אפתח בווארט נפלא ביותר מאת הגאון רבי מתתיהו מינצר שליט"א מספרו 'נר תורה'.
לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' וגו' על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים וגו' ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור וגו' לקללך ולא אבה ה' אלקיך לשמוע אל בלעם ויהפך ה' אלקיך לך את הקללה לברכה וגו' לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך לעולם כג, ד.
ויש להעיר למה הוזכר בתוך הדין שלא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' וגו' ולא תדרוש שלומם וטובתם, גם להחסד שהקב"ה עשה עם ישראל שלא נתן לבלעם לקללם, דמשמע שבשביל זה יש להרחיק את המואבים, הרי אדרבא אם הקב"ה הי' שומע לבלעם והוא הי' מקלל את ישראל, הרי חטאם של המואבים הי' יותר גדול, ואז הי' יותר ראוי להרחיקם.
וי"ל בזה, דהנה יש לעיין במה שנאסרו העמונים והמואבים לבא בקהל, אם הוא כעונש על זה שלא קדמו את ישראל בלחם ובמים, ועל ששכרו את בלעם לקלל, או שהוא משום שהם מושחתים בטבעם, ולכן עלינו להתרחק מהם, ודומיא דמה שאסר דוד את הגבעונים לבא בקהל, וכדאיתא בגמ' ביבמות דף ע"ט, שהוא לפי שהם אכזרים, ואינם ראויים לידבק בישראל שהם רחמנים, והכי נראה מדברי החינוך במצוה תקס"א, שכתב במה שנאסרו העמונים והמואבים לפי שלא קדמונו בלחם ובמים, וז"ל כי בהסכמתו בעשיית הנבלה המכוערת, ולא יחוש לגלות דעתו ובושתו נגד עמים רבים, מראה בזה רוע מזגו ותכלית פחיתותו, וכי אין בו עוד תקנה להכשיר עצמו ולהטיב מעשהו, ונתחזק עוותו עד שלא יוכל לתקון, ואיש כמוהו אינו ראוי להתערב בעם הקודש המבורך עכ"ל.
ועפ"ז י"ל, דהנה בגמ' בסנהדרין דף ק"ה איתא, שכל ברכותיו של בלעם חזרו לקללה, חוץ מבתי כנסיות ובתי מדרשות, שנאמ' ויהפך ה' אלקיך לך את הקללה לברכה, קללה ולא קללות, ולפ"ז י"ל דזהו מה שאמרה התורה, דלפי שהקללה של בתי כנסיות ובתי מדרשות לא נתקיימה, לכן צריך להרחיק את העמונים והמואבים, שאם היתה מתקיימת הקללה ח"ו, לא הי' טעם להרחיקם, שהרי אנחנו בלא בתי כנסיות ובתי מדרשות היינו כמוהם ח"ו, ורק מפני שהפך הקב"ה את הקללה הזאת לברכה, שלכן איננו רעים כמותם, לכך נצטווינו להרחיק אותם מלבא בקהל.