מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרשת 'אם כסף תלוה'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

פרשת 'אם כסף תלוה'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 03, 2019 8:41 pm

בזמן הקדמונים היה מנהג לחלק את פרשת משפטים לשני סדרות, ופרשת 'אם כסף תלוה' היתה סדרה לעצמה וקראו בה בשבת נפרדת, כך עולה מן החלוקה של המצוות בספר החינוך שמונה את המצוות בפר' אם כסף תלוה בחלוקה נפרדת (וראה בהערות לס' החינוך מהדורת מכון ירושלים שישנם הנוהגים כן עד היום הזה, ושגם ישנם חילוקי הפטרות, ויעוין עוד בארחות חיים הל' קריאת התורה אות סג), וכן ברבינו בחיי.

ובספר אבודרהם (סימני פרשיות מחוברות וחלוקות) כתב:
מעוברת סימנה סגרו ופסחו הח"א הש"ג השבתות כ"ט והסדרים כ"ח לכן יש מקומות שמחלקים אלה המשפטים מן אם כסף תלוה. או: וכי תשא מן ויפן. וסימנך: העגל אשר כרתו לב' בח"ה בש"ז גכ"ז זח"ג זש"ג השבתות כ"ח והסדרים כ"ח אין שם חבור ולא חלוק
. [וראה עוד בשו"ת תשב"ץ ח"ב סי' רמז].

וצ"ב טעם השינוי בימינו אנו.

ובספר פתחי אברהם להגרא"ד אויערבאך שליט"א מטבריה כתב שמסתבר לומר שבתקופה שהיו מתרגמים היה צריך להאריך ולפרש את כל הכתוב בפרשה, ד' אבות נזיקין, ארבעה שומרים ועוד הרבה דינים אשר רבו מספור, ולא היה שייך לצמצם הכל לשבת אחת, אולם כשבטל התרגום חיברום לפרשה אחת, כי לפני 'אם כסף תלוה' לא מסתיים הפסוק בדבר טוב.

ומוסיף הגרא"ד שליט"א שאמר בזה דבר נחמד, כי יש לתלות ענין זה במחלוקת של רמי בר חמא ור' חייא בר יוסף בב"ק קו, ב, שרמב"ח שסובר שבשומרין צריכין ג"כ למודה במקצת מעמיד את הפס' 'אשר יאמר כי הוא זה' על שומר, אולם רחב"י סובר ש'עירוב פרשיות כתוב כאן, וכי כתיב כי הוא זה אמלוה הוא דכתיב, ויעו"ש בגמ' הטעם לזה כדברי רבה בטעם שבועת מודה במקצת.

ונמצא שלרמב"ח אין מניעה מלחלק הפרשיות, אולם לרחב"י שעירוב פרשיות כתיב כאן, בודאי שראוי לצרפם ולקראם יחד.

והדברים נפלאים.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2062
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: פרשת 'אם כסף תלוה'

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' פברואר 03, 2019 11:58 pm

נוטר הכרמים כתב: ובספר פתחי אברהם להגרא"ד אויערבאך שליט"א מטבריה כתב שמסתבר לומר שבתקופה שהיו מתרגמים היה צריך להאריך ולפרש את כל הכתוב בפרשה, ד' אבות נזיקין, ארבעה שומרים ועוד הרבה דינים אשר רבו מספור, ולא היה שייך לצמצם הכל לשבת אחת, אולם כשבטל התרגום חיברום לפרשה אחת, כי לפני 'אם כסף תלוה' לא מסתיים הפסוק בדבר טוב.


לפי הרשום בזכרוני, ההיפך הוא הנכון, בתקופה שהיו מחלקים פרשה זו לא נהגו לתרגם, מאידך אין לנו עדות על חלוקת פרשה זו בזמן שנהגו לתרגם.

מענין סיום בדבר לא טוב, בזכרוני שהיה מנהג להמשיך כמה פסוקים מ"אם כסף" (יתכן והמקור מצויין בלוח דבר בעתו). מנהג דומה היה גם בס"פ בלק להוסיף ג"פ מפרשת פינחס (מובא בס' המנהיג).

אני לא יודע אם אכן "השתנה" המנהג, או שפשוט אותם קהילות שנהגו בכך לא קיימות היום.

משהד
הודעות: 170
הצטרף: ג' מרץ 12, 2013 5:25 pm

Re: פרשת 'אם כסף תלוה'

הודעהעל ידי משהד » ג' פברואר 05, 2019 6:55 pm

נוטר הכרמים כתב:
ובספר פתחי אברהם להגרא"ד אויערבאך שליט"א מטבריה


האם זה מופיע בחלקי פתחי אברהם הנמצאים באוצר?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: פרשת 'אם כסף תלוה'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' יולי 23, 2021 12:26 pm

כג, כד
כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם.
רש"י: 'מַצֵּבֹתֵיהֶם' – אֲבָנִים שֶׁהֵם מַצִּיבִין לְהִשְׁתַּחֲווֹת לָהֶם.
האם מצאנו בשום מקום, שהגוים משתחוים למצבות?

הים הגדול
הודעות: 175
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 10:06 pm

Re: פרשת 'אם כסף תלוה'

הודעהעל ידי הים הגדול » ו' יולי 23, 2021 12:47 pm

רש"י ע"ז מ"ז ב'
אבן שחצבה - מן ההר:מתחלה לבימוס - מקום מושב עבודת כוכבים שמושיב הצלם עליה ועובדין את הבימוס כעבודת כוכבים עצמו:

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: פרשת 'אם כסף תלוה'

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' יולי 23, 2021 2:21 pm

א. הכוונה היתה: האם מצאנו בשום מקום במקרא?
ב. בתלמוד יש מקור מפורש יותר: אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב, יִשְׂרָאֵל שֶׁזָּקַף לְבֵנָה לְהִשְׁתַּחֲוֹת לָהּ, וּבָא גּוֹי וְהִשְׁתַּחֲוָה לָהּ - אֲסָרָהּ.
ג. את הבימוס אינם עובדים אלא אגב הצלם, כמבואר במפרשים הראשונים שם.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים