מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפטרת ויחי - מעין הפרשה?!

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

הפטרת ויחי - מעין הפרשה?!

הודעהעל ידי דרומי » ש' ינואר 11, 2020 9:46 pm

פרשת ויחי מסתיימת ברוח של פיוס ואחדות. אחיו של יוסף, שלכאורה היו ראויים לעונש חמור, מבוהלים מחשש שיוסף שומר להם טינה. למעשה יוסף מרגיע אותם, מעודד אותם - "וינחם אותם וידבר על לבם". ועוזר להם במובן הכי פשוט - "ועתה אל תיראו, אנכי אכלכל אתכם ואת טפכם".

הנהגתו זו של יוסף היא אות ומופת לאדם עד כמה אין לו לנקום ולנטור אלא עליו להעביר על מדותיו ואף לגמול לחייבים טובות. וכמו שהאריך (יחסית) בספר התניא סוף פרק יב, כשהוא מדבר על ההנהגה הנדרשת מן ה'בינוני': "מיד כשעולה לו מהלב למו איזו טינא ושנאה ח"ו, או איזו קנאה או כעס או קפידא ודומיהן, אינו מקבלן כלל במוחו וברצונו, ואדרבה - המוח שליט ומושל ברוח שבלבו, לעשות ההפך ממש, להתנהג עם חבירו במדת חסד וחיבה יתירה מודעת לו, לסבול ממנו עד קצה האחרון ולא לכעוס ח"ו וגם שלא לשלם לו כפעלו ח"ו, אלא אדרבה לגמול לחייבים טובות, כמו שכתוב בזוהר ללמוד מיוסף עם אחיו".

והנה כמה מעניין, כי לאחר שקוראים בתורה על הנהגה מופתית זו של יוסף - פעמיים, פעם אחת ב'שביעי' ופעם אחת ב'מפטיר' - ונכנסים לאוירה נעלית ומרוממת של מחיקת חובות ישנים, אהבה ואחוה בלי 'חשבונות', חסד וויתור אין סופיים -

עוברים לקריאת ההפטרה ובה נראה ההיפך הגמור: דוד המלך לפני פטירתו קורא לשלמה בנו, ומדבר עמו על 'חובות' וחשבונות: לאלו תעשה חסד - משום שעזרו לי פעם; וזה קיללני קללה נמרצת ואני זוכר לו זאת היטב, אל תוותר לו; ולגבי יואב בן צרויה, שעשה כל כך הרבה בשביל דוד המלך (לכאורה), מזכיר דוד המלך דוקא את הנשכחות השליליות ודורש משלמה לא לוותר לו בשום אופן! על 'לגמול לחייבים טובות' בוודאי לא מדובר כאן.

והשאלה היא: איך מבינים את המעבר החד הזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפטרת ויחי - מעין הפרשה?!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ינואר 11, 2020 10:29 pm

זכור לי במיוחד לגבי שמעי בן גרא, שדוד המלך בא לומר:
היהודי הזה חטא, וראוי לעונש.
ואם לא יקבל עונש למטה - ייפרעו ממנו בב"ד של מעלה.
ולכן "אל תנקהו כי איש חכם אתה והורדת את שיבתו בדם שאול".

ובפרט יובן היטב, ע"פ מאי דקיי"ל שהרוגי מלכות (גם מלכות ישראל!) מיתתם כפרתם ולכן הם נקברים בקברי אבותיהם, דלא כהרוגי הסנהדרין שגם אחר מיתתם נחשבים רשעים ונקברים בקברי ב"ד עד שיתעכל הבשר.

אגב, יש לשים לב שלשלמה המלך היה קשר אישי עם שניהם - הוא היה תלמידו של שמעי, ובן-דודו של יואב (צרויה אם יואב היא אחותו של דוד המלך).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפטרת ויחי - מעין הפרשה?!

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 22, 2020 11:27 am

דוד המלך היה מלך
סגירת החובות שלו אינה סגירת חובות אישית אלא חשבון של המלכות עצמה
נכון שיואב עשה הרבה בשביל דוד המלך אבל הוא עשה מה שעשה על דעת עצמונ מובניגוד לדעת המלך ואין דבר מסוכן למלכות מזה.
להעיר עוד לגבי יוסף שאין מדובר בסגירת ומחיקת חובות ישנים אלא בהצבעה על כך שלא הם שלחוהוט למצרים אלא ה' סיבב כל זאת

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הפטרת ויחי - מעין הפרשה?!

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 22, 2020 11:34 am

ההפטרה היא מעין מה שיעקב ציוה ליוסף ולשאר בניו קודם פטירתו, וביותר, גם הוא ציוה להם - לחלקם - דברים קשים שטובים להם (שעל זה נאמר איש כברכתו, ואף שזה יצא ואוזניו מקוטפות וזה פניו מכורכמות ברכה היא להם וכמשנ''ת במפרשים), וכן כאן העונשים בעוה''ז טובים למקבלים שלא יענשו כ''כ בעוה''ב.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הפטרת ויחי - מעין הפרשה?!

הודעהעל ידי דרומי » ד' ינואר 22, 2020 11:50 am

יש הבדל עצום בין דברי תוכחה שאומר אב לבניו באופן ישיר - כמו שהיה אצל יעקב ובניו הגדולים,

שנאמרים מתוך אהבה של אב לבן ומתוך הכרה ש'בין כך ובין כך בני הם' (ו'מטתו שלימה' שלא כאברהם שיצא ממנו ישמעאל כו'),

לבין דברים שנאמרים מאב לבן ביחס לאנשים אחרים, שלא בידיעתם כלל ('מאחורי הגב')

ולפי הפשט לפחות לא ניכרת בהם אהבה וחסד אלא 'גבורה' ודין גמור (ובפרט שדוד בדבריו מזכיר גם את הצד השני, "ולבני ברזילי הגלעדי תעשה חסד וכו'", ומכלל הן כו').


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים