מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל תיבה שהיא לשון עבר והוסיף וי"ו בראשה היא הופכת התיבה להבא

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: כל תיבה שהיא לשון עבר והוסיף וי"ו בראשה היא הופכת התיבה להבא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' פברואר 21, 2019 9:10 am

ביקורת תהיה כתב:אלמלא הרצון לתת לישראל לוח משנה, מדוע לא נכתבו כל עשרת הדברים על אבן אחת? וביחוד שהחלוקה של חמשה-חמשה היא חלוקה בלתי פרופורציונלית בעליל מבחינת הטקסט.
מענה על שתי התהיות נותן רבנו בחיי בפירושו על התורה:
א. וּמִטַּעַם זֶה הָיוּ הַלּוּחוֹת שְׁנַיִם, חֲמִשָּׁה כְּנֶגֶד חֲמִשָּׁה, לוּחַ אֶחָד כְּנֶגֶד מִדַּת רַחֲמִים, וְלוּחַ שֵׁנִי - שֶׁיֶּשׁ בּוֹ חֲמִשָּׁה דִבְּרוֹת גַּם כֵּן בַּחֲמִשָּׁה לָאוִין וּמַתְחִיל 'לֹא תִרְצַח' - כְּנֶגֶד מִדַּת הַדִּין. וְעַל כֵּן הָיוּ שְׁנַיִם, וְלֹא הָיָה הַכֹּל בְּלוּחַ אֶחָד. (פרשת יתרו)
ב. מִלַּת 'שְׁנֵי' תּוֹרֶה שֶׁהָיוּ שָׁוִין, כִּלְשׁוֹן 'שְׁנֵי כְבָשִׂים', 'שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם'. וְצָרִיךְ שֶׁתִּתְבּוֹנֵן, כִּי אַף עַל פִּי שֶׁהָיוּ שָׁוִים בְּעֶצֶם גּוּפָם, הָאֶחָד הָיָה גָדוֹל בַּמִּכְתָּב, וְכֵן רָאוּי, כִּי כֵּן מִדַּת הַדִּין מְקַבֶּלֶת שֶׁפַע וְהַמְשָׁכָה מִמִּדַּת רַחֲמִים. וְתִמְצָא בְּלוּחַ רִאשׁוֹן הַשֵּׁם הַמְיֻחָד בְּכָל דִּבּוּר וְדִבּוּר, וְלֹא תִּמְצָאֶנּוּ כְּלָל בַּלּוּחַ הַשֵּׁנִי, אֲבָל נִרְשְׁמוּ בּוֹ מִנְיַן שֵׁם הַמְיֻחָד, כ"ו תֵּבוֹת. וְזֶה מְבֹאָר. (פרשת כי תשא)

מנושאי הארון
הודעות: 1
הצטרף: ב' נובמבר 12, 2018 11:54 pm
שם מלא: אשר שטיינהרטר

Re: כל תיבה שהיא לשון עבר והוסיף וי"ו בראשה היא הופכת התיבה להבא

הודעהעל ידי מנושאי הארון » ה' פברואר 21, 2019 11:31 pm

.בעיקר ההערה מה שפרש"י על חור בפ' ויקהל, כבר עמד ע"ז בגו"א. ומבואר מפירושו שאינו ענין לד"ה ואהליאב

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: כל תיבה שהיא לשון עבר והוסיף וי"ו בראשה היא הופכת התיבה להבא. למה המתין רש"י ביסוד זה עד פרשת ויצא.

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' מרץ 26, 2019 10:08 am

זאב ערבות כתב:ניתן להעיר שיש מלים קשות או יחידאיות שרש"י כלל אינו מפרש.
כזה הוא ה'פדר' העולה עם ראש העולה על המזבח, שרש"י מביא את תפקידו (כיסוי בית השחיטה) אך אינו מבאר את טיבו, לא בפירוש החומש ולא בפירוש התלמוד, וזה הפדר לא ידענו מה הוא.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים