וגם זה הבל - כן כתיב וגם בוא"ו, ופן אחשב למעוות הכתובים ומשנה סדרן ומנהגן של ישראל, אודיע אמונה בפי כי כך מצאתי בכמה ספרים כתובי יד ישנים מכמה מאות שנים, וגם בדפוס ישן מוינציאה (שנת רעח) ודפוסים אחרים ישנים, וכן נראה מפירוש החכם עראמ"ה בעל העקידה. ולמען לא ישאר לשום אדם מקום ספק בזה ונקוף הלב כלל, אומר כי כן מוכרע מהמסורת שחיבר את זה עם י"ד פסוקים אית בהון וגם ותרין מלין בסוף פסוק, וסימן נמסר בפרשת משפטים אצל פסוק וגם בעליו יומת (שמות כא כט), משם תראה במקרא גדולה:
מעט דבש כתב:בשתי הדוגמאות האחרונות אין ויכוח איך לכתוב את המילה - כולם כותבים חסר יו"ד. וכל הנידון הוא אם לציין כתיב וקרי במילה שבאה חסר יו"ד. ובשיטת סימון הכתיב והקרי יש הבדל בכתבי היד, וגם בדפוסים עד היום (למשל, גם בתנ"ך קורן בדוגמאות הנ"ל לא ציינו כתיב וקרי - ולא כמו שכתבת). זה נושא בפני עצמו, ואינו נידון לנוסח התנ"ך עצמו.
לגבי הדוגמא הראשונה, יש בזה מחלוקת הספרים, ומהמסורה מוכח שאין כאן כתיב וקרי, שכן יש במסורה (בשתי מקומות) רשימה של מילים הכתובים בו"ו ונקראים ביו"ד, וזו לא נמנית ביניהם (ראה במקורות ברויאר ב'דעת מקרא').
והמסורה מכריעה לנו בכל מקום. והנה דוגמא קטנה מהמנחת שי (קהלת ז, ו):וגם זה הבל - כן כתיב וגם בוא"ו, ופן אחשב למעוות הכתובים ומשנה סדרן ומנהגן של ישראל, אודיע אמונה בפי כי כך מצאתי בכמה ספרים כתובי יד ישנים מכמה מאות שנים, וגם בדפוס ישן מוינציאה (שנת רעח) ודפוסים אחרים ישנים, וכן נראה מפירוש החכם עראמ"ה בעל העקידה. ולמען לא ישאר לשום אדם מקום ספק בזה ונקוף הלב כלל, אומר כי כן מוכרע מהמסורת שחיבר את זה עם י"ד פסוקים אית בהון וגם ותרין מלין בסוף פסוק, וסימן נמסר בפרשת משפטים אצל פסוק וגם בעליו יומת (שמות כא כט), משם תראה במקרא גדולה:
וראה עוד כאן.
===============
סליחות כתב:אבל בן אשר עצמו היה חלק מהמסורה. לא כן?
מעט דבש כתב:סליחות כתב:אבל בן אשר עצמו היה חלק מהמסורה. לא כן?
ולכן?
[/quote]מעט דבש כתב:בשתי הדוגמאות האחרונות אין ויכוח איך לכתוב את המילה - כולם כותבים חסר יו"ד. וכל הנידון הוא אם לציין כתיב וקרי במילה שבאה חסר יו"ד. ובשיטת סימון הכתיב והקרי יש הבדל בכתבי היד, וגם בדפוסים עד היום (למשל, גם בתנ"ך קורן בדוגמאות הנ"ל לא ציינו כתיב וקרי - ולא כמו שכתבת). זה נושא בפני עצמו, ואינו נידון לנוסח התנ"ך עצמו.
סליחות כתב:לאחר בדיקה של הקרי והכתיב והשוואה בין תנ"ך הכתר לרשימה במסורת סייג לתורה [b]שהיא לפי תנ"ך קורן[/b], מצאתי שם תוספת של 3 קרי וכתיב (לעומת הכתר) רק במגילת איכה... ואידך זיל גמור.
התוספות שלא קיימות בכתר הן:
אעידך - ב, יג
חסדיו, ע, לב.
חטאיו ג, לט.
זאב ערבות כתב:בספר מסורת סייג לתורה ח"א (נמצא באוצר), הוצאת הרב משה צוריאל, ב"ב תש"ן עמ' 55 והלאה יש רשימה נקייה של כל הכתיב והקרי בתנ"ך לפי מהדורת קורן
סליחות כתב:הייתי צריך לדייק ולומר שהיא על פי רוב לפי תנ"ך קורן, אבל נמשכתי בזה אחר הרב זאב ערבותזאב ערבות כתב:בספר מסורת סייג לתורה ח"א (נמצא באוצר), הוצאת הרב משה צוריאל, ב"ב תש"ן עמ' 55 והלאה יש רשימה נקייה של כל הכתיב והקרי בתנ"ך לפי מהדורת קורן
וכעת נאמת זאת בספר הנ"ל עצמו (בעמ' 83, מצוי באוצר) צירפתי שני קטעים לעמוד אחד והשמטתי את כל מה שביניהם:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים