בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר. תרגם אונקלוס: תְּרֵין שִׁבְטִין יִפְּקוּן מִבְּנוֹהִי, יְקַבְּלוּן חוּלָקָא וְאַחְסָנְתָא. ומבאר רש"י: וְכָתַב 'בָּנוֹת', עַל שֵׁם בְּנוֹת מְנַשֶּׁה, בְּנוֹת צְלָפְחָד, שֶׁנָּטְלוּ חֵלֶק בִּשְׁנֵי עֶבְרֵי הַיַּרְדֵּן. והוא ממדרש תנחומא פרשת פינחס:
'נָתֹן תִּתֵּן' – שֶׁנָּטְלוּ בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, וְקָרְבוּ לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ וְאֶלְעָזָר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַתִּקְרַבְנָה לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן'. וְאַף יַעֲקֹב אָבִינוּ רָאָה שֶׁנּוֹטְלוֹת מִכָּאן וּמִכָּאן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר' – זֶה הַיַּרְדֵּן, שֶׁנַּעֲשָׂה לְמשֶׁה כְּשׁוּר שֶׁלֹּא יִכָּנֵס לָאָרֶץ, וְאָמַר לוֹ: בְּנוֹתֶיךָ נוֹטְלוֹת מִכָּאן וּמִכָּאן.
סתם המדרש ולא פירש, וסתמו המפרשים ולא פירשו, על מה ולמה נחלו בנות צלפחד נחלה בכפלים? הלוא דבר תימה הוא!
ואלמלי ניתנה רשות היה אפשר לומר: הלוא הארצות שמעבר לירדן לא נחלקו בגורל, כי אם על פי שודא דדיינא, לפי ראות עיניו של משה רבינו עליו השלום, ואולי נתן לבנות צלפחד גמול על חיבתן את הארץ, כמו שמפרש רש"י בפסוק 'למשפחות מנשה בן יוסף': יוֹסֵף חִבֵּב אֶת הָאָרֶץ וּבְנוֹתָיו חִבְּבוּ אֶת הָאָרֶץ.
ושמא נטלו בנות צלפחד פרס בשם כל נשות ישראל שהיו מחבבות את הארץ, כמו שאומר רש"י על פסוק 'ובאלה לא היה איש מפקודי משה ואהרן': אֲבָל עַל הַנָּשִׁים לֹא נִגְזְרָה גְזֵרַת הַמְרַגְּלִים, לְפִי שֶׁהֵן הָיוּ מְחַבְּבוֹת אֶת הָאָרֶץ.