מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה יעקב התאחר בנשיאת אשה, והגיל של רחל ולאה בנישואיהן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

למה יעקב התאחר בנשיאת אשה, והגיל של רחל ולאה בנישואיהן

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' דצמבר 02, 2019 11:17 am

התעוררתי בשבת בעקבות דברי האוה"ח הקדוש בראשית כה, ב
ויהי יצחק בן ארבעים וגו'. טעם שהוצרך להודיע זמן נישואיו מה שלא נהג כן באברהם, בא לתת טעם לעיכוב הזמן ששהה יצחק בלא נישואין עד עבור מ' שנה ואמר הטעם בקחתו את רבקה בשביל קיחת רבקה שהה עד מ' שנה וכמו שגמר אומר לו לאשה פי' לו מיוחדת היא בת זוגו הא למדת שקודם לה לא היתה לו בת זוג וכמו שכתבנו בפרשה הקודמת והיא קטנה היתה שנולדה בעקידה כשהוכשר לילד ומעתה אין תרעומת על יצחק ששהה עד מ' שנה גם על אברהם שעכב עד מ' שנה כי אז היתה בת ג' שנים כפי החשבון:

אם כן, למה יעקב אבינו התעכב עד גיל ס"ג, וגם אז פנה לבית מדרשו של שם ועבר למשך י"ד שנה, ולבסוף נשא אשה רק בגיל פ"ד.
ואף רבקה אמרה ליצחק "קצתי בחיי מפני בנות חת" וגו' רק בהיותו בן ס"ג שנה.

קשה לומר שהוא מפני מצות ת"ת שהיה עסוק בה, א. גם אברהם ויצחק היו זקנים ויושבים בישיבה, ומ"מ ביאר האוה"ח את דברי התורה שנתנה טעם להתאחרותו של יצחק בנשיאת אשה. ב. מצות פרו ורבו אבותינו הקדושים היו מחוייבים בה, ואילו מצות ת"ת לא היו מחוייבים בה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 02, 2019 12:57 pm

יהודה בן יעקב כתב: מצות פרו ורבו אבותינו הקדושים היו מחוייבים בה, ואילו מצות ת"ת לא היו מחוייבים בה.

כמדומני שאין זה מוסכם על רבותינו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 02, 2019 5:32 pm

יהודה בן יעקב כתב:התעוררתי בשבת בעקבות דברי האוה"ח הקדוש בראשית כה, ב
ויהי יצחק בן ארבעים וגו'. טעם שהוצרך להודיע זמן נישואיו מה שלא נהג כן באברהם, בא לתת טעם לעיכוב הזמן ששהה יצחק בלא נישואין עד עבור מ' שנה ואמר הטעם בקחתו את רבקה בשביל קיחת רבקה שהה עד מ' שנה וכמו שגמר אומר לו לאשה פי' לו מיוחדת היא בת זוגו הא למדת שקודם לה לא היתה לו בת זוג וכמו שכתבנו בפרשה הקודמת והיא קטנה היתה שנולדה בעקידה כשהוכשר לילד ומעתה אין תרעומת על יצחק ששהה עד מ' שנה גם על אברהם שעכב עד מ' שנה כי אז היתה בת ג' שנים כפי החשבון:

אם כן, למה יעקב אבינו התעכב עד גיל ס"ג, וגם אז פנה לבית מדרשו של שם ועבר למשך י"ד שנה, ולבסוף נשא אשה רק בגיל פ"ד.
ואף רבקה אמרה ליצחק "קצתי בחיי מפני בנות חת" וגו' רק בהיותו בן ס"ג שנה.

קשה לומר שהוא מפני מצות ת"ת שהיה עסוק בה, א. גם אברהם ויצחק היו זקנים ויושבים בישיבה, ומ"מ ביאר האוה"ח את דברי התורה שנתנה טעם להתאחרותו של יצחק בנשיאת אשה. ב. מצות פרו ורבו אבותינו הקדושים היו מחוייבים בה, ואילו מצות ת"ת לא היו מחוייבים בה.


למיטב זכרוני, מרנא הנצי"ב עומד על כך.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' דצמבר 02, 2019 8:15 pm

בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני, מרנא הנצי"ב עומד על כך.

יישר כח, חיפשתי ואכן מצאתי בדבריו על הפסוק הנ"ל שהבאתי דברי האוה"ח
ויהי יצחק וגו'. אלו בא הכתוב לספר שבהיותו בן ארבעים שנה לקח אשה, היה לכתוב ויהי יצחק בן ארבעים שנה ויקח את רבקה, וגם אינו מובן מה שכתוב מפדן ארם אחות לבן הארמי, מה הודיע זה הכתוב, אלא הגיד המקרא האיך היה בנשיאת אשה ניכר שהוא בנו של אברהם, דמש"ה היה יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה, והוא מחמת שלא יכול לקחת אשה כי לא נמצא לפניו הראויה לו, ומזה הטעם ג"כ היה סיבה שלא נשא יעקב אשה עד בן שמונים, באשר הלך בדרך אברהם ויצחק ולא נמצאת אשה לפניו וכו',

אך לא הבנתי דבריו, האם לא היו בנות אחרות במשפחת נחור ובתואל? האם יצחק ורבקה ידעו מזה שעדיין לא נולדו רחל ולאה? למה לא הוזכרו דברים אלו בתורה, כמו שהוזכר על רבקה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 02, 2019 8:25 pm

יהודה בן יעקב כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני, מרנא הנצי"ב עומד על כך.

יישר כח, חיפשתי ואכן מצאתי בדבריו על הפסוק הנ"ל שהבאתי דברי האוה"ח
ויהי יצחק וגו'. אלו בא הכתוב לספר שבהיותו בן ארבעים שנה לקח אשה, היה לכתוב ויהי יצחק בן ארבעים שנה ויקח את רבקה, וגם אינו מובן מה שכתוב מפדן ארם אחות לבן הארמי, מה הודיע זה הכתוב, אלא הגיד המקרא האיך היה בנשיאת אשה ניכר שהוא בנו של אברהם, דמש"ה היה יצחק בן ארבעים שנה בקחתו את רבקה, והוא מחמת שלא יכול לקחת אשה כי לא נמצא לפניו הראויה לו, ומזה הטעם ג"כ היה סיבה שלא נשא יעקב אשה עד בן שמונים, באשר הלך בדרך אברהם ויצחק ולא נמצאת אשה לפניו וכו',

אך לא הבנתי דבריו, האם לא היו בנות אחרות במשפחת נחור ובתואל? האם יצחק ורבקה ידעו מזה שעדיין לא נולדו רחל ולאה? למה לא הוזכרו דברים אלו בתורה, כמו שהוזכר על רבקה?


אפשר לומר שידעו ברוה"ק שעדיין לא נולדו זיווגיו

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי טברייני » ג' דצמבר 03, 2019 1:36 am

יהודה בן יעקב כתב:למה יעקב אבינו התעכב עד גיל ס"ג, וגם אז פנה לבית מדרשו של שם ועבר למשך י"ד שנה, ולבסוף נשא אשה רק בגיל פ"ד?

קשה לומר שהוא מפני מצות ת"ת שהיה עסוק בה, א. גם אברהם ויצחק היו זקנים ויושבים בישיבה...


חשבתי לומר דידע יעקב שאחר נישואיו מיד יהיה מטופל בילדים והרבה, ולכן שקד על התורה עד שלא נותרה ברירה אחרת. משא"כ אברהם ויצחק ידעו שגם אחרי חתונתם ישארו זו"צים ויוכלו לעמול בתורה בלי הפרעה. (כמובן הדברים על דרך הדרוש.)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' דצמבר 03, 2019 2:34 am

יהודה בן יעקב כתב:האם לא היו בנות אחרות במשפחת נחור ובתואל?
ק֣וּם לֵךְ֙ פַּדֶּ֣נָה אֲרָ֔ם בֵּ֥יתָה בְתוּאֵ֖ל אֲבִ֣י אִמֶּ֑ךָ וְקַח־לְךָ֤ מִשָּׁם֙ אִשָּׁ֔ה מִבְּנ֥וֹת לָבָ֖ן אֲחִ֣י אִמֶּֽךָ

יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' דצמבר 03, 2019 8:58 am

ביקורת תהיה כתב:
יהודה בן יעקב כתב:האם לא היו בנות אחרות במשפחת נחור ובתואל?
ק֣וּם לֵךְ֙ פַּדֶּ֣נָה אֲרָ֔ם בֵּ֥יתָה בְתוּאֵ֖ל אֲבִ֣י אִמֶּ֑ךָ וְקַח־לְךָ֤ מִשָּׁם֙ אִשָּׁ֔ה מִבְּנ֥וֹת לָבָ֖ן אֲחִ֣י אִמֶּֽךָ

במחילה אבל לא קראתי את כל הדו"ד.
הנצי"ב כתב:
ומזה הטעם ג"כ היה סיבה שלא נשא יעקב אשה עד בן שמונים, באשר הלך בדרך אברהם ויצחק ולא נמצאת אשה לפניו וכו',
וע"ז שאלתי למה "לא נמצאת אשה לפניו"? האם לא היו בנות אחרות במשפחת נחור ובתואל?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' דצמבר 03, 2019 11:51 am

הכוונה היתה להרחיב את תהייתו של מר:
מה טעם ציווהו יצחק לקחת אשה מבנות לבן דוקא, לעומת אברהם שנתן לאליעזר מרחב בחירה: כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִי לְיִצְחָֽק.
או כגירסת אליעזר: אִם־לֹ֧א אֶל־בֵּית־אָבִ֛י תֵּלֵ֖ךְ וְאֶל־מִשְׁפַּחְתִּ֑י וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִֽי.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 03, 2019 12:47 pm

ביקורת תהיה כתב:הכוונה היתה להרחיב את תהייתו של מר:
מה טעם ציווהו יצחק לקחת אשה מבנות לבן דוקא, לעומת אברהם שנתן לאליעזר מרחב בחירה: כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִי לְיִצְחָֽק.
או כגירסת אליעזר: אִם־לֹ֧א אֶל־בֵּית־אָבִ֛י תֵּלֵ֖ךְ וְאֶל־מִשְׁפַּחְתִּ֑י וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִֽי.

זכור לי מאמרז"ל שרבקה ולבן סיכמו ביניהם על נישואי שתי בנותיו לשני בניה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' דצמבר 03, 2019 1:37 pm

ויש לשאול: הלוא לאחר י"ד שנה, כאשר בא יעקב אל בית לבן, היתה רחל בת חמש שנים בלבד, כדכתב רבנו בחיי בטעם אמרו 'אעבדך שבע שנים ברחל', ואם כן אפוא אל אילו בנות התכוון יצחק?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי הגהמ » ג' דצמבר 03, 2019 2:37 pm

מפירוש רבנו אברהם בן הרמב"ם לבראשית (כד:א)
ודרכם היתה להשהות את הנשואין מפני עסקם תחלה בהשגת השלימות הרוחנית אשר חשובה יותר. וכבר העירותי על זה בספר המספיק.

מצו"ב העמודים מתוך מהדורתי הנמצאת עתה בדפוס:
קבצים מצורפים
ראבם_בראשית_כד_א.pdf
(63.39 KiB) הורד 159 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 03, 2019 2:40 pm

עזריאל ברגר כתב:
ביקורת תהיה כתב:הכוונה היתה להרחיב את תהייתו של מר:
מה טעם ציווהו יצחק לקחת אשה מבנות לבן דוקא, לעומת אברהם שנתן לאליעזר מרחב בחירה: כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִי לְיִצְחָֽק.
או כגירסת אליעזר: אִם־לֹ֧א אֶל־בֵּית־אָבִ֛י תֵּלֵ֖ךְ וְאֶל־מִשְׁפַּחְתִּ֑י וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִֽי.

זכור לי מאמרז"ל שרבקה ולבן סיכמו ביניהם על נישואי שתי בנותיו לשני בניה.

מצאתי בינתיים בבראשית רבה ע טו:
שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים כָּךְ הָיוּ הַתְּנָאִים, הַגְּדוֹלָה לַגָּדוֹל וְהַקְּטַנָּה לַקָּטָן.
עכשיו נשאר לבדוק במפרשי המדרש מי ביאר בין מי למי היו "התנאים".

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 04, 2019 3:03 am

עזריאל ברגר כתב: . . בבראשית רבה ע, טז:
שֶׁהָיוּ אוֹמְרִים כָּךְ הָיוּ הַתְּנָאִים, הַגְּדוֹלָה לַגָּדוֹל וְהַקְּטַנָּה לַקָּטָן . .

ראה בפי' 'עץ יוסף' על-אתר:
שהיו אומרים. ההמון היו אומרים כי תנאים היו בין רבקה ללבן, ששני בני' ישאו ב' בנותיו - הגדולה לגדול והקטנה לקטן. ונתיראה שמא יתקיימו הדברים:

וראה ב"ב קכג, א ובמהרש"א שם ("שהי' מדרכי אבותינו אברהם ויצחק לחוש שלא לישא אשה כ"א מבני משפחתם ומקרוביהם . . ומסברא אמרו שלא ימצאו רק אלו בנות לבן").

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 04, 2019 9:03 am

יישר כח.
יש גירסאות שונות לפיסוק הפסקאות במדרש רבה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' דצמבר 05, 2019 11:23 pm

כתב רבנו בחיי שהטעם שיעקב אמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה לפי שהיתה בת ה' שנים ולכן בלאו הכי היה עליו להמתין ז' שנים עד אשר תהיה ראויה לבנים.

ולכאורה כיוון שיעקב התעכב י"ד שנה בבית שם ועבר, נמצא שעוד לא נולדו רחל ולאה שהיו תאומות לדברי הרמב"ן כאשר יצא יעקב מבית אביו ואמו והאם שלחה אותו רבקה על סמך נבואה שעתיד לבן להוליד בנות?

עוד שמעתי להקשות מהרב ברוך רוזנבלום שליט"א שהרי רבקה בת ג' היתה וכבר נשאה יצחק בלי להמתין, ואמר שלא מצא מי שהקשה קושיא זו.
ועל זה חשבתי לומר ששם יד ה' היתה לזרז את השידוך שיצא לפועל מיד ולכן לא עיכבו הדבר עד שתהיה ראויה לבנים, כידוע מהגרי"ז שכתבו כנמה פעמים 'היום' באותה הפרשה ועוד שקפצה הדרך וכו'.

אסף128
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 11:34 pm

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי אסף128 » ו' דצמבר 06, 2019 12:31 am

אולי היא לא ידעה אם נולדו לו בנות (כי הם גרו רחוק מאוד, כידוע), ופשוט הניחה שכן?
(ואל תקשה שכן עבר מידע, ממה שכתוב שבסביבת לבן אמרו שלאה לעשיו ורחל ליעקב, כי יש לדחות שזה היה פשוט יותר שיעבור, שהרי עשיו ויעקב היו כבר בני ששים שנה, ומשפחת לבן כמובן ציפתה לשידוך שיגיע מהקרובים העשירים בארץ ישראל, ולכן יש מקום לומר שידיעה כזאת עברה מתישהו במהלך ששים שנות חייהם, אבל ידיעה על אי קיומן של בנות לא עברה).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' דצמבר 06, 2019 1:00 am

אסף128 כתב:אולי היא לא ידעה אם נולדו לו בנות, ופשוט הניחה שכן?
לא יתכן! שהרי ציווי היה כאן (של יצחק ולא של רבקה): 'ויצוהו ויאמר לו קום לך פדנה ארם וקח לך משם אשה מבנות לבן אחי אמך', ולכאורה לא היה יעקב רשאי לקחת לו אשה שאיננה בת לבן.
והקושיא קושיא.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי אורח » ו' דצמבר 06, 2019 2:09 am

הגרי"ח סופר שליט"א בחוברת מגיד דבריו ליעקב (תנינא פרשת ויצא) האריך בענין בטוט"ד. ראה שם. (יצא לאור השבוע).

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי אוהב עמו » ו' דצמבר 06, 2019 6:42 am

אסף128 כתב:אולי היא לא ידעה אם נולדו לו בנות (כי הם גרו רחוק מאוד, כידוע), ופשוט הניחה שכן?
(ואל תקשה שכן עבר מידע, ממה שכתוב שבסביבת לבן אמרו שלאה לעשיו ורחל ליעקב, כי יש לדחות שזה היה פשוט יותר שיעבור, שהרי עשיו ויעקב היו כבר בני ששים שנה, ומשפחת לבן כמובן ציפתה לשידוך שיגיע מהקרובים העשירים בארץ ישראל, ולכן יש מקום לומר שידיעה כזאת עברה מתישהו במהלך ששים שנות חייהם, אבל ידיעה על אי קיומן של בנות לא עברה).

יש במדרש בראשית רבה עא ב שהיה שטר תנאים בין רבקה ללבן שהגדולה לגדול והקטנה לקטן.
ולא הזכרתיו כי לכאורה אינו מיושב עם דברי רבנו בחיי.

אורח כתב:הגרי"ח סופר שליט"א בחוברת מגיד דבריו ליעקב (תנינא פרשת ויצא) האריך בענין בטוט"ד. ראה שם. (יצא לאור השבוע).

אולי תוכל להעלותו לשולחן מלכים?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' דצמבר 06, 2019 8:42 am

אוהב עמו כתב:יש במדרש בראשית רבה עא ב שהיה שטר תנאים בין רבקה ללבן שהגדולה לגדול והקטנה לקטן.

ראה כאן: viewtopic.php?f=46&t=48450&p=587775#p587963

יהודה בן יעקב
הודעות: 2894
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' דצמבר 06, 2019 8:45 am

אוהב עמו כתב:
אורח כתב:הגרי"ח סופר שליט"א בחוברת מגיד דבריו ליעקב (תנינא פרשת ויצא) האריך בענין בטוט"ד. ראה שם. (יצא לאור השבוע).

אולי תוכל להעלותו לשולחן מלכים?

מופיע כאן: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p586997

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 06, 2019 10:40 am

יהודה בן יעקב כתב:
אוהב עמו כתב:יש במדרש בראשית רבה עא ב שהיה שטר תנאים בין רבקה ללבן שהגדולה לגדול והקטנה לקטן.

ראה כאן: http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 75#p587963

יישר כח. אכן מופיעים הדברים פעמיים במדרש, רק שלא כתוב במפורש "שטר" תנאים, אלא בשני המקומות מדובר על "תנאים".

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: למה יעקב התאחר בנשיאת אשה, והגיל של רחל ולאה בנישואיהן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' דצמבר 06, 2019 11:27 am

ברם ב'מגיד דבריו ליעקב' המצורף, מביא לשון מדרש תנחומא הקדמון: 'כיון שילדה רבקה עשו ויעקב, נולדו ללבן שתי בנות לאה ורחל, שלחו אגרות אלו לאלו והתנו ביניהן, כדי שיטול עשו את לאה ויעקב רחל'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גיל רחל ולאה בזמן הנישואין ליעקב

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' דצמבר 06, 2019 11:45 am

אורח כתב:הגרי"ח סופר שליט"א בחוברת מגיד דבריו ליעקב (תנינא פרשת ויצא) האריך בענין בטוט"ד.
ראה שם, שאמנם הניח דברי רבנו בחיי בתימה, אך לא מכח הקושיא הנזכרת, שלא הצביע עליה כלל.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים