"לך והבא ג' הדיוטות"
פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 9:09 pm
רבי דוסא היווני הוא בן דורו של מהרי"ל, חי לפני כשש מאות שנה, וכינויו "היווני" הוא על שם מוצאו מהעיר ויידין שבאיזור הבלקן (כיום בולגריה). רבי דוסא למד אצל המהר"ש, רבינו שלום מנוישטאט, רבו המובהק של מהרי"ל.
רבי דוסא הניח אחריו פירוש עשיר מאוד על התורה, שחלקים ממנו, בו הוא מצטט מתורת רבו הנ"ל, נאספו ע"י הרב שלמה שפיצר בסוף הספר 'הלכות ומנהגי מהר"ש'. כן התברר ע"י הרה"ג רבי חזקיהו בהגרי"ח סופר שקטעים רבים מתוך החיבור מובאים כצורתם בספר "מדרש תלפיות" לרבינו אליהו הכהן האיתמרי מאיזמיר בשם 'מכתיבת יד'.
הקטע הבא הנוגע לתחילת פרשתנו, ויש בו כמה גילויים מעניינים שכבר נידונו כאן, הוא בין הקטעים המצוטטים ב'מדרש תלפיות', ונלקט מחדש ע"י 'מתיבתא דרש"י' של רבי אהרן שפירא מפרדס כץ ורי"מ פלס ב'אמרי דוסא', שתדפיס ממנו קיבלתי היום מהגר"א שפירא שליט"א.
רבי דוסא הניח אחריו פירוש עשיר מאוד על התורה, שחלקים ממנו, בו הוא מצטט מתורת רבו הנ"ל, נאספו ע"י הרב שלמה שפיצר בסוף הספר 'הלכות ומנהגי מהר"ש'. כן התברר ע"י הרה"ג רבי חזקיהו בהגרי"ח סופר שקטעים רבים מתוך החיבור מובאים כצורתם בספר "מדרש תלפיות" לרבינו אליהו הכהן האיתמרי מאיזמיר בשם 'מכתיבת יד'.
הקטע הבא הנוגע לתחילת פרשתנו, ויש בו כמה גילויים מעניינים שכבר נידונו כאן, הוא בין הקטעים המצוטטים ב'מדרש תלפיות', ונלקט מחדש ע"י 'מתיבתא דרש"י' של רבי אהרן שפירא מפרדס כץ ורי"מ פלס ב'אמרי דוסא', שתדפיס ממנו קיבלתי היום מהגר"א שפירא שליט"א.
"יש ספרים שכתוב בהם [בתוך פירוש רש"י, וראה בעל הטורים]: דבר אחר, אתה יש לך רב להתיר, אבל אני אין לי רב להתיר לי נדרי. והקשה רבי שמעון האשכנזי בישיבת הרב אברהם בעיר וינא, והלא אמר רב חסדא בב"ב (קכ, ב) שהפרת נדרים בג' הדיוטות, ולמה לא קרא הקב"ה [ג' הדיוטות] ויתירו לו. ויש לומר לגבי הקב"ה אינו דרך כבוד ליקח ג' הדיוטות.
ואני דוסא היווני ב"ר משה זלה"ה מעיר וידיני כי ודאי אמר משה לפני הקב"ה: רבש"ע, כיון שכתבת בתורתך 'וידבר משה אל ראשי המטות', ודרשינן מיניה שהפרת נדרים ביחיד מומחה, ואם אינו יחיד מומחה מיפר בג' הדיוטות... ומאחר שנתת לנו תורתך ומצוותיך בשביל שאתה מקיים אותם, כמו שמצינו שאומר 'וינח ביום השביעי', ולכך נתת לנו בשביל שאנו בניך, ואם כן כיון שאנו מקיימים זה הדין להפר בג' הדיוטות, כך אתה צריך לקיים ליקח ג' הדיוטות שיפרו לך נדריך, כדי שתתיר לי ואכנס לארץ.
מיד אמר הקב"ה למשה לך והבא ג' הדיוטות, הלך משה והביא יהושע וכלב ואלעזר. אמר הקב"ה אשאל לך דבר אחד ואחר כך אתיר נדרי, מאחר שנגאלו ישראל ממצרים על ידך, וניתן התורה לישראל ג"כ על ידך, ונקראת על שמך כמו שאומר זכרו תורת משה עבדי, ואחרי שזכית שנקראו הטובות שנעשו לישראל על ידך, תרצה עוד שיקרא טובה על ידך, שאם אקיים נדרי ותיקבר בחוצה לארץ יהיה כפרה לבני הגולה בזכותך, ויגאלו גם הם בביאת המשיח, כשתעמוד בתחיית המתים, ונביאם עמך לארץ, כי חיו גם הם בזכותך, או תרצה שאתיר נדרי ותיקבר בארץ ישראל ויאבדו כל בני הגולה. כי האבות הם קבורים בארץ, והם יגנו עליהם ויחיו כל בני ארץ בזכותם, אבל בני הגולה אין להם צדיק אחר גדול כמותך.
מיד אמר משה לפני הקב"ה: רבש"ע, יקברו אלף וכיוצא בו בחוצה לארץ לבד שיהיה כפרה מתי חוצה לארץ. ולכן אומר הכתוב 'ויתעבר ד' בי למענכם', כלומר, בעבורכם שאציל אתכם בתחיית המתים אני נקבר בחוצה לארץ, כדי שיהיה לכם כפרה בביאת המשיח".