עמוד 1 מתוך 3

מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 6:39 pm
על ידי בינוני
רוב המפרשים על הדף דנו בשאלה, למה לא הודיע יוסף ליעקב שהוא עדיין חי, וכ"א תירץ כפי דרכו.
ואני זה כמה שנים תמה, כי בעיני נראה שהטעם הפשוט הוא שיוסף חשש מאחיו שאחרי שיוודע להם שיצא מעבדותו יתנכלו אליו שוב.

(אנחנו יודעים שיעקב היה בצער גדול כל השנים ומיאן להתנחם, ולכן פשוט לנו שהאחים לא היו מתנכלים אליו שוב, אבל צריך לזכור שיוסף לא ידע כל זאת, ומבחינתו חשב שהשנאה של אחיו עדיין נמשכת, וייתכן שאף חשש שהצליחו לשכנע את יעקב שהצדק איתם ויוסף חייב מיתה.
בכל אופן, מאוד מובן שיוסף במצבו לא רצה לקחת סיכונים מיותרים, ולכן חיכה לשעת כושר לוודא במאה אחוז שנפסקה שנאת אחיו עליו.)


זה גם מתרץ בפשיטות למה לא התוודע יוסף לאחיו מיד כשבאו אליו, ורק אחרי שראה את מסירותם לבן רחל השני התוודע להם.

האם יש פירכא על דרך זו (ולכן לא תירצו כך המפרשים על הדף)? או לחילופין, מצאתם מי שתירץ כך?

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 6:49 pm
על ידי צופר הנעמתי
המשנה למלך מצרים, שליט על כל עם הארץ, חשש שעשרה עברים מארץ כנען יתנכלו אליו?

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 6:57 pm
על ידי י. אברהם
באור החיים הק' (מה, כו) פירש כן שחשש מאחיו.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 7:05 pm
על ידי בינוני
צופר הנעמתי כתב:המשנה למלך מצרים, שליט על כל עם הארץ, חשש שעשרה עברים מארץ כנען יתנכלו אליו?

לפי כל המדרשים הם היו גיבורי חיל גדולים [ויוסף בוודאי ידע זאת] ובהחלט היו יכולים להתנכל אליו, ולמה לא יחשוש משמעון ולוי שהרגו את כל שכם.
גם זולת זאת, אם יבואו למצרים ויספרו את 'ההיסטוריה' שלו ייתכן מאוד שיורידוהו מגדולותו.

י. אברהם כתב:באור החיים הק' (מה, כו) פירש כן שחשש מאחיו.

תודה רבה. משום מה זכרתי רק את תירוצו שלא רצה לבייש את אחיו.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 7:21 pm
על ידי ארי שבחבורה

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 7:45 pm
על ידי בינוני
ארי שבחבורה כתב:ראה כאן: http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A ... 7%99%D7%95

תודה רבה. (הוא כותב הרבה ממה שחשבתי ולא כתבתי.)

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 8:28 pm
על ידי צופר הנעמתי
בינוני כתב:לפי כל המדרשים הם היו גיבורי חיל גדולים [ויוסף בוודאי ידע זאת] ובהחלט היו יכולים להתנכל אליו, ולמה לא יחשוש משמעון ולוי שהרגו את כל שכם.
גם זולת זאת, אם יבואו למצרים ויספרו את 'ההיסטוריה' שלו ייתכן מאוד שיורידוהו מגדולותו.

הרי בסופו של דבר כשבאו אליו לא חשש להתנכר להם ולדבר איתם קשות, והם אכן נכנעו לו ולא הועילה להם גבורתם

בהיסטוריה שלו לא היה לו מה להתבייש, הרי בעיני המצרים הוא היה מתחילה "נער עברי עבד לשר הטבחים" ואדרבא כשהתבררה ההיסטוריה שלו נודע שהוא בן חורין כמ"ש רש"י סוף ויחי.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 8:36 pm
על ידי בינוני
יש הבדל גדול בין להתנכל לאדם יחיד - גדול ככל שיהיה, להתנכלות לממלכה שלמה.
כשבאים עשרה אחים ואומרים שמדובר באחיהם שמכרוהו עקב התנשאות וחלומות גדלות מופקעות ועד כהנה וכהנה, ייתכן מאוד שפרעה יפחד וייפטר ממנו. אני לא אומר שזה היה קורה בוודאי, אבל ליוסף היה מה לחשוש.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ש' דצמבר 31, 2016 10:22 pm
על ידי צופר הנעמתי
נו נו, אולי, שיהיה.
אותם "חלומות גדלו מופקעות" בשלב הזה היו כבר מציאות שהתגשמה, ואל הגדולה הוא הגיעה בעקבות מומחיותו בתחום החלומות, אז קצת דחוק נשמע לתקוף אותו מהכיוון הזה, אבל שיהיה.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: א' ינואר 01, 2017 1:51 am
על ידי אבקברד
אברבנאל
והדרך הב' הוא אם יגלה עצמו אליה' וייטיב עמהם בשבתם בארץ כנען ולא יביאם לארץ מצרי' וגם זה הדרך לא היה ישר לפי שיהיה נכון להלשין עליו כל איש רע ובליעל לאמר שהיה מארץ כנען והיו לו שם אב ואחים ושהיה שולח שם ממון המלך ושברו. והיה כי תקראנה מלחמה בין מצרים וכנען יהיה יוסף בסכנה עצומה פן יאמרו שהוא מגלה את אזן קרוביו שם ומסייעם כנגד המצריים ולזה לא ישר בעיניו גם הדרך הזה ולזה חשב דרך שלישי והוא להביא אביו ואחיו וכל ביתם למצרים ולכלכלם שמה אבל נסתפק לו בזה אולי יקנאו בו אחיו פעם שנית ויחשבו להרגו כאשר עשו בראשונה או יתעוללו זה לזה כאשר שונאים אלו לאלו וכדי בזיון וקצף אליו לראות אותם בקלקולם לנגד עיניו ואולי שלא ינהגו בו הכבוד כראוי למעלתו. ומפני הספקות אשר ראה בדרך הזה ראה להביאם בנסיון לדעת אם בכ"ב שנה שלא ראה אותם שנו את תכונותיה' ואם נתחרטו ממה שעשו כנגדו ובאיזו תכונה קיימת היו ולכן הבחינם באמור אליה' מרגלים אתם עד אשר ראה שעשו תשובה שלימה כמו שאמרו אבל אשמים אנחנו וגומר.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: א' ינואר 01, 2017 1:53 am
על ידי עקביה
ארי שבחבורה כתב:ראה כאן:
http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A ... 7%99%D7%95

כתגובה למאמרו של יואל בן נון אפשר לקרוא מה שכתב ר' יואל קטן כאן http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/ham ... imut-2.htm

אני מעתיק את הערה 7 שם:

וכבר העיר פרופ' יעקב שפיגל (מגדים ה [ניסן תשמ"ח] עמ' 93) שביסוד דבריו כבר קדמו שפ"ן הסופר (שמואל שרגא פייגנזון מווילנה, מנהל דפוס האלמנה והאחים ראם) בהערתו 'למילוי הגיליון' בירושלמי סוף ברכות (וילנא תרע"ז). ומצאתי ששב לזה שפ"ן בספרו 'עלבונה של תורה' (ברלין תרפ"ט, [הדפיסו כשהיה בן 92 שנה!]), שבחלק 'עוללות' שבסוף הספר (ו, ב) הביא בקיצור את שהביא ביתר הרחבה בהערה הנ"ל בירושלמי: אחרי שחיזק את קושיית הרמב"ן על כך שיוסף לא ניסה ליצור קשר עם אביו כל השנים, והראה שלדעתו תירוצו דחוק מאוד, כתב שיוסף חשב שאחיו מכרוהו לא משנאתם אלא על-פי גזירת אביו, מפני שרמז שאביו ישתחווה לו, ומידה כנגד מידה שלח אותו להיות עבד במקום מלך; והראיה לכך היא שאביו שלח אותו למקום סכנה לבד וכו'. והיה ברור לו שאביו לא התחרט בינתיים, מכיוון שלא שלח לחפשו במשך השנים. לכן לא שלח יוסף ליעקב אות שהוא חי, כי בזה היה כמתגרה בו, ולכן בתחילה לא גזר על האחים להביא את אביהם בעצמו אלא את בנימין. ולדעתו רק המילים 'ואומר אך טרף טורף' בנאום יהודה ביררו ליוסף את טעותו הנוראה, ואז לא יכול להתאפק וכו'. וכבר דחה דברים אלו ר' יעקב מדן בחוברת מגדים שאחריה (גל' ב [מרחשוון תשמ"ז] עמ' 54 ואילך), וראה את תשובתו של ר"י בן נון שם (עמ' 110-109). וראה שם את שיטת ר"י מדן עצמו, ודברי ר' דוד הנשקה (שם עמ' 106-108), שכדברי ר' יואל בן-נון בסוף דבריו (שם) הראשון 'מרים את יוסף עד לשמי כוונותיה של ההשגחה', ואילו השני 'מוריד אותו עד עפר ההתבוללות' וכן לא ייעשה. גם ר' אלחנן סמט [בעלון קשר לבני הישיבה שבצבא של ישיבת 'ברכת משה' מעלה אדומים, טבת (חנוכה) תשנ"ב (רט)] דחה את דברי הנשקה בתקיפות. וראה בספר הפרשיות לר"א כי טוב פרשת ויגש עמ' שנג, ד"ה השעה דוחקת, ובקובץ מרחבים כרך ה (עמ' 46 ואילך) במאמר 'מכירת יוסף' מאת הרב עזריאל ליכט.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: א' ינואר 01, 2017 6:14 pm
על ידי איש גלילי
צופר הנעמתי כתב:המשנה למלך מצרים, שליט על כל עם הארץ, חשש שעשרה עברים מארץ כנען יתנכלו אליו?

יוסף רצה לחזור אל אביו כימי קדם, ולכן חשש שאחיו יעלימו מאביו את קיומו, או ישכנעוהו נגדו וכו'.
לכן לא היה לו טעם לחזור אל אביו בכח הזרוע, הוא העדיף לחכות לשעת הכושר לבדוק אם אחיו חזרו בהם ממה שעשו לו, ורק אחרי שבחנם בכל המעשים שבפר' מקץ - היה מספיק בטוח בשביל להתודע לאחיו וממילא גם לאביו, כנלענ"ד.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: א' ינואר 01, 2017 8:57 pm
על ידי בינוני
עקביה כתב:כתגובה למאמרו של יואל בן נון אפשר לקרוא מה שכתב ר' יואל קטן.
אני מעתיק את הערה 7 שם:

וכבר דחה דברים אלו ר' יעקב מדן בחוברת מגדים שאחריה, וראה את תשובתו של ר"י בן נון שם. וראה שם את שיטת ר"י מדן עצמו, ודברי ר' דוד הנשקה, שכדברי ר' יואל בן-נון בסוף דבריו (שם) הראשון 'מרים את יוסף עד לשמי כוונותיה של ההשגחה', ואילו השני 'מוריד אותו עד עפר ההתבוללות' וכן לא ייעשה.

מה הצורך להגיע לביטוים מפוצצים כאלו? האם הסיבה שיוסף בחר לנהוג כך היא באמת שחור-לבן?
ר' יוסף בן יעקב הצדיק היה "אדם גדול", וכמו כל אדם גדול ממוצע היו במעשיו יותר משיקול אחד...
מסתבר בהחלט שהמניע העיקרי שהביא את יוסף לנהוג כך היה החשש לחייו (כך לדעתי), אבל היו לו שיקולים נוספים שהנחו אותו, ואחד מהם היה בוודאי הניסיון להביא להתגשמות החלומות. כשיוסף חשב איך לנהוג בסיטואציה שנוצרה, הוא בעיקר חיפש דרך שתוודא שהוא לא מסתכן, אך בוודאי ראה בזה הזדמנות מהשמיים להוביל לקיום החלומות-הנבואות, והדרך שבחר אכן ענתה בשלמות על שני החלקים.
הדבר הכי מתבקש בלימוד דרכי עמודי האומה הוא לתרץ את מעשיהם שיהיו נכונים מכל צד.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 7:01 pm
על ידי נחום וואהלינער
עיין באור החיים הק' [כבר הוזכר לעיל] ומפרשו באופן הכי פשוט, הוא ז"ל מחלק בין תקופתו בהיותו עבד לתקופת מלכותו, עיי"ש מתק לשונו הטהור.
וכל זה רק לתרץ את יוסף, אבל בעצם אינו קשה כי כך גזרה עליונה שיענש יעקב כ"ב שנים וכן שירד למצרים בכבוד וכו'

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 8:39 pm
על ידי הכהן
עקביה כתב:וכבר דחה דברים אלו ר' יעקב מדן בחוברת מגדים שאחריה (גל' ב [מרחשוון תשמ"ז] עמ' 54 ואילך).

מי יכול להעתיק?

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 9:29 pm
על ידי לייטנר
הכהן כתב:
עקביה כתב:וכבר דחה דברים אלו ר' יעקב מדן בחוברת מגדים שאחריה (גל' ב [מרחשוון תשמ"ז] עמ' 54 ואילך).

מי יכול להעתיק?

http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega2_medan.pdf

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' ינואר 03, 2017 11:59 pm
על ידי מן הדרום
בספר הדר התורה לרב איתן שנדורפי סיכם כ15 שיטות בענין זה
וראה משהו קטן על זה במצורף

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 1:42 am
על ידי בקרו טלה
אצרף מה שקבלתי מא' מחברי הפורום

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 1:50 am
על ידי דרומי
פלפול ארוך בענין זה, מבוסס על שיטת רש"י בפירושו לתורה

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 2:28 am
על ידי הכתב והמכתב
שמעתי מחוקרי הפשט שיעקב ידע שיוסף חי, וכמשרש"י שגזירה על המת וכו' והיא מיאן להתנחם, וכל החשש היה מה יהיה עם יוסף בסביבה של מצריים, וגם סיפרו לו האחים ששואל שאל האיש על האב והבן ולא על האם, ש"מ שידע שהאם אינה בחיים ויעקב שלח לו מעת צרי ונכאת ולוט - שעם זה ירד יוסף בעצמו למצרים, אך עם כל זה היה ספק ליעקב מה מצבו, וכששלח לו העגלות שלמד עמו עגלה ערופה אז ותחי רוח יעקב אביהם שהבין שעומד בתומתו

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 10:14 am
על ידי לייטנר
הכתב והמכתב כתב:שמעתי מחוקרי הפשט שיעקב ידע שיוסף חי, וכמשרש"י שגזירה על המת וכו' והיא מיאן להתנחם, וכל החשש היה מה יהיה עם יוסף בסביבה של מצריים, וגם סיפרו לו האחים ששואל שאל האיש על האב והבן ולא על האם, ש"מ שידע שהאם אינה בחיים ויעקב שלח לו מעת צרי ונכאת ולוט - שעם זה ירד יוסף בעצמו למצרים, אך עם כל זה היה ספק ליעקב מה מצבו, וכששלח לו העגלות שלמד עמו עגלה ערופה אז ותחי רוח יעקב אביהם שהבין שעומד בתומתו


יפה.
איך כל זה קשור לפשט?!

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 11:32 am
על ידי בברכה המשולשת
לייטנר כתב:
הכתב והמכתב כתב:שמעתי מחוקרי הפשט שיעקב ידע שיוסף חי, וכמשרש"י שגזירה על המת וכו' והיא מיאן להתנחם, וכל החשש היה מה יהיה עם יוסף בסביבה של מצריים, וגם סיפרו לו האחים ששואל שאל האיש על האב והבן ולא על האם, ש"מ שידע שהאם אינה בחיים ויעקב שלח לו מעת צרי ונכאת ולוט - שעם זה ירד יוסף בעצמו למצרים, אך עם כל זה היה ספק ליעקב מה מצבו, וכששלח לו העגלות שלמד עמו עגלה ערופה אז ותחי רוח יעקב אביהם שהבין שעומד בתומתו


יפה.
איך כל זה קשור לפשט?!


זו דרשה יפה, (אגב ראיתי את עיקר הדברים בספר קהלת יצחק

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 12:30 pm
על ידי הכתב והמכתב
בא לת' כמה קושיות.
א. הלא יעקב אע"ה ידע מחלומו והאמין להם כמו כמש"כ רש"י אביו שמר את הדבר
ב. כמו כן לא מצינו ששאל את השבטים אודות יוסף רק מיד אמר 'טרף טרף' ולמה לא שאלם האם הם יודעים משהו אודותיו
ג. למה הוצרך 'וירא את העגלות' וכי מה היה מקום לחשוש שמשנה למלך מצרים ישקר ויציג את עצמו במקום יוסף בעוד איננו יוסף האמיתי?

בכ"א אם הויכוח מכאן ואילך יהיה סביב ההגדרה של 'פשט' הנני מוחק מראש את המילה הזו

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 1:03 pm
על ידי הכתב והמכתב
בהמשך להנ"ל:
יעקב אע"ה ידע שיוסף במצרים, אך לא ידע אם עמד באמונתו. וע"ז נתאבל כמש"כ רש"י על חיה ראה וכו'.
עו"כ רש"י על וירא יעקב כי יש שבר במצרים, שראה באספקלריא שיוסף נמצא נבמצרים אך לא היתה נבואה ממש עיי"ש בלשונו.
מצד שני ידע יעקב שהתיקון לחטא מכירתו ע"י השבטים הוא על ידי שיכירו מעצמם בחטאם וישובו על זה.
ובזה יתו' למה הוצרכו לשלוח 'אחי יוסף עשרה' בשביל לקנות אוכל וכי לא די בפחות, ורואים שיעקב שלח את כולם, והתנצל לפניהם 'כי אמר פן יקראנו אסון' שבנימין לא יילך מחמת הדרך, מחמת שלא יבינו שהוא שולח אותם לראות במצב יוסף ולתקן את חטאם על מכירתו ובנימין הלא לא היה עמהם במכירה
והנה הם לא הבינו כ"ז ועל כן דיבר איתם קשות, ועמד על זה שבא עשרה אחים ורצו שיחשבו למה באמת שלח יעקב את כולם הא אין דרך לשלוח את כל בני הבית שלוח אוכל, והיה להם לעמוד על כוונת יעקב בזה, ולכן שאל אותם אם יש עוד אחד, שיבינו שיש חילוק ביניהם לאח הקטן כנ"ל. וכשסיפרו ליעקב כל הנ"ל הצטער מאוד שהבין שלא עלה בדעתם שהוא יוסף ולהתנצל לפניו על מכירתו, וחשש יותר שמא ההתנכרות הוא מחמת שבאמת לא עמד בתומו ואינו רוצה כלל באחוותם ועל כן אמר וכאשר אבדתי וכו' דהיינו שחשש שיוסף לא עמד בתומו.

עוד ע"פ הנ"ל אנו רואים בפרשה כשראובן לקח 'ערבות' על בנימין לא הסכים יעאע"ה כלל, ואח"כ נתעורר מעצמו לשלחם עוד, ואז לקח יהודה את הערבות ואז אמר להם 'זאת עשו' וכו'. למה בתחילה לא הסכים לערבו ראובן, ושוב רצה לשלחם, הלא אמרו לו שא"א לראות האדון זולת בנימין.
אך כיון שידע שהם צריכים לעמוד על טעותם ולא עמדו מעצמם, והבין שיוסף ינסה לעכב אצלו את בנימין ולנסותם, לא רצה שראובן יהיה הערב, מחמת שהוא לא היה במכירתו באותו יופ כמו שכתב רש"י ורצה שהערב שימסור נפשו יהיה מי שהיה במכירה ועל כן קיבל דוקא הערבות של יהודה

כמו כן מצינו ולא יכול יוסף להתאפק וכו' שבאמת לא התנצלו על מכירתו רק שכבר לא היה יכול לעמוד בכך שאינו מגלה להם הסוד.
על כן לא מצינו גם שיעקב דיבר איתו על המכירה כי הלוא ידע מכל זאת והיא עצמו חשב שיוסף התגלה עליהם לאחר שבקשו מעצמם מחילה על חטאם על כן לא הוצרך לדבר אתו שהלא סלח להם אבל באמת לא היה כן שלא היה יכול להתאפק ועל כן אמרו לו אביך צוה וכו' וכתב רש"י ששינו וכו' שלא נחשב יוסף בעיניו, והכוונה שלא נחשד שסלח להם רק מן השפה ולחוץ והמתין למות אביהם כדי להתנקם, אבל באמת לא בקשו סליחתו כלל.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 1:15 pm
על ידי אוצר החכמה
אין לזה קשר לויכוחים שמדי פעם עולים בפורום אודות מהו פשט.
כאן הדרשה המוסרית הזאת רחוקה מן הפשט כרחוק מזרח ממערב, כי כל הקורא את הפסוקים מבין שהפסוקים מתארים שיעקב לא ידע מעניין יוסף וכך הבינו גם הראשונים. כך שכרעיון מוסרי אפשר לאמרו אבל כתירוץ על הקושיות אי אפשר. שכן התירוץ מוקשה הרבה יותר מהקושיות.
למה לא הסכים לשלוח את בנימין? ולמה התבטא בלשון של דאגה כששלחו ולמה נבהל כשראה את הכסף בפי האמתחות ועוד קושיות לאין מספר על התנהגות יעקב בהנחה שידע שיוסף הוא המשנה למלך מצרים. ואת כולם אפשר לתרץ בחדא מחתא, שהכל היה הצגה מצדו של יעקב אבינו כדי לחנך את בניו, אבל אם הגענו לתירוץ כזה אפשר לתרץ גם את הקושיות הראשונות עם תירוצים מהסוג הזה.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ד' דצמבר 27, 2017 11:19 am
על ידי כדכד
רש"י אומר שהאחים שינו מפני השלום ואמרו ליוסף שאביהם ציווה שלא יטור להם רעה אבל יעקב לא ציווה באמת כך מפני שלא נחשד יוסף בעיניו - מכאן משתמע שלפחות במצרים יעקב כבר ידע מהמכירה אלא שידע שיוסף לא יטור לאחיו.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ד' דצמבר 27, 2017 11:55 am
על ידי אוצר החכמה
על פי הפשט הפשוט. קודם שנגלה יוסף לאחיו לא ידעו אחיו שודאי נשאר בחיים ונהיה מלך ויעקב חשב שמת.
אחר שבאו למצרים מסתבר שיעקב שאל את עצמו איך הגיע יוסף למצרים וידע או חשד בסיבה האמיתית.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ד' דצמבר 27, 2017 12:14 pm
על ידי לייטנר
אין צורך ברש"י. בראשית רבה מפורש!

על כל הנ"ל, ראה 'שלום בבית יעקב? הזעקה והחרטה', רפי ועקנין, וישב תשע"ז, דף שבועי בר אילן

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ד' דצמבר 27, 2017 12:31 pm
על ידי כדכד
בספר ,הדר התורה" שהוזכר לעיל יש דיון גם על כך אם יעקב ידע שהאחים מכרו את יוסף ומחלק בזה בין שיטת הרמב"ן שלא ידע לבין שיטת רש"י ומדרשים שכן ידע (ומביא שם גם אפשרויות נוספות). אני התבססתי על דבריו וכתבתי רק רש"י לשם הקיצור ומפאת היותו יותר ידוע

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ד' דצמבר 27, 2017 6:46 pm
על ידי סעדיה
לייטנר כתב:אין צורך ברש"י. בראשית רבה מפורש!

עי' בנקוה"כ יו"ד סי' ר"מ על הט"ז סק"כ.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ד' דצמבר 27, 2017 7:20 pm
על ידי כדכד
מן הדרום כתב:בספר הדר התורה לרב איתן שנדורפי סיכם כ15 שיטות בענין זה
במצורף

לאחר קבלת אישור מהרב שליט"א אנסה להעלות את המאמר לפורום

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 5:54 am
על ידי מיני ומינך
כדכד כתב: אנסה להעלות את המאמר לפורום

פלא בעיני העמל לברר מקח השפ"ן והאשה

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 12:36 pm
על ידי הכתב והמכתב
באותו ענין אבקש אם מי יוכל להפנותינו למ"מ בענין התימה שכשאמרו האחים 'אבל אשמים אנחנו' מבואר שם שחשבו לחטא רק את מה שלא שעו לתחנוניו אבל לא על עצם הרעיון של המכירה. זכורני שאי מי המפרשים דיבר מזה ואשמח אם מי יוכל לפהנותינו למי שמדבר מזה

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 3:37 pm
על ידי איש גלילי
הכתב והמכתב כתב:באותו ענין אבקש אם מי יוכל להפנותינו למ"מ בענין התימה שכשאמרו האחים 'אבל אשמים אנחנו' מבואר שם שחשבו לחטא רק את מה שלא שעו לתחנוניו אבל לא על עצם הרעיון של המכירה. זכורני שאי מי המפרשים דיבר מזה ואשמח אם מי יוכל לפהנותינו למי שמדבר מזה

רבינו עובדיה ספורנו.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 3:50 pm
על ידי בקרו טלה
הכתב והמכתב כתב:באותו ענין אבקש אם מי יוכל להפנותינו למ"מ בענין התימה שכשאמרו האחים 'אבל אשמים אנחנו' מבואר שם שחשבו לחטא רק את מה שלא שעו לתחנוניו אבל לא על עצם הרעיון של המכירה. זכורני שאי מי המפרשים דיבר מזה ואשמח אם מי יוכל לפהנותינו למי שמדבר מזה

רבינו בחיי בראשית פרק מב פסוק כא
אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו. זה יורה כדעת הסוברים שלא מכרוהו אחיו מעולם, שאילו כן היה להם לומר אבל אשמים אנחנו על אשר מכרנו את אחינו, והאשם היה שהשליכו אותו לבור, כי אין ספק שהיה מתחנן להם שלא יעשו זאת ולא שמעו אליו.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 5:32 pm
על ידי הכתב והמכתב
ייש"כ. טובים השניים

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 6:18 pm
על ידי שטייגעניסט
אבי מורי נוהג לפרש מהלך, שלפיו, כך נראה לי, מיושבות כל הקושיות.
השנאה של האחים ליוסף היתה מהחשש שיוסף והם יהפכו להיות כמו ישמעאל ויצחק, עשו ויעקב, שבן אחד נבחר והשני נבדל מהמשפחה והייעוד. החשש שלהם לא נולד בחלל ריק, הם ראו שאתו אהב אביהם מכל אחיו, וגם יוסף מצידו מנסה לקדם את התוכנית הזו וחולם חלומות שמראות שהוא בכיוון. לכן הם רצו להורגו כדי שיעקב לא יוכל לוותר עליהם. בדיעבד הם התרצו גם למכור אותו לעבד למצרים, שרק יהיה רחוק מיעקב.
כעת ידע יוסף שאם רק יוודע הסיפור ליעקב באיזה שהיא צורה, הוא ייכנס מידית לסכנת מוות, כי אחיו יפחדו שהוא יסביר ליעקב מה קרה כאן, יעקב יכעס עליהם והם ינושלו סופית מהירושה, ולא תהיה להם ברירה אלא לקדם את הרעה - לרדת למצרים ולפרוץ אל המקום שהוא שוהה בו ולהתנקש בו סופית. לכן מיד כשזיהה יוסף את אחיו הוא נכנס ללחץ, עוד דקה הם ייצאו מפה, וינסו לברר מה הקטע של העברי הזה שנהיה מלך על מצרים, יספרו להם שהוא היה מסכן ואחיו בגדו בו ומכרו אותו לעבד, הם יעשו אחד ועוד אחד, יבקשו פגישה נוספת עם יוסף, פגישה אחת יותר מדאי...
לכן הוא מיד מודיע להם שהם נראים לו מרגלים, כדי שאם האחים ייצאו מהארמון ויתחילו לברר מה מוצאו האתני של המלך הדבר רק יראה כהוכחה שהם אכן מרגלים. יוסף אכן הצליח במשימה, האחים יוצאים בשתיקה ולא שואלים כלום, מבחינם יוסף הוא רק "האיש אדוני הארץ", חסרים להם פרטים משמעותיים על הביוגרפיה שלו שהיתה די ידועה במצרים, כי לא יכלו לדבר עם איש בדברים כאלו.
יוסף לא מוותר על האפשרות שהקרע יתאחה, ומנסה בדרך מקורית לבדוק אם אחיו חזרו בתשובה, ואם קנאתם שככה. המבחן יהיה בנימין, בנו השני של האשה האהובה רחל. יוסף מניח שמאז שהוא נעלם אביו תולה את כל תקוותיו בבנימין, והוא הפך למיוחס המשפחתי במקום יוסף. כעת הוא ידרוש מאחיו להביא אותו אליו ויהפוך אותו לעבד. ואם אכן אחיו עדיין שונאים אותו על הרקע ההוא, בוודאי שהם גם שוטנים את בנימין מאותה סיבה, ומיד כשישמעו שביכולתם להתפטר מבנימין, יסכימו לכך בשמחה. ואם כן אף הוא יאלץ להישאר אנונימי. אולם אם יראה שהאחים לא מוותרים עליו, סימן הוא שהפחד שלהם כבר לא קיים, והם מוכנים לקבל את העובדה שבן אחד אהוב על האב יותר מהשאר בלי לחשוש שהם ינושלו מהמשפחה.
האחים עמדו במבחן, ויוסף נוכח לדעת שלמרות שבנימין הוא כעת הבן האהוב, ויעקב חס עליו יותר משמעון וכמעט אף יותר מחייו, ובכל זאת יהודה מוכן להישאר במצרים רחוק מאביו כדי שבנימין יעלה אל אביו. אם כן החשש עבר, ואף הוא יכול להתגלות.
חז"ל אומרים שאפילו המבחן הזה לא שיקף את המציאות האמתית, וכשיוסף התגלה לאחיו הם רצו להתנקש בחייו מרוב פחד שיעקב יכעס עליהם וירחיק אותם סופית, אלא שמהר מאוד שככה חמתם והם התרצו לו.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 6:38 pm
על ידי לייטנר
מיני ומינך כתב:פלא בעיני העמל לברר מקח השפ"ן והאשה

מי זו 'האשה'?

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 7:55 pm
על ידי סגי נהור
לייטנר כתב:
מיני ומינך כתב:פלא בעיני העמל לברר מקח השפ"ן והאשה

מי זו 'האשה'?

מן הסתם הכוונה לגב' ליבוביץ.

Re: מדוע לא הודיע יוסף ליעקב שהוא חי

פורסם: ה' דצמבר 28, 2017 10:06 pm
על ידי בקרו טלה
הכתב והמכתב כתב:באותו ענין אבקש אם מי יוכל להפנותינו למ"מ בענין התימה שכשאמרו האחים 'אבל אשמים אנחנו' מבואר שם שחשבו לחטא רק את מה שלא שעו לתחנוניו אבל לא על עצם הרעיון של המכירה. זכורני שאי מי המפרשים דיבר מזה ואשמח אם מי יוכל לפהנותינו למי שמדבר מזה

רמב"ן בראשית פרק מב פסוק כא
אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו חשבו להם האכזריות לעונש גדול יותר מן המכירה, כי היה אחיהם בשרם מתחנן ומתנפל לפניהם ולא ירחמו, והכתוב לא סיפר זה שם, או מפני שהדבר ידוע בטבע כי יתחנן אדם לאחיו בבואו לידם להרע לו וישביעם בחיי אביהם ויעשה כל אשר יוכל להציל נפשו ממות, או שירצה הכתוב לקצר בסורחנם, או מדרך הכתובים שמקצרים במקום אחד ומאריכים בו במקום אחר:

אור החיים
ואולי שנתכוונו לומר להיות שצדדו בטעם צרה זו אם הוא בשביל מכר יוסף, ודחו טעם זה כפי מה שכתבתי למעלה (לז כ) שכפי הדין דנוהו להריגה ואם כן המכר שעשו לו הוא אדרבא מדת החסד, ואם על שגרמו צרת אביהם אדרבא דבר זה יוסיף לו מכאוב, ולא יעשה ה' ייסורי עון צער אביהם בדבר שיגדל עוד צער על צערו, ואשר על כן לא מצאו עון ואמרו אבל אשמים וגו' אשר ראינו וגו', פירוש שעל כל פנים היה להם לרחם עליו בראות אחיהם מתחנן על סכנת נפשו, ונתאכזרו עליו ודבר זה מגונה לצדיקים לעשותו, על כן באה וגו':

באוצר מפרשי התורה מביאים שו"ת כת"ס בסי' נ"ז ועי"ע בסי' קל"ז