מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יוסף שמר את השבת

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

יוסף שמר את השבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 29, 2019 9:21 am

מג, טז וּטְבֹ֤חַ טֶ֙בַח֙ וְהָכֵ֔ן.

בב"ר כאן, אין והכן אלא שבת כמה דאת אמר והיה ביום השישי והכינו (שמות טז ה), הדא אמר שימר יוסף את השבת קודם שתינתן. [ועי' רש"י בסוטה יג, א מדברי המכילתא פרשת בשלח].

ולכאורה צ"ב, מה החידוש המיוחד בכך שיוסף שמר את השבת, והלא האבות קיימו את התורה עד שלא ניתנו, וכבר מצינו באברהם וביעקב ששמרו את השבת.

וביותר צ"ב דברי המדרש (במדבר רבה פר' נשא פרשה יד אות ב):
ד"א מי הקדימני ואשלם מדבר ביוסף שהוא הקדים ושימר את השבת עד שלא נתנה (בראשית מג) וטבוח טבח והכן א"ר יוחנן ערב שבת היתה ואין הכן אלא לשבת שנאמר (שמות טז) והיה ביום הששי והכינו וגו' אמר הקדוש ברוך הוא יוסף אתה שמרת את השבת עד שלא ניתנה התורה חייך שאני משלם לבן בנך שיהא מקריב קרבנו בשבת מה שאין יחיד מקריב ועלי לקבל קרבנו ברצון הוי מי הקדימני ואשלם ומנין שכן הוא ממה שאמור בענין ביום השביעי נשיא לבני אפרים וגו'.

וצ"ב מאי רבותיה דיוסף משאר אחיו השבטים, וכי הם לא שמרו את השבת.

אכן הענין מפורש להדיא בדברי הרמב"ן בפרשת תולדות (כו, ה):
ויש לשאול, אם כן איך הקים יעקב מצבה ונשא שתי אחיות, וכדעת רבותינו ארבע, ועמרם נשא דודתו, ומשה רבינו הקים שתים עשרה מצבה, והאיך אפשר שיהיו נוהגים היתר בתורה במה שאסר אברהם אביהם על עצמו וקבע לו השם שכר על הדבר, והוא יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ללכת בדרכיו. וביעקב דרשו (ששמר את השבת וקבע תחומין. ואפשר שיהיה זה בשבת מפני שהיא שקולה ככל התורה כולה שהיא מעידה על מעשה בראשית...
והנראה אלי מדעת רבותינו שלמד אברהם אבינו התורה כלה ברוח הקדש ועסק בה ובטעמי מצותיה וסודותיה, ושמר אותה כולה כמי שאינו מצווה ועושה, ושמירתו אותה היה בארץ בלבד, ויעקב בחוצה לארץ נשא האחיות, וכן עמרם, כי המצות משפט אלהי הארץ הן, אף על פי שהוזהרנו בחובת הגוף בכל מקום...
וביוסף דרשו (ב"ר צב ד) שהיה משמר את השבת אפילו במצרים, מפני שהיא שקולה כנגד כל המצות, לפי שהיא עדות על חדוש העולם, והיה עושה כן ללמד את בניו אמונת בריאת העולם להוציא מלבם כונת עבודה זרה ודעות המצרים, וזאת כונתם.

הרי מפורש להדיא בלשון הרמב"ן דיוסף נתייחד בזה ששמר את השבת בחוצה לארץ, ועשה כן למטרה עליונה שללמד את בניו אמונת בריאת העולם להוציא מלבם כוונת ע"ז ודעות המצרים

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: יוסף שמר את השבת

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' דצמבר 29, 2019 10:33 am

ברוך שכיוונת: דברי חז״ל אלו שיוסף שמר את השבת עד שלא ניתנה התורה, יש להבינם, מהי המעלה המיוחדת של יוסף הצדיק ששמר את השבת עד שלא ניתנה התורה, הרי גם אברהם אבינו שמר את השבת, כמו שאמרו חז״ל (יומא כח:) קיים אברהם אבינו כל התורה כולה אפילו ערובי תבשילין. וכל שכן ששמר את איסור המלאכות בשבת. וכן על יעקב אבינו ע״ה אמר הכתוב (בראשית לג יח), 'ויחן את פני העיר', ודרשו חז״ל (ב״ר עט ו) נכנס בערב שבת עם דמדומי חמה מבעוד יום, וקבע תחומין מבעוד יום, הדא אמרת ששמר יעקב את השבת קודם שניתן. אם כן מהי חשיבותו המיוחדת של יוסף הצדיק, ששמר את השבת עד שלא ניתנה התורה.
אמנם, ענין זה מתפרש לעניות דעתי על פי דברי הרמב״ן הידועים (בראשית כו ה), שדבר זה שהאבות הק׳ קיימו את התורה כאינם מצווים ועושים, היה דוקא בארץ ישראל ולא בחוצה לארץ. ועל פי זה מתרץ הרמב״ן איך נשא יעקב אבינו שתי אחיות, שלא היה זה בארץ אלא נשאן בחו״ל, וה' לו לבדו נתכנו עלילות שמתה רחל בדרך בתחילת בואם בארץ (לשון הרמב״ן בויקרא יח כה). נמצא דיעקב אבינו בזה ששמר את השבת וקבע תחומין, לא היה בזה כל תוספת חידוש על שמירת השבת של אברהם אבינו ע״ה. אבל כשיוסף הצדיק שמר את השבת קודם שניתנה, היה בזה תוספת חידוש על שמירת השבת של האבות הק׳, כי הוא היה הראשון ששמר את השבת בחוצה לארץ - במצרים, עד שלא ניתנה התורה. וזהו שדרשו חז״ל, אמר הקב״ה, יוסף, אתה שמרת את השבת עד שלא ניתנה התורה - דהיינו, אתה אשר היית הראשון שקיימת את התורה עד שלא ניתנה גם בחוצה לארץ, ושמרת את השבת אפילו בטומאת מצרים. חייך שאני משלם לבן בנך שיהא מקריב קרבנו בשבת.
(שבט הלוי חנוכה דרוש תשיעי)

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יוסף שמר את השבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 29, 2019 4:21 pm

יישר כח.

מעניין שגם השבט הלוי זצ"ל וגם רבי מאיר הלוי בהגרי"ז פירשו על פי הרמב"ן הזה,
בעוד הרמב"ן בעצמו טורח ומסביר את ה'שמירת שבת' של יוסף,
וכנראה שדברי הרמב"ן בשלימותם נעלמו מהם לפי שעה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יוסף שמר את השבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 29, 2019 9:44 pm

ושוב ראיתי שכבר קדמם החת"ס בהעלמה זו, זה לשונו בתשובותיו (או"ח סי' רח):
ובימי חורפי אמרתי ליישב בזה מדרש רבה וטבוח טבח והכן אתה שמרת שבת עד שלא ניתן, חיים בן בנך מקריב בשבת שנאמר ביום השביעי נשיא לבני אפרים דהנה מ"ש ששמר יוסף שבת עד שלא ניתן, יש לפרש דאבותינו לא שמרו התורה בחוץ לארץ כמ"ש רמב"ן, ולכל הפחות שבת לא שמרו בחוץ לארץ דגוי ששבת חייב מיתה, ויוסף הוא התחיל לשמור שבת אפילו בחוץ לארץ.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יוסף שמר את השבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 29, 2019 9:46 pm

ומקום אתנו כאן להעיר על דבר נוסף שמובא משמו של הגאון רבי מאיר הלוי זצ"ל בספר חידושי רבינו מאיר הלוי עה"ת וכן בספר תורת בריסק (מלר) על פסוק זה, והשייך לענין זה דיוסף שמר את השבת, ולכאורה הוא טעות, וכפי שיתבאר בס"ד.

הנה בדברי רש"י כאן איתא:
בצהרים - זה מתורגם בשירותא, שהוא לשון סעודה ראשונה בלשון ארמי, ובלע"ז דישני"ר [ארוחת צהריים], ויש הרבה בתלמוד (תענית יא, ב) שדא לכלבא שירותיה, (ברכות לט, ב) בצע אכולא שירותא. אבל כל תרגום של צהרים טיהרא.

ובתרגום יונתן כאן: אֲרוּם עִמִי יֵיכְלוּן גוּבְרַיָא בְּאִישׁוֹן שֵׁירוּתָא דְטִיהֲרָא. והגר"מ הלוי הבין שפירוש התיבה 'באישון' היינו בלילה – באישון לילה, וע"ז נתקשה, אחר הקדמת דברי רש"י הנ"ל, מפני מה דחה יוסף את סעודת הצהרים לאישון לילה, וביאר בדרך הדרוש לפי דברי המדרשים הנ"ל שהיה זה בשבת קודש, ויוסף שמר את השבת, ואמנם מפני השבת יש ענין שלא לאכול כל יום השישי, כדאיתא בדברי הטור והשו"ע (סי' רמט סעיף ג): דרך אנשי מעשה להתענות בכל ערב שבת, ועל כן נמנעו השבטים מלאכול עם יוסף עד הערב.

ברם, כל הענין הוא טעות גמורה, כי לשון 'באישון' האמור בתרגום יונתן אינו 'לילה', דהנה עה"פ בפרשת וירא (יח, ה): וְאֶקְחָ֨ה פַת־לֶ֜חֶם וְסַעֲד֤וּ לִבְּכֶם֙ אַחַ֣ר תַּעֲבֹ֔רוּ כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן עֲבַרְתֶּ֖ם עַֽל־עַבְדְּכֶ֑ם, תרגם יונתן: אֲרוּם בְגִין כְּדֵין באִישׁוֹן שֵׁירוּתָא אַזְדַמַנְתּוּן וְעַבַרְתּוּן עַל עַבְדְכוֹן בְּדִיל לְמִסְעוֹד. והיינו שאמר להם שהם נזדמנו בזמן הסעודה. הרי שפירוש 'באישון' היינו 'בזמן' ולא לילה.

ולהלן שם עה"פ (יט, טו): וּכְמוֹ֙ הַשַּׁ֣חַר עָלָ֔ה, תרגם יונתן: וּכְאִישׁוֹן מֵיסַק קְרִצְתָּא, והיינו בעונת עליית עמוד השחר. וּכְאִישׁוֹן מֵיסַק קְרִצְתָּא.

ובר מן דין, הנה מנהג אנשי מעשה שהובא בשו"ע, לא נפסק למעשה, ובמשנה ברורה שם (ס"ק יח) מסיק: ועיין בב"ח ומ"א וש"א שהסכימו דאין להתענות בע"ש כדי שלא יכנס לשבת כשהוא מעונה אם לא שהוא איסטניס כ"כ שאם יאכל ביום לא יוכל לאכול בלילה לתאבון אז מנהג טוב הוא אם אין מזיק לו התענית.

ברם, בעיקר מילתא נראה שיש להתבונן בעיקר הדבר שהתרגום בחר לשנות כאן ולפרש שהמכוון הוא לארוחת הצהרים ולא כפשוטו דקאי על הצהרים, ולפי דברי רש"י נראה שאמנם מיירי כאן בסעודה ראשונה שאוכלים ביום שהיא נקראת ארוחת צהרים ולא בשעת צהרים כלל.

ועי' שפתי חכמים דהיינו משום שדרך העולם לאכול בארבע שעות של היום ואפילו תלמידי חכמים דרכם לאכול בתחילת שעה ששית כדאמרינן בגמ' ריש שבת.

ולכאורה דבריו אינם עולים יפה בדברי היונתן, שהרי ביונתן מבואר שיוסף אמר שיאכלו עמו בעונת סעודת הצהרים, ומשמע שאין חילוק גדול בין שעה זו לשעת הצהרים כפשוטו.

ויותר נראה לפרש לפי מה שנתבאר בדברי המפרשים דמיירי כאן בהכנה לשבת, ונתפרש להדיא בחלק מן המדרשים שהיתה זאת הכנה מערב שבת לסעודת שבת, (יעוי' בבמדבר רבה ובתנחומא פר' נשא סי' כח וברבינו בחיי כאן), והנה אי מיירי בזמן הצהרים הרי מיירי לכל הפחות משעת חצות ואילך, והרי סעודת שבת יש לאכול לפני חצות, ועל כן פירשו התרגומים דמיירי מארוחת צהרים ולא מזמן הצהרים, ואף לתרגום יונתן מיירי מ'עונת' ארוחת הצהרים ולא מזמן הצהרים כפשוטו, אלא מעט קודם לכן, ודוק.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים