עמוד 1 מתוך 1

וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ש' יולי 07, 2018 9:53 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי דבר מעניין, אשמח להקבלות והשלמות, (ומה בנוגע ליוכ"פ).

אם יכול להיות בלא אדם היה טוב.png
אם יכול להיות בלא אדם היה טוב.png (53.57 KiB) נצפה 2726 פעמים

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ש' יולי 07, 2018 10:04 pm
על ידי דרומי
ביום הכפורים ברור שכן נדרש בדווקא מגע יד אדם - הכהן הגדול. וק"ל

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ש' יולי 07, 2018 11:35 pm
על ידי עושה חדשות
יש"כ.


על עצם ההערה בלש' הפסוק ראיתי כעת עוד -
רבינו בחיי כתב:ולא הזכיר כאן בשבת "והקרבתם" ולא "תקריבו", שלא הקריבו קרבן מוסף במדבר, כי לא נצטוו עד עתה
וצ"ב.


והעולם רגיל לפרש שיש באמת חילוק בין כל המוספים שהם קרבנות בפנ"ע ובין מוסף שבת שהוא כעין הכפלה של התמיד, עי', ובזה מבארים שינוי לש' הפסוקים.


-האם מישהו יכול לבדוק בס' "כמוצא שלל רב" מה הוא מביא ע"ז? (שמעתי שיש שם משהו, ואינו תח"י).
-גם ראיתי מציינים שעמד בזה "הראב"ד בהשמטות לרבינו הלל על הספרי", מה זאת אומרת?

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: א' יולי 08, 2018 12:06 am
על ידי דרומי
לחידודא יש להעיר שגם בזמן הזה יש הבדל ניכר בין כל המוספים להמוסף דשבת, והוא בקריאת התורה - שאין קוראים המוסף דשבת בכל שבת (אלא א"כ חל ר"ח בשבת), בשונה משאר המוספין שקוראים בזמנם. ואולי לפי דברי ריה"ח זה מוטעם יותר (הטעם הפשוט הוא כי יש רק שני פסוקים בפרשה).

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: א' יולי 08, 2018 10:52 am
על ידי בקרו טלה
עושה חדשות כתב:האם מישהו יכול לבדוק בס' "כמוצא שלל רב" מה הוא מביא ע"ז? (שמעתי שיש שם משהו, ואינו תח"י).

הוא מביא את הנ"ל בשם ר' אביגדור כ"ץ מבעלי התוספות כת"י שלא נדפס

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ה' יולי 12, 2018 7:25 pm
על ידי עושה חדשות
בקרו טלה כתב:
עושה חדשות כתב:האם מישהו יכול לבדוק בס' "כמוצא שלל רב" מה הוא מביא ע"ז? (שמעתי שיש שם משהו, ואינו תח"י).

הוא מביא את הנ"ל בשם ר' אביגדור כ"ץ מבעלי התוספות כת"י שלא נדפס

הנוסח זהה. אז מה, ר"י החסיד או ר"א כץ?

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ד' יולי 18, 2018 11:40 pm
על ידי שומע ומשמיע
דרומי כתב:לחידודא יש להעיר שגם בזמן הזה יש הבדל ניכר בין כל המוספים להמוסף דשבת, והוא בקריאת התורה - שאין קוראים המוסף דשבת בכל שבת (אלא א"כ חל ר"ח בשבת), בשונה משאר המוספין שקוראים בזמנם. ואולי לפי דברי ריה"ח זה מוטעם יותר (הטעם הפשוט הוא כי יש רק שני פסוקים בפרשה).

יש על זה ראשונים מפורשים.

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 10:35 pm
על ידי דרומי
מה שהזכיר הרב עושה חדשות (בשם ה'עולם') שמוסף שבת הוא כעין הכפלה על התמיד, ולכן לא נאמר בו לשון עשייה מיוחדת כי בא בהמשך ישיר להתמיד -

יש להביא לזה כעין אסמכתא מלשון הרמב"ם במנין המצוות שבתחילת הל' תמידין ומוספין שכתב שם:

א) להקריב שני כבשים בכל יום עולות ...

ח) להוסיף שני כבשים עולות בשבת.

.. י) מוסף ראשי חדשים יא) מוסף הפסח וכו'.

שלגבי שבת לא כתב בקיצור "מוסף שבת" כמו שכתב לגבי ר"ח ופסח וכו' - אלא כתב "להוסיף שני כבשים עולות", והיינו, שבנוסף לשני הכבשים של התמיד מוסיפים עוד שנים ואין זה כ"כ חידוש ו'מוסף' נפרד (משא"כ בר"ח וכו' שמוסיפים עוד סוגים - פרים ואילים ושעירים).

ואולי לפי זה אפשר להמתיק שבתפלת מוסף דשבת לא מבקשים כ"כ על בנין הבית וחזרת המזבח כמו שעושים במוסף ר"ח ובמוסף יו"ט, שהרי בעצם היו צריכים לבקש כן בכל יום ויום בקשר לקרבן התמיד, והחידוש שבמוסף שבת אינו כ"כ גדול לגבי עצם התמיד, וא"כ מה יום מיומיים. ודו"ק.

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 10:57 pm
על ידי סעדיה
דרומי כתב:מה שהזכיר הרב עושה חדשות (בשם ה'עולם') שמוסף שבת הוא כעין הכפלה על התמיד, ולכן לא נאמר בו לשון עשייה מיוחדת כי בא בהמשך ישיר להתמיד -

יש להביא לזה כעין אסמכתא מלשון הרמב"ם במנין המצוות שבתחילת הל' תמידין ומוספין שכתב שם:

א) להקריב שני כבשים בכל יום עולות ...

ח) להוסיף שני כבשים עולות בשבת.

.. י) מוסף ראשי חדשים יא) מוסף הפסח וכו'.

שלגבי שבת לא כתב בקיצור "מוסף שבת" כמו שכתב לגבי ר"ח ופסח וכו' - אלא כתב "להוסיף שני כבשים עולות", והיינו, שבנוסף לשני הכבשים של התמיד מוסיפים עוד שנים ואין זה כ"כ חידוש ו'מוסף' נפרד (משא"כ בר"ח וכו' שמוסיפים עוד סוגים - פרים ואילים ושעירים).

Re: וביום השבת שני כבשים - שלא יהנו מאש המערכה

פורסם: א' מאי 24, 2020 8:27 pm
על ידי עושה חדשות
חזקוני פ' פנחס - וביום השבת בכל הקרבנות כתיב ביה הקרבה או עשיה ובשבת הואיל ונאסרה בה מלאכה מפני כבודה לא נאמר בקרבנותיה הקרבה ועשיה כאלו אין מלאכה נעשית בהם.