מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 27, 2017 1:59 am

כתי' ביעקב ולבן (ברא' לא כג): 'ויקח את אחיו עמו וירדף אחריו דרך שבעת ימים, וידבק אתו בהר הגלעד'.
ובתריה כתי': 'וישג לבן את יעקב ויעקב תקע את אהלו בהר, ולבן תקע את אחיו בהר הגלעד'.

בפשוטו משמע שאלו שני מקומות: א. ההר שבו תקע יעקב את אהלו. ב. לבן שתקע את אחיו בהר הגלעד.
אבל הרי זה לא יתכן כי לעיל מינה כתי' שלבן הדביק את יעקב בהר הגלעד. ולמה כתב הכתוב כך.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' נובמבר 27, 2017 9:23 am

בכלל לא הבנתי מה קמ"ל קרא במקומות חנייתם. ולמה בלבן לא הזכיר אהל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 27, 2017 9:24 am

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב א' אוגוסט 13, 2023 11:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' נובמבר 27, 2017 10:56 am

תוספות השלם ( גליס) כ' ששניהם בהר הגלעד, אלא מפני שסופו לפרש בלבן לא חש לפרש כאן שהר הגלעד אתרוייהו קאי.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי חיימקה » ד' נובמבר 21, 2018 11:23 pm

קו ירוק כתב:כתי' ביעקב ולבן (ברא' לא כג): 'ויקח את אחיו עמו וירדף אחריו דרך שבעת ימים, וידבק אתו בהר הגלעד'.
ובתריה כתי': 'וישג לבן את יעקב ויעקב תקע את אהלו בהר, ולבן תקע את אחיו בהר הגלעד'.

בפשוטו משמע שאלו שני מקומות: א. ההר שבו תקע יעקב את אהלו. ב. לבן שתקע את אחיו בהר הגלעד.
אבל הרי זה לא יתכן כי לעיל מינה כתי' שלבן הדביק את יעקב בהר הגלעד. ולמה כתב הכתוב כך.


רש"ר הירש בראשית פרק לא
(כה) הרכס כולו נקרא אחר - כך גלעד; אך בייחוד נקרא כן ההר, שעליו הוקמה המצבה. יעקב תקע את אהלו באחד ההרים שברכס, ולבן תקע את אחיו באותו הר, שנקרא בייחוד "גלעד".

שייף נפיק כתב: ולמה בלבן לא הזכיר אהל.

אבן עזרא בראשית פרק לא
אהל יעקב מושך עצמו ואחר עמו, וכן הוא ויעקב תקע את אהלו בהר, ולבן תקע את אהלו עם אחיו בהר הגלעד:

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 21, 2018 11:30 pm

חיימקה כתב:
קו ירוק כתב:כתי' ביעקב ולבן (ברא' לא כג): 'ויקח את אחיו עמו וירדף אחריו דרך שבעת ימים, וידבק אתו בהר הגלעד'.
ובתריה כתי': 'וישג לבן את יעקב ויעקב תקע את אהלו בהר, ולבן תקע את אחיו בהר הגלעד'.

בפשוטו משמע שאלו שני מקומות: א. ההר שבו תקע יעקב את אהלו. ב. לבן שתקע את אחיו בהר הגלעד.
אבל הרי זה לא יתכן כי לעיל מינה כתי' שלבן הדביק את יעקב בהר הגלעד. ולמה כתב הכתוב כך.

רש"ר הירש בראשית פרק לא
(כה) הרכס כולו נקרא אחר - כך גלעד; אך בייחוד נקרא כן ההר, שעליו הוקמה המצבה. יעקב תקע את אהלו באחד ההרים שברכס, ולבן תקע את אחיו באותו הר, שנקרא בייחוד "גלעד".

תודה על הידיעה. אבל לענ"ד זה לא מיישב. אדרבא, הרי לבן עוד המשיך והגיע אל יעקב, ושם עשו את ה'גלעד'.
אז אם כך כבר היה צריך לכתוב ויעקב תקע את אהלו בהר הגלעד, ולבן תקע את אחיו בהר.
גם דברי הנצי"ב לא מיישבים עדיין.

אבל תירוץ תוס' ישנים שהביא שייף נפיק מיישב, שעיקר כינוי 'הגלעד' זה מצד מעשה לבן שעשה הברית, לכן זה נזכר אצלו, וסמך ביעקב על מה שיפרש בלבן.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' דצמבר 13, 2018 12:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 2:04 pm

קו ירוק כתב:כתי' ביעקב ולבן (ברא' לא כג): 'ויקח את אחיו עמו וירדף אחריו דרך שבעת ימים, וידבק אתו בהר הגלעד'.
ובתריה כתי': 'וישג לבן את יעקב ויעקב תקע את אהלו בהר, ולבן תקע את אחיו בהר הגלעד'.

בפשוטו משמע שאלו שני מקומות: א. ההר שבו תקע יעקב את אהלו. ב. לבן שתקע את אחיו בהר הגלעד.
אבל הרי זה לא יתכן כי לעיל מינה כתי' שלבן הדביק את יעקב בהר הגלעד.

יתכן שהפירוש הוא, כי לבן הדביק את יעקב כאשר היה לבן בהר הגלעד.
וסדר הדברים כך הוא:
וַיַּדְבֵּק אֹתוֹ (=בא עד קרוב אליו) בְּהַר הַגִּלְעָד.
ובאותה שעה - וְיַעֲקֹב תָּקַע אֶת אָהֳלוֹ בָּהָר, וְלָבָן תָּקַע אֶת אֶחָיו בְּהַר הַגִּלְעָד (ללינת לילה).
וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל לָבָן הָאֲרַמִּי בַּחֲלֹם הַלָּיְלָה.
ולמחרת - וַיַּשֵּׂג לָבָן אֶת יַעֲקֹב (בהר שבו היה תקוע), וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב מֶה עָשִׂיתָ.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ה' נובמבר 22, 2018 2:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 22, 2018 2:07 pm

אם מצד זה הרי כאמור, 'גלעד' הוא על שם הגל שהציב יעקב ושקראו גלעד.
והרי לבן הגיע אל יעקב ולא יעקב הגיע אל לבן. וקשה. אלא שתו"י מתרצים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 2:12 pm

'גַּלְעֵד' לחוד ו'גִלְעָד' לחוד.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 22, 2018 2:26 pm

ממש לא. זו מניין לך?
(וראה רמב"ן ברא' לא מח).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' נובמבר 22, 2018 2:30 pm

ביקורת תהיה כתב:'גַּלְעֵד' לחוד ו'גִלְעָד' לחוד.

ברור שזה אותו דבר, הרי זה פשוטו של המקרא 'וַיֹּאמֶר לָבָן הַגַּל הַזֶּה עֵד בֵּינִי וּבֵינְךָ הַיּוֹם עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ גַּלְעֵד'.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 22, 2018 2:33 pm

הוא שאל על הר הַגִלְעָד, ששונה מהאיות 'גַלְעֵד'.
וע"ז הערתי דפשיטא לא כן, ומסתייע מרמב"ן.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 3:08 pm

קו ירוק כתב:זו מניין לך?
(וראה רמב"ן ברא' לא מח).

מן המקרא: וַיַּעֲשׂוּ גָל, וַיִּקְרָא לוֹ לָבָן (לגל) יְגַר שָׂהֲדוּתָא, וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ (לגל) גַּלְעֵד.
(הרמב"ן מבאר את שם המקום 'מצפה גלעד' ולא את שם החבל 'גלעד'.)

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 22, 2018 4:34 pm

הרי מן המקרא יודעים אנחנו שזה אותו חבל ארץ (הר הגלעד, מחניים, נחל יבוק. לפני כן אין הרים), ולשון נופל על לשון.
(והרמב"ן) [ורש"י ומביאו הרמב"ן] שאומר ש'מצפה גלעד' הוא 'מצפה' / ה'גַלְעֵד' של לבן - ע"ש יצף ה', בהכרח מבין שהר הגלעד ע"ש גַלְעֵד, שאל"כ מניין לו שמצפה גלעד הוא 'מצפה' של לבן, שמא הוא מצפה שבגִלְעָד, ולא גַלְעֵד (שהרי כמה 'מצפה' ישנם בא"י).
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' נובמבר 22, 2018 6:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 4:37 pm

עודנו עסוקים בפרשת ויצא אשאלה מענה לשון לשאלה דלהלן:
על מי נטש יעקב את צאן לבן, שהיה רועָן, בברחו מביתו?
כלום נהג לבן את צאנו דרך שלשת ימים לגוזן יחד עם הצאן שנתן לבניו, ושחרר את יעקב מן העבודה למשך הזמן הזה?

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 22, 2018 4:56 pm

שאלה מענינת.
יתכן שביקש ונתן שכרם של עבדי לבן, לזמן כלשהוא שיקחו הצאן שלו.
או שבאמת בזמן חגיגת הגז, שהוא זמן שמחה, לקח לבן כל הצאן שלו לזמן של כמה ימים. כמו שכתבת.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 22, 2018 5:42 pm

קו ירוק כתב:הרי מן המקרא יודעים אנחנו שזה אותו חבל ארץ (הר הגלעד, מחניים, נחל יבוק. לפני כן אין הרים), ולשון נופל על לשון.

ברם קשיא לי: לא לישתמיט תנא וליתני: 'הגלעד' על שום מה? על שום הגל שקרא לו יעקב 'גלעד'. בתמיה.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' נובמבר 22, 2018 6:32 pm

שוב אני רואה שאין הכרח למה שכתבתי. וגם בלא"ה מיושב. אבל נראה לי שלשון נופל על לשון.

טור תלגא
הודעות: 453
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי טור תלגא » ה' נובמבר 22, 2018 8:49 pm

עי' טעמא דקרא.
קבצים מצורפים
טעמא דקרא ויצא.pdf
(38.95 KiB) הורד 160 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' נובמבר 25, 2018 9:39 pm

קו ירוק כתב:הרי מן המקרא יודעים אנחנו שזה אותו חבל ארץ (הר הגלעד, מחניים, נחל יבוק. לפני כן אין הרים), ולשון נופל על לשון.
(והרמב"ן) [ורש"י ומביאו הרמב"ן] שאומר ש'מצפה גלעד' הוא 'מצפה' / ה'גַלְעֵד' של לבן - ע"ש יצף ה', בהכרח מבין שהר הגלעד ע"ש גַלְעֵד, שאל"כ מניין לו שמצפה גלעד הוא 'מצפה' של לבן, שמא הוא מצפה שבגִלְעָד, ולא גַלְעֵד (שהרי כמה 'מצפה' ישנם בא"י).

איון שום מקור שהר הגלעד או חבל גלעד נקרא ע"ש האבן הנקרא גַלְעֵד, ואין נקודותיהם שוים. כל הרש"י והרמב"ן סובבים על המצפה שנקראת כן ע"ש שאמרו 'יצף השם ביני וביניך' ולא כהרגיל שאפשר לצפות ממנו, וע"ז אמר רש"י שמצפה גלעד דהיינו המקום שבחבל גלעד הנקרא מצפה הוא אותו מצפה הנקרא כן ע"ש יצף השם, והרמב"ן מבין דהמצפה הזה הוא באותו מקום של האבן, וכל המח' ביניהם עם המצפה הוא במקום האבן או לאו דוקא, אבל לדברי שניהם הוי פי' מצפה גלעד המצפה שבגִלְעָד, ולא גַלְעֵד.
ואמנם שצ"ע מהיכן ידעו שמצפה גלעד הוא אותו מצפה אבל זה לא יעזור לומר שגלעד ע"ש גלעד כי מ"מ יש כאן חבל ארץ הנקראת גלעד ומנלן שהוא אותו מצפה, וע"כ שדיברו על המצפה הידועה שבאותו מקום ואמרו ע"ש יצף כענין לשון נופל על לשון וכדו' והרמב"ן ס"ל שבאותו מקום הי' האבן הנקראת גַלְעֵד.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 25, 2018 10:28 pm

מה קשה שחבל הארץ נקרא ע"ש גלעד מסוים. כמו ששומרון נקראת ע"ש העיר שומרון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 25, 2018 10:36 pm

אבל אולי הלשון נופל על לשון הוא הפוך. שכיוון שהיה זה בהר הגלעד אמר יעקב הגל הזה עד וקרא לו גל עד אבל אם היה זה במקום אחר כמו ברמתים צופים היה אומר יעקב והמצפה וגו' וקורא לו מצפה.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' נובמבר 25, 2018 10:42 pm

ל'גל-עד', ודאי יש סיבה. יעקב הקים גל, והוא היה לעד. ומסתבר שהוא השם ההיולי של הר הגלעד

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 26, 2018 12:39 am

קו ירוק כתב:הרי מן המקרא יודעים אנחנו שזה אותו חבל ארץ (הר הגלעד, מחניים, נחל יבוק. לפני כן אין הרים), ולשון נופל על לשון.

אכן.
אגב, לשון נופל על לשון גם ב'גיד הנשה' ביחס לנחלות גד ומנשה, ואכמ"ל.

קו ירוק
הודעות: 5796
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 26, 2018 8:39 am

זה מעניין מאוד (גיד הנשה - גד ומנשה). האם זה כבר התפרסם במקום במקום כשלהוא?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי לייטנר » ב' נובמבר 26, 2018 8:40 am

אכן, מדרשי שמות של גרסיאל.

(ובעניי כיוונתי לדעתו שטרם נכתבה בלמדי לראשונה פסוקים אלה - כבן שש כבן שבע).

תלמוד_ישן
הודעות: 457
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: יעקב תקע אהלו בהר, ולבן - בהר הגלעד מה ההבדל?

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » א' אוגוסט 13, 2023 8:57 pm

שייף נפיק כתב:תוספות השלם ( גליס) כ' ששניהם בהר הגלעד, אלא מפני שסופו לפרש בלבן לא חש לפרש כאן שהר הגלעד אתרוייהו קאי.

כ"כ בבכור שור (לא ראיתי את התוס' השלם בפנים)


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים