כתיב בפר' נח (י, ד),
וּבְנֵ֥י יָוָ֖ן אֱלִישָׁ֣ה וְתַרְשִׁ֑ישׁ כִּתִּ֖ים וְדֹדָנִֽים. וב
אבן עזרא שם, וז"ל,
כתים שם, והוא בן יון, על כן אמרתי בפי' ס' דניאל (ב, לט), כי מלכות יון ורומי אחת היא.
ובפי' לדניאל שם הרחיב יותר, ובדבריו שם מכנה מלכות רומי שהיא 'אדום' כמלכות 'ארם', וז"ל,
דע כי אלכסנדרוס שהיה מלך יון הוא שהרג דריוש הפרסי כאשר יפרש דניאל גם הוא היה מלך ארם וארם בעצמה היא כתים כאשר הורה יוסף בן גוריון בספרו ובדניאל ובאו בו ציים כתים ונראה כאשר אפרש ותרגום וצים מיד כתים אשתלחן מן רומאי והנה כתים בן יון אלישה ותרשיש כתים ודודנים אם כן מלכות הנחשת הוא מלכות יון ומלכות ארם הוא מלכות יון.
ובאמת כבר נמצא כן במדרש
בראשית רבה (תיאודור-אלבק, שם פרשה לז פיסקא ד), וז"ל,
[ובני יון אלישה ותרשיש כתים ודודנים] אלס וטרסוס איטליא ודדניא. הרי שפירשו ש'כתים' זה איטליא.
וכן נראה גם מדברי התרגום המיוחס ליונתן בפר' בלק עה"פ (כד, כד), וְצִים֙ מִיַּ֣ד כִּתִּ֔ים וְעִנּ֥וּ אַשּׁ֖וּר וְעִנּוּ־עֵ֑בֶר וְגַם־ה֖וּא עֲדֵ֥י אֹבֵֽד, תרגם יונתן, וְצִיצִין יִצְטַרְחַן בְּמָנֵי זַיְינָא וְיִפְקוּן בְּאָכְלוּסִין סַגִיאִין מִן לַמְבַּרְנְיָא וּמֵאַרַע אִטַלְיָא וְיִצְטַרְפוּן בְּלִגְיוֹנִין דְיִפְקוּן מִן קוּסְטַנְטִינֵי וִיצַעֲרוּן לַאֲתוּרָאֵי וִישַׁעַבְּדוּן כָּל בְּנוֹי דְעֵבֶר בְּרַם סוֹפֵהוֹן דְאִלְיֵין וְאִלְיֵין לְמֵיפַּל בְּיַד מַלְכָּא מְשִׁיחָא וִיהַווֹן עַד עַלְמָא לְאוּבְדָנָא.
ועיקר הדבר ש'כתים' אלו הרומיים מפורש גם בדברי רש"י שם, וז"ל, ועוד יבואו צים מיד כתים ויעברו כתיים שהן רומיים בבירניות גדולות על אשור.
וכן בפירושו לדניאל שם, כתים - רומים, גדודים ממלכות ארם שימרדו בו.
וכן מצינו בתרגום יונתן ליחזקאל, עה"פ (כז, ו -ז), אַלּוֹנִים֙ מִבָּ֔שָׁן עָשׂ֖וּ מִשּׁוֹטָ֑יִךְ קַרְשֵׁ֤ךְ עָֽשׂוּ־שֵׁן֙ בַּת־אֲשֻׁרִ֔ים מֵאִיֵּ֖י כִּתִּיִּֽים: שֵׁשׁ־בְּרִקְמָ֤ה מִמִּצְרַ֙יִם֙ הָיָ֣ה מִפְרָשֵׂ֔ךְ לִהְי֥וֹת לָ֖ךְ לְנֵ֑ס תְּכֵ֧לֶת וְאַרְגָּמָ֪ן מֵאִיֵּ֥י אֱלִישָׁ֖ה הָיָ֥ה מְכַסֵּֽךְ, תרגם יונתן, וז"ל, בְּלוּטִין מִמְתְנָן עֲבַדוּ מְשׁוֹטֵי סְפִינָךְ תְּרוֹמֵי תַרְעָךְ דַפִּין דְאֶשְׁכְּרוֹעִין מְכַבְשִׁין בְּשֵׁן דְפִיל בֵּית חוֹפָאָה לְאִתְיָטְרוּן מִמְדִינַת אַפּוּלַיָא: בּוּץ וְצִיוּרִין מִמְצְרַיִם הֲוָה פְּרָסִיךְ לְמֶהֱוֵי לִיךְ לְאָת תִּכְלָא וְאַרְגְוָנָא מִמְדִינַת אִיטַלְיָא הֲוַת כְּסוּתִיךְ.
וכאן בדבריו אנו מבחינים כי כתיים היינו 'מדינת אפוליא', ואילו 'איי אלישה' (היינו אח נוסף מבני יון האמורים בפר' נח) היינו 'מדינת איטליא'.
גם במשנה בתחילת מסכת קידושין אנו מוצאים את האיסר האיטלקי, ומבואר בגמ' (שם יב, א) שזה מזמן משה רבינו, וכן מפורש בספר הערוך מרבינו נתן מרומי ערך איטלקי, וכ"ה בר"ש בשביעית (פ"א מ"ב) וברע"ב שם.