עמוד 1 מתוך 1

קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 8:24 am
על ידי אוצר החכמה
שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 8:34 am
על ידי עזריאל ברגר
אף בדעתי זה עלה בשבת.
ואם היו אשתו וחתניו ובנותיו הנשואות משתתפים עמו באמונתו בדברי המלאכים - שמא היו זוכים להגן (עכ"פ על עיר אחת)?
ואם כנים הדברים - יש לומר שהקב"ה ואברהם סיימו את הדיון מתוך מסקנא שאם יימצא מנין צדיקים - אכן לא תיהפך סדום.
והמלאכים באו לסדום גם כדי לנסות ולבחון שמא יצליחו למצוא עשרה צדיקים!

אבל בסופו של דבר התברר שלא היו עשרה, ואפילו לא תשעה, אלא שלשה בלבד, ולכן נהפכו הערים.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 3:41 pm
על ידי בן מיכאל
כעין זה כתב בחתם סופר.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 5:22 pm
על ידי כדכד
אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.

בפשט הכתוב "מי לך פה חתן ובניך ובנותיך" לא מוכרח שהיו לו בנים אלא שאמרו לו שיוציא את כל הקרובים.
מלבד זאת "חתניו לוקחי בנותיו" אם לא נקבל דרשת חז"ל שהיו לו בנות נשואות מלבד הבנות שבבית - יתכן לפרשו על חתניו שהיו מיועדים לקחת בנותיו שבבית.
חוץ מכל זה, לוט לא ניצול בזכות צדקתו וודאי שאשתו ובנותיו לא ניצלו בזכות צדקתם אלא ניצלו כולם בזכות אברהם כמפורש בתורה

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 6:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אם לא נקבל דרשת חז"ל

בשביל מה לא לקבל?
דברינו נאמרו לפי הדרשה הזאת!

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 6:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
בן מיכאל כתב:כעין זה כתב בחתם סופר.

נשמח אם מישהו יכול להביא את דבריו.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 6:14 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אם לא נקבל דרשת חז"ל

בשביל מה לא לקבל?
דברינו נאמרו לפי הדרשה הזאת!

קודם כתבתי שאין ראיה שהיו לו בנים
אחר כך כתבתי שלפי הפשט גם אין ראיה שהיו לו בנות נוספות

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 6:39 pm
על ידי בן מיכאל
עזריאל ברגר כתב:
בן מיכאל כתב:כעין זה כתב בחתם סופר.

נשמח אם מישהו יכול להביא את דבריו.

תורת משה בראשית פרק יח (לב) אולי ימצאון שם עשרה. ושוב לא התפלל אברהם כי לדעתו כבר הציל את סדום. כי רמב"ן (לעיל כ"ו) פי' ימצא בתוך העיר רצה אורחים שיהיו ממקום אחר ובתוך העיר גם הם יגינו, והנה חשב אברהם לוט ואשתו וב' בנותיו אשר עמו בבית וב' בנותיו הנשואות עם חתניו הרי שמונה, וב' מלאכים אשר ראה אותם כאנשים הלכו ממנו לסדום הרי עשרה וכבר ניצל סדום, והוא לא ידע כי מלאכים הם ולא אנשים ולא נמצא עשרה, וחתניו רשעים היו כדכ' ויהי כמצחק בעיני חתניו.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' נובמבר 17, 2019 9:08 pm
על ידי לייטנר
לפני שנים רבות ראיתי כן באחד מספריו של הרב בן ציון פירר.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 12:45 am
על ידי טברייני
אוצר החכמה כתב:לוט ואשתו ...
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.


צדיקים?! קצת קשה לומר כן על מי שאברהם אבינו גירש מעל פניו, ורק כשאר הסתלקו זכה לגילוי שכינה.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 1:50 am
על ידי לבי במערב
ראה ב"ר פ"נ, יא (הובא בפירש"י - מלכים א יז, יח).

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 9:57 am
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:ראה ב"ר פ"נ, יא (הובא בפירש"י - מלכים א יז, יח).

הובא גם ברש"י לפרשתנו, על "ואנכי לא אוכל להימלט ההרה"

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ב' נובמבר 18, 2019 11:11 am
על ידי אבני גזית
אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.


עוד בשעת מעשה רציתי לשאול אתכם -

וכי אברהם העלה על דעתו, כי בגלל שהם קרובי משפחה שלו, בנש"קים או יחסנים, ראויים הם להציל את כל העיר?

כלומר, להצילם מההפיכה, מילא.
אבל לדבריכם, אברהם מצפה שבגלל שהם קרוביו, יהיה בכוחם לפטור את העולם כולו מן הדין?

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 2:57 am
על ידי לבי במערב
בפשטות, כוונת הרב 'אוצר החכמה' הי' לומר, שהיות והם קרוביו - מסתמא צדיקים הם (באופן יחסי), כיון שסוכ"ס נותר בנפשם רושם מקדושת בית אברהם.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 6:54 am
על ידי אוצר החכמה
אכן לזאת היתה כוונתי. יש"כ.
וכך הרי גם היה שהקפיד לוט על הכנסת אורחים.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 6:58 am
על ידי אוהב עמו
כבר דיברו בזה מדוע לא עמדה ללוט זכות מצוות הכנסת אורחים להצילו מסדום, אלא רק החסד שעשה עם אברהם ושרי שלא גילה שאינה אחותו אלא אשתו.
בעלי המוסר אומרים שמי שהתחנך אצל אאע"ה אזי הכנסת אורחים היתה טבועה בדמו ולא היה לו ניסיון בזה עד כדי מסירות נפש וממילא אינו ראוי לשכר עבור זה.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 11:51 am
על ידי הדריכני באמיתך
אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.


יפה. כיוונת לדברי רבינו בחיי!!
על הפסוק "אולי יש חמישים צדיקים וכו' (אחרי שהביא דברי רש"י)

וזה לשונו "ועוד שחשב אברהם שהיו בסדום עשרה והם לוט ואשתו ארבע בנותיו וארבעה חתניו, וכשלא היו שם עשרה נאבדו..."

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 9:35 pm
על ידי ארי שבחבורה
אוצר החכמה כתב:שמתי לב לדבר מעניין ואיני יודע אם כבר העירו אותו.

לפי המבואר בתורה היו בסדום לאברהם אבינו עשרה מבני משפחתו והנלוים אליה.
לוט ואשתו, שתי בנותיו הנמצאות, שתי בנותיו האחרות, שני חתניו ושני בנים. (מי לך פה חתן ובניך ובנותיך, וידבר אל חתניו. ומיעוט רבים שנים).
כך שאפשר לפרש שאלו הם העשרה שאאע"ה ציפה שיהיו צדיקים שבעבורם יינצל המקום.

כ"ה בבראשית-רבה שם (מט, יג):
"ויאמר אל נא יחר לה' אולי ימצאון שם עשרה". ולמה עשרה... שהיה סבור שיש שם עשרה לוט ואשתו וד' בנותיו וד' חתניו.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 9:59 pm
על ידי אוצר החכמה
יש"כ.
איפה רמוז בתורה שהיו לו ארבעה חתנים? הבנות שהיו עמו בבית לא היו נשואות כמפורש בתורה. אא"כ נאמר שהיו מאורסות ולא נשואות.

אכן ראיתי שבהמשך (בפרשה נ יד ) איתא שם שארבע בנות היו לו שתים נשואות ושתים מאורסות.

אגב מה שהבאת אצלי הוא מט כה.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 10:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:יש"כ.
איפה רמוז בתורה שהיו לו ארבעה חתנים? הבנות שהיו עמו בבית לא היו נשואות כמפורש בתורה. אא"כ נאמר שהיו מאורסות ולא נשואות.

ע"פ רש"י על הפסוק "וידבר אל חתניו לוקחי בנותיו":
חתניו - בעלי בנותיו הנשואות.
לוקחי בנותיו - אלו שבנותיו שבבית מאורסות להם.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' נובמבר 19, 2019 10:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
עכ"פ אשרינו שזכינו לכוון לדברי חז"ל והמפרשים.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 9:01 am
על ידי עושה חדשות
אם לוט אכן הצטיין בהכנסת אורחים, יש לעיין מה עשה בכל השנים מאז שבא לסדום ועד ביאת המלאכים אליו. לכאו' הרי מדובר על זמן רב שבו לוט משתף פעולה עם חוקי סדום, ורק ביאת המלאכים גורמת לו לעבור על החוק. (או שמא כבר פסקו אורחים מלבוא לסדום בכלל, או אולי שלא רצה לעבור על חוקי סדום עד אותו היום שמינוהו שופט).

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 11:54 am
על ידי אוהב אוצר
עושה חדשות כתב:אם לוט אכן הצטיין בהכנסת אורחים, יש לעיין מה עשה בכל השנים מאז שבא לסדום ועד ביאת המלאכים אליו. לכאו' הרי מדובר על זמן רב שבו לוט משתף פעולה עם חוקי סדום, ורק ביאת המלאכים גורמת לו לעבור על החוק. (או שמא כבר פסקו אורחים מלבוא לסדום בכלל, או אולי שלא רצה לעבור על חוקי סדום עד אותו היום שמינוהו שופט).

לא כ"כ נראה, כי לפי המעשה עם אשתו לגבי המלח, משמע שכן הכניס עוד אורחים. [או שהמעשה היה עם המלאכים ואני טועה?]

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 2:29 pm
על ידי עושה חדשות
אוהב אוצר כתב:לפי המעשה עם אשתו לגבי המלח, משמע שכן הכניס עוד אורחים.
צודק.
ולמה באמת באותה שעה לא נסבו כל אנשי סדום על ביתו?
אולי זה היה בהדרגה עד שגדלה וכבדה חטאתם?

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 2:35 pm
על ידי מה שנכון נכון
האורחים שנכנסו לסדום לא הספיקו להגיע לביתו של לוט עד שזכו לטיפול מידי שאר התושבים. אבל כעת שלוט מונה לדיין וישב במקום המשפט בשער העיר, ראה הוא את האורחים לפני שאר התושבים, ויכל להכניסם לביתו. כמובן באזהרה הנצרכת: סורו נא - עקמו את הדרך ולכו לביתי באורח עקלתון.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 4:40 pm
על ידי כדכד
אוהב אוצר כתב:
עושה חדשות כתב:אם לוט אכן הצטיין בהכנסת אורחים, יש לעיין מה עשה בכל השנים מאז שבא לסדום ועד ביאת המלאכים אליו. לכאו' הרי מדובר על זמן רב שבו לוט משתף פעולה עם חוקי סדום, ורק ביאת המלאכים גורמת לו לעבור על החוק. (או שמא כבר פסקו אורחים מלבוא לסדום בכלל, או אולי שלא רצה לעבור על חוקי סדום עד אותו היום שמינוהו שופט).

לא כ"כ נראה, כי לפי המעשה עם אשתו לגבי המלח, משמע שכן הכניס עוד אורחים. [או שהמעשה היה עם המלאכים ואני טועה?]

אי תמיד הבנתי שהמעשה במלח היה עם המלאכים ומכך ידעו אנשי סדום על באת המלאכים

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 9:25 pm
על ידי לבי במערב
מה יש להסתפק? ראה ב"ר פנ"א, ה.

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 3:25 pm
על ידי איש גלילי
לגבי נושא האשכול, בדרך זו פירשתי בדרך אפשר מה שלא ביקש אברהם על תשעה (יעוי' ברש"י ומפרשיו), כי מה שהצדיק יכול להגן על העיר - הוא משום שאפשר לתלות שבסופו של דבר ישיב את כולם אל ה'. אך אם אין עשרה צדיקים, הרי שלוט אינו משפיע לטובה אפילו על משפחתו הקרובה, ואם כן גם הוא עצמו אינו נחשב כדי להגן על העיר (אלא להציל את נפשו בלבד, מפני בקשתו האחרת של אברהם).

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 4:16 pm
על ידי מאור אקאלר
בספר כי קרוב אליך, טען שזהו טענת אברהם אך במקום להביא שני בנים הביא את פליטית בת לוט אך אברהם לא ידע שמתה על ידי הסדומיים (פדר"א ל)

Re: קרובי אברהם בסדום

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 1:18 am
על ידי עושה חדשות
לכאו' המקור של אברהם להציל את העיר ע"י תשעה צדיקים (וה' מצטרף לעשרה) הוא מפטירתו של מתושלח קודם המבול. (שמעתי).

כפי הנראה שלא היו לו בנים, שהרי לא נזכרו כיוצאים עימו ולא כמצחק בעיניהם, והרי בנותיו שרצה להוציאם לא היו נשואות (ואף אם היו מאורסות שמא לא סגי בזה לצרף את החתנים לרשימת ה'צדיקים'), א"כ לוט ואשתו עם ד' בנותיו וב' חתניו אינם אלא ח', ומיהו המשלים לתשעה שעליו מתפלל אברהם? אמור מעתה בתו של לוט שנתנה פת לעני ושרפוה וצעקתה עלה למרום, היא היא שהיתה יכולה להגן על כל העיר, ובאכזריותם גזרו את הפיכתם.

___________

הערה אחרת; האם חתניו המדוברים היו בכלל אנשי העיר (כל העם מקצה) שנסבו על הבית ואעפ"כ ניתנה להם אפשרות להינצל, או שהם יצאו מן הכלל?