מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
צדיק613
הודעות: 76
הצטרף: א' מאי 15, 2016 5:14 pm

האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי צדיק613 » ה' נובמבר 03, 2016 6:27 pm

רש"י מביא ויסכרו מעינות התהום, לא כולם נסגרו ונשאר חמי טבריה
.
מקור הדברים היא מרי"ו מסנהדרין כח.

ופלא רי"ו בזבחים קיג נקט שלא היה מבול בא"י ולכאורה הוי סתירה דרי"ו על רי"ו.

וריב"א תי' וכן החזקונו שהמעינות נפתחו בא"י,רק שלא היה גשם.

. ולכאורה פלא בזבחים מקשה הגמ' לרי"ו איך מתו אנשי א"י ותי' שע"י ההבלא מתו הם היה יכולים למות ע"י המעינות.

ובפרט ברמב"ן מבואר בפירש שהמעינות בא"י לא נפתחו א"כ איך זה מסתבר עם הגמ' שחמי טבריה נשאר פתוח מהמבול.

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ש' נובמבר 05, 2016 8:43 pm

כ"ה במדרש רבה בשם ר' אלעזר, ועי' בעץ יוסף דלאו דוקא חמי טבריה וה"ה כל מעיינות החמין ור"א נקט מארצו.

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי פייערמאן » א' נובמבר 06, 2016 3:27 am

ראה בתורה תמימה פרשת בא אות פ"ט שמביא ראי' מכאן שחמי טבריה הוא שם כללי לכל מעיינות רותחין (ולפי"ז מתרץ קושיא הידוע איך שייך פסח שבישלו בחמי טבריה) וכן תירץ המגיה על הפענח רזא.

צדיק613
הודעות: 76
הצטרף: א' מאי 15, 2016 5:14 pm

הודעהעל ידי צדיק613 » ב' נובמבר 07, 2016 2:21 pm

פייערמאן כתב:ראה בתורה תמימה פרשת בא אות פ"ט שמביא ראי' מכאן שחמי טבריה הוא שם כללי לכל מעיינות רותחין (ולפי"ז מתרץ קושיא הידוע איך שייך פסח שבישלו בחמי טבריה) וכן תירץ המגיה על הפענח רזא.

תודה רבה. אבל בגמ' לא משמע כן. ל' הגמ'
אמר רבי יוחנן שלשה נשתיירו מהם בלועה דגדר וחמי טבריא ועיניא רבתי דבירם ע"כ
משמעות הדברים שהם דוקא אמר

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' אוקטובר 19, 2017 3:06 pm

מקורם של חמי טבריא
בפרשת השבוע כשהחל המבול (ז' יא') נאמר: ביום הזה נבקעו כל מעינות תהום רבה וגו' נפתחו כדי להוציא את מימיהן. ואילו בסיום המבול נאמר (ח' ב'): ויסכרו מעינות תהום וגו'. וכאן לא נאמר ויסכרו 'כל' מעינות תהום, ומדוע? שאלה זו שואל רש"י, וביאר (וזה עפ"י מדרש רבה שם לג' ה'), שאכן לא כל המעינות נסתמו, אלא נשתיירו מהם אותן שיש בהם צורך לעולם, כגון חמי טבריא וכיוצא בהן (עי' גמ' שבת לט' ע"א). ואחז"ל (סנהדרין קח' ע"ב), שמי המבול רותחין היו, ע"ש.
ואם תקשי לך, דמשמע מרש"י שחמי טבריא זהו אחד מן המעיינות תהום שהיו פעילים בימי המבול, והוא לא נסתם מפני שלעולם יש צורך בו. והא בגמ' זבחים (קיג' ע"א) מצינו שלפי רבי יוחנן לא היה מבול כלל בארץ ישראל, וטבריא היא בטבורה של א"י? כבר ביאר הרמב"ן (ח' א'), שאכן לא היה בא"י מבול, אך סביב א"י לא היה גדר לעכב המים שלא יכנסו אליה, וכך אמרו בפרקי דר"א (פכ"ג): א"י לא ירד עליה מבול מן השמים, אלא נתגלגלו המים מן הארצות ונכנסו לתוכה. וא"כ לפי"ז אפש"ל שחמי טבריא הם מה שנותר מן מי המבול שנכנסו לא"י, ודו"ק. אולם החזקוני ביאר, שמעיינות תהום יש בכל העולם, וכתוב שבמבול נבקעו כל מעיינות תהום, וגם בא"י משמע, ומשם נשארו חמי טבריא.
מדוע הקב"ה הותיר לנו את 'חמי טבריא'
הבאינו את דברי רש"י שכתב שיש לעולם צורך בחמי טבריא. ומבאר בעץ יוסף (על המדרש שם), שהם מעיינות חמים לרפואה. ומבאר, שלפני המבול לא היה בהם (במעיינות החמים של חמי טבריא) צורך בעולם, מפני שקודם המבול היה להם אויר יפה וממוזג ולא היה חולי מצוי בעולם כלל, ולפיכך מאז המבול נשארו אלו לרפואה, ע"ש. (בחז"ל מצינו בכמה מקומות שהיו רוחצים בחמי טבריא לרפואה, וכמו"כ מצינו בחז"ל כמה הלכות השייכות לחמי טבריא, עי' גמ' פסחים ח' ע"ב. ובגמ' שבת לג' ע"ב. מ' ע"א. ירושלמי סנהדרין פ"ז הי"ג. מכשירין פ"ו מ"ז. ועוד. וע"ע בשו"ע או"ח סי' שכו' סעי' א', ומ"ב ס"ק ח'. ושו"ע סי' שכח' סעי' מד', ומ"ב ס"ק קלז')
וכבר קדם לו הרמב"ן (בראשית ה' ד') שכתב בביאור אריכות ימיו של אדם הראשון (וימיהם של האנשים שקודם המבול) וז"ל: והסיבה באריכות ימיהם, כי אדם הראשון, מעשה ידיו של הקדוש ברוך הוא, נעשה בתכלית השלימות בנוי, בכח, בקומה. וגם אחרי שנקנס עליו שיהיה בן מות היה בטבעו לחיות זמן רב. וכאשר בא המבול על הארץ נתקלקל עליהם האויר, והלכו ימותם הלוך וחסור, כי עד המבול היו ימיהם בארך ההוא, ויש מהם שחיו יותר מאדם, ע"ש. (ובדרך אגב אזכיר כאן מה שכתב הרמב"ם בפי' המשניות סנהדרין, בהקדמה לפ' חלק בד"ה ועתה, שלעתיד לבוא יארכו חיי בני האדם ג"כ, לפי שכשיסורו הדאגות והיגונות יארכו ימי האדם, ע"ש).
וכמו"כ מצינו בספורנו (בראשית יא' לא') שביאר, על מה שאחז"ל (ב"ב קנח' ע"ב), שאויר ארץ ישראל מחכים, כיון שלא הוזק אוירה בגשם המבול כאויר שאר כל הארצות.
******************
העץ יוסף (הנ"ל) מבאר, שכל המעיינות החמים שבשאר הארצות נותרו הם מן המבול, אלא שחז"ל הזכירו את חמי טבריא ועוד כמה מקומות כאלו בא"י ובסביבותיה (עי' גמ' סנהדרין שם).
מסופר שהיה פעם אדמו"ר שנסע בקיץ לעיר שיש בה מעיינות מרפא, וראה שם שהציבור מתנהג בפריקת עול ובהוללות ומכלים ומבלים זמנם בחוסר צניעות ועושים כל מה שעולה על לבם, אפי' שבביתם נחשבים הם לשומרי תורה ומצוות. אמר אותו אדמו"ר, עתה אני מבין את מאמר חז"ל שחמי טבריא נותרו מן המבול, דלכאו' מדוע צריך 'זכר למבול'? אלא שזה לצורך הדורות הבאים, שלא יטענו מדוע נענשו דור המבול בצורה כזו קשה, לכך נשארו המעיינות הרותחין, וכשבאין למקומות הללו ורואים איזה מעשים גרועים נעשים שם, מבינים לעונשו של דור המבול...
(נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 19, 2017 4:13 pm

מעודי תמהתי, איפה כתוב ברש"י שהמעיינות האלו (חמי טבריא והדומים להם) לא היו לפני המבול. בסך הכל, כתוב בפסוק "ויסכרו מעינות תהום", ורש"י מדייק לומר שלא כולם ממש נסגרו. מהיכי תיתי שלא היו כאלה שכבר היו פתוחים מקודם?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 19, 2017 4:33 pm

הרב איש גלילי, ברוך בואך!

לענין שאלתך ראה גם 'לקוטי שיחות' חלק י ע' 35 והערה 45 שנגע בזה

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' אוקטובר 19, 2017 9:08 pm

איש גלילי כתב:מעודי תמהתי, איפה כתוב ברש"י שהמעיינות האלו (חמי טבריא והדומים להם) לא היו לפני המבול. בסך הכל, כתוב בפסוק "ויסכרו מעינות תהום", ורש"י מדייק לומר שלא כולם ממש נסגרו. מהיכי תיתי שלא היו כאלה שכבר היו פתוחים מקודם?

מסתבר שרש"י כותב זאת עפ"י הגמ' בסנהדרין ששם הלשון: שלשה 'נשתיירו' מהם.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 19, 2017 10:12 pm

אריה הכהן כתב:
איש גלילי כתב:מעודי תמהתי, איפה כתוב ברש"י שהמעיינות האלו (חמי טבריא והדומים להם) לא היו לפני המבול. בסך הכל, כתוב בפסוק "ויסכרו מעינות תהום", ורש"י מדייק לומר שלא כולם ממש נסגרו. מהיכי תיתי שלא היו כאלה שכבר היו פתוחים מקודם?

מסתבר שרש"י כותב זאת עפ"י הגמ' בסנהדרין ששם הלשון: שלשה 'נשתיירו' מהם.

גם מלשון הגמ' אין לעניות דעתי ראיה שלא היו קודם לכן.

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי אריה הכהן » א' אוקטובר 07, 2018 1:16 pm

ראה ביאור העץ יוסף ומוכח שחמי טבריא לא היו קודם המבול.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חמי טבריא - שארית מן המבול

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 09, 2018 4:22 pm

דרומי כתב:לענין שאלתך ראה גם 'לקוטי שיחות' חלק י ע' 35 והערה 45 שנגע בזה

והרי צילום הדברים:
קבצים מצורפים
ב2.jpg
ב2.jpg (241.49 KiB) נצפה 4866 פעמים
א1.jpg
א1.jpg (46.82 KiB) נצפה 4866 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' פברואר 26, 2019 8:34 pm

פייערמאן כתב:ראה בתורה תמימה פרשת בא אות פ"ט שמביא ראי' מכאן שחמי טבריה הוא שם כללי לכל מעיינות רותחין (ולפי"ז מתרץ קושיא הידוע איך שייך פסח שבישלו בחמי טבריה) וכן תירץ המגיה על הפענח רזא.

עי' שו"ת פרי יצחק ח"א סוף סי' כ.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי לענין » ג' פברואר 26, 2019 9:29 pm

ידוע מהבית ישראל שגם הפריצות נשארה מהמבול...

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 26, 2019 11:09 pm

נידון גם כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט - לך לך (חלק י).pdf
(158.47 KiB) הורד 177 פעמים

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי אראל » א' אוקטובר 25, 2020 5:34 am

שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוקטובר 25, 2020 5:54 am

אראל כתב:שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?

יש הכרח לומר שחמי טבריה נפתחו רק במבול? יתכן וכל מה שאמרו הוא שלא נסגרו אחר המבול יחד עם כל מעיינות תהום.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי אראל » א' אוקטובר 25, 2020 5:57 am

נהר שלום כתב:
אראל כתב:שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?

יש הכרח לומר שחמי טבריה נפתחו רק במבול? יתכן וכל מה שאמרו הוא שלא נסגרו אחר המבול יחד עם כל מעיינות תהום.


אם לא היה שם מבול כלל, איך מתאים לומר 'שנשתייר' מן המבול, והא כל המעיינות שבא"י לא נפתחו ולא נסגרו במבול... כמו שלא ייאמר שהצפרדעים באמעריקא נשתיירו מן הצפרדעים במצרים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי נהר שלום » א' אוקטובר 25, 2020 6:00 am

אראל כתב:
נהר שלום כתב:
אראל כתב:שאלני בני נ"י, [ילד בן עשר]
איך אפשר ש'חמי טבריה' הם מהמעינות שנשארו מן המבול (סנהדרין קח ע"א), והא המבול לא היה בארץ ישראל,
[ובאמת הקושיא יוקשה ביותר, דהא מרא דהאי מימרא בסנהדרין הוא רבי יוחנן, ואיהו גופיה ס"ל בזבחים (דף קי"ג ע"א) שלא ירד המבול בארץ ישראל]
עיינתי בספרים מקופיא, וראיתי ב'מרגליות הים' שתירץ מדיליה
כלום יש מי מהמפרשים שעמד בזה?

יש הכרח לומר שחמי טבריה נפתחו רק במבול? יתכן וכל מה שאמרו הוא שלא נסגרו אחר המבול יחד עם כל מעיינות תהום.


אם לא היה שם מבול כלל, איך מתאים לומר 'שנשתייר' מן המבול, והא כל המעיינות שבא"י לא נפתחו ולא נסגרו במבול... כמו שלא ייאמר שהצפרדעים באמעריקא נשתיירו מן הצפרדעים במצרים

היינו נשתיירו מהכתוב בפסוק וַיִּסָּכְרוּ מַעְיְנֹת תְּהוֹם

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי אראל » א' אוקטובר 25, 2020 6:09 am

נו, קצת דחוק...
ואם זה תירוץ
אזי תירוצו של ר' ראובן מרגליות יותר טוב.... עיין שם..
נפלאתי, אם לא עמדו המפרשים הקדמונים ע"ז

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוקטובר 25, 2020 6:36 am

אראל כתב:נו, קצת דחוק...
ואם זה תירוץ
אזי תירוצו של ר' ראובן מרגליות יותר טוב.... עיין שם..
נפלאתי, אם לא עמדו המפרשים הקדמונים ע"ז

לעת עתה ראיתי בפירוש מהר"ח פלטיאל תלמיד חבר למהר"ם מרוטנבורג
קבצים מצורפים
16036005484302547142366688830063.jpg
16036005484302547142366688830063.jpg (2.69 MiB) נצפה 4029 פעמים

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי ישראליק » א' אוקטובר 25, 2020 6:38 am

אראל כתב:נו, קצת דחוק...
ואם זה תירוץ
אזי תירוצו של ר' ראובן מרגליות יותר טוב.... עיין שם..
נפלאתי, אם לא עמדו המפרשים הקדמונים ע"ז

באנגלית אומרים :live and learn and die a fool...

ראה דברי החזקוני המצו"ב, ועי' בתוס' עה"ת (גליס), כרך א', עמ' רלו
חמי טברי'.PNG
חמי טברי'.PNG (35.03 KiB) נצפה 4029 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 25, 2020 6:46 am

אולי יש מקום לתרץ שלא ירד מבול בארץ, כדכתיב "ארץ לא גושמה", אבל המעיינות נפתחו?

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוקטובר 25, 2020 6:57 am

עזריאל ברגר כתב:אולי יש מקום לתרץ שלא ירד מבול בארץ, כדכתיב "ארץ לא גושמה", אבל המעיינות נפתחו?

האם זה חא התירוץ שהובא בחזקוני לעיל?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אוקטובר 25, 2020 7:04 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' אוקטובר 25, 2020 7:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל מה ששאלו הילדים על הפרשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 25, 2020 7:07 am

אישצפת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אולי יש מקום לתרץ שלא ירד מבול בארץ, כדכתיב "ארץ לא גושמה", אבל המעיינות נפתחו?

האם זה חא התירוץ שהובא בחזקוני לעיל?

לא ראיתי במפורש שכתב כן החזקוני, אבל התירוץ הזה עלה לי בעת קריאת דבריו.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי פולסברג » א' אוקטובר 25, 2020 7:45 am

לענין כתב:ידוע מהבית ישראל שגם הפריצות נשארה מהמבול...


עי' גם פה ד''ה ויסכרו.

ולדאבונינו, דפח''ח.

https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=101&book=7216

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חמי טבריה נשארו מהמבול?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 25, 2020 6:09 pm

אוחדו כמה אשכולות.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים