הודעהעל ידי מילה בסלע » ג' אוגוסט 06, 2019 5:49 pm
בדברי רש"י על בנות צלפחד. על פי דרכו של הגור אריה המובא לעיל, שהסדר השונה מלמד גם שהיו שקולות, אחת גדולה בחכמה או בשנים ולאחרת היתה מעלה אחרת, יל"פ עוד. עי' בכס"מ הל' ממרים פ"ב לגבי ריב"ז שהיה גדול מיונתן בן עוזיאל בחכמת התורה ולכן התמנה לראש הסנהדרין ואילו יב"ע היה גדול מכל תלמידי הלל בחכמות אחרות כמעשה מרכבה כו', כיו"ב י"ל כאן שכשהכתוב עוסק בשאלתן של בנות צלפחד מקדים את היותר חכמות בחכמת התורה ראשונה ראשונה קודם, אבל כשהכתוב עוסק בנישואיהן מחשיבן לפי סך הכל של חכמתן, ובכך הסדר שלה שונה, כמו שיב"ע נחשב לגדול מתלמידי הלל בסך הכל של חכמתו.
ועיין שפת אמת לאבות פ"ב מ"ח, שהמחלוקת אם ר' אליעזר בן הורקנוס, שהוא בור סוד כו', מכריע את הכף את שאר תלמידי ריב"ז, או אלעזר בן ערך שהוא כמעין המתגבר, תלויה אם סיני עדיף או עוקר הרים, עכ"ד. אמנם הגמ' בהוריות שהסתפקו אם סיני עדיף, מיירי לגבי מינוי כראש הבי"ד ובית המדרש, אבל לגבי מעלתם וחשיבותם כשלעצמם, י"ל ששניהם שווים, כיו"ב י"ל לגבי בנות צלפחד שלכל אחת היתה מעלה בסוג חכמה בתורה וכל מנין היה לפי סדר מעלה שונה. ויש לרמוז זאת במ"ש חכמניות היו, דרשניות היו, כענין סיני ועוקר הרים.
ובשפ"א שם כתב דלענין לב טוב לכו"ע קימל"ן כר' אלעזר בן ערך, דזה תלוי בסברא והיינו עוקר הרים. ולפי"ז יל"פ מש"כ תוס' בב"ב קמג: שרק במילי דב"ב הלכה כרבה לגבי רב יוסף, ולדעת הרשב"א בשו"ת ח"א סי' שכד, בכל סדר נזיקין הלכה כרבה, ויל"פ ששם העיקר תלוי בסברא.
עוד כתב שם בשפ"א שהגמ' בהוריות מיירי כשצריכין לאחד מהם להצלה או לשאר דברים, אבל מ"מ י"ל שיש עוקר הרים כל כך שיודע יותר מסיני מחמת החריפות שלו. ר"ל שאמנם לענין הצלה כו' י"ל שמי שהוא בעל משניות ובעל שמועות (רשב"ם ב"ב קמה:) ולהוראה ולהצלה הוא צורך הציבור יותר, מאחר שהוראותיו יותר מבוררות וכמש"כ הר"י מיגש בשו"ת סי' קיד, לכן הוא עדיף, אבל מ"מ מעלת עוקר הרים שיודע לחדש ולברר יותר הלכות ממה שיודע הסיני, יש לו חשיבות כחכם שהוא סיני.
ועיין ביבמות דר' יוסף חריפא סכיניה. ויל"פ שהיה חריף ללמוד מהמשניות כו' וזוהי מעלת סיני שבו, ועל כך אמר (בסנהדרין מד.) על עצמו "ורב תבואות בכח שור", שמעיונו חידש הלכות מלבד עוצם בקיאותו. וכעין מ"ש ר' חנינא בב"מ "מהדרנא ליה מפלפולאי". (עיין מהר"ל בדרוש על התורה על מ"ש כשור לעול כו'.)