קו ירוק כתב:למה לא ניחא ליה לרמב"ן בדברי המדרש שהביא רש"י?
קו ירוק כתב:ולכן מסרו לנו חז"ל, במקומות רבים, את המדרש הזה, שאין פשוטו של מקרא 'שם' מתייחס למוסרה.
עקביה כתב:קו ירוק כתב:למה לא ניחא ליה לרמב"ן בדברי המדרש שהביא רש"י?
הרי פשוטו של מקרא אינו מתיישב על ידם.
מקרא מפורש אומר: שָׁם מֵת אַהֲרֹן וַיִּקָּבֵר שָׁם, ואילו לפי המדרש זה בכלל לא היה שם.
עקביה כתב:
אגב, קראתי שהשומרונים "תיקנו" את הפסוק הזה, והוסיפו בו את כל המסעות עד הר ההר, ואז - 'שם מת אהרן'...
מלבי"ם
במדבר פרק כ פסוק כט
והנה היל"ל ויקברו אותו שם, שבכ"מ הזכיר הקבורה ביחוד, וע"כ נראה שאהרן לא נקבר כלל בהר ההר, דהא מקרא מלא בפ' עקב (י' ו' ז'), ובני ישראל נסעו מבארות בני יעקן מוסרה שם מת אהרן ויקבר שם ויכהן אלעזר בנו תחתיו משם נסעו הגדגדה ומן הגדגדה יטבתה ארץ נחלי מים, ופרש"י שלאחר מיתת אהרן יראו ממלחמת מלך ערד וחזרו לאחוריהם שמונה מסעות עד מוסרה ושם עשו אבל כבד על מיתתו של אהרן שגרם להם זאת ונדמה להם כאלו מת שם, וזה דוחק מבואר שהכתוב יאמר שם מת אהרן ויקבר שם, על שנדמה להם כך, וע"כ נראה שאחר שעלו העדה ההר וראו כי גוע אהרן לא קברוהו תכף כי רצו להספידו תחלה בפניו כהלכה וע"כ לא נזכר הקבורה בהר ההר כי לא נקבר שם, ובתוך כך התחיל הכנעני להלחם בם וחזרו שמונה מסעות לאחור שמן הר ההר עד יעקן ומשם למוסרה הם שמונה מסעות, ולקחו את מטתו של אהרן עמהם באשר יראו שהכנענים יתעוללו בו והביאוהו למוסרה ושם קברוהו, ומשם חזרו אל הר ההר ונלחמו בכנעני ויחרימו את עריהם, א"כ מ"ש שם מת אהרן ויקבר שם אמר כן מצד הקבורה.
בקרו טלה כתב:מלבי"ם
במדבר פרק כ פסוק כט
והנה היל"ל ויקברו אותו שם, שבכ"מ הזכיר הקבורה ביחוד, וע"כ נראה שאהרן לא נקבר כלל בהר ההר, דהא מקרא מלא בפ' עקב (י' ו' ז'), ובני ישראל נסעו מבארות בני יעקן מוסרה שם מת אהרן ויקבר שם ויכהן אלעזר בנו תחתיו משם נסעו הגדגדה ומן הגדגדה יטבתה ארץ נחלי מים, ופרש"י שלאחר מיתת אהרן יראו ממלחמת מלך ערד וחזרו לאחוריהם שמונה מסעות עד מוסרה ושם עשו אבל כבד על מיתתו של אהרן שגרם להם זאת ונדמה להם כאלו מת שם, וזה דוחק מבואר שהכתוב יאמר שם מת אהרן ויקבר שם, על שנדמה להם כך, וע"כ נראה שאחר שעלו העדה ההר וראו כי גוע אהרן לא קברוהו תכף כי רצו להספידו תחלה בפניו כהלכה וע"כ לא נזכר הקבורה בהר ההר כי לא נקבר שם, ובתוך כך התחיל הכנעני להלחם בם וחזרו שמונה מסעות לאחור שמן הר ההר עד יעקן ומשם למוסרה הם שמונה מסעות, ולקחו את מטתו של אהרן עמהם באשר יראו שהכנענים יתעוללו בו והביאוהו למוסרה ושם קברוהו, ומשם חזרו אל הר ההר ונלחמו בכנעני ויחרימו את עריהם, א"כ מ"ש שם מת אהרן ויקבר שם אמר כן מצד הקבורה.
עקביה כתב:אולי. לא בדקתי אצלם.
זה המקור שלי:
פירוש שד"ל עה"ת
[ ו, ז ] ובני ישראל נסעו וגו ': פסוק זה ושלאחיו קשים מאד. כי לא ידענו מה ענינם במקום הזה. ורשב"ם וראב"ע אמרו שהם להודיע כי אהרן לא מת מיד, וזה לא יועיל ולא יציל, כי יודעים היו ישראל כי אהרן לא מת רק זה זמן מועט, ואם היה משה רוצה להזכירם זאת, למה לו להזכיר המסעות ולא אמר כי חי עד שנת הארבעים? ולדברי האומרים כי נוספו אחר זמן, לא הרווחנו מאומה, כי לא יובן מה ראה המוסיף להוסיפם. ואם בטעות לוקחו ממקום אחר, לא נודע מהיכן נלקחו ואיה מקומם. והשומרונים הוסיפו: ובני ישראל נסעו ממוסרות ויחנו בבני יעקן. משם נסעו ויחנו ביטבתה ארץ נחלי מים. משם נסעו ויחנו בעברונה. משם נסעו ויחנו בעציון גבר, משם נסעו ויחנו במדבר סין היא קדש. משם נסעו ויחנו בהר ההר. וימת שם אהרן ויקב שם ויכהן אלעזר בנו תחתינו . - כל זה להשוות הענין למה שכתוב בפרשת מסעי, אבל מה ענין כל זה לכאן?
פי האתון כתב:מעניין היכן ראה זאת השד"ל? (בדקתי בכמה ספרים המביאים את נוסח 'התורה' השומרונית ואין מי שמביא זאת!).
עקביה כתב:פי האתון כתב:מעניין היכן ראה זאת השד"ל? (בדקתי בכמה ספרים המביאים את נוסח 'התורה' השומרונית ואין מי שמביא זאת!).
אינני יודע. אבל ראיתי שגם בפירוש רד"צ הופמן על פסוק זה הוא כותב שכך כתבו השומרונים.
-----
(יש בפירושו אריכות על פסוק זה ועדיין לא קראתי את המשך דבריו. אולי הוא מיישב את קושיותיי).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים