מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 17, 2017 11:05 am

וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה לִפְנֵי שַׁחֵת ה' אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר.

והנה אמרו חז"ל על לוט, שבנסיעה זו, 'הסיע עצמו מקדמונו של עולם'.

ושמעתי להוסיף בזה דבר נפלא,

הנה כך כתוב בתורה בפ' עקב -
כִּי הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק: וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם: אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה: וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם ...

ומשמעות הכתובים היא, שהמבואר בפרשת 'והיה אם שמוע' שכר לעושי רצונו ואיפכא, זה הכל להדרים בארץ ישראל אשר תמיד עיני ה' בה, ולא להדרים במצרים ושכמותה, אשר משקים ברגליהם כגן הירק.

וכבר האריך בזה הרמב"ן שם, ונעתיק את לשונו:
ופשוטו של מקרא בדרך האזהרות נאמר, שאמר להם ושמרתם את כל המצוה וירשתם ארץ זבת חלב ודבש כי ה' יתן מטר ארצכם בעתו והארץ תתן יבולה, אבל דעו לכם שאינה כארץ מצרים להשקות אותה ברגל מן היאורים ומן האגמים כגן הירק רק היא ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה מים לא בענין אחר, וצריכה שידרוש ה' אותה תמיד במטר, כי היא ארץ צמאה מאד וצריכה מטר כל השנה, ואם תעברו על רצון ה' ולא ידרוש אותה בגשמי רצון הנה היא רעה מאד לא תזרע ולא תצמיח ולא יעלה בה כל עשב בהריה. ויחזור ויפרש כל זה בפרשה השניה, כי אם שמוע תשמעו אל מצותי ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש תמיד, ואם לא תשמעו ועצר את השמים וגו' ואבדתם מהרה ברעב מעל הארץ הטובה, שלא תוכלו לחיות בה בלא מטר. והנה הפרשה הזו תזהיר במנהגו של עולם, וממנה נלמד כי אף על פי שהכל ברשותו ונקל בעיני ה' יתברך להאביד יושבי ארץ מצרים ולהוביש נהרותם ויאוריהם, אבל ארץ כנען תאבד יותר מהרה שלא יתן בה מטרות עוזו. החולה צריך זכות ותפלה שירפאהו השם יותר מן הבריא שלא בא עליו החולי, וכך המדה בעני ובעשיר ומאיר עיני שניהם ה'.

ואם כן אף אנו נאמר על לוט, שכך הסיע את עצמו מקדמונו של עולם, כאשר בחר לדור בסדום, בהיותה 'כארץ מצרים', ואיננה צריכה שידרוש ה' אותה תמיד במטר.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 17, 2017 4:23 pm

נפלא ביותר. ומסתבר דזהו פשוטו של מקרא.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 17, 2017 4:57 pm

הרעיון יפה עד מאוד כדרוש וכו', אך קשה לומר שזהו פשוטו של מקרא. ועיין רש"י על הפסוק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11679
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 17, 2017 5:36 pm

סדום ועמורה הן גם מא"י, וא"כ למה נשתנו? וראה ברמב"ן וירא שמשפט סדום היה בשל מעלת א"י שאינה סובלת עוברי עבירה.
וגם ענין ההשקאה אינו שייך להגדרת ארץ מצרים 'כגן ה', כי גם ע"י ירידת גשמים יכול המקום להיות כך.
אלא שבלא"ה זה רחוק מהפשט, ועל הדרש אין משיבין.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' אוגוסט 17, 2017 5:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 17, 2017 5:41 pm

מדברי רש"י פרשת עקב דברים יא, י מבואר לכאורה ששבחה של סדום היתה כארץ מצרים ולא היתה מעולה כשאר ארץ ישראל, ועכ"פ לא היה בה טבעה של ארץ ישראל

הגם שלכאורה מפשוטו של מקרא נראה שסדום היתה מעולה יותר, שהרי לכן עבר לוט לסדום

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי יזל מדליו » ה' אוגוסט 17, 2017 9:08 pm

לענ"ד הפירוש נכון מאד.
ויעוין ברמב"ן שם בראשית פרק י"ג פסוק י' כארץ מצרים לזרעים ירצו לפרש שיש בככר נהרות גדולים ישקו אילני הגנות כגן ה', "ובו יאורים כארץ מצרים ישקו גן הירק."

כתב המלבי"ם איוב פרק ה פסוק י'.

הנותן מטר על פני ארץ, במקומות אשר למטר השמים ישתו מים, ובמקומות אשר לא יעלו שם אדים להוריד גשמי נדבות כמו במצרים ובאיזה מקומות באפריקא, אז שולח מים על פני חוצות, נמצא שם יאור המתמלא בכל שנה ממי גשמים שיורדים במדינה אחרת והוא עולה על גדותיו ומשקה את הארץ ומולידה ומצמיחה, כיאור נילוס בארץ מצרים, ודברים האלה מעידים ומגידים שיש השגחה פרטית משקפת שלא יחסר מים בכל המקומות אשר הכין לישוב בני אדם, כי דבר המתפשט בכל הארץ במדה משוערת בחכמה נפלאה א"א ליחס אל המקרה. והמטר בכללו הוא מכוון אל תכלית הכללי, לשני דברים.

עכ"פ עצם מציאות של הגשמים זה נס מכיון שזה מעל הטבע וכמו שמבואר בארוכה במסכת תענית, וזה מורה ההשגחה כמו בארץ ישראל ועי' משך חכמה דברים פרק ט"ז פסוק י"א. [וע"כ כאשר הקב"ה כועס על עם ישראל בדווקא נענשים בגשמים כמו בסוכה שיורד גשמים, וכן בימי שמואל בקשו מלך ירד גשם בימי קציר חיטים. ויש עוד להאריך.] לעומת ארץ שמקבלת את השפע הגשמי דרך יאורים היא נמצאת יותר בהסתרה, ובאמת שאז מסוגל המקום להתרבות הזימה כמו מצרים שנחשבת לערות הארץ, וכן ארץ סדום כמבואר שם ברש"י פרק י"ג פסוק י' שהיו שטופי זימה.
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ש' אוגוסט 19, 2017 10:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 17, 2017 11:39 pm

תודה לכל המוסיפים.
אגב, הנחש התקלל באכילת עפר, וחז"ל אמרו ע"ז "עולה לגג מזונותיו עמו יורד למטה מזונותיו עמו", וזכורני שיש בקדמונים לבאר דמ"מ הקללה היא באיבוד הקשר עם הבורא, וכהדרך הנ"ל. כעת לא מצאתי מי מבאר כך.

אגב, הייחודיות של ארץ ישראל, מהבחינה הזו של "תמיד עיני השם בה", זה בהכרח כבר מיום בריאת העולם?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יולי 28, 2021 7:00 pm

עושה חדשות כתב:תודה לכל המוסיפים.
אגב, הנחש התקלל באכילת עפר, וחז"ל אמרו ע"ז "עולה לגג מזונותיו עמו יורד למטה מזונותיו עמו", וזכורני שיש בקדמונים לבאר דמ"מ הקללה היא באיבוד הקשר עם הבורא, וכהדרך הנ"ל. כעת לא מצאתי מי מבאר כך.

אגב, הייחודיות של ארץ ישראל, מהבחינה הזו של "תמיד עיני השם בה", זה בהכרח כבר מיום בריאת העולם?

כך משמע מרש"י הראשון על התורה לא?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים