מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מהי לינה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שומע ומשמיע
הודעות: 1865
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

מהי לינה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' דצמבר 11, 2016 12:02 am

שמעתי מהמגיד הרב שלמה לווינשטיין
קשה איך אומר יעקב שאם ידעתי לא ישנתי במקום קדוש כזה, הרי קוב"ה אומר 'צדיק זה בא לבית מלוני יפטר בלא לינה' [סנה' צה:].
ואמר שתירץ לו מאן דהוא, שלשון לינה כלל אינו עניין שינה, וראייתו 'בצל ש-י יתלונן' והוא למד שהכוונה עניין של מחסה.

אלא שקשה לי מלינה בקדשים, ומים שלנו.
מחכה לחוות דעתכם הרמה.

ספרא
הודעות: 335
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ספרא » א' דצמבר 11, 2016 12:14 am

וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום. וקשה, אם כבר לן, איך לקח מאבני המקום, וכי בחלומו היה זה?
כיוצא בדבר אתה מתלוצץ, וילן שם בלילה ההוא ויקח מן הבא בידו מנחה וגו'. וקשה, אם כבר לן, איך לקח מנחה?
ואמנם, לינה עניינה קביעות לחניית לילה, ואינה שייכת כלל לעניין השינה. ותרגום וילן - ובית; ואילו תרגום וישן - ודמיך.

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 11, 2016 12:32 am

ספרא כתב:וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום. וקשה, אם כבר לן, איך לקח מאבני המקום, וכי בחלומו היה זה?
כיוצא בדבר אתה מתלוצץ, וילן שם בלילה ההוא ויקח מן הבא בידו מנחה וגו'. וקשה, אם כבר לן, איך לקח מנחה?
ואמנם, לינה עניינה קביעות לחניית לילה, ואינה שייכת כלל לעניין השינה. ותרגום וילן - ובית; ואילו תרגום וישן - ודמיך.

גם אם לינה בלשון מקרא אינו שינה, בלשון חכמים דומני שהוא שינה בכ"מ.

ספרא
הודעות: 335
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ספרא » א' דצמבר 11, 2016 12:34 am

גם אלו שהביא קודמי, לינה בקדשים ומים שלנו?

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 11, 2016 12:40 am

ספרא כתב:גם אלו שהביא קודמי, לינה בקדשים ומים שלנו?

אי אפשר להביא ראיה מחפצים!, אבל צריך בדיקה.

ספרא
הודעות: 335
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ספרא » א' דצמבר 11, 2016 12:41 am

אם תהיינה לך מסקנות מבוססות, עם מקורות וראיות, אשמח שתשתף.

(על פניו, ואחר בדיקה קצרה, אינך צודק).

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 11, 2016 1:07 am

יתכן שאתה צודק, בל"נ אבדוק זאת.
מה עם למשל הלן בבית הקברות?

ספרא
הודעות: 335
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ספרא » א' דצמבר 11, 2016 1:09 am

פרי יהושע כתב:יתכן שאתה צודק, בל"נ אבדוק זאת.
מה עם למשל הלן בבית הקברות?


בהכרח שישן שם והתחייב בנט"י בברכת המפיל וברכה"ת לכו"ע?

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 11, 2016 1:23 am

ספרא כתב:
פרי יהושע כתב:יתכן שאתה צודק, בל"נ אבדוק זאת.
מה עם למשל הלן בבית הקברות?


בהכרח שישן שם והתחייב בנט"י בברכת המפיל וברכה"ת לכו"ע?

האם זה ליצנות?
הכוונה שלי האם סימן זה מסתבר על אדם שרק שהה בביה"ק בלילה?

ספרא
הודעות: 335
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ספרא » א' דצמבר 11, 2016 1:01 pm

שהה שם במקרה לדבר עם חברו, איני יודע.
אבל קבע עצמו לשהות שם בלילה, זו היא לינה.

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 13, 2016 12:21 am

הלא נראה שם כי זה מפני הרוח הרעה ששורה שם, וזו לכא' רק ע"י מצב של שינה לא?

שמר
הודעות: 548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי שמר » ב' נובמבר 26, 2018 8:40 pm

חשבתי שההיפך של לינה אינה יקיצה/התעוררות/קימה אלא השכמה כלומר לצאת ממקום החניה הלילית.

"וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא אֲדֹנַי סוּרוּ נָא אֶל בֵּית עַבְדְּכֶם וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם וַיֹּאמְרוּ לֹּא כִּי בָרְחוֹב נלין"
א. מצינו השכמה כנגד לינה.
ב. וכי ברחוב ישנים אלא כוונתן שברחוב "יעבירו את הלילה".
ועוד הרבה...

ובאותו עניין מה הביאור בדברי המצודות ציון תהלים צא,א.
יתלונן - ענין התמדה וכן צדק ילין בה (ישעיה א)

הרע במיעוטו
הודעות: 457
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ב' נובמבר 26, 2018 8:54 pm

אולי נתחיל בביאור "צדיק בא לבית מלוני" וכי בית מלון אינו על שם שהוא מיועד לשינה?

וַיִּפְתַּח הָאֶחָד אֶת שַׂקּוֹ לָתֵת מִסְפּוֹא לַחֲמֹרוֹ בַּמָּלוֹן - בראשית מב - במקום שלנו בלילה- רש"י שם.
וְהִנַּחְתֶּם אוֹתָם בַּמָּלוֹן אֲשֶׁר תָּלִינוּ בוֹ הַלָּיְלָה - יהושע ד

ואמנם אין שמו המהותי של מקום המקדש "מלון", ויתכן שדווקא ביחס ליעקב אבינו יתכן ויאה לומר כן, ושהוא הרבה יותר "יתלונן" בלשון מחסה מאשר "לינה", והלא מיירי במי שלמד בבית מדרשם של שם ועבר י"ד שנה ברציפות ולא שכב כלל.
וזו הרבותא שמ"מ ישן בהר המורי' וע"כ שהוא עניין מיוחד, אבל השינה עצמה בודאי אמיתית, הלא כתיב להדיא ויחלום.

שוב ראיתי מש"כ לעיל הרב ספרא
ספרא כתב:ואמנם, לינה עניינה קביעות לחניית לילה, ואינה שייכת כלל לעניין השינה. ותרגום וילן - ובית; ואילו תרגום וישן - ודמיך.


והיינו שהוא מקום חנייה וכולל גם מקום להאכיל הבהמות ומסתור מליסטים וכו' וכעין "חאן" המוכר לנו.
נערך לאחרונה על ידי הרע במיעוטו ב ב' נובמבר 26, 2018 9:28 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

משלי שועלים
הודעות: 27
הצטרף: ש' ספטמבר 22, 2018 9:50 pm

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי משלי שועלים » ב' נובמבר 26, 2018 9:03 pm

בפרשת 'וישלח'-
"והוא לן בלילה ההוא במחנה"
ואח"כ - "ויקם בלילה הוא וגו', "ויוותר יעקב וגו' עד עלות השחר"
משמע, יש לינה ללא שינה
(אא"כ קם באמצע הלילה להעביר את כולם את מעבר יבוק)

משלי שועלים
הודעות: 27
הצטרף: ש' ספטמבר 22, 2018 9:50 pm

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי משלי שועלים » ב' נובמבר 26, 2018 9:10 pm

[quote="שמר"]חשבתי שההיפך של לינה אינה יקיצה/התעוררות/קימה אלא השכמה כלומר לצאת ממקום החניה הלילית.

"וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא אֲדֹנַי סוּרוּ נָא אֶל בֵּית עַבְדְּכֶם וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם וַיֹּאמְרוּ לֹּא כִּי בָרְחוֹב נלין"
א. מצינו השכמה כנגד לינה.
ב. וכי ברחוב ישנים אלא כוונתן שברחוב "יעבירו את הלילה".
ועוד הרבה...


"השכמה" ג"כ אינה קשורה ללילה, שהרי "השכמת בית המדרש שחרית וערבית ועוד רבים.
אלא פירושה "הקדמה"

שמר
הודעות: 548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי שמר » ב' נובמבר 26, 2018 9:17 pm

משלי שועלים כתב:
שמר כתב:חשבתי שההיפך של לינה אינה יקיצה/התעוררות/קימה אלא השכמה כלומר לצאת ממקום החניה הלילית.

"וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא אֲדֹנַי סוּרוּ נָא אֶל בֵּית עַבְדְּכֶם וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם וַיֹּאמְרוּ לֹּא כִּי בָרְחוֹב נלין"
א. מצינו השכמה כנגד לינה.
ב. וכי ברחוב ישנים אלא כוונתן שברחוב "יעבירו את הלילה".
ועוד הרבה...


"השכמה" ג"כ אינה קשורה ללילה, שהרי "השכמת בית המדרש שחרית וערבית ועוד רבים.
אלא פירושה "הקדמה"

אכן.
זה אשר התכוונתי השכמה איננה יקיצה או התעוררות.
אבל דייקת יותר.

לבי במערב
הודעות: 1289
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 26, 2018 11:06 pm

שומע ומשמיע כתב:אלא שקשה לי מלינה בקדשים, ומים שלנו.
מחכה לחוות דעתכם הרמה.

במחכ"ת, לא הבנתי הקושיא.
וכי יש שֵינה בחפצים?
ופשוט שהכוונה לשהי' (בחוץ) במשך כל הלילה.

זאב ערבות
הודעות: 3153
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 27, 2018 12:14 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ד' אוגוסט 28, 2019 5:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 1190
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 27, 2018 10:15 am

'לִינָה' = 'לִילָה' (בחילוף הלמד בנון) – שהייה במשך שעות הלילה. כמו:
'קִיצָה' – שהייה במשך ימות הקיץ; 'חֲרִיפָה' – שהייה במשך ימות החורף.
ככתוב: 'וְקָץ עָלָיו הָעַיִט, וְכָל בֶּהֱמַת הָאָרֶץ עָלָיו תֶּחֱרָף'.

ביקורת תהיה
הודעות: 1190
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 27, 2018 12:13 pm

שמר כתב:מה הביאור בדברי המצודות ציון: 'יתלונן' - ענין התמדה, וכן 'צדק ילין בה' (ישעיה א)

כן כתב רד"ק על פסוק 'צדק ילין בה':
'ילין' אינו לשון לינה ממש, אלא לשון שקידה וההתמדה בדבר.
כלומר, יש כאן הרחבת המשמעות של 'לינה' משהיית לילה אל שהייה מתמדת.

מעט דבש
הודעות: 3077
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' נובמבר 27, 2018 12:20 pm

לשון לינה - אילת השחר על התורה.PNG
לשון לינה - אילת השחר על התורה.PNG (15.23 KiB) נצפה 918 פעמים

שמר
הודעות: 548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מהי לינה

הודעהעל ידי שמר » ד' אוגוסט 28, 2019 5:32 pm

"וילן בעמק - מלמד שלן בעומקה של הלכה"

מוכרח שאין ענין שינה לכאן.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים