מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי אברהם » ד' אפריל 22, 2015 5:23 pm

האם אפשר להפנות אותי למקורות מה טעם נבחרו פרשות ויקהל פקודי להיות מחוברין אע"פ שהינם פרשות מאד ארוכות. בדרך כלל חיברו פרשות קצרות או לפי צורך תכלה שנה וקללותיה.

[חשבתי לומר משום שכמעט אין פרש"י באותם פרשות, ומסתמך על מה שפירש בתרומה תצוה, וממילא קריאת שמו"ת בהם קצרה יותר.. - ואף קודם זמנו מ"מ הרוצה לפרש לעצמו הפרשה אינו צריך להאריך בה, כיון שכבר התבארה בפרשות תרומה תצוה].

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 22, 2015 5:31 pm

מטות מסעי ארוכות יותר.

אגב, בחומש כתב אשורי של הרב פוזן הוא מעיר האם יש צורך בקריאת שמו"ת דויק"פ לשוב וללמוד את פירוש רש"י לכלי המשכן.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי אברהם » ד' אפריל 22, 2015 5:45 pm

אכן, גם במטות מסעי יש פסוקים רבים בלא פרש"י, הרבה יותר משאר פרשיות, דוק ותשכח.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אפריל 22, 2015 5:50 pm

יתכן שהעדיפו לחבר פרשיות שבסוף החומש. כ"ה בשמות בויקרא ובבמדבר.

אף שבמנין הפסוקים מט"מ ארוכות מויק"פ, יתכן שבמנין התיבות הן פחותות.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' אפריל 22, 2015 7:19 pm

ויקרא אינה ראיה, שכן שש מפרשיותיה מחוברות.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי אברהם » ד' אפריל 22, 2015 7:51 pm

טעות, מחקתי

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי פולסברג » א' אפריל 25, 2021 7:51 am

מי תיקן דבר זה לישראל שיהיו מחברין פרשיות מסוימות.

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי טור תלגא » א' אפריל 25, 2021 3:36 pm


אליהו חיים
הודעות: 958
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי אליהו חיים » א' אפריל 25, 2021 3:49 pm

מה שנכון נכון כתב:יתכן שהעדיפו לחבר פרשיות שבסוף החומש. כ"ה בשמות בויקרא ובבמדבר.

אף שבמנין הפסוקים מט"מ ארוכות מויק"פ, יתכן שבמנין התיבות הן פחותות.

יתכן בכדי שיהא פרשת פקודי בתוך ימי המילואים או בר"ח ניסן, דהרי מחברין הפרשיות בשנה פשוטה, ותמיד שבוע זו כך בסוף אדר או ר"ח ניסן בו ביום.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי כדכד » א' אפריל 25, 2021 6:45 pm

הבאתי בעבר שמצאתי בספר אחד (דומני נוהג כצאן יוסף או יוסף אומץ של רבני פרנקפורט) שאין זה נכון שלפעמים מחברים פרשות אלא שלפעמים מפרידים פרשות, דהיינו תזריע מצורע למשל זו פרשה אחת העוסקת בענינים דומים אלא שלפעמים יש להפריד ביניהם וע"ז הדרך גם שאר הפרשיות ואולי זו גם תשובה לשאלה הזו

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעם קביעת ויק"פ 'מחוברין'

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 27, 2021 11:06 am

הקשר הענייני בין ויקהל ופקודי בוודאי חזק יותר מאשר מטות ומסעי, ודומה יותר לקשר בין תזריע למצורע

[אלא שאי משום כך היה מקום אולי לחבר יותר את תרומה ותצוה, ואולי יש לומר שנמנעו מכך גם מחמת הרמז הידוע שבפרשת תצוה אין שמו של משה נזכר לקיים 'מחני נא' גו' או מצד הסמיכות לז' אדר, ואם יחברו את הפרשיות יחד לא ירגישו בחסרון שמו של משה כמובן

ומכל מקום ברכה עשו עמנו שלא חיברו את תרומה ותצוה, מחמת הרש"י הארוך שבפרשיות אלו... כנזכר בתחילת האשכול]


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים