מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קיפל הקדוש ברוך הוא כל ארץ ישראל תחתיו או כל העולם?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

קיפל הקדוש ברוך הוא כל ארץ ישראל תחתיו או כל העולם?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 03, 2016 8:03 pm

כח, יג –יד הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ: וְהָיָ֤ה זַרְעֲךָ֙ כַּעֲפַ֣ר הָאָ֔רֶץ וּפָרַצְתָּ֪ יָ֥מָּה וָקֵ֖דְמָה וְצָפֹ֣נָה וָנֶ֑גְבָּה.

ופירש"י,
שכב עליה - קיפל הקדוש ברוך הוא כל ארץ ישראל תחתיו, רמז לו שתהא נוחה ליכבש לבניו.


מטו משמיה דמרן הגרי"ז, דהנה להלן בפר' ויחי (מט, כו) כתיב, ברכות אביך גברו על ברכות הורי עד תאות גבעות עולם, ופירש"י, לפי שהברכות שלי גברו עד סוף גבולי גבעות עולם שנתן לי ברכה פרוצה בלי מצרים מגעת עד ד' קצות העולם שנא' ופרצת ימה וכו' מה שלא אמר לאברהם וליצחק. והביאור בזה דלאברהם ויצחק הובטחה ארץ ישראל עצמה, וליעקב הובטח נוסף על זה גם שכל מה שיכבשו ישראל יכנס בכלל ארץ ישראל, וזה אין גבולים, וזו היא הנחלה בלא מצרים שהובטחה ליעקב בלבד.

והנה מה שמבואר ברש"י שקיפל הקדוש ברוך הוא את כל א"י תחתיו, זה שייך רק על א"י עצמה, אך לא על הנחלה בלי מצרים שהובטחה לו דעדיין אין שם א"י עליה, ורק דין הוא שאם יכבשו ישראל אפילו את כל העולם כולו יכלל הכל בכלל א"י, וע"ז הרי ל"ש הנס של קיפל תחתיו, וזהו שאמר לו 'הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה', וזה קאי על א"י עצמה שהיתה כולה תחתיו, ונוסף ע"ז אמר לו 'ופרצת ימה וקדמה וכו'' וזו הוי הבטחה וברכה על הנחלה בלי מצרים, ואמר לו זה בלשון 'ופרצת' דעדיין אין זה בכלל א"י ורק ע"י "ופרצת" יזכה בזה ויכלל הכל בכלל ארץ ישראל. עכ"ד.

אולם נראה עוד, דהנה איתא בילקוט שמעוני כאן (רמז קכ),
ויקח את האבן אשר שם מראשותיו. מה עשה הקדוש ברוך הוא ברגל ימינו הטביע האבן עד עמקי תהום ועשה אותו סניף לארץ, כאדם שהוא עושה סניף לכיפה לפיכך נקרא אבן שתיה ששם הוא טבור הארץ ומשם נמתחת כל הארץ ועליה היכל עומד.

וכן איתא בזוהר הק' (פרשת נח דף עב עמוד א),
פתח רבי יהודה ואמר והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים, דא היא אבן שתיה דמתמן אשתיל עלמא ועלה אתבני בי מקדשא.

ובמדרש תנחומא (בובר, פרשת תולדות סימן כ),
והוציא את אבן הראשה (זכריה ד, י), זו אבן של יעקב שנאמר וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן וגו'.
ובכלי יקר כאן, וז"ל,
ועל אבן זה נאמר בבנין שני והוציא את האבן הראשה רצה לומר אותו שהיה מראשותיו של יעקב הוציאו ליסד בו את היכל ה'.

וראה עוד בחזקוני ובאלשיך ובאור החיים ובצרור המור, ובספר פה קדוש כאן ועוד.

ולפי"ז דהיה זה אבן השתיה, אשר עליה איתא ביומא (נד, ב), ושתיה היתה נקראת. תנא שממנה הושתת העולם. נמצא שבאמת היה כל העולם כולו מקופל תחתיו ממילא כאשר שכב על האבן הזאת.

ושוב מצאתי מפורש בשפ"א כאן, וז"ל,
איתא בגמרא המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מצרים והאכלתיך נחלת יעקב כו' ופרצת ימה וקדמה כו'. הענין הוא מה דכתיב הארץ אשר אתה שוכב כו' קיפל הקדוש ברוך הוא כל א"י כו' והוא שורש הנקודה אבן השתי' שהוא שורש כל העולם ויעקב אבינו ע"ה שהוא אדם השלם שהכל נברא בשבילו זכה למקום היסוד שהכל תלוי בו.

חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים