קו ירוק כתב:כתיב (במד' לה כו-כז): "ואם יצא יצא הרצח את גבול עיר מקלטו אשר ינוס שמה. ומצא אתו גאל הדם מחוץ לגבול עיר מקלטו ורצח גאל הדם את הרצח אין לו דם".
האם בצאת הרוצח שגלה, מעיר המקלט, לעולם הוא כבר בדין 'אין לו דם' עולמית, אף אם חזר לעיר מקלט? או שרק בשעה שהוא מחוץ לעיר מקלט, רק אז הוא בדין של 'אין לו דם'. (שמעתי לפני 5 שנים מרי"ס)
(ואף את"ל שבתוך עיר מקלט אין רשות לגה"ד להרגו, אבל נ"מ אחר מות הכהן הגדול אם יצא משם, אם יכול גה"ד להרגו, כיון שיצא בזמן גלותו).
קו ירוק כתב:כתיב (במד' לה כו-כז): "ואם יצא יצא הרצח את גבול עיר מקלטו אשר ינוס שמה. ומצא אתו גאל הדם מחוץ לגבול עיר מקלטו ורצח גאל הדם את הרצח אין לו דם".
האם בצאת הרוצח שגלה, מעיר המקלט, לעולם הוא כבר בדין 'אין לו דם' עולמית, אף אם חזר לעיר מקלט? או שרק בשעה שהוא מחוץ לעיר מקלט, רק אז הוא בדין של 'אין לו דם'. (שמעתי לפני 5 שנים מרי"ס)
(ואף את"ל שבתוך עיר מקלט אין רשות לגה"ד להרגו, אבל נ"מ אחר מות הכהן הגדול אם יצא משם, אם יכול גה"ד להרגו, כיון שיצא בזמן גלותו).
הנה לא נתבאר אם יצא משכונה שגלה לשם וחזר לשכונתו והרגו שם גואל הדם אם נהרג עליו כיון שהרגו בעיר מקלט, או אם נאמר כיון שבדין גלות גלה לשם ויצא הרי הוא כיצא מן עיר מקלט, וכל אדם פטור עליו אם הרגו. שוב ראיתי בתוס' זבחים (קיז א ד"ה עיר שקלטתו) שכתבו דאם חזר לשכונתו כיצא חוץ לתחום עכ"ל, הרי דפשיטא להו דדיינינן ליה כרוצח שיצא חוץ לתחום דרשות ביד גואל הדם וכל אדם פטור עליו. אכן נסתפקתי אם יש רשות לגואל הדם של רציחה ראשונה להרגו בעיר מקלט כשגלה משכונה לשכונה, וחזר לשכונתו הראשונה, אם נאמר כיון דלגבי רציחה שהוא גואל הדם עליה מהני קליטת שכונה הראשונה, א"כ אינו רשאי להרגו שם, והרי הוא כשאר כל אדם דאינו מותר להרגו רק שאינו חייב עליו, או נימא כיון דעתה הוא כרוצח שיצא חוץ לתחום מותר להרגו וצ"ע:
אמר אביי: מסתברא כמ"ד דברה תורה כלשון בני אדם, שלא יהא סופו חמור מתחלתו, מה תחלתו - במזיד נהרג, בשוגג גולה, אף סופו - במזיד נהרג, בשוגג גולה.
יושב ירושלים כתב:מכות יב.אמר אביי: מסתברא כמ"ד דברה תורה כלשון בני אדם, שלא יהא סופו חמור מתחלתו, מה תחלתו - במזיד נהרג, בשוגג גולה, אף סופו - במזיד נהרג, בשוגג גולה.
לכאורה מפורש בדברי אביי שיצא במזיד דינו כהורג במזיד שנהרג ואינו גולה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים