מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול תמיהות והערות בפרשת השבוע

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול תמיהות והערות בפרשת השבוע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 30, 2018 10:23 am

מט כב
בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר. תרגם אונקלוס: תְּרֵין שִׁבְטִין יִפְּקוּן מִבְּנוֹהִי, יְקַבְּלוּן חוּלָקָא וְאַחְסָנְתָא. ומבאר רש"י: וְכָתַב 'בָּנוֹת', עַל שֵׁם בְּנוֹת מְנַשֶּׁה, בְּנוֹת צְלָפְחָד, שֶׁנָּטְלוּ חֵלֶק בִּשְׁנֵי עֶבְרֵי הַיַּרְדֵּן. והוא ממדרש תנחומא פרשת פינחס:
'נָתֹן תִּתֵּן' – שֶׁנָּטְלוּ בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, וְקָרְבוּ לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ וְאֶלְעָזָר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַתִּקְרַבְנָה לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן'. וְאַף יַעֲקֹב אָבִינוּ רָאָה שֶׁנּוֹטְלוֹת מִכָּאן וּמִכָּאן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר' – זֶה הַיַּרְדֵּן, שֶׁנַּעֲשָׂה לְמשֶׁה כְּשׁוּר שֶׁלֹּא יִכָּנֵס לָאָרֶץ, וְאָמַר לוֹ: בְּנוֹתֶיךָ נוֹטְלוֹת מִכָּאן וּמִכָּאן.

סתם המדרש ולא פירש, וסתמו המפרשים ולא פירשו, על מה ולמה נחלו בנות צלפחד נחלה בכפלים? הלוא דבר תימה הוא!
ואלמלי ניתנה רשות היה אפשר לומר: הלוא הארצות שמעבר לירדן לא נחלקו בגורל, כי אם על פי שודא דדיינא, לפי ראות עיניו של משה רבינו עליו השלום, ואולי נתן לבנות צלפחד גמול על חיבתן את הארץ, כמו שמפרש רש"י בפסוק 'למשפחות מנשה בן יוסף': יוֹסֵף חִבֵּב אֶת הָאָרֶץ וּבְנוֹתָיו חִבְּבוּ אֶת הָאָרֶץ.
ושמא נטלו בנות צלפחד פרס בשם כל נשות ישראל שהיו מחבבות את הארץ, כמו שאומר רש"י על פסוק 'ובאלה לא היה איש מפקודי משה ואהרן': אֲבָל עַל הַנָּשִׁים לֹא נִגְזְרָה גְזֵרַת הַמְרַגְּלִים, לְפִי שֶׁהֵן הָיוּ מְחַבְּבוֹת אֶת הָאָרֶץ.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול תמיהות והערות בפרשת השבוע

הודעהעל ידי דרומי » ו' ינואר 01, 2021 11:11 am

דיון מעמיק בפירוש רש"י עה"פ 'ברכות שדים ורחם' - שלכאורה הוציא רש"י תיבת 'שדים' מפשוטה
קבצים מצורפים
שדים ורחם סופי.pdf
(459.79 KiB) הורד 318 פעמים

טור תלגא
הודעות: 454
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: אשכול תמיהות והערות בפרשת השבוע

הודעהעל ידי טור תלגא » ו' ינואר 01, 2021 1:36 pm

ביקורת תהיה כתב:מט כב
בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר. תרגם אונקלוס: תְּרֵין שִׁבְטִין יִפְּקוּן מִבְּנוֹהִי, יְקַבְּלוּן חוּלָקָא וְאַחְסָנְתָא. ומבאר רש"י: וְכָתַב 'בָּנוֹת', עַל שֵׁם בְּנוֹת מְנַשֶּׁה, בְּנוֹת צְלָפְחָד, שֶׁנָּטְלוּ חֵלֶק בִּשְׁנֵי עֶבְרֵי הַיַּרְדֵּן. והוא ממדרש תנחומא פרשת פינחס:
'נָתֹן תִּתֵּן' – שֶׁנָּטְלוּ בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן, וְקָרְבוּ לִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ וְאֶלְעָזָר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַתִּקְרַבְנָה לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן'. וְאַף יַעֲקֹב אָבִינוּ רָאָה שֶׁנּוֹטְלוֹת מִכָּאן וּמִכָּאן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר' – זֶה הַיַּרְדֵּן, שֶׁנַּעֲשָׂה לְמשֶׁה כְּשׁוּר שֶׁלֹּא יִכָּנֵס לָאָרֶץ, וְאָמַר לוֹ: בְּנוֹתֶיךָ נוֹטְלוֹת מִכָּאן וּמִכָּאן.

סתם המדרש ולא פירש, וסתמו המפרשים ולא פירשו, על מה ולמה נחלו בנות צלפחד נחלה בכפלים? הלוא דבר תימה הוא!
ואלמלי ניתנה רשות היה אפשר לומר: הלוא הארצות שמעבר לירדן לא נחלקו בגורל, כי אם על פי שודא דדיינא, לפי ראות עיניו של משה רבינו עליו השלום, ואולי נתן לבנות צלפחד גמול על חיבתן את הארץ, כמו שמפרש רש"י בפסוק 'למשפחות מנשה בן יוסף': יוֹסֵף חִבֵּב אֶת הָאָרֶץ וּבְנוֹתָיו חִבְּבוּ אֶת הָאָרֶץ.
ושמא נטלו בנות צלפחד פרס בשם כל נשות ישראל שהיו מחבבות את הארץ, כמו שאומר רש"י על פסוק 'ובאלה לא היה איש מפקודי משה ואהרן': אֲבָל עַל הַנָּשִׁים לֹא נִגְזְרָה גְזֵרַת הַמְרַגְּלִים, לְפִי שֶׁהֵן הָיוּ מְחַבְּבוֹת אֶת הָאָרֶץ.


בעמר נקא פי' שנטלו ב' חלקים בירושה, חלק אביהם וחלק עם אחיו בנכסי חפר.
ובטעמא דקרא הקשה על המדרש שמבואר מפסוקי יהושע ובגמ' בבבא בתרא שנטלו הכל בא"י ולא נטלו בעבר הירדן כלום והניח בצ"ע.

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: אשכול תמיהות והערות בפרשת השבוע

הודעהעל ידי לפי פשוטו » ו' ינואר 15, 2021 1:22 pm

רש"י ריש פרשת וארא
וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם – "לֹא הוֹדַעְתִּי" אֵין כְּתִיב כַּאן אֶלָּא "לֹא נוֹדַעְתִּי": לֹא נִכַּרְתִּי לָהֶם בְּמִדַת אֲמִתּוּת שֶׁלִּי, שֶׁעָלֶיהָ נִקְרָא שְׁמִי ה', נֶאֱמָן לְאַמֵּת דְּבָרַי; שֶׁהֲרֵי הִבְטַחְתִּי וְלֹא קִיַּמְתִּי, עכ"ל.
וצ"ב מה הגילוי המיוחד בקיום הבטחות והלא קל שבקלים עומד בדיבורו?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: אשכול תמיהות והערות בפרשת השבוע

הודעהעל ידי באמונתו » ה' יולי 29, 2021 2:54 am

לפי פשוטו כתב:רש"י ריש פרשת וארא
וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם – "לֹא הוֹדַעְתִּי" אֵין כְּתִיב כַּאן אֶלָּא "לֹא נוֹדַעְתִּי": לֹא נִכַּרְתִּי לָהֶם בְּמִדַת אֲמִתּוּת שֶׁלִּי, שֶׁעָלֶיהָ נִקְרָא שְׁמִי ה', נֶאֱמָן לְאַמֵּת דְּבָרַי; שֶׁהֲרֵי הִבְטַחְתִּי וְלֹא קִיַּמְתִּי, עכ"ל.
וצ"ב מה הגילוי המיוחד בקיום הבטחות והלא קל שבקלים עומד בדיבורו?

בעל נודע ביהודה האריך ליישב, באהבת ציון דרוש ד'.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים