מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תנ"ך - אבן ישראל

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 16, 2016 9:34 am

יאמרו נא חכמים פתרונים, ויורשה נא לי לשאול:
ואם היו מי שלא הצטרפו למוחים, אזי פירושו כשר וישר ?
ואם הם לא הצטרפו למוחים, האם גם אינם מסתייגים מפירושו?
והשלישית: לדעת קוראים בפורום, שהיו מי מגדולי החסידות שהסתייגו מהמלבי"ם (מה שאינו נכון), האם הם לא היו מסתייגים משטיינזלץ - ק"ו בן בנו של ק"ו?
(או שהיות ורוחו נעוצה בשורשי חסידות כלשהיא (כביכול) - אז בכל מקרה הוא כשר וטהור).

סגי נהור
הודעות: 5658
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מאי 16, 2016 10:16 am

כיוון שאתה מתעקש לגרור את הדיון למחוזות אלה, אזי:

א) יש בספריו של הרב אבן ישראל (שטיינזלץ) ביטויים צורמים שמוטב שלא נאמרו.

ב) מאידך, לא תמיד נבון הדבר לבוא לציבור חרדי יושב בתי מדרשות ולהביא לשיפוטו דברים שנאמרו בשפה אחרת לקהל אחר לגמרי, ולא תמיד הדברים מיתרגמים כל צרכם ומובנים בהקשרם הנכון [וידוע בשם אחד המחרימים שאמר בהקשר דומה: "לכן אותו שלחתי לכנסת" וכו'].
גם דברי רש"ר הירש, לדוגמא, שדיבר לבני תקופתו ומקומו לא תמיד נוחים לאוזניים חרדיות בדורנו.

ג) לאחרונה ראיתי שכשבאו להתלונן אצל פלוני על כך שת"ח מפורסם מתלמידי החזו"א הביע דעות חריגות (ובביטחון מלא ומתוך היכרות אני אומר שדבריו חריגים וצורמים לא פחות מדבריו של הנידון), אמר "אפילו את העברית שלו אתם לא מבינים". ולענייננו נאמר: גם את העברית של הרב אבן ישראל הם לא מבינים...

ד) אין זה סוד שהיו גם היבטים פוליטיים ברדיפתו של הרב אבן ישראל. ולא מרצוני אני מציין זאת כאן, אלא כאמור מפני שאתה מתעקש לגרור את הדיון למחוזות הללו. ולכן ראוי להסתפק בדברים אלה.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' מאי 16, 2016 10:33 am

טובה השתיקה תמיד, וטובה עוד יותר תהיה שתיקתי כעת
כשם שמצווה לומר ...
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' יולי 04, 2016 8:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5658
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מאי 16, 2016 11:06 am

אני מעריך אותך על כך!

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי יבנה » ג' מאי 17, 2016 12:03 am

קו ירוק כתב:והשלישית: לדעת קוראים בפורום, שהיו מי מגדולי החסידות שהסתייגו מהמלבי"ם (מה שאינו נכון), האם הם לא היו מסתייגים משטיינזלץ - ק"ו בן בנו של ק"ו?
(או שהיות ורוחו נעוצה בשורשי חסידות כלשהיא (כביכול) - אז בכל מקרה הוא כשר וטהור).

המלבי"ם עצמו למד קבלה אצל ר' צ"ה מזידיטשוב.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

תנ''ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי צביב » ג' מאי 17, 2016 12:57 am

בהקדמת ארצות החיים כתב שלמד קבלה בזידיטשוב.

וכמדומה שהיו שחלקו על תלמידי זידיטשוב, ולכן חלקו גם עליו
ולכן אין קשר בין מה שהסתייגו מהמלבי''ם, לכאן.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' מאי 17, 2016 5:27 pm

קו ירוק כתב:טובה השתיקה תמיד, וטובה עוד יותר תהיה שתיקתי כעת

לו היתה השתיקה טובה לך מתחילת האשכול, היית חוסך לעצמך מבוכה רבתי, ולנו את הזמן מלקרוא את גיבובי השטויות שלך.

מוסרי התורה עד אנשי כנסת הגדולה, נכתבו במשנה. לאחר מכן, ישנה מסורת של מוסרים בלתי מעורערת. אין אדם שפוי בעולם, שלא ימנה את הרמב"ם בשושלת מוסרי התורה. וכמו הרמב"ם, עוד רבים נוספים.

הרב שך, גדול מרבן שמו, עדיין לא ניתן למנותו ברשימת מוסרי התורה. הגר"ש רוזובסקי, במובן מסוים היה מוסר התורה לא פחות מהרב שך, ואולי אף יותר ממנו. אחוזים גבוהים מאוד מעולם הישיבות כולו, 'חורשים' את ספרי 'שיעורי רבי שמואל' הנודעים, ולא לומדים סוגיה בצורה רצינית, ללא שיעוריו. 'אבי עזרי'? בישיבות שאני מכיר, מביאים מידי פעם.

אילו רצונך לקרוא 'מוסר התורה' למנהיג הדור, הרי שה'בית ישראל' בקרב ריבואות יהודים, נחשב למוסר התורה לא פחות, ואולי אף יותר.


להפוך את עצמך ואת דבריך לגיחוך רב כ"כ, בכתיבתך, ש'לא נראה לך שיש חולק על היותו של הרב שך מוסר התורה', זה מיותר לחלוטין. ואגב, לא רק החב"דניקים חולקים על כך. גם בקרב הציבור הליטאי, ישנם קבוצות שחולקות ע"כ מכל וכל. ודי בזה.

שואב מים
הודעות: 51
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי שואב מים » ג' מאי 17, 2016 6:32 pm

קו ירוק כתב:טובה השתיקה תמיד, וטובה עוד יותר תהיה שתיקתי כעת

לתשומת לב הגוררים את הדיון למחוזות לא רצויים.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי גימפעל » ב' יולי 04, 2016 3:15 pm

בעניין יחס החסידים למלבי"ם ראיתי שבמקו"א הרחיבו בזה, וקיבלתי רשות להעתיק לכאן,

פעם אתנחתא פתח אשכול בנושא:

http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2511233&forum_id=19616

ואתרום מ"מ אחד, איני יודע אם הובא במאמר בהיכל הבעש"ט, מאדמו"ר גאליציאני, רבי שלמה ליב מטיטשין

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21759&st=&pgnum=35&hilite=

עוד מ"מ שעלה בחיפוש קל באוה"ח מס' אדמורי בעלז

http://www.otzar.org/aspcrops/5092_84_116696301030-3062016.asp

היה בסדיגורא ודיבר עם הרבי הזקן:

http://www.otzar.org/aspcrops/14238_120_20343316522-3062016.asp

היה גם אצל הס"ק מריזין והפסיק שמו"ע באמצע בגללו

http://www.otzar.org/aspcrops/161291_206_1708311701-3062016.asp


האדמו"ר מסקווער שליט"א אומר שמסתכל במלבי"ם ואינו מ'שאלה-דיקע ספרים'

http://www.otzar.org/aspcrops/83844_208_30325571913-3062016.asp


אגב, לפי ס' אמת ואמונה, היה נשוי לאלמנתו של חסיד קוצק שהסתלק בגלל ביטוי שיצא מפי החמדת שלמה על שלא מקיים כיבוד אב.

שינאווא: http://www.otzar.org/aspcrops/163691_166_170470313-3062016.asp

זיכלין: http://www.otzar.org/aspcrops/23725_49_27502651271-3062016.asp

סדיגורא: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?163916&pageid=P0020B

ויזניץ:
http://www.otzar.org/aspcrops/171029_620_1708293398-3062016.asp


תן לחכם (בחכמת החיפושים...) ויחכם עוד

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 04, 2016 8:43 pm

תיתי לו להרב גימפעל שהביא אסופה נחמדה זו.
יורשה לי להעיר שגדול כבוד הגאון מלבי"ם זצ"ל מסיפורי ההדיוטות המובאים באשכול מובאות זה.
עם הקודש איננו צריך להסכמות כאלו אודות רב גובריה וחיליה, וכי אך לפגם יש בסיפורים רדודים אלו. זה ראוי להמון השוטה שלא יודע הַבְחֵן, וחושב שתכלת ביפעתה הוא קלא אילן...
כמה רמות רוחא יש בסיפורים הללו - א-ארעליכער איד האר איז גיווען ? שומו שמים ! הלא הוא היה ענק בדורו. והתבטא עליו גאון הדור 'אין בודקין מן המזבח ולמעלה' (בהקשר למובאה שהביא ולא ידוע היכן הוא במדרש).
מסופר שהחפץ חיים שאלו מדוע אין הוא ממשיך בחיבורו ארצות החיים, ואמר לו שרק אם ימצא מי שיעשה את עבודתו על התנ"ך.
ופעמים רבות מביא המ"ב את ארצות החיים.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' יולי 06, 2016 1:25 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יולי 05, 2016 3:26 am

במקום ללהג כה רבות, השיבו נא ידידי הנכבדים, חברי הפורום, כלפי עצם אשכול זה:
כמדומני שפורום זה נקרא גם בשם 'בית המדרש' (החלק הארי שבו).
האם יש מי מאן דהוא הסבור שאת פירושיו של שטיינזלץ אפשר להכניס לבית המדרש?
האם יש מאלו שלא רצו לצאת נגדו בפומבי, ולא משנה מה סיבתם - שיעיינו בפירושו ?

פה נמצאת נקודת האמת, ולא בזוטות.
(אמת, גם את חיבורה של ליבוביץ לא יכניסו לבית המדרש, וגם לא מי שביתו דומה לאוירה של בית המדרש. בושה לי שהיה מי שכ' לעיל בשבחה כפרשנית תנ"ך..)

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי גימפעל » ג' יולי 05, 2016 7:59 am

קו ירוק כתב:במקום ללהג כה רבות, השיבו נא ידידי הנכבדים, חברי הפורום, כלפי עצם אשכול זה:
כמדומני שפורום זה נקרא גם בשם 'בית המדרש' (החלק הארי שבו).
האם יש מי מאן דהוא הסבור שאת פירושיו של שטיינזלץ אפשר להכניס לבית המדרש?
האם יש מאלו שלא רצו לצאת נגדו בפומבי, ולא משנה מה סיבתם - שיעיינו בפירושו ?

פה נמצאת נקודת האמת, ולא בזוטות.
(אמת, גם את חיבורה של ליבוביץ לא יכניסו לבית המדרש, וגם לא מי שביתו דומה לאוירה של בית המדרש. בושה לי שהיה מי שכ' לעיל בשבחה כפרשנית תנ"ך..)

האם לדעתך אפשר ללמוד את פירושו של הרב שייטנזלץ, בבית הכסא, או ללא ברכת התורה ?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 05, 2016 11:11 am

לפני שנים התפרסם מאמר ביתד על ספרי הרב שטיינזלץ. המאמר כלל אסופה גדולה של ציטוטים מספריו, ע"מ להבהיר לציבור קוראי העיתון את גודל הסכנה שבקריאה בספריו.
בפועל, חלק קטן מאותם ציטוטים אכן היה בעייתי. החלק הגדול לא היה אלא כמעיד על טיפשותם של המצטטים. בסך הכל הוא כתב דברים בשפה שאנשי יתד לא הורגלו בה.
(המאמר הנ"ל התפרסם באתר 'אזמרך בלאומים' שבינתיים חדל מלפעול. אולי מישהו יודע אם ניתן למוצאו ברשת?)

אגב, בדברים הבעייתיים לא הייתה כפירה, אלא סגנון שאינו ראוי. גם מה שהביא הרב אהרן פפויפר ממנו לגבי לא תבשל גדי בחלב אמו, הוא לכל היותר שטות, לא כפירה.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' יולי 05, 2016 11:37 am

אם אאסוף ציטוטים מ"ארטסקרול" - שוטנשטיין, אני בטוח שאמצא דברים מאוד מעניינים...

זכורני שכאשר למדנו מסכת שבת, אחד הראה לי שהם הביאו את דברי התניא באגרת הקודש בנוגע לביאור הדברים,
אך השתוממתי שעה אחת, כיצד תלמידי חכמים יכולים לצטט מראה מקום, ולכתוב בדיוק הפוך ממה שכתוב שם, וד"ל.

והיו כאלו שלא רק שלא שתקו מלמחות בר' עדין אבן-ישראל, אלא עוד זאת עודדוהו להמשיך בכתיבת הפירוש..

(עדיף כמובן לדבר ברבים על עיתוני תועבה, מאשר פעם אחת שמישהו שאינו סר למשמעתך יוציא פירוש לגמרא.. אך אין רצוני להאריך בדבר הכי מבהיל והכי מצער, וד"ל ואכמ"ל)

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 05, 2016 11:56 am

עקביה כתב:(המאמר הנ"ל התפרסם באתר 'אזמרך בלאומים' שבינתיים חדל מלפעול. אולי מישהו יודע אם ניתן למוצאו ברשת?)

לא חדל.
הבאתי קישור לעיל.
viewtopic.php?f=46&t=27158#p278225

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 05, 2016 1:29 pm

נו, עקביה מה אתה אומר על הציטוטים ששם?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 05, 2016 1:49 pm

מה שנכון נכון כתב:
עקביה כתב:(המאמר הנ"ל התפרסם באתר 'אזמרך בלאומים' שבינתיים חדל מלפעול. אולי מישהו יודע אם ניתן למוצאו ברשת?)

לא חדל.
הבאתי קישור לעיל.
viewtopic.php?f=46&t=27158#p278225

תודה.
אינני יודע מדוע, אבל אינני מצליח לראות שם שום דבר כתוב, מלבד כמה מסגרות חסרות פשר.

עכ"פ אחד החברים שלח לי את המאמר באישי, ותודה לו.
קבצים מצורפים
שטיינזלץ ובעיותיו.docx
(29.7 KiB) הורד 466 פעמים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 05, 2016 1:51 pm

אוצר החכמה כתב:נו, עקביה מה אתה אומר על הציטוטים ששם?

עקביה כתב:חלק קטן מאותם ציטוטים אכן היה בעייתי. החלק הגדול לא היה אלא כמעיד על טיפשותם של המצטטים.

אמנם אחד החברים שלח לי באישי ציטוט שנראה רע מאד על רחל אמנו ע"ה. אם הציטוט נכון הוא מעכיר את דמותו של הרב שטיינזלץ יותר מכל מה שהובא במאמר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 05, 2016 1:55 pm

אולי קצת דוגמאות לכאן ולכאן?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 05, 2016 2:10 pm

אני מציע שנעבוד הפוך, תעלה ציטוט ונדון בו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 05, 2016 2:18 pm

הנושא לא באמת מעניין אותי אבל אתן דוגמה
אליבא דשטיינזלץ יש "השערה" אודות התקופה בה "חודשה" הבנה זו. "ההוראה המקראית 'לא תבשל גדי בחלב אמו' כבר הובנה בימים קדומים מאד לפחות באמצע ימי בית שני כאיסור על בישול בשר כל בהמה בחלב..." (עמ' 137).


הזמנים הקשים הללו הצריכו גם פעולות של יצירה ומחשבה הלכתית בתחום אחר. לגבי הדבקים ביהדות היה צורך לקבוע הגדרות שתגבלנה במידה מסויימת את הנכונות של מסירות נפש ללא הבחנה. למתתיהו, אבי השושלת החשמונאית וראשון המורדים בשלטון הזר ובמתייוונים, מיוחסת (לפחות בספרי המכבים) ההלכה שמותר להלחם מלחמת מגן ביום השבת. יסוד שהתפתח בהלכה במשך דורות אחדים למסקנה (שיש לה ביסוס במקרא) כי בשעת מלחמה ובזמני חירום מותר לחלל את השבת, הגדרות ותקנות כיוצר באלה נוספו במשך הדורות, בכל עת שהיו עיתות צרה כאלה לישראל" (עמ' 20).


ר' טרפון "אקסצנטרי" (עמ' 25), וגם "בעל נוסח הומוריסטי מיוחד (עמ' 26). ועל רבי מאיר "הברקותיו הבלתי יציבות עוררו את תמהונם של בני דורו".


אגב לי באופן אישי ההומור לא מפריע. היו מגדולינו שהיו בעלי חוש הומור כמו שהיו בעלי כושר סיפור ונגינה, כמובן בתנאי שלא מעוותים בזה את דבריהם ומפחיתים ממעלתם. אבל שאר הדברים שכתב כאן על התנאים..

אבן זועקת
הודעות: 440
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2013 1:36 am

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אבן זועקת » ג' יולי 05, 2016 2:28 pm

אוצר החכמה כתב:אגב לי באופן אישי ההומור לא מפריע. היו מגדולינו שהיו בעלי חוש הומור כמו שהיו בעלי כושר סיפור ונגינה
אני מבין שהמשפט הזה נכתב כדי להוכיח את עצמו

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 05, 2016 2:39 pm

עקביה כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עקביה כתב:(המאמר הנ"ל התפרסם באתר 'אזמרך בלאומים' שבינתיים חדל מלפעול. אולי מישהו יודע אם ניתן למוצאו ברשת?)

לא חדל.
הבאתי קישור לעיל.
viewtopic.php?f=46&t=27158#p278225

תודה.
אינני יודע מדוע, אבל אינני מצליח לראות שם שום דבר כתוב, מלבד כמה מסגרות חסרות פשר.

עכ"פ אחד החברים שלח לי את המאמר באישי, ותודה לו.

בקובץ שהועלה לא הועתקו מכתבי הרבנים, ולתועלת מי שאינו מצליח לקוראם באתר הנ"ל הם מועתקים בזה.
כדי לא להבהיל ולצער אף אחד, 'הבאתי רק מרבנים שאינם מדברים ברבים על עיתוני תועבה'.

בס"ד
הובאו לפנינו חיבורים מהמחבר עדין שטיינזלץ תלמוד מנוקד, התלמוד לכל, וסדרת ספרים "אוניברסיטה משודרת", ובהם פער פיו בקדושי עליון התנאים והאמוראים והשופטים והנביאים וכו' ועד האבות הקדושים שילח לשונו בדרכם של המשכילים הזכורים לדראון.
אוי לעיניים שכך רואות
הרינו למלאות בזה את חובתנו ולמחות מחאה נמרצת אשר תשמע מסוף העולם ועד סופו על העמדת צלם בהיכל, בחילול קדושת חכמינו זכרונם לברכה האמוראים התנאים ולמעלה בקודש עד האבות הקדושים ע"ה.
ולקהל עדת ישראל די בכל אתר ואתר אנו פונים לאמר, כל אשר עמדו רגליו במעמד קבלת התורה ימהר ויחוש לבער את חיבוריו. צא טמא תאמר לו.
ובזכות "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" יתקיים בנו "והייתם קדושים לאלקיכם". ובמהרה דידן תמלא הארץ דעה את ד' כמים לים מכסים, במהרה בימינו אמן.
ובאנו על החתום, ימי בין המצרים תשמ"ט, יהפכם ד' לששון ולשמחה.

אברהם יעקב זלזניק. חיים קנייבסקי, אהרן יהודה לייב שטיימן, מיכל יהודה לפקוביץ.


בס"ד בין המצרים התשמ"ט

הן הובא למראה עיננו ספרים וחוברות ערוכים בידי עדין שטיינזלץ, ותוכו רצוף דברים חמורים ביותר, שיש שבהם ערעור ביסודות התורה שבעל פה דברי מינות כפירה וזלזול ופגיעה בכב' קדושי עליון התנאים והאמוראים אשר כל השומע יחרד, וגם בפירושיו הנלווים בתלמוד המנוקד יש דברים הבאים בדרך זו.

ע"כ אנו באים בזה למחאה על חילול ה' הגדול ומפרסמים ומודיעים בזה שאיסור חמור להחזיקם בבית וכ"ש לעיין בהם, כמובא ברמב"ם פ"ב ה"ג מהלכות עבודת כוכבים ומן הראוי להודיעם ולפרסם לכל את האיסור החמור הנ"ל.

ממני המצפה להרמת קרן התורה
חיים קרייסווירטה אבדק"ק אנטווערפען יצ"ו
חיים פינחס שיינברג

ב"ה מוצש"ק דברים תשמ"ט

הואיל ובחוברות "תלמוד לכל" ו"דמויות במקרא" ישנם דברים נוראים של זלזול באבות הקדושים, וברבותינו התנאים והאמוראים, ופגיעה ביסודות תושבע"פ הרי מן הדין כל ספריו של אותו מחבר בחזקת איסור הם עומדים.
לכן הנני מצטרף לדעת גדולי ישראל שליט"א שהוציאו איסור על ספריו.

וע"ז באעה"ח –
יוסף שלו' אלישיב


הובא לפנינו מחברת בשם "תלמוד לכל", ונחרדנו לראות בה דברי מינות וכפירה ביסודות התורה שבעל פה שנמסרה מפי הגבורה למשה רבינו, ולשונות של זלזול ופגיעה ברבותינו הקדושים חכמי הגמרא ז"ל, כדרכי המסכילים אשר חץ שחוט לשונם ובקרבם ישימו ארבם. גם בפירושיו של בעל המחברת ל"תלמוד המנוקד", נמצאים דברים מעין אלו.

וזאת הננו להזהיר כי איסור גמור לעיין בהנ"ל או להפיצם, וצא תאמר לו. ושומע דברינו ישכון בטח.

ז"ך סיון תשמ"ט לפ"ק פה בני ברק.

מצפים לישועת ה'
שמואל הלוי ואזנר, יצחק שלמה אונגר, יצחק צבי ברש"י ברנפלד, נתן געשטעטנער


הובא למראה עינינו ספר "התלמוד לכל" הערוך בידי עדין שטיינזלץ תוכו רצוף דברים חמורים שיש בהם ערעור כל יסודות התורה שבעל פה, דברי מינות, זלזול ופגיעה בכבוד קדושי עליון התנאים והאמוראים אשר כל השומע תצלינה שתי אוזניו.
גם בפירושיו הנלווים ל"תלמוד המנוקד" נמצאו דברים הבאים על דרך זו.
על כן באנו בזה במודעא כי איסור גמור ללמוד ולעיין בהם ומן הראוי לכל אשר בידו לפרסם את הדברים.

ועל זה באנו על החתום:

ש.י. ניסים קרליץ
יוסף הכהן רוט
פינחס שרייבר

הנני מצטרף לכל הנ"ל כיהודה ועוד לקרא ומן השמיים ירחמו
שמעון בעדני


אברכים גדולי תורה ויראה הגישו לפני לעיון במחברות "דמויות מן המקרא" ו"תלמוד לכל" ונשתוממתי לראות ולהוורח כי כמעט כל כולם מהווים בגישתן בתוכנן ובסגנונן מעין הכנסת חולין בעזרה בבית מקדשינו הרוחני והנצחי "התנכי"ת ושני התלמודים" ויש בהם רח"ל משום המעטת דמות והשקפות סילופיות על אבות האומה, הנביאים, השופטים, התנאים והאמוראים, והבאים אחריהם, ומתוארים כמעורטלים ח"ו מהקדושה העליונה המהווים בישותם והמתייחסת להם מדור דור בקבלה איש מפי איש ומכאן גם גישה של קלות דעת לתיאור דבריהם ותקנותיהם הכלליות והמשפחתיות לשעה ולדורות הגובלת למינות וכפירה במקדושים.
לזאת הנני מצטרף בזה לדעת תורה של הרבנים הגאונים הגדולים חברי בתי הדין בעיה"ת בני ברק לאסור איסור גמור לעיין בהם ועקב היותם עטופים במעטה לא חילונית כביכול יש בהם ביותר להרעיל נפשות.
ולמזהיר ולנזהר תבוא עליהם ברכת טוב

באעה"ח לכבוד התורה ועמודי ארזיה

אליעזר יהודה וולדינברג (מח"ס שו"ת"ציץ אליעזר")


בס"ד

הננו בזה על דבר החוברות "דמויות מן המקרא" "התלמוד לכל" ועוד מבעל המחבר והמוציא לאור "התלמוד המנוקד" ופירושיו שהם מלאים פירושי מינות וכפירה וזלזול ולעג ברבותינו הקדושים חכמי התנאים והאמוראים ולמעלה בקודש אף גם בהאבות הקדושים, ודברי רעל ומינות וכפירה הללו הכניס גם בפירושיו על התלמוד המנוקד שהוציא לאור – המכניס רעל ורעיונות מינות וכפירה בלב הקורא בהם.
ואשר על כן, הננו בזה למחות על חילול כבוד שם שמים הגדול ולהודיע בשער בת רבים כי דינם של ספרים אלו ככל ספרי מינות ואפיקורסות ואיסור גמור הוא להפיצם ולהחזיקם וכש"כ לעיין בהם.

ואין הדבר תלוי בתשובתו של זה כלל.

ולהשומע יונעם ותבא עליו ברכות טוב ויזכה לראות בנחמת ציוו וירושלים בבא"ס.
ובאעה"ח בחודש מנ"א תשמ"ט פעיה"ק ירושלים תובב"א

אברהם דוד הורוויץ
מאיר בראנדסדארער
שמחה בונם ולדנברג
משה זאב זורגר
נתן קופשיץ

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' יולי 05, 2016 4:31 pm

אוצר החכמה כתב:הנושא לא באמת מעניין אותי אבל אתן דוגמה
...
ר' טרפון "אקסצנטרי" (עמ' 25), וגם "בעל נוסח הומוריסטי מיוחד (עמ' 26). ועל רבי מאיר "הברקותיו הבלתי יציבות עוררו את תמהונם של בני דורו".


אגב לי באופן אישי ההומור לא מפריע. היו מגדולינו שהיו בעלי חוש הומור כמו שהיו בעלי כושר סיפור ונגינה, כמובן בתנאי שלא מעוותים בזה את דבריהם ומפחיתים ממעלתם. אבל שאר הדברים שכתב כאן על התנאים..


מי שמכיר את סגנונו, יודע שכך היא שפת דיבורו. והוא מסוגל לדבר כך גם על הבן אדם שעומד מולו, ולא מתוך רצון לפגוע בו (שמעתי אותו אומר לבחורי ישיבה תיכונית שהם דומים לבמבה - בוטן קטן שהתנפח...). אני לא מכיר אותו לעומק וגם אני לא פסיכולוג, לכן אני לא רואה טעם לנסות להסביר מאיפה זה בא. מצד שני, ברור שאצל רוב בני האדם הדברים בהחלט פוגעים, וגם אם לא - אין דומה דיבורך לחברך כדיבורך על גדולי האומה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ג' יולי 05, 2016 6:24 pm

אוצר החכמה כתב:הנושא לא באמת מעניין אותי אבל אתן דוגמה
1.
2.
3.

1. כבר כתבתי שזו לכל היותר שטות (אינני יודע על מה הוא מבסס את דבריו) אבל לא כפירה.
2. אין הכרח להבין בדבריו שמתתיהו המציא את ההלכה, אלא שדרש כך או פרסם הלכה זו בעקבות מאורעות התקופה. דוגמה לדבר, דרשת ר"ע על 'והיה לאהרן ולבניו' (ע"ז י:) שבאה בעקבות מעשה שהיה.
3. סגנון פסול ולא ראוי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 05, 2016 6:37 pm

אבן זועקת כתב:
אוצר החכמה כתב:אגב לי באופן אישי ההומור לא מפריע. היו מגדולינו שהיו בעלי חוש הומור כמו שהיו בעלי כושר סיפור ונגינה
אני מבין שהמשפט הזה נכתב כדי להוכיח את עצמו


צר לי, אבל כנראה שחוש ההומור הפרטי שלי פגום. לא הבנתי את הבדיחה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 05, 2016 6:43 pm

עקביה כתב:
אוצר החכמה כתב:הנושא לא באמת מעניין אותי אבל אתן דוגמה
1.
2.
3.

1. כבר כתבתי שזו לכל היותר שטות (אינני יודע על מה הוא מבסס את דבריו) אבל לא כפירה.
2. אין הכרח להבין בדבריו שמתתיהו המציא את ההלכה, אלא שדרש כך או פרסם הלכה זו בעקבות מאורעות התקופה. דוגמה לדבר, דרשת ר"ע על 'והיה לאהרן ולבניו' (ע"ז י:) שבאה בעקבות מעשה שהיה.
3. סגנון פסול ולא ראוי.


1. אני לא יודע מה אתה מתכוון שטות ולא כפירה. לטעון שאיסור דאורייתא התחדש ביום מן הימים?
ואין לזה קשר לדרשת ר' עקיבא עד שתבא במים ודומיה. לא מדובר כאן בטענה שבזמן מסויים חשבו שהדין כמו ר"מ ואח"כ פסקו כר"י וכדומה. מדובר בטענה אחרת.

2. אולי אין הכרח גמור ויש ליישב בדוחק רב. אבל אם הציטוט נכון זו נראית הכוונה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 05, 2016 6:46 pm

עדיאל ברויאר כתב:
אוצר החכמה כתב:הנושא לא באמת מעניין אותי אבל אתן דוגמה
...
ר' טרפון "אקסצנטרי" (עמ' 25), וגם "בעל נוסח הומוריסטי מיוחד (עמ' 26). ועל רבי מאיר "הברקותיו הבלתי יציבות עוררו את תמהונם של בני דורו".


אגב לי באופן אישי ההומור לא מפריע. היו מגדולינו שהיו בעלי חוש הומור כמו שהיו בעלי כושר סיפור ונגינה, כמובן בתנאי שלא מעוותים בזה את דבריהם ומפחיתים ממעלתם. אבל שאר הדברים שכתב כאן על התנאים..


מי שמכיר את סגנונו, יודע שכך היא שפת דיבורו. והוא מסוגל לדבר כך גם על הבן אדם שעומד מולו, ולא מתוך רצון לפגוע בו (שמעתי אותו אומר לבחורי ישיבה תיכונית שהם דומים לבמבה - בוטן קטן שהתנפח...). אני לא מכיר אותו לעומק וגם אני לא פסיכולוג, לכן אני לא רואה טעם לנסות להסביר מאיפה זה בא. מצד שני, ברור שאצל רוב בני האדם הדברים בהחלט פוגעים, וגם אם לא - אין דומה דיבורך לחברך כדיבורך על גדולי האומה.


כמובן. לא מפריע לי שיגיד לבחורי הישיבה התיכונית שיש להם הברקות בלתי יציבות.
ומלבד זה לא כל מה שאדם אומר בשיחה עם אנשים, שיכולים להבין את הסיטואציה וההקצנה לצורך הדוגמה, יכול לכתבו על ספר.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יולי 05, 2016 9:32 pm

בתמונה רואים הרב שטינזאלץ שליט"א
יהודי יקר ויראת שמים חופף על פניו
קבצים מצורפים
הרב שטינזלץ.jpg
הרב שטינזלץ.jpg (43.84 KiB) נצפה 8824 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יולי 05, 2016 11:12 pm

ישראליק,
פעם שמעתי מהרב פינקוס זצ"ל ווראט שארפ..
יש משפט באנגלית "מצלמה לא משקרת", והוא ממשיך בפאטוס: אני אומר מצלמה משקרת... תראו אותו את השור הזועם הזה ביום יום, איך שהוא מחייך כעת לצלם... משקר או לא?
והמבין יבין.
נכון שתמונה אחת שווה יותר מאלף מילים (בלי דברי הרב פינקוס).. אבל תמונות מכתבי הרבנים שהובאו כאן, מבלי לקוראם אפילו, מדברות יותר מתמונה זו..
ועל כן דיון בפורום בית המדרש על תנ"ך אבן ישראל - פסול מעיקרו.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי לייטנר » ד' יולי 06, 2016 12:09 am

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב א' אוגוסט 13, 2023 12:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 06, 2016 12:48 am

אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה אתה מתכוון שטות ולא כפירה. לטעון שאיסור דאורייתא התחדש ביום מן הימים?
ואין לזה קשר לדרשת ר' עקיבא עד שתבא במים ודומיה. לא מדובר כאן בטענה שבזמן מסויים חשבו שהדין כמו ר"מ ואח"כ פסקו כר"י וכדומה. מדובר בטענה אחרת.

צריך לראות את דבריו בהקשרם המלא כדי להבין את כוונתו (איני יודע היכן הם, ע"כ אינני יכול לעשות זאת).
אבל עקרונית יכול להיות שסנהדרין תדרוש פסוק באופן מסוים וסנהדרין בדור מאוחר יותר תדרוש אותו אחרת. וכבר דנו בזה פעם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 06, 2016 1:05 am

דנו בזה פעם וכתבו דברים שאינם נכונים וחבל אם זה מה שיש לך להמליץ עליו. אבל אפילו זה לא הנושא כאן. אדרבא, אם אתה טוען שכוונתו שונה תבאר את הדברים ותהפך בזכות דבריו. כמו שהוא מעתיק את הדברים זה לא נשמע טוב.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 06, 2016 1:14 am

כל עוד לא ראיתי את דבריו במקורם איני יכול לכתוב יותר משכתבתי.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יולי 06, 2016 1:26 am

גימפעל כתב:
קו ירוק כתב:במקום ללהג כה רבות, השיבו נא ידידי הנכבדים, חברי הפורום, כלפי עצם אשכול זה:
כמדומני שפורום זה נקרא גם בשם 'בית המדרש' (החלק הארי שבו).
האם יש מי מאן דהוא הסבור שאת פירושיו של שטיינזלץ אפשר להכניס לבית המדרש?
האם יש מאלו שלא רצו לצאת נגדו בפומבי, ולא משנה מה סיבתם - שיעיינו בפירושו ?

פה נמצאת נקודת האמת, ולא בזוטות.
(אמת, גם את חיבורה של ליבוביץ לא יכניסו לבית המדרש, וגם לא מי שביתו דומה לאוירה של בית המדרש. בושה לי שהיה מי שכ' לעיל בשבחה כפרשנית תנ"ך..)

האם לדעתך אפשר ללמוד את פירושו של הרב שייטנזלץ, בבית הכסא, או ללא ברכת התורה ?

כדין ספרי משה מנדלסון שר"י

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 06, 2016 7:39 am

קו ירוק כתב:כדין ספרי משה מנדלסון שר"י

הגזמת.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 06, 2016 3:00 pm

גימפעל כתב:
קו ירוק כתב:כדין ספרי משה מנדלסון שר"י

הגזמת.

אפרש את שיחתי, גם אם לא לומדים את פירושו (חוץ מהרבה ספרי גדולי ישראל שכיום צנזרו והוגהו כל איזכטור לספריו), אך לא מכנים אותו בכינוי שר"י.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יולי 06, 2016 3:42 pm

גימפעל כתב:
גימפעל כתב:
קו ירוק כתב:כדין ספרי משה מנדלסון שר"י

הגזמת.

אפרש את שיחתי, גם אם לא לומדים את פירושו (חוץ מהרבה ספרי גדולי ישראל שכיום צנזרו והוגהו כל איזכטור לספריו), אך לא מכנים אותו בכינוי שר"י.

ה'שר"י' היה מכוון אך ורק למשה מדעסוי, כי כך מכנים אותו האחרונים בתואר זה.
שטיינזלץ לכל היותר התחנך בבתי דעת לא ישרים ומשם זה בא לו, הוא לא מתכוין להרשיע, חלילה, אף עם הביקורת עליו חריפה.
תודה שהעמדתני על דיוק הדברים.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 06, 2016 3:45 pm

קו ירוק כתב:
גימפעל כתב:
קו ירוק כתב:כדין ספרי משה מנדלסון שר"י

אפרש את שיחתי, גם אם לא לומדים את פירושו (חוץ מהרבה ספרי גדולי ישראל שכיום צנזרו והוגהו כל איזכור לספריו), אך לא מכנים אותו בכינוי שר"י.

ה'שר"י' היה מכוון אך ורק למשה מדעסוי, כי כך מבכנים אותו האחרונים בצמוד לתואר זה.
שטייזלץ לכל היותר התחנך בבתי דעת לא ישרים ומשם זה בא לו, הוא לא מתכוין להרשיע, חלילה, אף עם הביקורת עליו חריפה.
תודה שהעמדתני על דיוק הדברים.

התכוונתי לרמ"ד שאותו לא כינו שר"י.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תנ"ך - אבן ישראל

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יולי 06, 2016 4:20 pm

התכוונתי לרמ"ד שאותו לא כינו שר"י.

עשה חיפש באוצר החכמה 'משה מנדלסון שר"י', וראה מה תעלה חכתך


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים