שבט מיהודה.gif (77.94 KiB) נצפה 6782 פעמים

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי מצליח » ב' דצמבר 02, 2019 9:47 pm


לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 2:13 am

הא לחמא עניא כתב:מ"מ אם אנו מוצאים זאת כבר בדברי יציב, ז"א שזה לא המצאה חדשה ממש . . וזה נותן לנו איזשהו ראיה שזה משהו קדום, במובן מסוים.
וב'לקוטי הלכות' ו'אך פרי תבואה' (שקדמו לו בכמאה שנה!).

אגב, גם ב'ליקוטי סיפורי התוועדויות' (מהגה"ח רמ"ז גרינגלאז ע"ה, ע' 27) מציין שכך לימדם ה'מלמד' בלאדז'.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ויאכל וישת ויקם וילך

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' נובמבר 04, 2021 12:43 am



חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים