מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולא כילתי את בני ישראל בקנאתי - את כל כלל ישראל?!

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

ולא כילתי את בני ישראל בקנאתי - את כל כלל ישראל?!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' אוגוסט 09, 2019 3:42 am

האם אפשר שהקב"ה יכלה את כל כלל ישראל ח"ו?

הערה זו העיר הגרי"ח סופר שליט"א בקו' מגיד דבריו ליעקב פרשת פינחס (הועלתה כאן viewtopic.php?f=65&t=42663&start=80#p567260), והניח בצ"ע.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: ולא כילתי את בני ישראל בקנאתי - את כל כלל ישראל?!

הודעהעל ידי לעמל יולד » ו' אוגוסט 09, 2019 2:45 pm

עי' רמב"ן פרשת האזינו ז"ל
אשביתה מאנוש זכרם, גלותנו בין העמים אנחנו יהודה ובנימין שאין לנו זכר בעמים ולא נחשב לעם ואומה כלל והנה יאמר הכתוב כי היה במדת הדין להיותנו כן בגלות לעולם לולי כעס אויב ויורה זה כי בגלותנו עתה תמה זכות אבות ואין לנו הצלה מיד העמים רק בעבור שמו הגדול ית' כענין שאמר ביחזקאל (כ מא מד) וקבצתי אתכם מן הארצות אשר נפוצותם בם ונקדשתי בכם לעיני הגוים וידעתם כי אני ה' בעשותי אתכם למען שמי לא כדרכיכם הרעים וכעלילותיכם הנשחתות בית ישראל וכן נאמר עוד (שם פסוק ט) ואעש למען שמי לבלתי החל לעיני הגוים וגו' ולכך הזכיר משה בתפלתו (במדבר יד טו) ואמרו הגוים אשר שמעו את שמעך לאמר וגו' והשם יתברך הודה לו בזה (שם פסוק כ) ויאמר ה' סלחתי כדברך והטעם בטענה הזאת איננו כרוצה להראות כחו בין שונאיו כי כל הגוים כאין נגדו מאפס ותוהו נחשבו לו אבל השם ברא את האדם בתחתונים שיכיר את בוראו ויודה לשמו ושם הרשות בידו להרע או להטיב וכאשר חטאו ברצונם וכפרו בו כולם לא נשאר רק העם הזה לשמו ופרסם בהם באותות ובמופתים כי הוא אלהי האלהים ואדוני האדונים ונודע בזה לכל העמים והנה אם ישוב ויאבד זכרם ישכחו העמים את אותותיו ואת מעשיו ולא יסופר עוד בהם ואם אדם יזכיר כן יחשבו כי היה כח מכחות המזלות והכוכבים וחלף ועבר והנה תהיה כוונת הבריאה באדם בטלה לגמרי שלא ישאר בהם יודע את בוראו רק מכעיס לפניו ועל כן ראוי מדין הרצון שהיה בבריאת העולם שיהיה רצון מלפניו להקים לו לעם כל הימים כי הם הקרובים אליו והיודעים אותו מכל העמים וכו'

מבואר שאכן אי אפשר שעם ישראל יתבטל כי אנחנו כוונת הבריאה והבורא ית' לא יבטל את סיבת הבריאה כולה.
וכן מבואר שיתכן שתי טעמים שיצילו את ישראל, האחד, בזכות, והשני למען שמו. כי אף אם תמו זכות אבות יציל אותנו למען שמו. (וזה מה שאומרים בברכה ראשונה וזוכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה, ע' בטור ועוד ראשונים שביארו את התפילה ממש על דרך זה).

הנה פנחס הוא אשר הציל את ישראל בזכותו לבד, ואם לא כן ח"ו היה גזירת כליון, אף אם נאמר שפועל רווח והצלה יעמיד לנו ה' למען שמו הגדול כי הוא ית' ברוב רחמיו לא יבטל את כוונתו לא יטוש ה' ונחלתו לא יעזוב, סוף סוף פנחס הוא זה שהצילנו בזכותו בלבד.
וזה כמו שנאמר שלולי תפילת משה במעשה העגל היה כליון ח"ו. הנה סלל לנו רבינו הרמב"ן את הדרך אשר נלך בו.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים