רש"י בפ"ק דמנחות (ח ע"ב ד"ה 'שניהם מלאים סלת') כתב כי מנחות הנשיאים מנחות נסכים היו. ולדבריו נראה שהן נזכרות בפסוקי הסיכום עם העולות: 'כָּל־הַבָּקָר לָעֹלָה שְׁנֵים עָשָׂר פָּרִים אֵילִם שְׁנֵים־עָשָׂר כְּבָשִׂים בְּנֵי־שָׁנָה שְׁנֵים עָשָׂר וּמִנְחָתָם'. (שמעתי)יקים כתב:בסוף הפרשה התורה מסכמת את כל הקרבנות, אך דבר אחד חסר בסיכום, הסלת המונח בכלי הכסף. מדוע?
אשתמיטה ליה להרב נר"ו הא דתניא בתו"כ (מביאה רש"י בפרשת שמיני בפסוק 'קחו את המנחה') שמנחת נחשון נאכלה באנינות, ועל כרחין פליגא אדתניא בספרי דמנחת נדבה היתה, דאילו כן אמאי נאכלה באנינות? אלא לאו מנחת נסכים היתה, והואיל ואין לדורות כיוצא בה מנחת נסכים נאכלת, דינה להאכל באנינות.יוסף חיים אוהב ציון כתב:'למיסבר קראי' עמ' מב.
ביקורת תהיה כתב:רש"י בפ"ק דמנחות (ח ע"ב ד"ה 'שניהם מלאים סלת') כתב כי מנחות הנשיאים מנחות נסכים היו. ולדבריו נראה שהן נזכרות בפסוקי הסיכום עם העולות: 'כָּל־הַבָּקָר לָעֹלָה שְׁנֵים עָשָׂר פָּרִים אֵילִם שְׁנֵים־עָשָׂר כְּבָשִׂים בְּנֵי־שָׁנָה שְׁנֵים עָשָׂר וּמִנְחָתָם'. (שמעתי)יקים כתב:בסוף הפרשה התורה מסכמת את כל הקרבנות, אך דבר אחד חסר בסיכום, הסלת המונח בכלי הכסף. מדוע?
מיללער כתב:מענין קרבנות הנשיאים - מה שהקריבו 'עתודים' לשלמים, האם זו היתה הוראת שעה כמו הקטורת והחטאות על אף שאין בכל הקרבנות קרבן של עתודים, או שזה הזכר בעזים בן יותר מבן שנה?
לא מצאתי בזה דבר מפורש, הנה מה שהעתיקו בחומש 'מקרא מפורש' - אשמח לקבל מראי מקומות נוספים בענין הזה
עזריאל ברגר כתב:א. יש כמ"פ בתורה, כמ"פ בהפטרות, וגם בתהילים.
ב. 'העתודים העולים על הצאן" - מכריח שמדובר בזכרי הצאן.
מעניין ששם תרגם אונקלוס תישיא, וכאן גדיי. אבל בתרגום יונתן בכולם תרגם ברחיא.
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:מענין קרבנות הנשיאים - מה שהקריבו 'עתודים' לשלמים, האם זו היתה הוראת שעה כמו הקטורת והחטאות על אף שאין בכל הקרבנות קרבן של עתודים, או שזה הזכר בעזים בן יותר מבן שנה?
לא מצאתי בזה דבר מפורש, הנה מה שהעתיקו בחומש 'מקרא מפורש' - אשמח לקבל מראי מקומות נוספים בענין הזה
גם לתרגום אונקלוס וגם ל"תרגום יונתן" - מדובר בעזים, שאפשר להביא מהם שלמים לכתחילה.
(אגב, אולי ייתכן שהיו גם נקבות בקרבנות השלמים?)
אכן! הוא עַתּוּד הוא תַּיִשׁ הוא שָׂעִיר – הבוגר במין העזים.מיללער כתב:האם 'עתוד' הוא הזכר בעזים בן יותר מבן שנה?
ח. רוזנברג כתב:רש"י על אתר כותב שהסולת הייתה נדבה, וא"כ אי"ז מנחת נסכים שהיא חובה.
פעם אחת בהפטרת 'חזון'.עזריאל ברגר כתב:יש כמ"פ בהפטרות.
טעות אופטית, כנראה.מיללער כתב:בתרגום שלי כתב על עתודים - אימרי = כבשים, זה טעות?
השם 'עתוד' הוא כינוי של כבוד לתיש, דוגמת השם 'איל' לבוגר בכבשים, והשם 'אביר' לפר: 'הַאוֹכַל בְּשַׂר אַבִּירִים, וְדַם עַתּוּדִים אֶשְׁתֶּה'.מיללער כתב:למה נקראו כאן דוקא בשם 'עתודים'?
ביקורת תהיה כתב:טעות אופטית, כנראה.מיללער כתב:בתרגום שלי כתב על עתודים - אימרי = כבשים, זה טעות?
עזריאל ברגר כתב:א. יש כמ"פ בתורה, כמ"פ בהפטרות, וגם בתהילים.
'העתדים העלים על הצאן' ידוע כי הם הזכרים מן העזים ונקראו גם כן תישים והגדולים יקראו עתודים והתישים והקטנים יקראו שעירים ונקראו האצילים והגדולים בזה הלשון בדרך השאלה 'כל עתודי ארץ' (ישעיה יד,ט) לפי שהם הולכים לפני העם ומנהיגים אותם כעתודים לפני הצאן
כן כתב הרמב"ם בפירוש המשנה (הקדמה לסדר קדשים) ובהלכות מעשה הקרבנות (פ"א הט"ו).ביקורת תהיה כתב:הוא תַּיִשׁ הוא שָׂעִיר – הבוגר במין העזים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים