מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עושה חדשות
הודעות: 7757
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 07, 2018 9:53 pm

ראיתי דבר מעניין, אשמח להקבלות והשלמות, (ומה בנוגע ליוכ"פ).

אם יכול להיות בלא אדם היה טוב.png
אם יכול להיות בלא אדם היה טוב.png (53.57 KiB) נצפה 774 פעמים

דרומי
הודעות: 5142
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי דרומי » ש' יולי 07, 2018 10:04 pm

ביום הכפורים ברור שכן נדרש בדווקא מגע יד אדם - הכהן הגדול. וק"ל

עושה חדשות
הודעות: 7757
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יולי 07, 2018 11:35 pm

יש"כ.


על עצם ההערה בלש' הפסוק ראיתי כעת עוד -
רבינו בחיי כתב:ולא הזכיר כאן בשבת "והקרבתם" ולא "תקריבו", שלא הקריבו קרבן מוסף במדבר, כי לא נצטוו עד עתה
וצ"ב.


והעולם רגיל לפרש שיש באמת חילוק בין כל המוספים שהם קרבנות בפנ"ע ובין מוסף שבת שהוא כעין הכפלה של התמיד, עי', ובזה מבארים שינוי לש' הפסוקים.


-האם מישהו יכול לבדוק בס' "כמוצא שלל רב" מה הוא מביא ע"ז? (שמעתי שיש שם משהו, ואינו תח"י).
-גם ראיתי מציינים שעמד בזה "הראב"ד בהשמטות לרבינו הלל על הספרי", מה זאת אומרת?

דרומי
הודעות: 5142
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 08, 2018 12:06 am

לחידודא יש להעיר שגם בזמן הזה יש הבדל ניכר בין כל המוספים להמוסף דשבת, והוא בקריאת התורה - שאין קוראים המוסף דשבת בכל שבת (אלא א"כ חל ר"ח בשבת), בשונה משאר המוספין שקוראים בזמנם. ואולי לפי דברי ריה"ח זה מוטעם יותר (הטעם הפשוט הוא כי יש רק שני פסוקים בפרשה).

בקרו טלה
הודעות: 3026
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יולי 08, 2018 10:52 am

עושה חדשות כתב:האם מישהו יכול לבדוק בס' "כמוצא שלל רב" מה הוא מביא ע"ז? (שמעתי שיש שם משהו, ואינו תח"י).

הוא מביא את הנ"ל בשם ר' אביגדור כ"ץ מבעלי התוספות כת"י שלא נדפס

עושה חדשות
הודעות: 7757
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 12, 2018 7:25 pm

בקרו טלה כתב:
עושה חדשות כתב:האם מישהו יכול לבדוק בס' "כמוצא שלל רב" מה הוא מביא ע"ז? (שמעתי שיש שם משהו, ואינו תח"י).

הוא מביא את הנ"ל בשם ר' אביגדור כ"ץ מבעלי התוספות כת"י שלא נדפס

הנוסח זהה. אז מה, ר"י החסיד או ר"א כץ?

שומע ומשמיע
הודעות: 1797
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 18, 2018 11:40 pm

דרומי כתב:לחידודא יש להעיר שגם בזמן הזה יש הבדל ניכר בין כל המוספים להמוסף דשבת, והוא בקריאת התורה - שאין קוראים המוסף דשבת בכל שבת (אלא א"כ חל ר"ח בשבת), בשונה משאר המוספין שקוראים בזמנם. ואולי לפי דברי ריה"ח זה מוטעם יותר (הטעם הפשוט הוא כי יש רק שני פסוקים בפרשה).

יש על זה ראשונים מפורשים.

דרומי
הודעות: 5142
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 08, 2019 10:35 pm

מה שהזכיר הרב עושה חדשות (בשם ה'עולם') שמוסף שבת הוא כעין הכפלה על התמיד, ולכן לא נאמר בו לשון עשייה מיוחדת כי בא בהמשך ישיר להתמיד -

יש להביא לזה כעין אסמכתא מלשון הרמב"ם במנין המצוות שבתחילת הל' תמידין ומוספין שכתב שם:

א) להקריב שני כבשים בכל יום עולות ...

ח) להוסיף שני כבשים עולות בשבת.

.. י) מוסף ראשי חדשים יא) מוסף הפסח וכו'.

שלגבי שבת לא כתב בקיצור "מוסף שבת" כמו שכתב לגבי ר"ח ופסח וכו' - אלא כתב "להוסיף שני כבשים עולות", והיינו, שבנוסף לשני הכבשים של התמיד מוסיפים עוד שנים ואין זה כ"כ חידוש ו'מוסף' נפרד (משא"כ בר"ח וכו' שמוסיפים עוד סוגים - פרים ואילים ושעירים).

ואולי לפי זה אפשר להמתיק שבתפלת מוסף דשבת לא מבקשים כ"כ על בנין הבית וחזרת המזבח כמו שעושים במוסף ר"ח ובמוסף יו"ט, שהרי בעצם היו צריכים לבקש כן בכל יום ויום בקשר לקרבן התמיד, והחידוש שבמוסף שבת אינו כ"כ גדול לגבי עצם התמיד, וא"כ מה יום מיומיים. ודו"ק.

סעדיה
הודעות: 1391
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 08, 2019 10:57 pm

דרומי כתב:מה שהזכיר הרב עושה חדשות (בשם ה'עולם') שמוסף שבת הוא כעין הכפלה על התמיד, ולכן לא נאמר בו לשון עשייה מיוחדת כי בא בהמשך ישיר להתמיד -

יש להביא לזה כעין אסמכתא מלשון הרמב"ם במנין המצוות שבתחילת הל' תמידין ומוספין שכתב שם:

א) להקריב שני כבשים בכל יום עולות ...

ח) להוסיף שני כבשים עולות בשבת.

.. י) מוסף ראשי חדשים יא) מוסף הפסח וכו'.

שלגבי שבת לא כתב בקיצור "מוסף שבת" כמו שכתב לגבי ר"ח ופסח וכו' - אלא כתב "להוסיף שני כבשים עולות", והיינו, שבנוסף לשני הכבשים של התמיד מוסיפים עוד שנים ואין זה כ"כ חידוש ו'מוסף' נפרד (משא"כ בר"ח וכו' שמוסיפים עוד סוגים - פרים ואילים ושעירים).
קבצים מצורפים
ברכת כהן.PDF
(468.16 KiB) הורד 7 פעמים
הגרמד.PDF
(189.81 KiB) הורד 7 פעמים


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים