מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בפרשת נח

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי שליטא » ו' אוקטובר 08, 2010 1:59 am

נחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדורותָיו -בדורותיו פרש"י ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום..

איך לכלום הרי התורה אומרת שנח צדיק??
כלום לכאו' מיותר ברש"י (ואף יכול לקומם כל מיני קנאים..)

אלא שיש צדיקים שהם צדיקים..
אבל ביחס אל צדיקים אחרים הם כלום..

לא ר' נחמן אומר את זה..
וגם לא רש"י..

אלא חז"ל..
(רש"י "העתיק" את חז"ל בתנחומא)

(אלה שדורשים שבח מסכימים שיש מושג כזה..
אלא שהם סוברים שהמושג הזה נכון אבל לא אצל נח..)

למה??

כי נח דאג רק לעצמו..
(גם הדורשים לשבח מסכימים שעל נח היה להתפלל על דורו..
וזה שני עניינים הצדקות של נח שהיא לשבח..
והדאגה שלו לדורו שזה גנאי אחר..)

הוא בארבע אמות שלו..
ולא אכפת לו (כביכול) היכן עם ישראל מונחים..
99 אחוז מכל עם ישראל נפלו לפגם הברית..
אחד יותר ואחד פחות..
(יעויין צדקת הצדיק אות צו והלאה)
והוא עסוק לו עם עצמו במה שעסוק..

עכשיו אנשים יגידו מה אתה רוצה חסרים צדיקים למה דווקא ר' נחמן..??!

חז"ל מפורש אומרים שיש דבר כזה אדם שהוא באמת צדיק..
אבל ביחס אל צדיקים אחרים הוא כלום..
(אבל מי יעיז לדבר על זה..)

נסיים במה שר' נחמן אמר..
"העולם אומר שצדיקים לא טועים..
ואם הם טועים אז הם לא צדיקים..
אבל אני אומר שצדיקים כן טועים..
ואעפ"כ הם צדיקים" (חיי מוהר"ן)

יש בזה אריכות ואכמ"ל..

העיקר שיהיה שבת שלום..

ארעא דגליל
הודעות: 7
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 7:06 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי ארעא דגליל » ו' אוקטובר 08, 2010 4:24 am

הרי אפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב וא"כ מהו הפי' בדברי רז"ל "דורשים אותו לגנאי"?
אלא ע"כ באמת נח בזמנו לא יכל לעשות יותר ממה שעשה. וזהו הפי' שבדורו היה צדיק תמים היינו בתנאי דורו. אך בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב לכלום היינו שכאשר נמצאים בדור שבו כן אפשר לפעול יותר בנוגע לאנשי הדור אזי הנהגה כזו אינה מתאימה. ולכן נקרא לגנאי לא ח"ו על נח עצמו, כ"א בא ללמדנו שכאשר אדם נמצא בדור שאפשר פעול על הזולת הרי הוא מוכרח לעשות זאת ואם לאו הרי הוא לגנאי.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי שליטא » ו' אוקטובר 08, 2010 7:31 am

ארעא דגליל כתב:הרי אפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב וא"כ מהו הפי' בדברי רז"ל "דורשים אותו לגנאי"?
אלא ע"כ באמת נח בזמנו לא יכל לעשות יותר ממה שעשה. וזהו הפי' שבדורו היה צדיק תמים היינו בתנאי דורו. אך בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב לכלום היינו שכאשר נמצאים בדור שבו כן אפשר לפעול יותר בנוגע לאנשי הדור אזי הנהגה כזו אינה מתאימה. ולכן נקרא לגנאי לא ח"ו על נח עצמו, כ"א בא ללמדנו שכאשר אדם נמצא בדור שאפשר פעול על הזולת הרי הוא מוכרח לעשות זאת ואם לאו הרי הוא לגנאי.


..מי מפרש כך.. ויש לחלק בין טומאה לבין גנאי (שהרי החטאים הם גנאי והתורה מלאה מחטאי ראשונים) חוץ מזה שהרמב"ן המלבי"ם התורה תמימה סנהדרין קח.
לא מפרשים כך.. ובנוסף לפי דבריך קשה מה סברת הדורשים לשבח חוץ מזה שבסוף דבריך כתבת שאם אפשר לפעול ולא פועלים זה לגנאי..
ואם זה אינו קאי על נח אם כן על מי זה קאי..?

ארעא דגליל
הודעות: 7
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 7:06 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי ארעא דגליל » ו' אוקטובר 08, 2010 2:22 pm

א. בודאי שכאשר ישאפשרות לפרש את דברי התורה להיפך מגנאי (כדברי היש דורשים לשבח) הרי שלכאורה זה מה שהיה צריך לעשות. ובפרט בנוגע לנח.
ב. המח' ביניהם היא בפשטות לא מח' במציאות האם בדורו של אברהם היה נחשב למשהו או לא. כ"א תוכן דבריהם הוא מה התורה באה לומר בהוסיפה את המילה "בדורותיו" האם לספר בש/בחו שבדורו היה צדיק ואם היה בדורו של אאע"ה היה ג"כ צדיק. או שהתורה באה להבהיר להבאים ללמוד מסיפור התורה (תורה מל' הוראה) שלא תבוא להם תקלה מסדר עבודתו של נח שהיה מותאם לזמנו ולדורותיו.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי שליטא » ש' אוקטובר 09, 2010 8:16 pm

א-עיין במפרשים כנ"ל.. וצריך לקרוא לילד בשמו..
ב- המחלוקת במציאות נובעת מהמילה בדורותיו..
ושוב פעם עיין בגמ' סנהדרין קח. ברמב"ן על הפסוק וכן בתורה תמימה במלבי"ם כו' כנ"ל..

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי תולדות אדם » א' אוקטובר 10, 2010 6:36 pm

וידועה מליצת העולם שבדורשי הגנאי לא כתב רש"י יש "מרבותינו" [אך היא מליצה בלבד שהרי במדרש כ' רבותינו גם על דורשי הגנאי]

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי שליטא » א' אוקטובר 10, 2010 8:23 pm

תולדות אדם כתב:וידועה מליצת העולם שבדורשי הגנאי לא כתב רש"י יש "מרבותינו" [אך היא מליצה בלבד שהרי במדרש כ' רבותינו גם על דורשי הגנאי]


ומה אם שאר המקורות הנ"ל.. אלא שגם מליצה לא הוי...
ואת זה כתבתי במליצה..

דרדקי
הודעות: 157
הצטרף: ד' יוני 23, 2010 8:21 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי דרדקי » א' אוקטובר 10, 2010 9:40 pm

שליטא כתב:הוא בארבע אמות שלו..
ולא אכפת לו (כביכול) היכן עם ישראל מונחים..
99 אחוז מכל עם ישראל נפלו לפגם הברית..
אחד יותר ואחד פחות..
(יעויין צדקת הצדיק אות צו והלאה)
והוא עסוק לו עם עצמו במה שעסוק..

עכשיו אנשים יגידו מה אתה רוצה חסרים צדיקים למה דווקא ר' נחמן..??!

אתה באמת חושב שאז היו עם ישראל? מסתמא כוונתך לאנשי העולם.

ואם כבר אז אני יודע שתתעצבן אבל זוהי האמת, נכון שרבי נחמן היה תותח, אבל אתה צריך לדעת שהכל הוא ענין של פרופורציות, ולכן הכל תלוי במה שאני שם כערך עליון, וממילא לפי"ז מוחלט מעצמו מי הוא צדיק האמת, כי אם אני שם את השמחה ותיקון ושמירת הברית התבודדות פשטות ועליזות כערך עליון בו הכל תלוי, ובזה אין סיבה להתווכח, אז ברור שרבי נחמן הוא צדיק האמת אור שבעת הימים שכל הצדיקים אצלו וכל נסיונות העולם שלו והוא יוציא מהגיהינום וכו', אבל אם למשל הייתי שם את הערך של ארץ ישראל כערך עליון לאומתינו הרי ברור שהראי"ה קוק הוא צדיק האמת וכו', ואם נחליט שתורה או קנאות לה' או פרישות וכן על זה הדרך הם הערך העליון הרי שהכל משתנה, כך שלפי מה שאתה רואה בעיניך אין כמו רבי נחמן, אתה בסדר, אבל אל תשכח כי יש עוד כמה דברים ביהדות, ואלה הרואים את הפרופורציות באופן שונה מעריכים אחרת את ה'דירוג' של קדושי עליון, והם משום מה לא מנסים לשכנע את כולם בזה, חשבת על זה פעם? למה ליטאים לא מנסים לשכנע אותך שהם צודקים ושזוהי האמת, וששום חסיד גור מעולם לא ניסה לשכנע אותך בדרכו, אבל אתה מנסה לשכנע את כולם שבידך האמת היחידה. אני הייתי מתבייש לחשוב על זה במקומך.


אבל מה שאני בא לומר לך הוא תירגע.

דרדקי
הודעות: 157
הצטרף: ד' יוני 23, 2010 8:21 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי דרדקי » א' אוקטובר 10, 2010 10:44 pm

באמת אני מתחרט על הניסיון להרגיע את חולי הנפשות הממוגנים בחיסונים פסיכולוגיים אדירים, כשהם יודעים מראש שיבואו עליהם המניעות והקליפות וינסו לשכנע אותם בדברי שכל, אז על זה יש פשטות ותמימות וביטול הדעת, ועכשיו הכל בסדר.
אז אני מתחרט.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי שליטא » א' אוקטובר 10, 2010 11:12 pm

דרדקי כתב:
שליטא כתב:הוא בארבע אמות שלו..
ולא אכפת לו (כביכול) היכן עם ישראל מונחים..
99 אחוז מכל עם ישראל נפלו לפגם הברית..
אחד יותר ואחד פחות..
(יעויין צדקת הצדיק אות צו והלאה)
והוא עסוק לו עם עצמו במה שעסוק..

עכשיו אנשים יגידו מה אתה רוצה חסרים צדיקים למה דווקא ר' נחמן..??!

אתה באמת חושב שאז היו עם ישראל? מסתמא כוונתך לאנשי העולם.

ואם כבר אז אני יודע שתתעצבן אבל זוהי האמת, נכון שרבי נחמן היה תותח, אבל אתה צריך לדעת שהכל הוא ענין של פרופורציות, ולכן הכל תלוי במה שאני שם כערך עליון, וממילא לפי"ז מוחלט מעצמו מי הוא צדיק האמת, כי אם אני שם את השמחה ותיקון ושמירת הברית התבודדות פשטות ועליזות כערך עליון בו הכל תלוי, ובזה אין סיבה להתווכח, אז ברור שרבי נחמן הוא צדיק האמת אור שבעת הימים שכל הצדיקים אצלו וכל נסיונות העולם שלו והוא יוציא מהגיהינום וכו', אבל אם למשל הייתי שם את הערך של ארץ ישראל כערך עליון לאומתינו הרי ברור שהראי"ה קוק הוא צדיק האמת וכו', ואם נחליט שתורה או קנאות לה' או פרישות וכן על זה הדרך הם הערך העליון הרי שהכל משתנה, כך שלפי מה שאתה רואה בעיניך אין כמו רבי נחמן, אתה בסדר, אבל אל תשכח כי יש עוד כמה דברים ביהדות, ואלה הרואים את הפרופורציות באופן שונה מעריכים אחרת את ה'דירוג' של קדושי עליון, והם משום מה לא מנסים לשכנע את כולם בזה, חשבת על זה פעם? למה ליטאים לא מנסים לשכנע אותך שהם צודקים ושזוהי האמת, וששום חסיד גור מעולם לא ניסה לשכנע אותך בדרכו, אבל אתה מנסה לשכנע את כולם שבידך האמת היחידה. אני הייתי מתבייש לחשוב על זה במקומך.


אבל מה שאני בא לומר לך הוא תירגע.


פרוש צדיק האמת-צדיק האמת זה צדיק שבכל התחומים הוא הגיע לשלמות האמת..
כמו משה רבינו..
הן בקדושה הן בתורה הן בארץ ישראל (משה לא נכנס לארץ בגללנו כידוע ולכן אומר האריז"ל על הפסוק ויתעבר בי ה' למענכם שהוא יבוא בגלגול להשלים זאת ולתקן את הדור )הן בפרישות הן בקנאות הן בהן בהן..
וכמו רשב"י האריז"ל כו' כו'..
כבר כתבתי על זה מאמר בשם יחידי הדורות..
אבל משום מה היו מניעות..
אם תרצה אוכל להפנות אותך לאתר ששם תוכל להשיג זאת..

מה שטענת למה אחרים לא משכנעים..
היא הנותנת..
כוון שהם לא מדברים על תיקון עולם..
ומי שאמור לתקן את העולם והוא שותק..
זו ענוה פסולה..
לכן אני משתדל לומר את הדברים ששמעתי בשעור..
וכן אני משתדל לדייק בדברי ר' נחמן..
ואם בזה אני חוטא -אשרי ואשרי חלקי..
נערך לאחרונה על ידי שליטא ב א' אוקטובר 10, 2010 11:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: הערה בפרשת נח

הודעהעל ידי שליטא » א' אוקטובר 10, 2010 11:15 pm

דרדקי כתב:באמת אני מתחרט על הניסיון להרגיע את חולי הנפשות הממוגנים בחיסונים פסיכולוגיים אדירים, כשהם יודעים מראש שיבואו עליהם המניעות והקליפות וינסו לשכנע אותם בדברי שכל, אז על זה יש פשטות ותמימות וביטול הדעת, ועכשיו הכל בסדר.
אז אני מתחרט.


בא לא נהפוך את זה לפורום אישי בסדר...
אמרת מה שאמרת תהיה בריא..
אבל בא נפסיק עם זה בסדר..
אם מפריע לך השיבושים שלי..
אל תדאג אם הזמן זה יעבור..
עם ישראל לא טיפשים..
הם לא קונים חתול בשק..
אתה יכול להרגע - הכל בסדר!!


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים