מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות והארות לפרשת אמור

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: הערות והארות לפרשת אמור

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 08, 2022 12:47 am

יעקל כתב:בהפטרת פרשתנו בנבואת יחזקאל מבואר בפירוש את תפקידו של כהני הא-ל יתברך להורות הוראות באו"ה ובח"מ, כמ"ש ואת עמי יורו וגו' .
התפקיד הזה נכלל עם כל הזכויות והחובות של הכהנים והדינים השייכים להם, עבודה במקדש, "ראשית כל ביכורי כל וכל תרומת כל וגו'".

מעניינת העובדה שבתורה (בניגוד לנביאים), תפקיד ההוראה של הכהן נאמר רק בסוף ובדרך אגב (בפ' שופטים "כי יפלא ממך דבר וגו' " ובפ' ברכה "יורו משפטיך וגו' ") ולא נכתב ונכלל עם הדינים השייכים לו (לא בפ' אמור, ולא בפ' ביכורים, ולא בפ' חלה ולא בפ' תרומה)...

ויקרא (פרשת שמיני) פרק י פסוק ח - יא:
וידבר יי אל אהרן לאמר: יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד ולא תמתו חקת עולם לדרתיכם: ולהבדיל בין הקדש ובין החל ובין הטמא ובין הטהור: ולהורת את בני ישראל את כל החקים אשר דבר יי אליהם ביד משה:
דברים (פרשת שופטים) פרק יז פסוק ח - יג:
כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבת בשעריך וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר יי אלהיך בו: ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט: ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יי ושמרת לעשות ככל אשר יורוך: על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל: והאיש אשר יעשה בזדון לבלתי שמע אל הכהן העמד לשרת שם את יי אלהיך או אל השפט ומת האיש ההוא ובערת הרע מישראל: וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד:

יעקל
הודעות: 1175
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: הערות והארות לפרשת אמור

הודעהעל ידי יעקל » א' מאי 08, 2022 12:53 am

אדייק את שאלתי : כתיב וקידשתו כי את לחם אלקיך הוא מקריב (דייקא) ע"כ, רואים שהתורה מדגישה את קדשנו את הכהן יותר בגלל העבודה שבמקדש מאשר בגלל הורותו הוראות. למה ? ות"ת כנגד כולם ?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: הערות והארות לפרשת אמור

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 08, 2022 1:40 am

בגמרא מגילה הרי מפורש שעבודה חמורה היא מת"ת דיחיד, ועוד מן האפשר, שאם אמנם מקצת כוהנים אכן הורו בתורה, וע"ד הגמרא יומא כו, א:
אמר רבא: לא משכחת צורבא מרבנן דמורי אלא דאתי משבט לוי או משבט יששכר, לוי - דכתיב יורו משפטיך ליעקב, יששכר דכתב [ומבני] יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל. - ואימא יהודה נמי, דכתיב יהודה מחקקי! - אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא קאמינא.
אך לא שכל כהן הורה ודן.
ראיות מספר יש, שהיו מן הכוהנים, אף כ"ג, עמי הארץ, עיין גמרא יומא יח, א, הוריות יג, א.
מאידך, כל כהן עבד עבודה, לפי משמרות ובתי אבות (אא"כ פסול לעבודה).
ועוד, מלבד הכוהנים, ודאי היו דיינים מורים שופטים אף מישראל, כמפורש שם בקרא, אבל העבודה הרי היא בכוהנים דווקא, וזר הקרב וגו', ועיין גמרא שבת לא, א.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב א' מאי 08, 2022 1:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקל
הודעות: 1175
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: הערות והארות לפרשת אמור

הודעהעל ידי יעקל » א' מאי 08, 2022 1:43 am

באמונתו כתב:בגמרא מגילה הרי מפורש שעבודה חמורה היא מת"ת דיחיד, ועוד מן האפשר, שאם אמנם מקצת כוהנים אכן הורו בתורה, וע"ד הגמרא יומא כו, א:
אמר רבא: לא משכחת צורבא מרבנן דמורי אלא דאתי משבט לוי או משבט יששכר, לוי - דכתיב יורו משפטיך ליעקב, יששכר דכתב [ומבני] יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל. - ואימא יהודה נמי, דכתיב יהודה מחקקי! - אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא קאמינא.
אך לא שכל כהן הורה ודן.
ראיות מספר יש, שהיו מן הכוהנים, אף כ"ג, עמי הארץ, עיין גמרא יומא יח, א, הוריות יג, א.
מאידך, כל כהן עבד עבודה, לפי משמרות ובתי אבות (אא"כ פסול לעבודה).
ועוד, מלבד הכוהנים, ודאי היו דיינים מורים שופטים אף מישראל, כמפורש שם בקרא, אבל העבודה היא בכוהנים דווקא, וזר הקרב וגו'.

ייש"כ !


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים