מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קרח ש"פקח" היה מה ראה לשטות זו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: קרח ש"פקח" היה מה ראה לשטות זו

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' פברואר 11, 2020 11:02 pm

איש גלילי כתב:
בן מיכאל כתב:יפה! אבל כידוע במדב"ר איננו מחז"ל.

אתה מתכון כמובן לפרשיות במדבר ונשא.

כמובן, השאר העתקה מתנחומא.

פרדכת
הודעות: 22
הצטרף: ג' מרץ 13, 2018 10:09 pm

Re: קרח ש"פקח" היה מה ראה לשטות זו

הודעהעל ידי פרדכת » ה' מרץ 26, 2020 9:56 pm

מה שנכון נכון כתב:היה צער לפני הקב"ה בזמן הקרבתו של נחשון, בגלל שגלוי לפניו מה יסתובב ממעשה הקרבה זה - שיקריבו כן גם שאר הנשיאים ויביאם דבר זה לחטוא בעדת קורח.
הצער הוא לא על על המעשה של נחשון מצד עצמו ולא על הגברא, ואי"צ להגדירו כאחראי למה שנגרם מזה ולו במקצת.



וקצת קשה לי
עיין ברש''י על שיר השירים בפסוק אכלתי יערי עם דבשי

לבארי_ב
הודעות: 5
הצטרף: א' יוני 21, 2020 10:36 pm

Re: קרח ש"פקח" היה מה ראה לשטות זו

הודעהעל ידי לבארי_ב » ב' יוני 29, 2020 10:40 am

בינוני כתב:אבל מ"מ לא ראיתי בדבריו תירוץ על זה שלשון "ויהי" [והיינו הצער] לא נאמר אלא אצל נחשון "ויהי המקריב ביום הראשון". וזה אפשר לומר שהלשון הוא על כולם, אבל איך יתכן לומר שהוא על כולם חוץ מנחשון?


נראה לענ"ד ביאור פשוט ונפלא של הדברים ע"פ מדרש שמביא רבנו בחיי (במדבר ט"ז, י"ט):
"(יט) ויקהל עליהם קרח. הבכורות הסכימו עמו בטענה שהיה משה פוסלן, גם שבט לוי בטענה שצוהו משה שיהיו נתונים לאהרן ולבניו. ושאר שבטי ישראל למה הסכימו עמו, שאומר: "ויקהל עליהם קרח את כל העדה", דרשו רז"ל (הרב שעוועל כתב של"מ המקור) שהיה קרח אומר להן: ראו מה עשה לכם בן עמרם, ראובן בכור ישראל והוא הקדים נחשון בן עמינדב לשאר השבטים בחנכת המזבח, וזהו הסבה שנטפלו עמו הכל, וזהו: "ויקהל עליהם קרח את כל העדה". בוא וראה כמה גדול כח היחיד החוטא וכמה גדול כח לשון הרע."
ולפ"ז כוונת המדרש שעל עסק הקדמת נחשון יצא הקצף מראש, ועל כך התרעמו שאר הנשיאים.

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: קרח ש"פקח" היה מה ראה לשטות זו

הודעהעל ידי שמר » ד' יוני 30, 2021 11:05 am

הגרח כתב:1.אם זו שטות אז מה עם כל ה250האחרים???
2.האם עיינו הטעתו שללה את פקחותו או חייבה את שטותו

מצ"ב דברים שכתבתי בעבר, ונראה שיש בהן בכדי לתרץ הנ"ל.

במדבר טז, ז - וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי ה' מָחָר וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' הוּא הַקָּדוֹשׁ רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי

פרש"י וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה עינו הטעתו ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו שמואל ששקול כנגד משה ואהרן אמר בשבילו אני נמלט וכו' ולא ראה יפה לפי שבניו עשו תשובה ומשה היה רואה עכ"ל.

ויש לעיין מניין לרש"י שהיה קרח פקח, עוד מדוע נקט לשון פקח ולא חכם נבון וכדו'.

הנה מילת "פקח" פירושה ראייה - גילוי הכיסוי, כמו "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'" (עיין באב"ע שם ובשאר מפרשים), וכמו "לִפְקֹחַ עֵינַיִם עִוְרוֹת לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר מִבֵּית כֶּלֶא ישְׁבֵי חשך", "ה' פקח עוורים ה' זוקף כפופים ה' אוהב צדיקים", ובמדרש רבה שמות לו, ב פקח ההפך מסומא עיי"ש, וכמו כן "לפקח עליו את הגל" הביאור הוא לגלותו ולהראותו.

א"כ מבואר שתואר פקח נאמר על אדם הרואה ומבין את המציאות בצורה מושכלת ומחושבת לטווח הרחוק, ולכן נקרא קרח פקח מהא גופא שמצינו שחשב להינצל בזכות שמואל ע"כ שפקח היה שהרי ראה למרחוק וע"ש זה קוראהו רש"י בתחילה פקח, אולם פיקחותו שלו גרמה למפלתו משום שהיה כ"כ פקח וראה עד שמואל אבל לא ראה את הקרוב אליו - בניו שיעשו תשובה, ולכן מזכיר רש"י לשון עין וראייה "מה ראה לשטות זה עינו הטעתו ראה וכו' ולא ראה יפה וכו' ומשה היה רואה.

ועל דרך הדרוש שמעתי בשם האמרי אמת שדרש עה"פ "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'" והק' מדוע נכנס הפקח בתוך כל אלו המומים, ותי' שלפעמים פיקחות יתירה היא חיסרון ולכן ישנם זמנים שצריך אדם להתנהג בפשטות וללא הבנה עמוקה.

ובדרך נוספת יש לומר, דהנה תחילתו של המדרש שהביא רש"י עוסק בנ"ר מקטירי הקטרת וז"ל רב לכם בני לוי - דבר גדול אמרתי לכם. ולא טפשים היו שכך התרה בהם וקבלו עליהם לקרב אלא הם חטאו על נפשותם שנא' את מחתות החטאים האלה בנפשותם עכ"ל, והנה בגמ' (סנהדרין נב.) אי' "מאי בנפשותם שנתחייבו שריפה על עסקי נפשותם [על חנופת אכילה ושתיה הנכנסת בנפשותם. רש"י] כדריש לקיש דאמר ריש לקיש מאי דכתיב בחנפי לעגי מעוג [בשביל חנופת של לגימות מעוג שהאכילם והשקם קרח לעדתו. רש"י] חרק עלי שנימו בשביל חנופה שהחניפו לקרח על עסקי לגימה חרק עליהן שר של גיהנם שניו", מבואר ששיחדם קרח ע"י אכילה ושתיה, והלא נאמר על השוחד "כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקים" ולכן נחשבו אותם מקטירי הקטרת כעוורים, וכידוע עיור הוא סומא ומילת סומא מגזרת סמוי היא כלומר מכוסה, וההיפך מן הסומא הוא פיקח דהיינו מגולה וכמ"ש "כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים", וא"כ דברי חז"ל מדודקים ביותר, דבתחילה פותח המדרש במקטרי הקטרת שהיו עוורים מחמת השוחד ולכן נכנסו להקטיר קטרת, אולם קרח שלא קיבל שוחד ולא נתעוור מחמת כך אלא שפקח – מגולה – היה מה ראה לשטות זו.

וזה אמת.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים