מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' דצמבר 12, 2016 3:52 am

רש"י כתב כן הרבה פעמים ויש לעיין מדוע חזר ופירש אותו כמה וכמה פעמים

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

כל תיבה שצריכה ל' בתחילתה - ברמיזה

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' דצמבר 15, 2016 7:15 pm

בדיון עם כמה חכמים, הועלה הכלל הלז המובא ברש"י בפרשתן, לאחר חיפושים מצד כמה מהצדדים המשתתפים בדיון, עלה כי רש"י מביא כלל זה בשלושה מקומות, 1. הרה נסו - האמור גבי מלחמת ארבעת וחמשת המלכים. 2. ביתה בתואל האמור אצל ציווי יצחק ליעקב ללכת פדנה ארם. 3. ארצה שעיר האמור בפרשתנו.
הכלל הלז מובא ביבמות יג: ושם כראיה מובאת ברייתא מדבי רבי ישמעאל, המביאה רק שמות של מקומות [אילים אילימה, מצרים מצרימה וכדו'] ולא שמות תואר [כהר, בית, וארץ] ועיין במהרש"א בח"א שם שכתב שאין להבדיל בין שמות ותארים, ובכולם הכלל שווה, והביא שם את שלושת המקומות הנ"ל רק שבמקום 'ארצה שעיר' כתב 'ארצה כנען', ולא זכר ש"ר את רש"י, ויתר על כן מתעוררת התמיהה על דברי רש"י, מדוע לא פירש כן גבי 'ארצה כנען', וכן גבי 'האהלה שרה' האמור סוף חיי שרה, [ואל תשיבני מדברי הרמב"ן שם שהרי כל המעיין ברש"י ובמהר"ל על אתר יראה כי בהכרח חולק רש"י על דבריו וס"ל כדכתיבנא] וכמובן שאת דברי רש"י בפרשתן ובסוף חיי שרה צריך לבאר כביאור המהר"ל בשני המקומות - שהתיבה שניתן לה ה' בסופה, היא גבי דבר שאפשר להיכנס בתוכו, ולא יימצא 'ראובן הלך שמעונה', אמנם יימצא כן בכלים כהמזבחה וכדכתבו המפרשים.
ובמה שיש לתמוה דמאי שנא מה' בסופה או ל' בתחילתה, פירש אחד החכמים, שה' בסופה ירמז על ביאה שאינה של קבע.
אשמח להערות והארות מקורות ומובאות מחכמי המקום הע"י.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: כל תיבה שצריכה ל' בתחילתה - ברמיזה

הודעהעל ידי חיימקה » ה' דצמבר 15, 2016 9:26 pm

א גאליציאנער כתב:בדיון עם כמה חכמים, הועלה הכלל הלז המובא ברש"י בפרשתן, לאחר חיפושים מצד כמה מהצדדים המשתתפים בדיון, עלה כי רש"י מביא כלל זה בשלושה מקומות, 1. הרה נסו - האמור גבי מלחמת ארבעת וחמשת המלכים. 2. ביתה בתואל האמור אצל ציווי יצחק ליעקב ללכת פדנה ארם. 3. ארצה שעיר האמור בפרשתנו.

רש"י מביא כלל זה גם בפרשת וזאת הברכה בפסוק "מעונה אלוקי קדם". וכמובן בנ"ך עוד כמה וכמה פעמים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי יאיר » ה' דצמבר 15, 2016 11:01 pm

מצאתי:

בריש פרשת וישלח (לב, ד) בד"ה "ארצה שעיר", פירש רש"י: לארץ שעיר, כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכתוב ה"א בסופה. מתי רש"י כותב כלל זה ומתי לא?

תשובה:
ברור ופשוט שאין רש"י בא בדיבור זה לחדש (כפי שנראה במבט שטחי) שתיבה הצריכה ל' בתחילתה וכו', שכן תיבות רבות יש עד הכא שהטיל בהן הכתוב ה' בסופן במקום ל' בתחילתן, ואין רש"י מתייחס בהן כלל [ולפעמים מתייחס לדבר בהבלעה - ראה לדוגמא רש"י ריש פרשת ויצא (לעיל כח, י) ד"ה וילך חרנה]. ואם הדבר צריך ביאור, למה לא פירש כן לעיל (לא, יח) דכתיב: "ארצה כנען" (כפי שהוקשה בפירוש מהר"י ברונא כאן). וכן לא פירש כלום לעיל (כט, א) דכתיב: "ארצה בני קדם" (כפי שהוקשה ה"צפנת פענח"). ויתירה מזו, הוה ליה לבאר זאת בפעם הראשונה בתורה, כבר בסוף פרשת נח (לעיל יא, לא) שם נאמר: "ארצה כנען" (וכמו שהקשה ה"מנחת יהודה" כאן).
ולאידך גיסא, יש מקומות שכבר פירש כן במפורש שהה' בסוף התיבה עומדת במקום הל' שבראשה, ועם הכלל: כל תיבה וכו', ואם כן משום מה צריך לחזור ולפרש. וכפי שמקשים המפרשים, שהרי רש"י כבר פירש כן בפרשת לך (לעיל יד, י) במילים: הרה נסו (ראה ספר הגור כאן). ויש שהגדילו להקשות ממה שפירש כן בסמיכות יותר בסוף פרשת תולדות (כח, ב) במילים: "פדנה ארם, ביתה בתואל" (ראה: צפנת פענח, מדייק רש"י, ועוד). ועל כרחך צריכים לומר שגם במקומות אלו לא נצרכו לביאור זה לכשעצמו, דאם כן הוה ליה לבאר זאת כבר בפעם הא' כנ"ל, אלא דיש בהן סברא לא לומר כן, או קושי אחר, ולכן הצריך בביאור זה.
והנה בנוגע ל"הרה נסו", אין רש"י בא בדיבור זה לחדש עצם הכלל, אלא לשלול פירוש אחר במילת "הרה", שקאי אדלעיל: "ועמק השדים בארות בארות חמר, וינסו גו' ויפלו שמה, והנשארים הרה" - היינו אלו שנשארו בהר (ולא נסו לצד העמק ונפלו שם), "נסו" - לצד אחר (ראה לקוטי שיחות, חלק ו עמוד 46 בשולי הגליון). ובזה יומתק מה שרש"י מעתיק בד"ה גם תיבת "נסו" (שם). וכן בנוגע ל"פדנה ארם", לא בא לחדש עצם הכלל, אלא מלמדנו פרט חדש בכלל זה, שגם במקרה שהשם הוא בן שתי תיבות - ישנו הכלל, והה"א באה (באמצע השם!) בסוף התיבה שצריכה למ"ד בתחילתה (שם).
עוד יתכן לומר, דהנה הא ודאי דכלל זה אמור רק בתיבה שמבטאת מקום, וכמו שכתב ה"גור אריה" (כאן ולעיל), ועל פי מה שפירש רש"י בריש פרשת תולדות (לעיל כה, כ) ד"פדן" לשון 'צמד', הוה אמינא דאי אפשר לומר כלל זה, ונצטרך לפרש "פדנה" כמו "פדן", ולא כמו "לפדן", לכן מחדש רש"י שהמקום נקרא "פדן ארם" (על שם שהוא צמד), וגם כאן פירושו "לפדן" (רשפ"י א"ש). או, מדלא נאמר 'פדנה' - הדל"ת בפת"ח, כמו ב"פדן", הוא אמינא ששמו "פדנה", לכן הוצרך לפרש שהוא כמו "לפדן" (משא דעת). ומה שחזר ופירש כן במילים הבאות: "ביתה בתואל", לא נצרך לגופו, אלא לצורך "פדנה ארם", כאומר זה כמו זה (משא דעת). [ויש לציין לב"ח בפירושו באר מים לרות (ב, ו) דמפרש מה שרש"י חזר ופירש שם, מה שכבר פירש לעיל (שם א, טו), אין זה אלא לחזק פירושו דלעיל, עיין שם. ואם כשהביא ממרחק חיזוקו כך, כל שכן שיש לומר כן בענינינו].
ובפרשת בשלח (שמות טו, כג) בפסוק: ויבאו מרתה, פירש רש"י: כמו למרה, ה"א בסוף תיבה במקום למ"ד בתחילתה, והתי"ו היא במקום ה"א הנשרשת בתיבת מרה, ובסמיכתה כשהיא נדבקת לה"א, שהוא מוסיף במקום הלמ"ד, תהפך הה"א של שרש לתי"ו וכו'. ופשוט שלא בא לומר עצם הכלל ש"ה"א בסוף תיבה במקום למ"ד בתחילתה", אלא בשביל דבר שנתחדש בו שהאות "ה"א שהיא שרש בתיבה, תתהפך לתי"ו בסמיכתה", וכפי שמאריך להוכיח הדבר מכמה מקומות.
גם בפסוק דידן הוצרך לפרש כן, דלא תימא דקרינן "ארצה" במפיק ה"א, כלומר ארץ שלה, של אשת עשו אהליבמה בת ענה בת צבעון (להלן לו, ב ויד), בני שעיר (ראה שם פסוק כ). לכן הוצרך לפרש דגם כאן פירושו "לארץ" (מנחת יהודה. וראה פירוש מהר"י ברונא, שלא תאמר ה' שבסופה דבוק אל תיבה הבא (כדמצינו בכמה מקומות), וכאילו כתוב: ארץ השעיר, כלומר ארץ של איש השעיר, עיין שם ובפירוש ר"י קניזל, צפנת פענח, ועוד). או, דהוה אמינא שהכוונה ששלח המלאכים אל עשו שיכנעו לפניו עד לארץ (ועל דרך "וישתחו ארצה" דלהלן לג, ג), והיכן הוא "שעיר, שדה אדום". לכן הוצרך לפרש דפירושו "לארץ שעיר" (משא דעת). וכנראה דהוה אמינא לפרש באופנים הנ"ל, משום כפילות "ארצה שעיר שדה אדום".

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' דצמבר 16, 2016 6:36 am

ייש"כ לכולכם

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי ספרא » ש' דצמבר 17, 2016 7:33 pm

בקיאות מעניינת בעניין. במדרש רבה סח ח:

חרנה, תנא בשם רבי נחמיה כל דבר שהוא צריך למ"ד בתחלתו ניתן לה ה"א בסופה סדומה שעירה מצרימה חרנה, איתיביה והכתיב (תהלים ט) ישובו רשעים לשאולה, ר' אבא בן זבדא אמר לאמבטי התחתונה שבשאול.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי אפשר » ש' דצמבר 17, 2016 9:49 pm

יש את הקושיא הידועה על הגמ' יבמות יג ע"ב שמביאה המילה דבלתימה, ובתורה היא עלמון דבלתימה, ומה שייך בזה עלמון לדבלתים, ויש תירוצים למכביר, ועי' יהושע פרק יב פסוק כב ופסוק כג

זאב ערבות
הודעות: 8629
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 21, 2018 1:22 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' אוקטובר 17, 2019 7:48 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יאיר_אור
הודעות: 3
הצטרף: ג' אוקטובר 30, 2018 10:16 am

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי יאיר_אור » ד' נובמבר 21, 2018 2:43 pm

ר' בעמוד 3 בקובץ המצורף (הובא בתגובה בתחילת האשכול)
קבצים מצורפים
מתיבתא דרש''י כסלו עב.pdf
מתיבתא דרש"י
(291.32 KiB) הורד 348 פעמים

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי שמר » ב' יולי 12, 2021 12:52 am

אפשר כתב:, ועי' יהושע פרק יב פסוק כב ופסוק כג

מה מצאת שם?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכ' ה"א בסופה

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 12, 2021 11:23 am

ביאור הטעם שהוצרך רש"י לפרש כמה פעמים
קבצים מצורפים
עומק הפשט - לך לך (חלק ו).pdf
(431.21 KiB) הורד 143 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים