מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
הורודנאי
הודעות: 168
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי הורודנאי » ג' דצמבר 25, 2018 12:57 am

עקביה כתב:
ואני הקטן אשאל על אותה דרך, כמה נשים היו לגר"א? ככל הידוע לי אחת בלבד. וכמה נשים היו לרב קוק? אחת בלבד (כלומר, כל אחת בחייה), וכך גם לאבא שלי. וכמה נשים היו לדוד המלך? שמונה עשרה!

לשם מה אדם אחד, שהוא צדיק וחסיד וקדוש, זקוק לשמונה עשרה נשים? אין לי מושג. אבל דבר אחד אני למד מכאן, מדובר באנשים שתפסו את החיים באופן אחר לגמרי ממה שאנו תופסים אותם.


סנהדרין קז ע"א "אמר רב יהודה שהפך משכבו של לילה למשכבו של יום ונתעלמה ממנו הלכה אבר קטן יש באדם משביעו רעב ומרעיבו שבע"

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי לענין » ג' דצמבר 25, 2018 1:09 am

תוכן כתב:ולבסוף הערה כללית, בהקדמת הרב ישראל הלפרין למאמרו של הרב פרידנברג, הוא מאריך בהבאת מקורות אם יש חיוב להשתדל לקיום הנס. לטעמי, זה הוסיף עומק לכל המאמר. אני חושב שאם העורכים יקפידו שגם כל שאר הכותבים יביאו את הפירושים שקדמו להם, ורק אח"כ יציעו את מה שיש להם לחדש, זה ישפר את המאמרים מאד.


ולא לשכוח את הקרדיט!!!
viewtopic.php?f=17&t=43385&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%A7%D7%93%D7%95+%D7%A9%D7%9D

גם בירחון האוצר האחרון היה מאמר נפלא שהיה בלול מתורתם של בני הפורום, באשכול זה viewtopic.php?f=46&t=42654&start=40&hilit=%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D+%D7%A1%D7%95%D7%A1
[הדבר צויין בראשית המאמר, שהדברים הם מתורתם של 'חו"ר אוצר החכמה'].

וזו יוזמה נפלאה ומבורכת!

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי עקביה » ג' דצמבר 25, 2018 8:09 am

הורודנאי כתב:
עקביה כתב:
ואני הקטן אשאל על אותה דרך, כמה נשים היו לגר"א? ככל הידוע לי אחת בלבד. וכמה נשים היו לרב קוק? אחת בלבד (כלומר, כל אחת בחייה), וכך גם לאבא שלי. וכמה נשים היו לדוד המלך? שמונה עשרה!

לשם מה אדם אחד, שהוא צדיק וחסיד וקדוש, זקוק לשמונה עשרה נשים? אין לי מושג. אבל דבר אחד אני למד מכאן, מדובר באנשים שתפסו את החיים באופן אחר לגמרי ממה שאנו תופסים אותם.


סנהדרין קז ע"א "אמר רב יהודה שהפך משכבו של לילה למשכבו של יום ונתעלמה ממנו הלכה אבר קטן יש באדם משביעו רעב ומרעיבו שבע"

לא הבנתי מה בא כב' לומר.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' דצמבר 25, 2018 8:17 am

נראה שכוונתו להסביר שהרבה את נשיו מרוב יראת חטאו, כדי להשביע את יצרו שלא יבוא חלילה לידי הרהור עבירה. אלא שנתעלמה ממנו הלכה וכו'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 8:39 am

אני לא מבין את עקביה. לדוד המלך יש שמונה עשרה נשים כי מלכות ישראל צריכה להתחבר בשמונה עשרה בחינות עם העולם הזה (אני לא יודע להסביר את זה אני רק נותן דוגמה) וכל החיים שלנו בכל הדורות תלויים (גם) בעניין הזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 8:50 am

יושב ירושלים כתב:
עושה חיל כתב:[רק אם יורשה לי, הרב רפאל ספייער כתב מאמר מרתק. ובסופו אף חידוש עצום - ההשוואה בין פרשת יהודה לספר רות. לאחר לימוד דבריו, הדברים זועקים, ולא ראינו מי שהזכיר זאת.]

זוהר כרך א (בראשית) פרשת וישב דף קפח עמוד ב

תרין נשין הוו דמנייהו אתבני זרעא דיהודה ואתו מנייהו דוד מלכא ושלמה מלכא ומלכא משיחא, ואלין תרין נשין דא כגוונא דדא, תמר ורות דמיתו בעלייהו בקדמיתא ואינון אשתדלו לעובדא דא, תמר אשתדלת לגבי חמוה דאיהו קריב יתיר לבנוי דמיתו מאי טעמא איהי אשתדלת לגביה דכתיב כי ראתה כי גדל שלה והיא לא נתנה לו לאשה, ובגין דא אשתדלת בעובדא דא לגבי חמוה, רות מית בעלה ולבתר אשתדלת בעובדא דא לגביה דבעז דכתיב (רות ג') ותגל מרגלותיו ותשכב ואשתדלת בהדיה ולבתר אולידת ליה לעובד,


ישר כח. (והרב ספייער צרך לשמוח שכוון לדברי הזוה"ק).
וזה מאיר באמת את עניין תמר. שהרי במגילת רות מוצגת רות כצדקת שמעשיה טובים ובצדקתה הביאה את דוד המלך לעולם. ואחר דברי הזהר אנחנו מבינים שאע"פ שהתורה קיצרה (יחסית למגילה) בעניין תמר צדקתה ומטרותיה שווים.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי תוכן » ג' דצמבר 25, 2018 8:57 am

אוצר החכמה כתב:אני לא מבין את עקביה. לדוד המלך יש שמונה עשרה נשים כי מלכות ישראל צריכה להתחבר בשמונה עשרה בחינות עם העולם הזה (אני לא יודע להסביר את זה אני רק נותן דוגמה) וכל החיים שלנו בכל הדורות תלויים (גם) בעניין הזה.


לדוד המלך שש נשים.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ישנו » ג' דצמבר 25, 2018 9:04 am

תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין את עקביה. לדוד המלך יש שמונה עשרה נשים כי מלכות ישראל צריכה להתחבר בשמונה עשרה בחינות עם העולם הזה (אני לא יודע להסביר את זה אני רק נותן דוגמה) וכל החיים שלנו בכל הדורות תלויים (גם) בעניין הזה.


לדוד המלך שש נשים.

עי' סנהדרין כא א

ר ספייער
הודעות: 2
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 10:01 pm
שם מלא: רפאל ספייער

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ר ספייער » ג' דצמבר 25, 2018 9:21 am

אוצר החכמה כתב:
יושב ירושלים כתב:
עושה חיל כתב:[רק אם יורשה לי, הרב רפאל ספייער כתב מאמר מרתק. ובסופו אף חידוש עצום - ההשוואה בין פרשת יהודה לספר רות. לאחר לימוד דבריו, הדברים זועקים, ולא ראינו מי שהזכיר זאת.]

זוהר כרך א (בראשית) פרשת וישב דף קפח עמוד ב

תרין נשין הוו דמנייהו אתבני זרעא דיהודה ואתו מנייהו דוד מלכא ושלמה מלכא ומלכא משיחא, ואלין תרין נשין דא כגוונא דדא, תמר ורות דמיתו בעלייהו בקדמיתא ואינון אשתדלו לעובדא דא, תמר אשתדלת לגבי חמוה דאיהו קריב יתיר לבנוי דמיתו מאי טעמא איהי אשתדלת לגביה דכתיב כי ראתה כי גדל שלה והיא לא נתנה לו לאשה, ובגין דא אשתדלת בעובדא דא לגבי חמוה, רות מית בעלה ולבתר אשתדלת בעובדא דא לגביה דבעז דכתיב (רות ג') ותגל מרגלותיו ותשכב ואשתדלת בהדיה ולבתר אולידת ליה לעובד,


ישר כח. (והרב ספייער צרך לשמוח שכוון לדברי הזוה"ק).
וזה מאיר באמת את עניין תמר. שהרי במגילת רות מוצגת רות כצדקת שמעשיה טובים ובצדקתה הביאה את דוד המלך לעולם. ואחר דברי הזהר אנחנו מבינים שאע"פ שהתורה קיצרה (יחסית למגילה) בעניין תמר צדקתה ומטרותיה שווים.


א. הזהר מצויין ב"מאמר" הערה 17. וזה אכן מאיר את עומק דברי הזהר, שהזהר אומר הקבלה אחת, והמעיין רואה שזה מקביל בכמה וכמה.
ב. מצינו מפורש בחז"ל על כוונותיה הטהורות של תמר. [וגם פשט המקרא שרצתה להקים שם לבעלה, שאף זו כוונה טהורה].
[ג. ר' משה, עדיין ממתין אני שתציין, אם תוכל, את מקום דברי רמח"ל שהזכרת בעמ' 1. הדבר חשוב לי. בתודה].

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 25, 2018 9:27 am

ר ספייער כתב:[ג. ר' משה, עדיין ממתין אני שתציין, אם תוכל, את מקום דברי רמח"ל שהזכרת בעמ' 1. הדבר חשוב לי. בתודה].

יעויין בסוף מאמרו על אגדות חז"ל שנדפס בתחילת העין יעקב. וע"ע בדברי המהר"צ חיות שם.

ר ספייער
הודעות: 2
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 10:01 pm
שם מלא: רפאל ספייער

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ר ספייער » ג' דצמבר 25, 2018 9:50 am

יישר כח.
והוא ממדרש המובא בילקוט בפרשת השבוע:
"ויך את המצרי ויטמנהו בחול. בשעה שהרגו לא היה שם מצרי אלא ישראל ואין חול אלא ישראל מה החול הזה מטלטלו ממקום למקום ואין קולו הולך כך ישראל אין ראוי להן להיות בעלי לשון הרע, אילולי אלו רשעים לא יצא הדבר לעולם, ומי היו דתן ואבירם ולמה כל מה שאתה יכול לתלות ברשעים תלה הם שאמרו הדבר הזה והן שהותירו את המן והן שאמרו נתנה ראש והן שנחלקו עם קרח".

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי עקביה » ג' דצמבר 25, 2018 10:34 am

מקדש מלך כתב:נראה שכוונתו להסביר שהרבה את נשיו מרוב יראת חטאו, כדי להשביע את יצרו שלא יבוא חלילה לידי הרהור עבירה. אלא שנתעלמה ממנו הלכה וכו'.

לענ"ד זה הסבר גרוע. כאילו דוד המלך עסוק כל הזמן ביצרו. בסה"כ הוא אמור להיות האיש העסוק ביותר בממלכה, לבד מעסק התורה שכמובן העסיקו תדיר.

ריבוי הנשים קשור לכאורה קשר הדוק להיותו מלך. כנראה שבאותם ימים ריבוי נשים היה חלק מהמעמד והגדולה, והיה מקובל בעיקר אצל מלכים. לכן התורה הגבילה את מספר הנשים המותר למלך.
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין את עקביה. לדוד המלך יש שמונה עשרה נשים כי מלכות ישראל צריכה להתחבר בשמונה עשרה בחינות עם העולם הזה (אני לא יודע להסביר את זה אני רק נותן דוגמה) וכל החיים שלנו בכל הדורות תלויים (גם) בעניין הזה.

אחרי שהסברת ככה באמת הכל מובן.
יכולתי גם אני להסביר שי"ח נשים הן כנגד י"ח ברכות שבתפילת לחש, או כנגד י"ח דבר שגזרו ב"ש בו ביום, וגם אז לא היה נותר כל קושי.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' דצמבר 25, 2018 10:50 am

דבר ראשון ברצוני להדגיש שהסברתי רק את כוונתו של הרב ההורדונאי, ולא הבעתי את דעתי האישית.
לעניין דעתי האישית, אין ספק שמדובר בהסבר שאיננו מספק כלל וכלל. אבל הסבר גרוע לא הייתי קורא לזה, משום שלא ניתן להתעלם מהעובדה שבעצם זו בדיוק משמעותה של הגמרא (מבלי שעיינתי בה כעת), בהנחה שריבוי נשים כולל בתוכו את אותה משמעות.

לגבי הויכוח שבינך להרב אוצר החכמה. אין ספק שכל תנועה מתנועותיו של דוד המלך היתה כרוכה בסודות נעלים שלמעלה מהשגתינו. וזו בדיוק כוונת הרב אוצר החכמה שאין צורך לחפש בהן טעם.

ואמנם הרב אוצר החכמה הביע פעם בדיון ביני לבינו דווקא את הדעה, שעל אף שכל מעשיו של יעקב בצאנו היו סודות נעלים, עם כל זה יש למצוא בהם גם ביאור על דרך הפשט. אך בנידון דידן הקישור בין הסוד לפשט הינו ברור. ריבוי נשים הוא סמל למעמד ומלוכה. והרי כל ענינו של המלך הינו המלכות. הרי ברור שהוא גר בארמון מפואר ואילו הגר"א לא. היו לו משרתים עוטי הדר, סעודות מפוארות, ולגר"א לא. אז היו לו גם שמונה עשרה נשים, ולגר"א לא. וכשם שמובן מאליו שמלכותו ארמונו ואוצרותיו של המלך דוד היו 'יסוד כסא מלכות ה' בעולם' (וכאן לשם שינוי אין על כך ויכוח...), הוא הדין לשמונה עשרה נשיו.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי תוכן » ג' דצמבר 25, 2018 4:32 pm

ר ספייער כתב:יישר כח.
והוא ממדרש המובא בילקוט בפרשת השבוע:
"ויך את המצרי ויטמנהו בחול. בשעה שהרגו לא היה שם מצרי אלא ישראל ואין חול אלא ישראל מה החול הזה מטלטלו ממקום למקום ואין קולו הולך כך ישראל אין ראוי להן להיות בעלי לשון הרע, אילולי אלו רשעים לא יצא הדבר לעולם, ומי היו דתן ואבירם ולמה כל מה שאתה יכול לתלות ברשעים תלה הם שאמרו הדבר הזה והן שהותירו את המן והן שאמרו נתנה ראש והן שנחלקו עם קרח".


דברי המדרש ודברי הרמח"ל הם שני דברים שונים. הרמח"ל כותב שכל מה שאפשר לשבח את הצדיק צריך לשבח, וכל מה שאפשר לבקר את הרשע צריך לבקר. וזה דומה למה שכתב רבינו יונה לגבי דן לכף זכות בצדיק ודן לכף חוב ברשע. אם אנו רואים מעשה אחד אצל צדיק ואותו מעשה אצל רשע, אצל הצדיק יש לנו לפרשו כמה שאפשר לצד הטוב, ואצל הרשע יש לנו לפרשו כמה שיותר לצד הרע. אלו דברי הרמח"ל. המדרש דן בדבר אחר לחלוטין. והוא המגמה של חז"ל לאחד שמות ואישים. זאת אומרת, אם מצאנו מעשה רשע אחד בתורה ומפורט בו מי הם הרשעים, אז כל שאר מעשה הרשע שנמצאים בתורה, ואין אנו יודעים מי הם, יש לנו לייחס לאותם רשעים. וכן אתה מוצא בחז"ל למשל, לגבי די זהב, שאומרים חז"ל עברנו על כל המקרא וכו'. שגם שם הכוונה לנסות לאחד את הלא ידוע עם הידוע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 25, 2018 4:48 pm

המאמר של הרמח"ל הובא גם בפתיחת המדרש רבה מהדורת וילנא, וע"ש בדברי המגיה מה שחילק מדברי המדרש הנ"ל כדברי תוכן, עש"ע.

ויעויין בענין זה גם בשו"ת רלב"ח סימן קכו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 5:52 pm

מקדש מלך כתב:דבר ראשון ברצוני להדגיש שהסברתי רק את כוונתו של הרב ההורדונאי, ולא הבעתי את דעתי האישית.
לעניין דעתי האישית, אין ספק שמדובר בהסבר שאיננו מספק כלל וכלל. אבל הסבר גרוע לא הייתי קורא לזה, משום שלא ניתן להתעלם מהעובדה שבעצם זו בדיוק משמעותה של הגמרא (מבלי שעיינתי בה כעת), בהנחה שריבוי נשים כולל בתוכו את אותה משמעות.

לגבי הויכוח שבינך להרב אוצר החכמה. אין ספק שכל תנועה מתנועותיו של דוד המלך היתה כרוכה בסודות נעלים שלמעלה מהשגתינו. וזו בדיוק כוונת הרב אוצר החכמה שאין צורך לחפש בהן טעם.

ואמנם הרב אוצר החכמה הביע פעם בדיון ביני לבינו דווקא את הדעה, שעל אף שכל מעשיו של יעקב בצאנו היו סודות נעלים, עם כל זה יש למצוא בהם גם ביאור על דרך הפשט. אך בנידון דידן הקישור בין הסוד לפשט הינו ברור. ריבוי נשים הוא סמל למעמד ומלוכה. והרי כל ענינו של המלך הינו המלכות. הרי ברור שהוא גר בארמון מפואר ואילו הגר"א לא. היו לו משרתים עוטי הדר, סעודות מפוארות, ולגר"א לא. אז היו לו גם שמונה עשרה נשים, ולגר"א לא. וכשם שמובן מאליו שמלכותו ארמונו ואוצרותיו של המלך דוד היו 'יסוד כסא מלכות ה' בעולם' (וכאן לשם שינוי אין על כך ויכוח...), הוא הדין לשמונה עשרה נשיו.



ההבדל הוא בין ביאור על דרך הפשט, לדוגמה מה שהצעת בפשט וגם בקשר בין הפשט לפנימיות הדברים, לבין קושיה. קושיה איך דוד הצדיק עושה דבר כזה לא מתקבלת על דעתי כי כל מעשיו מכוונים לפנימיות הדברים.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי יותם » ג' דצמבר 25, 2018 6:11 pm

לא הבנתי. יש קושיא בפשט, וכבודו משיב בסוד.
אם כן אפשר לפתור את כל השאלות הפשטניות שנשאלו מעולם, ולהסביר שהדבר תמוה כי הוא מכוון לסוד גדול.

מעשיו של דוד המלך עליו השלום צריכים להיות ישרים וברורים בפשט, בדרש ובסוד. כי מעשה שהוא מקולקל בפשט לא יביא שום טוב בסוד כמובן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 8:13 pm

אתם מערבבים בין פשט הפסוקים לקושיות הנובעות מהשקפת עולם.
אין כאן שום קושיה בפשט הכתובים. דוד המלך נשא שמונה עשרה נשים מה הקושי בפסוק בזה?
מה שקשה לכם הוא שזה לא מתאים לאיך שאנחנו חושבים שמתאים להתנהגות של צדיקים ולמניעים שלהם. ועל זה אני אומר המניעים של דוד המלך גבוהים לאין שיעור מהבנתינו ואכן כן סודות התורה הם המניעים את דוד המלך למעשיו.

משל למה הדבר דומה שתשאל מה הניע את האריז"ל לעשות מעשים מסויימים. ותאמר אני לא רוצה לקבל תשובה כי הוא חשב שכך ראוי לעשות על פי סוד. אני רוצה תשובה בפשט.

מצד שני עדיין אפשר להשיב תשובות גם על פי פשוטו כמו שעשה מקדש מלך כי שבעים פנים לתורה. וזה מה שכתבתי לעיל. אבל המשפט האחרון שכתבת חסר הבנה לחלוטין.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' דצמבר 25, 2018 8:28 pm

(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

הרב אוצר החכמה
לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי יותם » ג' דצמבר 25, 2018 8:49 pm

דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

הרב אוצר החכמה
לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?

דברי פי חכם חן.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' דצמבר 25, 2018 9:03 pm

דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

הרב אוצר החכמה
לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?

מן הסתם גם הרמב"ן עצמו כיוון לתיקונים גדולים בשאלה שלו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 9:08 pm

דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

הרב אוצר החכמה
לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?


אני ממש משתומם על הדברים האלה.
אין תיקונים בעשיית איסורים. לכן כשהשאלה היא איך הם עשו איסור אי אפשר להשיב כי היה בזה תיקונים (אא"כ היה בנבואה כאליהו בהר הכרמל). אבל כששואלים למה דוד המלך נשא שמונה עשרה נשים או למה לא היה פרוש כמו הגראי"ל שטיינמן זו תשובה נכונה וההבדל ברור כשמש.

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי עושה חיל » ג' דצמבר 25, 2018 9:26 pm

דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?


כל מילה בסלע.
הלא דבר זה ברור - שהתורה נדרשת בפרד"ס. ואין הכוונה שהפשט זה המילות והפיסוק והדרש זה ההבנה... וכמו שלסוד יש תשובות נוספות שאין בדרש כמו"כ לפשט יש תשובות משלו. והתורה מלאה בעומק ע"ג עומק עד אין סוף, אבל זה לא אומר שאין את רובד הפשט.
ומה ששאלו מביאור מעשי האר"י הקדוש, זו לא קושיא, כי את מעשיו עשה הכל ע"פ סוד.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 25, 2018 9:32 pm

הנידון הוא האם חייב להיות שלכל דבר בתורה יש הסבר בכל האופנים או שיתכן חלקים/מילים בתורה שאין להם הבנה באחת מן הדרכים.
כמו כן צריך להדגיש שאנחנו לא עוסקים כאן בפירוש המילות והענין אלא בנסיון לדלות מסרים היוצאים מתוך לימוד התורה עצמה בלא צורך לידיעות נוספות. אולי יש תכנים בתורה שלא נוכל להוציא אותם רק מהקריאה בתורה כמות שהיא.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' דצמבר 25, 2018 9:35 pm

אוצר החכמה כתב:
דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

הרב אוצר החכמה
לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?


אני ממש משתומם על הדברים האלה.
אין תיקונים בעשיית איסורים. לכן כשהשאלה היא איך הם עשו איסור אי אפשר להשיב כי היה בזה תיקונים (אא"כ היה בנבואה כאליהו בהר הכרמל). אבל כששואלים למה דוד המלך נשא שמונה עשרה נשים או למה לא היה פרוש כמו הגראי"ל שטיינמן זו תשובה נכונה וההבדל ברור כשמש.

לא כל השאלות והתמיהות הן על איסורים.
לדוגמא, הרמב"ן וראשונים נוספים תמהים על הנשיקה שנשק יעקב לרחל ומיישבים באופנים שונים (שהיא היתה קטנה או שזו לא היתה נשיקה בפה). דוגמא נוספת באותו ענין הם דברי יעקב ללבן "הבה את אשתי ואבואה אליה", וברש"י שם: והלא קל שבקלים אינו אומר כן וכו'.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' דצמבר 25, 2018 9:39 pm

עושה חיל כתב:
דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?


כל מילה בסלע.
הלא דבר זה ברור - שהתורה נדרשת בפרד"ס. ואין הכוונה שהפשט זה המילות והפיסוק והדרש זה ההבנה... וכמו שלסוד יש תשובות נוספות שאין בדרש כמו"כ לפשט יש תשובות משלו.

זה ודאי נכון, לפשט יש תשובות משלו אבל גם שאלות משלו. אין תשובה בפשט למה נכתב וא"ו יתירה בפסוק פלוני, מכיון שזו לא שאלה של פשט אלא שאלה של דרש או רמז. השאלה מדוע הרגו שמעון ולוי את כל בני העיר היא שאלה של פשט (אמנם יש להעיר שהרמב"ן איננו רק פשטן), לעומת זאת השאלה מדוע נשא דוד שמונה עשרה נשים איננה שאלה של פשט.
האבסורד הוא שדוקא דרך זו שהצגתי היא הדרך שמכירה בכך שהתורה נדרשת בפרד"ס ומבחינה באמת בין פשט לדרש וסוד, ואילו הדרך האחרת היא דרך שמערבבת בין חלקי הפרדס וסוטה מן הדרך הישרה בלימוד התורה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' דצמבר 25, 2018 9:41 pm

למה זו לא שאלה של פשט? דוד המלך היה צדיק וחסיד גדול גם לפי הפשט, וחיי פרישות הם דרך הצדיקים גם כן לפי הפשט.

ממילא מוכרחים להגיע לעניין המלכות, וזה לדעתי מענה גם לפי הפשט וגם לפי הסוד.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' דצמבר 25, 2018 9:47 pm

אם התשובה לפי הפשט היא שריבוי הנשים הוא חלק ממעמדו וגדולתו של המלך, אין הכי נמי (זו בעצם הכוונה שלפי הפשט אין שאלה).

הסקרן_הקטן
הודעות: 236
הצטרף: ד' יוני 15, 2016 5:20 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי הסקרן_הקטן » ג' דצמבר 25, 2018 10:02 pm

אני ממתין לגליון הבא שבו כנראה ידונו לגבי "חטאו" של דוד המלך ו"חטאו" של שמשון.
על שלל המרכיבים - האישיותיים והפסיכולוגיים

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי עקביה » ג' דצמבר 25, 2018 10:11 pm

יש להזכיר את גישת האברבנאל, הן למספר נשיו של דוד והן למעשה בת-שבע, שאינה מקובלת כלל במחוזותינו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 10:19 pm

ארי שבחבורה כתב:
אוצר החכמה כתב:
דורשי יחודך כתב:(לדעתי דין ודברים זה האחרון שבין יותם לאוצר החכמה מסכם יפה את תמצית הויכוח שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים באשכול זה ואחרים.)

הרב אוצר החכמה
לא זכיתי לרדת לסוף דעתכם.
הרמב"ן שואל איך יתכן ששמעון ולוי הרגו עיר שלם של אנשים חפים מפשע. מה הקושיא, וכי לא ידע הרמב"ן איזה תיקונים נפלאים תיקן בזה? וכי משום שאצל שהרמב"ן לא הולכים ורוצחים עיר שלם, שייך להקשות על שמעון ולוי שגבהו פי מליון מקומתו?
האם אם אין זה מצוי שהראשונים שואלים מסברא המובנת לכל אחד, מה פשר מעשה זה או אחר? מדוע לא כתבו שהם פעלו לתקן בחינות? אכן המקובלים תירצו כך, אבל האם זה שולל את דרך הפשטנים?


אני ממש משתומם על הדברים האלה.
אין תיקונים בעשיית איסורים. לכן כשהשאלה היא איך הם עשו איסור אי אפשר להשיב כי היה בזה תיקונים (אא"כ היה בנבואה כאליהו בהר הכרמל). אבל כששואלים למה דוד המלך נשא שמונה עשרה נשים או למה לא היה פרוש כמו הגראי"ל שטיינמן זו תשובה נכונה וההבדל ברור כשמש.

לא כל השאלות והתמיהות הן על איסורים.
לדוגמא, הרמב"ן וראשונים נוספים תמהים על הנשיקה שנשק יעקב לרחל ומיישבים באופנים שונים (שהיא היתה קטנה או שזו לא היתה נשיקה בפה). דוגמא נוספת באותו ענין הם דברי יעקב ללבן "הבה את אשתי ואבואה אליה", וברש"י שם: והלא קל שבקלים אינו אומר כן וכו'.


אני מתאר לעצמי שאתם יכולים לשאול באותו אופן.

האם אתה יכול לדמיין את החזון איש מנשק את קרובתו אבל שלא בפה?
האם אתה יכול לדמיין את הויואל משה אומר הבה את אשתי ואבואה אליה אפילו כשכוונתו לקיים פ"ו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 10:20 pm

עקביה כתב:יש להזכיר את גישת האברבנאל, הן למספר נשיו של דוד והן למעשה בת-שבע, שאינה מקובלת כלל במחוזותינו.

אני לא מכיר. אבל מעשה בת שבע הוא עניין אחר מהדיון כאן. וכמבואר בחז"ל לא היה ראוי דוד לאותו מעשה וכולי.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' דצמבר 25, 2018 10:27 pm

אוצר החכמה כתב:
עקביה כתב:יש להזכיר את גישת האברבנאל, הן למספר נשיו של דוד והן למעשה בת-שבע, שאינה מקובלת כלל במחוזותינו.

אני לא מכיר. אבל מעשה בת שבע הוא עניין אחר מהדיון כאן. וכמבואר בחז"ל לא היה ראוי דוד לאותו מעשה וכולי.

למשל אברבנאל מל"א א והנה נכתב כאן ענין אבישג השונמית לשלשה סבות. האחת כדי להודיע שדוד היה זקן וחלש מאד ונתקרר דמו כ"כ שעם היות שיכסוהו בבגדים לא היה מתחמם, עד שהוצרכו עבדיו לבקש נערה שתשכב בחיקו לחממו, ועם היות המלך דוד בטבעו אוהב הנשים ונרדף אחר המשגל, הנה היה כבר בחסרון הכחות כל כך שלא ידעה ולא קרב אליה לשכב עמה, ועם כל זה המורה על חולשתו וחסרון כחות וכו'.
ולא משנה שהאברבנאל לא מקבל גם את הדרש של לא היה דוד...

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' דצמבר 25, 2018 10:35 pm

אוצר החכמה כתב:
אני מתאר לעצמי שאתם יכולים לשאול באותו אופן.

האם אתה יכול לדמיין את החזון איש מנשק את קרובתו אבל שלא בפה?
האם אתה יכול לדמיין את הויואל משה אומר הבה את אשתי ואבואה אליה אפילו כשכוונתו לקיים פ"ו?


לא, אלא ודאי שיעקב התכוון לתקן בזה תיקונים נפלאים. באמת לא מובן מה בכלל הפריע לחז"ל ולראשונים.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' דצמבר 25, 2018 10:37 pm

למרות שאני אישית מחבב מאד את לימוד הפשט, לפעמים באמת הוא קשה להשגה, בלי להוריד את ערך הרעיונות שבו. בעיני לא מופקע לומר שיתכן חלקים בתורה שהביאור בהם נודע רק ע"י ידיעת רובדים נוספים שאינם גלויים בפשט.

לדוגמא ראו
רמב"ן בראשית פרק כו
(כ) ויקרא שם הבאר עשק - יספר הכתוב ויאריך בענין הבארות, ואין בפשוטי הספור תועלת ולא כבוד גדול ליצחק, והוא ואביו עשו אותם בשוה, אבל יש בדבר ענין נסתר בתוכו, כי בא להודיע דבר עתיד. כי "באר מים חיים" ירמוז לבית אלהים אשר יעשו בניו של יצחק, ולכן הזכיר באר מים חיים, כמו שאמר (ירמיה יז יג) מקור מים חיים את ה'. וקרא הראשון עשק, ירמוז לבית הראשון אשר התעשקו עמנו ועשו אותנו כמה מחלוקות וכמה מלחמות עד שהחריבוהו. והשני קרא שמה שטנה, שם קשה מן הראשון, והוא הבית השני שקרא אותו כשמו שכתוב בו (עזרא ד ו) ובמלכות אחשורוש בתחילת מלכותו כתבו שטנה על יושבי יהודה וירושלם, וכל ימיו היו לנו לשטנה עד שהחריבוהו וגלו ממנו גלות רעה. והשלישי קרא רחובות, הוא הבית העתיד שיבנה במהרה בימינו והוא יעשה בלא ריב ומצה, והאל ירחיב את גבולנו, כמו שנאמר (דברים יט ח) ואם ירחיב ה' אלהיך את גבולך כאשר דבר וגו' שהוא לעתיד. וכתיב בבית השלישי (יחזקאל מא ז) ורחבה ונסבה למעלה למעלה, ופרינו בארץ, שכל העמים יעבדוהו שכם אחד:

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 10:38 pm

לא הבנתי מה מצאתם בדברי האברבנאל הזה. (אולי חוץ מהסגנון אבל זה עניין של תקופה) את כללות טענתו של האברבנאל הביאו חז"ל בשם אבישג. ואברבנאל ביאר כאן הסבר יפה בפשוטו. שלעניין מה הנביא מזכיר והמלך לא ידעה להודיע עד כמה היה חלוש שאע"פ שבעצם דוד היה גבור בעניין זה (כמבואר גם בחז"ל על קראו לי לבת שבע) אבל מזקנתו נחלש עד שלא היה יכול לדעתה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' דצמבר 25, 2018 10:39 pm

ארי שבחבורה כתב:
אוצר החכמה כתב:
אני מתאר לעצמי שאתם יכולים לשאול באותו אופן.

האם אתה יכול לדמיין את החזון איש מנשק את קרובתו אבל שלא בפה?
האם אתה יכול לדמיין את הויואל משה אומר הבה את אשתי ואבואה אליה אפילו כשכוונתו לקיים פ"ו?


לא, אלא ודאי שיעקב התכוון לתקן בזה תיקונים נפלאים. באמת לא מובן מה בכלל הפריע לחז"ל ולראשונים.


להיפך לא מובן מה הם תירצו הרי החזון איש לא היה עושה גם את התירוץ שלהם.
הילדותיות בביטוי החוזר אצלכם "תיקונים נפלאים" ממש מקוממת.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' דצמבר 25, 2018 10:41 pm

בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:
עקביה כתב:יש להזכיר את גישת האברבנאל, הן למספר נשיו של דוד והן למעשה בת-שבע, שאינה מקובלת כלל במחוזותינו.

אני לא מכיר. אבל מעשה בת שבע הוא עניין אחר מהדיון כאן. וכמבואר בחז"ל לא היה ראוי דוד לאותו מעשה וכולי.

למשל אברבנאל מל"א א והנה נכתב כאן ענין אבישג השונמית לשלשה סבות. האחת כדי להודיע שדוד היה זקן וחלש מאד ונתקרר דמו כ"כ שעם היות שיכסוהו בבגדים לא היה מתחמם, עד שהוצרכו עבדיו לבקש נערה שתשכב בחיקו לחממו, ועם היות המלך דוד בטבעו אוהב הנשים ונרדף אחר המשגל, הנה היה כבר בחסרון הכחות כל כך שלא ידעה ולא קרב אליה לשכב עמה, ועם כל זה המורה על חולשתו וחסרון כחות וכו'.
ולא משנה שהאברבנאל לא מקבל גם את הדרש של לא היה דוד...

לענ"ד אין ספק שגם האברבנאל מקבל את עובדת היותו של דוד צדיק וחסיד. וכמו כן אין ספק שחיי תאוות בשרים אינם ראוים לצדיק ולחסיד. מדובר בפסוקים מפורשים לאין ספור.
כוונתו של אברבנאל היא שמטבעו היה דוד המלך בעל חשק (ועל כן נכשל - באופן חד פעמי כמובן - בחטא בת שבע, וחזר על כך בתשובה שלמה), אבל אין ספק שבפועל התיר לעצמו רק מה שראה לנכון ולמתאים לעבודת ה'.
ועל כן אין בדבריו יישוב על נישואי דוד המלך לשמונה עשרה נשים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' דצמבר 25, 2018 10:43 pm

ישא ברכה כתב:למרות שאני אישית מחבב מאד את לימוד הפשט, לפעמים באמת הוא קשה להשגה, בלי להוריד את ערך הרעיונות שבו. בעיני לא מופקע לומר שיתכן חלקים בתורה שהביאור בהם נודע רק ע"י ידיעת רובדים נוספים שאינם גלויים בפשט.

לדוגמא ראו
רמב"ן בראשית פרק כו
(כ) ויקרא שם הבאר עשק - יספר הכתוב ויאריך בענין הבארות, ואין בפשוטי הספור תועלת ולא כבוד גדול ליצחק, והוא ואביו עשו אותם בשוה, אבל יש בדבר ענין נסתר בתוכו, כי בא להודיע דבר עתיד. כי "באר מים חיים" ירמוז לבית אלהים אשר יעשו בניו של יצחק, ולכן הזכיר באר מים חיים, כמו שאמר (ירמיה יז יג) מקור מים חיים את ה'. וקרא הראשון עשק, ירמוז לבית הראשון אשר התעשקו עמנו ועשו אותנו כמה מחלוקות וכמה מלחמות עד שהחריבוהו. והשני קרא שמה שטנה, שם קשה מן הראשון, והוא הבית השני שקרא אותו כשמו שכתוב בו (עזרא ד ו) ובמלכות אחשורוש בתחילת מלכותו כתבו שטנה על יושבי יהודה וירושלם, וכל ימיו היו לנו לשטנה עד שהחריבוהו וגלו ממנו גלות רעה. והשלישי קרא רחובות, הוא הבית העתיד שיבנה במהרה בימינו והוא יעשה בלא ריב ומצה, והאל ירחיב את גבולנו, כמו שנאמר (דברים יט ח) ואם ירחיב ה' אלהיך את גבולך כאשר דבר וגו' שהוא לעתיד. וכתיב בבית השלישי (יחזקאל מא ז) ורחבה ונסבה למעלה למעלה, ופרינו בארץ, שכל העמים יעבדוהו שכם אחד:


זה ממש לא סוד. אליבא דהרמב"ן זה הפשט בפרשה.
והרי הרמב"ן קובע עניין זה כיסוד להבנת כל הפרשיות של חיי האבות.
אכן זה לא מפורש. אבל כל חידה גלויה בפשטי המקראות המצפה לפתרונה היא בעצם פשט.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' דצמבר 25, 2018 10:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כתב העת למקרא - 'פשטות המתחדשים' גיליון שלישי

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' דצמבר 25, 2018 10:48 pm

כפילות. סליחה.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ג' דצמבר 25, 2018 10:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים