מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 13, 2018 10:49 am

פרשת קרח
..."
"וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה" (טז י) תרגם אונקלוס: "ובען אתון אף כהונתא רבתא". וכ"ה בתרגום יונתן. והנה בפסוק לא מוזכר הכהונה הגדולה, ויש שכתבו שנלמד מריבוי מילת 'גם' כהונה. והנה בפסוק מבואר שטענתם היתה על כהונת אהרון, וכמו שאמר משה 'ואהרון מה הוא כי תלינו עליו', ומבואר לפי"ז מה שתרגם אונקלוס כהונתא רבתא.

ונראה שמכאן יש פתח להבין דבר יסודי בענין מחלוקתו של קורח, שליט"א בעצם צריך להבין (כן שמעתי ממו"ר הגר"ל מינצברג שליט"א) מהו החילוק בין טענת בני ישראל שהיו טמאים לנפש אדם וטענו למה נגרע, שגם הם רוצים להקריב פסח שני אף שמעיקר הדין לא היו צריכים שאנוסים היו, והם נדרשים לשבח, ולכאורה אף טענותיהם של קורח ועדתו היו ממין טענות אלו, אף הם רצו לזכות בכהונה ובעבודת ה', ולמה הגדולה הזו נופלת רק בחלקם של משה ואהרון, ומהו א"כ מה שמשה השיב להם, ''המעט מכם", כן, מעט להם, הלא אדרבה, רוצים הם יותר ממה שיש להם,
אמנם, יש חילוק גדול בין טענותיהם של הטמאים לנפש אדם לבין קורח ועדתו, שאלו בקשו על עצמם גם כן, למה נגרע, אף אנו חפצים לזכות בעבודת ה'. אבל, קורח ועדתו טענתם היתה, למה אתם כן ואנחנו לא, וזה נראה ברור ממה שבקשו כהונה גדולה, ולא בקשו סתם כהונה, כי כהונה גדולה שייכת רק באחד, ואם כוונתם לקבל כהונה גדולה אי"ז אלא מחמת שרוצים שלא אהרון יהיה,
ומובן לפי"ז תוכחתו של משה, "הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן יְקֹוָק וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם: וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה", שמדבריכם ומטענותיכם נראה שאין אתם כלל מחשיבים את מה שקבלתם מה', כי מבחינתכם אין זה תפקיד של קדושה אלא מחלוקת של שררה, כי למה בקשתם כהונה גדולה ולא סתם כהונה בעלמא, וא"כ הרי גם את מה שקבלתם מה' אין אתם מעריכים כראוי, והוא מעט מכם כי אצלכם הוא כשררה בעלמא.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 13, 2018 11:57 am

ולהעיר מדברי רש"י שאמר משה לעדת קורח לגבי הכהונה גדולה "אף אני רוצה בכך"! והוא חידוש גדול, שמשה רבינו משתף עצמו ברצון השלילי (לכאורה) ודו"ק

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: פרשת קורח.. בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 13, 2018 2:04 pm

לפי הנציב ודאי א"ש. שגם הוא היה רוצה בעצם לזכות למעלות עליונות וכו'

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' יוני 13, 2018 2:34 pm

מהגר"נ רוטמן שליט"א שמעתי, כי כל הטענה על קורח נעוצה במילה הראשונה של הפרשה, ויקח קורח, ותרגומו: ויקח - ואיתפליג.
יש מי שבא לבקש, למה נגרע, והוא ראוי לשבח, אך יש מי שבא לריב, ההבדל ביניהם שמי שבא לריב הוא לוקח לעצמו צד, ומעמיד את האחרים בצד השני.
לנהל משא ומתן זוהי דרכה של תורה, חילוקי דעות אף הם מצויים בין חובשי בית המדרש, אבל פירוד לבבות, מריבה ולקיחת צד זוהי דרכו של קורח.


משה פרץ
הודעות: 263
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי משה פרץ » א' יולי 03, 2022 6:48 am

שייף נפיק כתב: בעצם צריך להבין (כן שמעתי ממו"ר הגר"ל מינצברג שליט"א) מהו החילוק בין טענת בני ישראל שהיו טמאים לנפש אדם וטענו למה נגרע, שגם הם רוצים להקריב פסח שני אף שמעיקר הדין לא היו צריכים שאנוסים היו, והם נדרשים לשבח, ולכאורה אף טענותיהם של קורח ועדתו היו ממין טענות אלו, אף הם רצו לזכות בכהונה ובעבודת ה', ולמה הגדולה הזו נופלת רק בחלקם של משה ואהרון, ומהו א"כ מה שמשה השיב להם, ''המעט מכם", כן, מעט להם, הלא אדרבה, רוצים הם יותר ממה שיש להם,

גם בעלון מעשה המשפט (גליון סד דף ב ע"ב) הקשה כן מו"ר מהר"מ יוני שליט"א, ותירץ דשאני קורח ועדתו שביקשו בדרך קנטור ומחלוקת (וכמ"ש לעיל בשם הגר"נ רוטמן). והאריך לדון מדוע לא התקיים בהם הכלל ששלוחי מצוה אינם ניזוקים.
ומה שכתב הרב שייף נפיק שמהתשובה ש'אהרן מה הוא' מוכח שרצו את הכהונה הגדולה, לכאורה יש להעיר שלא היה עוד כהנים מבלעדי אהרן ובניו.
והאמת היא שאם נבאר כפי הפשט שביקשו כהונה, ולא כהונה גדולה, י"ל שבקשתם נענתה (כמו בפסח שני, למרות שגם נענשו על המחלוקת) כמ"ש בשער הגלגולים שאין לך אדם שלא מתגלגל פעם אחת בכהן. וי"ל שהדבר רמוז בתשובה ש'אהרן מה הוא כי תלינו עליו', 'כי עליו' (עם האותיות) בגימ' ''סוד הגלגול' (עם האותיות והכולל).
ואפשר להוסיף שעינו הטעתו לקורח במה שראה שהוא יהיה כהן, ולא ידע שהכוונה לגלגול אחר שלו, וכיו"ב אמרו חז"ל שעינו הטעתו במה שראה ששמואל יצא ממנו ששקול כמשה ואהרן.
ולפי הדברים האלה יש ליישב מה שכתב אאמו"ר נר"ו (בעלון אהלי שם קורח תשפ"ב דף א ע"א) שהקשו על מה שאמרו ז"ל שלקח מקח רע לעצמו. ולכאורה אין כאן מקח כלל, כי המקח הוא כשאדם נותן דבר מסויים ומקבל עבורו משהו אחר משא"כ קורח שלא קיבל כלום ולא נתן כלום. ולפי הנ"ל מיושב שבאמת קיבל את הכהונה שביקש, רק ששילם על זה ביוקר.
ודרך אגב, בענין מה שכתבתי שכל אחד יתגלגל הכהן, לא זכור לי איפוא כתוב כן בשער הגלגולים, ועיין שם בהקדמה טז, ובשבט מוסר (פרק ל אות ג), ובס' אהבת חיים למהרח"י דייטש (פרשת ויקרא דף קה ע"א ד"ה ויקרא), ובס' יד שלום למהרי"ד פרידמן (פרשת תולדות דף קסא ע"א ד"ה ותירץ), ובס' תפארת יחזקאל למהר"י טויסיג (פרשת קרח דף קכג רע"ב), ובקובץ עץ חיים - באבוב (גליון כ עמוד יד אות א).
ועוד אפשר לתרץ הקושיא דמאי שנא קורח מפסח שני, שקורח לא ידע שכל קדושת הכהנים באה מקדושת ישראל (וא"כ יש לומר בזה גדול המעשה יותר מן העושה), ולתנא קמא אין קדושתם של הכהנים יתירה על של ישראל, כמ"ש בפרי צדיק למהר"צ הכהן (פרשת אמור אות ז) בשם רבו. ע"ש. וא"כ בקשתו היתה לבהלה.

פרי צדיק: https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=171
וראה עוד ב- https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 225#p24345
נערך לאחרונה על ידי משה פרץ ב ה' יולי 21, 2022 5:26 am, נערך 6 פעמים בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי גימפעל » א' יולי 03, 2022 8:23 am

דרומי כתב:ולהעיר מדברי רש"י שאמר משה לעדת קורח לגבי הכהונה גדולה "אף אני רוצה בכך"! והוא חידוש גדול, שמשה רבינו משתף עצמו ברצון השלילי (לכאורה) ודו"ק

בלקוטי שיחות חלק יח מרחיב בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בענין קורח ובקשת הכהונה גדולה – ומה בין טענתם לטענת "למה נגרע''

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 13, 2022 5:37 pm

בפשטות נראה שיש הבדל בין מי שטוען "גם אני רוצה" לבין מי שטוען "לך לא מגיע" וכיו"ב.
הטוענים "למה נגרע" או "למה יגרע שם אבינו" - מבקשים לעצמם את מה שלא זכו, ומתחננים לקבל.
המתריסים "למה תתנשאו" - דומים לטענת הלבנה, שהתשובה לה היא "לכי ומעטי את עצמך".
(וחלק מהדברים כלולים במה שנכתב לעיל).


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 132 אורחים