מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אפריל 08, 2019 9:06 am

וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל אָבִיו אָנֹכִי עֵשָׂו בְּכֹרֶךָ עָשִׂיתִי כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֵלָי קוּם נָא שְׁבָה וְאָכְלָה מִצֵּידִי בַּעֲבוּר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ (בראשית כז יט)

וַיַּעַשׂ גַּם הוּא מַטְעַמִּים וַיָּבֵא לְאָבִיו וַיֹּאמֶר לְאָבִיו יָקֻם אָבִי וְיֹאכַל מִצֵּיד בְּנוֹ בַּעֲבֻר תְּבָרֲכַנִּי נַפְשֶׁךָ (שם פסוק לא).

קול יעקב - שמדבר בלשון תחנונים (פסוק יט) 'קום נא', אבל עשו בלשון קנטוריא דבר (פסוק לא) 'יקום אבי' (רש"י שם פסוק כב).

מעודי עד הימים האחרונים, בהשפעת רש"י ובהשפעת מוריי בראשית ימיי, אני שומע בפסוקים אלה את קולו הרך, העדין והמתחנן של יעקב, לעומת קולו המצווה, הגס והבוטה של עשו.

אבל לאחרונה עלה בדעתי שבפשטות רואים כאן את ההפך; את תיבת 'נא' שבדברי יעקב מתרגם אונקלוס, כדרכו כמעט בכל מקום: כְּעַן, כלומר כעת, עכשיו.

אם כן יעקב פונה אל אביו בלשון נוכח, שהיא פחות מכבדת, ובלשון ציווי, ואומר לו לקום כעת ולאכול, ואילו עשו פונה אל אביו בלשון נסתר, כפי שפונים לאנשים חשובים, וללא הזכרת 'כעת'.

שמא סבר יעקב שעשו לא כ"כ מכבד את אביו, ולכן חשב שכך הוא מחקה את עשו טוב יותר?

מה דעתכם?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אפריל 08, 2019 10:13 am

ראה תורת משה לחת"ס.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אפריל 08, 2019 10:48 am

לא משנה מה אומרים משנה איך אומרים, יעקב בלשון תחנונים דיבר ומה שאין כן עשיו. וגם שיעקב ניסה לחקות במקצת את צורת דיבורו של עשיו.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אפריל 08, 2019 11:02 am

שייף נפיק כתב:לא משנה מה אומרים משנה איך אומרים, יעקב בלשון תחנונים דיבר ומה שאין כן עשיו. וגם שיעקב ניסה לחקות במקצת את צורת דיבורו של עשיו.

הלוואי שהייתה לנו הקלטה מהחדר של יצחק אבינו.
כל עוד אין דבר כזה יש לנו להבין מה היה מלשון הכתוב. רש"י למד שדיבר בלשון תחנונים מהמילה 'נא', אבל אונקלוס לא מפרש כך את 'נא'.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 08, 2019 5:17 pm

איני זוכר היכן, אולם מדברים על כך שבין בן לאב לא מתאימים גינוני כבוד המתאימים רק ביחס ל'זרים' כמו דיבור בסגנון שלישי. ודוגמא לדבר, הלכה פסוקה היא שבן היושב אצל אביו מיסב בפניו, כי האב מן הסתם מוחל לבנו.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אפריל 08, 2019 5:29 pm

נכון. אבל עשו הידר מאד בכבוד אביו.

בראשית רבה (וילנא) פרשת תולדות פרשה סה סי' טז
אר"ש בן גמליאל כל ימי הייתי משמש את אבא ולא שמשתי אותו אחד ממאה ששמש עשו את אביו, אני בשעה שהייתי משמש את אבא הייתי משמשו בבגדים מלוכלכין, ובשעה שהייתי יוצא לדרך הייתי יוצא בבגדים נקיים, אבל עשו בשעה שהיה משמש את אביו לא היה משמשו אלא בבגדי מלכות, אמר אין כבודו של אבא להיות משמשו אלא בבגדי מלכות,

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי כרמי שלי » ב' אפריל 08, 2019 5:48 pm

דרומי כתב:איני זוכר היכן, אולם מדברים על כך שבין בן לאב לא מתאימים גינוני כבוד המתאימים רק ביחס ל'זרים' כמו דיבור בסגנון שלישי. ודוגמא לדבר, הלכה פסוקה היא שבן היושב אצל אביו מיסב בפניו, כי האב מן הסתם מוחל לבנו.

חת"ס הנ"ל.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מי כיבד יותר את יצחק, יעקב או עשו?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' אפריל 09, 2019 4:49 pm

איך שלא יהיה, על פי פשוטו של מקרא, "נא" פירושו "עתה". ודברי רש"י הם על פי הדרש (אינני מתכון להכנס כעת לפולמוס האם כל פירושי רש"י הם דוקא על פי הפשט).
אמנם, לגבי דיבור בלשון נוכח, לא נהגו ישראל לדבר בגוף שלישי לאב, וכמדומני שמופיע בפוסקים שיש בזה טעם לפגם.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים