הנה מלת מה במקרא על פי רוב בדרך שאלה לדעת ענין הדבר האיך הוא או מה הוא - כגון את הארץ מה הוא
או על דרך הפלגת הדבר ולמעלתו הגדול - כגון מה טובו אהליך יעקב, מה טובו דודיך מיין
או להיפך לגרעון הדבר ולחסרונו - כגון מה אנוש כי תזכרנו
וזה קיצור מתוך לשון הרד"ק בספר השרשים
-----
לכן נפלאתי בלמדי ספר תהלים (תהלים יא, ג) שעל פסוק כי השתות יהרסון צדיק מה פעל
ראיתי בפירוש הרד"ק שפירש כי מחשבת הרשעים (שתות הוא מלשון מחשבה) יהרסון ולא יזדמן להם מה שחשבו לעשות, והצדיק יהיה לו מה שפעל, כלומר יגמלהו ה' כצדקו.
ונפלאתי שלא מצאתי מלת מה במקרא בדומה לזה ובמקרא ישמש מה כזה בלשון את אשר
כגון ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה [מה שעשה] לו בנו הקטן, ויאמר אליו אתה ידעת את אשר עבדתיך [מה שעבדתיך] ואת אשר היה [ומה שהיה] מקנך אתי
ומה במובן זה הוא לשון משנה
ובמשנה ראשונה כבר מצאנו מלת מה במובן זה - כל מה שאמרו חכמים עד חצות