מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בחניית לילה אחד בלבד, האם הוקם המשכן?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בחניית לילה אחד בלבד, האם הוקם המשכן?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 10, 2019 7:44 pm

בעסקי כעת בס"ד בלימוד מלאכת בונה, בדין ההיתר של 'אינו עשוי לקיום' שאינו נחשב לבנין, לכאורה נראה מלשון הפוסקים דהיינו אם זה עשוי לפירוק כבר ביום השבת עצמו כמבואר בדין חותמות שבקרקע בסי' שיד סעיף י, והעיר בספר ערוך השולחן (סעיף כא), וז"ל,
דכשאינו עשוי לקיים אף יום אחד לא מקרי בנין וכיון דלא מקרי בנין לא מקרי סתירה ואף על גב דבריש סי' שי"ג הבאנו מירושלמי דבנין לשעה הוי בנין, ע"ש. זהו עכ"פ ליום אחד ולא פחות מזה. וראיה דהא יליף ממשכן כמבואר שם ופחות מיום שלם לא היתה חנייתם כמפורש בתורה בפ' בהעלותך, ואף על גב דכתיב שם [במדבר ט, כא] ויש אשר יהיה הענן מערב עד בוקר וגו' אך מסתמא בלילה לא העמידו האוהלים ולא פירקו המשאות עד הבוקר, ומ"מ צ"ע.


ויש לציין בכאן דברי המלבי"ם והגאון הנצי"ב דמיפשט פשיטא להו בפשט המקראות, שכאשר החניה היתה רק ללילה אחד, והיינו כריהטת לישנא דקרא 'וְיֵ֞שׁ אֲשֶׁר־יִהְיֶ֤ה הֶֽעָנָן֙ מֵעֶ֣רֶב עַד־בֹּ֔קֶר וְנַעֲלָ֧ה הֶֽעָנָ֛ן בַּבֹּ֖קֶר וְנָסָ֑עוּ', אזי לא הקימו את המשכן כלל, כי אין מקימין את המשכן בלילה, יעו"ש. ולפי דבריהם נמצא שאמנם לא היתה מציאות של פירוק והקמה באותו היום, והרי זה עולה בקנה אחד עם דברי הערוה"ש הנ"ל.

מה ידוע עוד בענין זה?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בחניית לילה אחד בלבד, האם הוקם המשכן?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 16, 2019 7:54 pm

העירני ת"ח, שכדברי המלבי"ם מדויק היטב שדווקא בפס' זה, להבדיל מיתר הפסוקים סביבותיו, לא נזכר 'על המשכן'.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: בחניית לילה אחד בלבד, האם הוקם המשכן?

הודעהעל ידי חיימשה » א' יוני 16, 2019 9:25 pm

כרגע אינו לפני, אבל ראיתי בשבת בחומש 'פשוטו של מקרא' שלא הקימו, ואיני זוכר אם המקור מהמלבי''ם או אחר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים