דברי הרמב"ן שאלהי הנכר הינם ע"ז של עכו"ם שביטלום וביאורם
[א] כתב בספר תורת חיים (ע"ז נב, א), וז"ל:
אבל קשה קצת יעקב אבינו ששמר כל התורה כולה, כמ"ש עם לבן גרתי ותרי"ג מצות שמרתי, א"כ כשנתנו לו בני ביתו את אלהי הנכר שהיה להם משלל שכם אמאי גנזם דכתיב ויטמן אותה תחת האלה אשר עם שכם הוה ליה לאבדם ולשורפם כיון דדינם בשרפה ולא בגניזה, ונהי שכבר קנאום בני ביתו והוה להו כעבודת כוכבים ומזלות של ישראל מ"מ לא פקע מנייהו דין עכו"ם של עובדי כוכבים ומזלות דבשרפה.
והביא ע"ז דברי הרמב"ן כאן וז"ל:
עבודה זרה ומשמשיה אינן מן הנקברים, אבל צריך שיהא מפרר וזורה לרוח או מטיל לים (ע"ז מג, ב). והנראה אלי כי בני יעקב לא לקחו עבודה זרה ומשמשיה משכם עד שנתבטלה והותרה להם, שהעכו"ם מבטל עבודה זרה בעל כרחו, והנה היא מותרת להם. אבל יעקב צוה להסיר אותה לטהרת הקדש שיהיו ראויים לעבוד את השם ולהקריב לפניו קרבן, כאשר צוה להם בטבילה וחלוף הבגדים, והיה די להם בקבורה, ולכן טמן אותם תחת האלה במקום שלא יעבד בו ולא יזרע.
וראיה גדולה לדברי הרמב"ן נראה מגוף הסוגיא בע"ז שם, דאמר ר"ח אמר רב, מנין לעבודת כוכבים של ישראל שטעונה גניזה וכו', והקשה הגריעב"ץ בהגהותיו מפני מה לא למדה הגמ' דע"ז של ישראל טעונה גניזה מפסוק זה ויטמן אותם יעקב תחת האלה, מבואר דע"ז טעונה גניזה, יעו"ש. ולפי דברי הרמב"ן לק"מ, שאמנם לא היתה זו עבודה זרה של ישראל.
והנה בשו"ת קול מבשר (להגאון רבי משולם ראטה; ח"א סי' כג מכתב להגאב"ד מטשעבין) כתב על דברי הרמב"ן, וז"ל,
נראה מדבריו [של הפנים יפות] שהבין בדעת הרמב"ן שסובר שנתבטלה הע"ז ע"י אנשי שכם קודם שהרגום בני יעקב, ואי אפשר לומר כן לפענ"ד שהרי בכתוב נאמר: ויקחו שני בני יעקב שמעון ולוי איש חרבו ויבואו על העיר בטח ויהרגו כל זכר ואת חמור ואת שכם בנו הרגו לפי חרב ויקחו את דינה מבית שכם ויצאו, ואין מוזכר כלל שלקחו שלל וביזה רק לקחו את דינה ויצאו מן העיר לאהלם שהי' מחוץ לעיר כמ"ש הרשב"ם, ואח"כ נאמר בני יעקב באו על החללים ויבוזו העיר... את צאנם ואת בקרם... ואת כל חילם ואת כל טפם ואת נשיהם שבו ויבוזו ואת כל אשר בבית, כאן נאמר בני יעקב סתם ולא שמעון ולוי וכ"כ שם האבן עזרא: בני יעקב הם כולם וגם באוה"ח כתב שם בני יעקב באו על החללים פירוש כולם יחד וכו' כי נוגע הבושת לכולם וכו' יעו"ש, וגם בתרגום יונתן: מותר בנוי דיעקב עלו לחלצא קטוליא. הרי מבואר כי אחרי ששמעון ולוי הרגו את כל הזכרים בשכם ולקחו את דינה והלכו משם לביתם באו אח"כ בני יעקב כולם על החללים ולקחו כל השלל והביזה ושבו את הנשים והטף, ואונקלוס ויונתן תירגמו על החללים לחלצא קטיליא וכן בשמואל א' ל"א פסוק ח' ויבואו פלשתים לפשט את החללים תירגם יונתן לחלצא קטיליא, ובמלכים א' י"א פסוק ט"ו לקבר את החללים ג"כ תירגם יונתן לחלצא קטיליא, מבואר מזה שכל אנשי שכם זולת הנשים והטף היו כבר פגרים מתים בעת לקיחת השלל והביזה אשר בתוכם היו גם אלילי הכסף ואלהי הנכר והנזמים (שהי' עליהם צורת פסל ע"ז כמ"ש בתרגום יונתן) ולא היו יכולים אנשי שכם לבטלם אחרי שכבר מתו אז. רק כוונת הרמב"ן במה שכתב: כי בני יעקב לא לקחו ע"ז ומשמשיה משכם עד שנתבטלה ר"ל שנתבטלה ע"י הנשים שנשארו בחיים וכפו אותם בני יעקב וזה כמו שסיים שם הרמב"ן שהגוי מבטל ע"ז בעל כרחו .
ברם יתכן לקיים דברי הפנים יפות באופן פשוט, לפי מה שכתב הרב החיד"א בספר חומת אנך כאן (אות ט) בשם הרוקח, וז"ל,
אך בזאת נאות. התנו עמהם שלא יעבדו ע"ז. והם לא עשו כן אלא עשו בסתר וכשידעו בני יעקב כן עמדו והרגום וזהו בהיותם כואבים שנתחרטו על מה שעשו וז"ש להם יעקב הסירו את אלהי הנכר ויטמון אותם ולא שרפום שאם ירדפו אחריהם ויאמרו למה הרגתם אותם והלא קבלו עליהם שלא לעבוד ע"ז יראו להם שלא בטלום. רבינו מהר"ר אליעזר מגרמיזא ז"ל בכ"י.
וכ"כ הרוקח בספר השם (עמוד קיד): לכך הרגו בני יעקב הנימולים בשכם שקיבלו שלא לעבוד ע"ז ומצאום בביתם הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם.
וראה עוד בספר תולדות יצחק (לרבי יצחק קארו) שכתב:
ויהי חתת אלהים על הערים אשר סביבותיהם ולא רדפו אחרי בני יעקב. הפשט ידוע ויתכן בעבור שכל הארץ ההיא היה להם ע"ז ואלוה אחד לכלם, ואנשי שכם נתיהדו ועשו ברית מילה ומרדו באלהי הארץ ההיא והמילה שמלו עצמם היתה מחתה ושבר לאלוה שלהם, לזה אמר ויהי חתת אלהים שהיה הברית מילה והגירות שנתגיירו חתת אלהים שלהן וקלון, ועל מי היה הקלון לערים אשר סביבותיהם, ולכן לא רדפו אחרי בני יעקב, שלקחו נקמתם ונקמת אלהיהם בהריגתם ושמחו בה.
ומעתה נראה שבודאי בכלל התנאי שלא יעבדו עבודה זרה נכלל שיבטלו את אלהי הנכר שבקרבם, אלא שלא היה ביטולם בלב שלם, שהרי המשיכו לעבוד ע"ז בסתר, ומ"מ הביטול מועיל גם בעל כרחם. [ובדברי הרוקח שמעינן טעם נוסף לכך שיעקב אבינו גנז את אלהי הנכר ולא שרפם, וראה להלן].