מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הקשר בין יתרו לעמלק?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 09, 2020 12:53 am

מדרש שמואל (בובר) פרשה יב אות ב
דבר אחר "לץ תכה" זה עמלק, "ופתי יערים" זה יתרו, אמר רבי יהודה בר סימון מוכתב היה יתרו מאסרטיא של עמלק, וכיון שנפל בא ונתגייר, הדא הוא דכתיב "וישמע יתרו כהן מדין" (שמות יח א),

מלשון מדרש זה נשמע שיתרו היה קצין או משהו כזה בצבא עמלק [לשון המדרש שמואל מזכירה את לשון הירושלמי (תענית ד ה) המספר שאמרו חכמים לבן כוזיבא: כל מי שאינו רוכב על סוסו ועוקר ארז מן לבנון לא יהיה נכתב באיסרטיא שלך].

והשאלה היא מה היה ביניהם, ומהיכן למד זאת המדרש.

גם מדברי הנביא נשמע שהיה איזה קשר בין בין הקיני - בני יתרו לעמלק:
שמואל א פרק טו, ו
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי לְכוּ סֻּרוּ רְדוּ מִתּוֹךְ עֲמָלֵקִי פֶּן אֹסִפְךָ עִמּוֹ וְאַתָּה עָשִׂיתָה חֶסֶד עִם כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בַּעֲלוֹתָם מִמִּצְרָיִם וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק:


והדבר צריך בירור.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' פברואר 09, 2020 3:05 am

מעניין שלחבר הקיני היה קשר טוב של שלום עם יבין מלך כנען.
לכאו' רוקד על שתי החתונות; חבר של יבין מלך כנען, ושל עמלק - שני אויבי ישראל,
ומאידך מקבל נחלה מישראל מארצו.. וגם כתי' (שופ' א טז): 'ובני קיני חתן משה עלו מעיר התמרים את בני יהודה מדבר יהודה אשר בנגב ערד וילך וישב את העם'.
ולהשלמת התמונה יעל אשת חבר מתגלית כאשה צדיקה השונאת את אויבי ה' והורגת את סיסרא אויב ישראל.
גם מוצאים שחלקם היו לומדי תורה, כדכתי' (דהי"א ב נה): 'ומשפחות ספרים ישבי יעבץ תרעתים שמעתים שוכתים, המה הקינים הבאים מחמת אבי בית רכב' ופירש"י ‎(בשופ' שם) שעלו ללמוד תורה אצל עתניאל בן קנז

מה פשר הדברים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » א' פברואר 09, 2020 11:44 am

מעירובין יז ע"ב מוכח כי, אסרטיא פירושו דרך. לכן מתוך דברי המדרש שהובא ע"י פותח האשכול, מוכח לכל היותר רק על קיומה, של קירבה גיאוגרפית בין יתרו לעמלק.

אסביר:

יתרו הי' כהן מדין. הקשר בין מדין לעמלק הוא גיאוגרפי, וכמה פעמים מצינו בתנ"ך על "(ו)מדין ועמלק וכל בני קדם" (היינו אלה שגרו ממזרח לכנען), משמע כי אלה היו חבלי ארץ שגובלים זה בזה. תדע, שהלא "עמלק יושב בארץ הנגב" - הוא פסוק מפורש בחומש, א"כ ארץ עמלק אינה רחוקה מארצותיהם של מדין ושל אדום ושל מואב.

תדע, שהלא כך גם מצינו בבלעם, שכאשר צפה על עם ישראל מלמעלה, כשעיניו משוטטות ועוברות מחבל ארץ אחד למשנהו, אמר: "ומחץ פאתי מואב וגו', והי' אדום ירשה וגו', וירא את עמלק וגו', וירא את הקיני וגו' ". כל זה מקבל חיזוק גם מהראי' העולה מהפסוק שהובא ע"י פותח האשכול.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב א' פברואר 09, 2020 12:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 09, 2020 12:02 pm

הפשטן כתב:מעירובין יז ע"ב מוכח כי, אסרטיא פירושו דרך. לכן, מדברי המדרש שהובא ע"י פותח האשכול מוכח לכל היותר רק, על קיומה של קירבה גיאוגרפית בין יתרו לעמלק.

אז בקיצור, איך אתה מסביר את המשפט "מוכתב היה יתרו מאסרטיא של עמלק"?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' פברואר 09, 2020 1:08 pm

עמלק ומדין הינן בני משפחה - מדין הם מבני קטורה.
מסתבר כי הקיני היו מזרע אברהם ששמרו את אמונתו, ומצד אחד היו שייכים לעמלק, ומאידך סייעו לישראל כי היו שוים להם באמונתם.
בסופו של דבר נספחו לישראל לגמרי כמוכח בשמואל א כז י, שם ל כט, דה"י א' ב נא.

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' פברואר 09, 2020 2:34 pm

א', הפתיחה באשכול מופיע גם במדרש רבה בריש פר' יתרו וא"צ להרחיק נדוד.
ב'. בפר' בלק משמע שיש קשר ביניהם כנבואת בלעם על עמלק (במדבר כד כ-כא) 'וירא את עמלק וישא משלו ויאמר ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אבד', וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך'.
אותו דרש שהבאת ממדרש שמואל מופיע גם שם בכתוב. וראה שם בכל מפרשי התורה

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' פברואר 09, 2020 4:47 pm

תורה מפוארת כתב:א', הפתיחה באשכול מופיע גם במדרש רבה בריש פר' יתרו וא"צ להרחיק נדוד.
ב'. בפר' בלק משמע שיש קשר ביניהם כנבואת בלעם על עמלק (במדבר כד כ-כא) 'וירא את עמלק וישא משלו ויאמר ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אבד', וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך'.
אותו דרש שהבאת ממדרש שמואל מופיע גם שם בכתוב. וראה שם בכל מפרשי התורה

אבל מדרש שמואל קדום לשמות רבה.

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' פברואר 09, 2020 7:03 pm

בן מיכאל כתב:
תורה מפוארת כתב:א', הפתיחה באשכול מופיע גם במדרש רבה בריש פר' יתרו וא"צ להרחיק נדוד.
ב'. בפר' בלק משמע שיש קשר ביניהם כנבואת בלעם על עמלק (במדבר כד כ-כא) 'וירא את עמלק וישא משלו ויאמר ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אבד', וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך'.
אותו דרש שהבאת ממדרש שמואל מופיע גם שם בכתוב. וראה שם בכל מפרשי התורה

אבל מדרש שמואל קדום לשמות רבה.

לאו דוקא

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' פברואר 09, 2020 9:08 pm

תורה מפוארת כתב:
בן מיכאל כתב:
תורה מפוארת כתב:א', הפתיחה באשכול מופיע גם במדרש רבה בריש פר' יתרו וא"צ להרחיק נדוד.
ב'. בפר' בלק משמע שיש קשר ביניהם כנבואת בלעם על עמלק (במדבר כד כ-כא) 'וירא את עמלק וישא משלו ויאמר ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אבד', וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך'.
אותו דרש שהבאת ממדרש שמואל מופיע גם שם בכתוב. וראה שם בכל מפרשי התורה

אבל מדרש שמואל קדום לשמות רבה.

לאו דוקא

רש"י כבר מצטטו, ושמו"ר ככל הנראה מאוחר לרש"י.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 10, 2020 7:28 am

תורה מפוארת כתב:א', הפתיחה באשכול מופיע גם במדרש רבה בריש פר' יתרו וא"צ להרחיק נדוד.
ב'. בפר' בלק משמע שיש קשר ביניהם כנבואת בלעם על עמלק (במדבר כד כ-כא) 'וירא את עמלק וישא משלו ויאמר ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אבד', וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך'.
אותו דרש שהבאת ממדרש שמואל מופיע גם שם בכתוב. וראה שם בכל מפרשי התורה

א. לא מצאתיו בשמות רבה, אף כי יש שם (פ' כז סי' ו) על הקשר שבין יתרו לעמלק.
ב. למה כוונתך במודגש?

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' פברואר 10, 2020 9:38 am

עקביה כתב:
תורה מפוארת כתב:א', הפתיחה באשכול מופיע גם במדרש רבה בריש פר' יתרו וא"צ להרחיק נדוד.
ב'. בפר' בלק משמע שיש קשר ביניהם כנבואת בלעם על עמלק (במדבר כד כ-כא) 'וירא את עמלק וישא משלו ויאמר ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אבד', וירא את הקיני וישא משלו ויאמר איתן מושבך ושים בסלע קנך'.
אותו דרש שהבאת ממדרש שמואל מופיע גם שם בכתוב. וראה שם בכל מפרשי התורה

א. לא מצאתיו בשמות רבה, אף כי יש שם (פ' כז סי' ו) על הקשר שבין יתרו לעמלק.
ב. למה כוונתך במודגש?

כוונתי לא הייתה שזה זהה אלא שיש קשר פנימי ומכווון ביניהם, וזה מה שציינתי שתעיין שם בפסוקי נבואת בחעם במפרשי התורה ותראה שגם בלעם קשר גורל שניהם יחדיו.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' פברואר 10, 2020 11:22 am

תורה מפוארת כתב:וזה מה שציינתי שתעיין שם בפסוקי נבואת בחעם במפרשי התורה ותראה שגם בלעם קשר גורל שניהם יחדיו.

עוד לפני שהוא קרא את הודעתך הראשונה, הוא כבר עיין בפסוקים שבהם היצעת לו אח"כ לעיין, והוא אפילו הגיב (אחרי שעיין ועוד לפני שהוא קרא את הודעתך הראשונה):
viewtopic.php?f=46&t=49284&p=600970#p600784

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 10, 2020 12:10 pm

בן מיכאל כתב:עמלק ומדין הינן בני משפחה - מדין הם מבני קטורה.
מסתבר כי הקיני היו מזרע אברהם ששמרו את אמונתו, ומצד אחד היו שייכים לעמלק, ומאידך סייעו לישראל כי היו שוים להם באמונתם.
בסופו של דבר נספחו לישראל לגמרי כמוכח בשמואל א כז י, שם ל כט, דה"י א' ב נא.

אין משמעות לקשר המשפחתי הזה, ולא לתרבות הזו.
עמלק מזרע עשיו, מדין בני קטורה.
אף אם ליתרו היה קשר טכני שהיה בצבאם, כדברי מדר"ש, הרי עברו מאז דורות רבים, כשהם נוחלים בתוך בני ישראל בא"י.
משכך, עדיין לא מובן מה היה להם עמם, בפרט לאור זה שהם יושבים בנחלת ישראל שהטיבו עמם ונתנו להם לשבת בתוכם.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' פברואר 10, 2020 12:43 pm

קו ירוק כתב:אף אם ליתרו היה קשר טכני שהיה בצבאם, כדברי מדר"ש, הרי עברו מאז דורות רבים, כשהם נוחלים בתוך בני ישראל בא"י. משכך, עדיין לא מובן מה היה להם עמם.


לא קשר צבאי, אלא גיאוגרפי.
כבר היסברתי את זה, כאן: viewtopic.php?f=46&t=49284#p600783

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' פברואר 10, 2020 12:48 pm

קו ירוק כתב:
בן מיכאל כתב:עמלק ומדין הינן בני משפחה - מדין הם מבני קטורה.
מסתבר כי הקיני היו מזרע אברהם ששמרו את אמונתו, ומצד אחד היו שייכים לעמלק, ומאידך סייעו לישראל כי היו שוים להם באמונתם.
בסופו של דבר נספחו לישראל לגמרי כמוכח בשמואל א כז י, שם ל כט, דה"י א' ב נא.

אין משמעות לקשר המשפחתי הזה, ולא לתרבות הזו.
עמלק מזרע עשיו, מדין בני קטורה.
אף אם ליתרו היה קשר טכני שהיה בצבאם, כדברי מדר"ש, הרי עברו מאז דורות רבים, כשהם נוחלים בתוך בני ישראל בא"י.
משכך, עדיין לא מובן מה היה להם עמם, בפרט לאור זה שהם יושבים בנחלת ישראל שהטיבו עמם ונתנו להם לשבת בתוכם.

כלל לא בטוח, כל בני אברהם התערבו זה בזה, כפי שמצינו למשל שמדין ועמלק עלו על ישראל יחד עם בני קדם (=שאר בני קטורה) בשופטים ו-ז.
לא מוכרח כי היה זה נחלה שקיבלו מאת בני ישראל, וגם לא חייב להיות שכל הקיני הם מצאצאי יתרו, וראה עוד במאמר המצורף בזה.
קבצים מצורפים
רעואל המדייני.docx
(38.2 KiB) הורד 150 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 10, 2020 12:56 pm

אין קשר גאוגרפי בין עמלק לבין מדין. זה לא אומר שא"א ללכת לארצם. יתרו הלך לשם, אבל אין בין האומות קשר גאוגרפי הגורם ליחסים קרובים.

מדין ועמלק וכל בני קדם התכנסו להלחם משנאתם את ישראל. וגם מסתבר שמדין שכרו את עמלק ואת בני קדם לבוא לעזרתם במלחמה.
זה לא מצביע על התערבות כלשהיא בין האומות.

אם הקיני לא היו מקבלים נחלה בישראל היו מגרשים אותם משם. והיה בידם הכח, כמו שאומר שאול 'פן אוסיפך עמו'.
כמו"כ אשת חבר הורגת את סיסרא לא מכך שחוששת ממנו, אלא מתוך שליחות מצוה (ולכן זכתה: ל'מנשים באהל תבורך').
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' פברואר 10, 2020 2:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' פברואר 10, 2020 2:01 pm

קו ירוק כתב:אין קשר גאוגרפי בין עמלק לבין מדין.

כבר ביארתי את הקשר הגיאוגרפי הזה, כאן: viewtopic.php?f=46&t=49284#p600783

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 10, 2020 2:08 pm

נסה לצייר אותו

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' פברואר 10, 2020 2:26 pm

קו ירוק כתב:נסה לצייר אותו


לגבי שטח עמלק, יש פסוק מפורש בתורה: "עמלק יושב בארץ הנגב".
לגבי שטח מדין, לא אצטט מהמקרא, אלא ממקור מודרני (ויקיפדי' ערך מדין):
המדיינים התיישבו בצפון מערב חצי האי ערב, בחלק ניכר מהחלק המזרחי של ים המלח (אשר מאוחר יותר נושב על ידי העמונים המואבים והאדומים), וכן בערבה. בזמן בו מתרחש המתואר בספר שמות, שטחם כלל ככל הנראה [גם] חלקים מחצי האי סיני...היום, הטריטורי' העתיקה של מדין נמצאת בחלקים מערב הסעודית, דרום ישראל ודרום ירדן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' פברואר 10, 2020 3:42 pm

הפשטן כתב:
קו ירוק כתב:נסה לצייר אותו


לגבי שטח עמלק, יש פסוק מפורש בתורה: "עמלק יושב בארץ הנגב".
לגבי שטח מדין, לא אצטט מהמקרא, אלא ממקור מודרני (ויקיפדי' ערך מדין):
המדיינים התיישבו בצפון מערב חצי האי ערב, בחלק ניכר מהחלק המזרחי של ים המלח (אשר מאוחר יותר נושב על ידי העמונים המואבים והאדומים), וכן בערבה. בזמן בו מתרחש המתואר בספר שמות, שטחם כלל ככל הנראה [גם] חלקים מחצי האי סיני...היום, הטריטורי' העתיקה של מדין נמצאת בחלקים מערב הסעודית, דרום ישראל ודרום ירדן.

ההנחה ששטחם כלל ככל הנראה גם חלקים מחצי האי סיני, מסתמכת לכאורה על ההנחה שהר סיני נמצא בחצי האי סיני.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 10, 2020 5:42 pm

ואכן ההנחה הזו היא מוחלטת, ומי שאומר אחרת - סכל הוא (ויש סכלים בעולם.. בהחלט).
אבל אוי לנו אם מחקר רפואי למשל, ייעשה כמו המחקר ה'מודרני' של ויקי היכן היא מדין.
ולעשות צו-שטעלן בין פרשת שלח לבין ויקי, זה קצת צורם..


עמלק יושב בארץ הנגב המסתיימת בבקע נחל צין, כפי שרואים בענינם של המעפילים שעמלק הכה אותם שם. כמו"כ גם הצפינו מעט לערד ועד נחל הבשור (גרר של היום) בתקופה מן התקופות. והתיישבותם זו מתוארת גם במלחמת כדלעמר.

מדין ישבה בחצי האי ערב מזרחית דרומית לעקבה (הירדנית), ומוכח כך ממה שבנ"י הקיפו ממדבר צין דרך יום סוף את ארץ אדום עד המזרח.
זו היתה סיבת משה רבינו ללכת לרעות את הצאן למדבר סיני (מדובר במרחקים גדולים, ופשוט שהלך שבועות או חדשים למרעה הצאן, כפי הנהוג בין רועי הצאן באזורים אלו).
אבל אל הר שעיר ('נגב' מדינת ישראל כיום) המדינים לא באו, כי זו נחלת עשיו.

מלבד זאת המדינים היו שבטי יושבי אהל שהשתרעו בתקופות השנה אף עד החורן (דרום הבשן), כי שמצאנו בימי גדעון על ה'שכוני באהלים',
ולכן היו להם יחסי מסחר וידידות עם המואבים, כשישבו ישראל בשיטים.
העמלקים מנותקים משם ע"י בקע הערבה.

אין מניעה שיתרו התחבר עם עמלק, אבל זה באופן אישי.

הרב בן מיכאל
ומה הסיבה שחבר הקיני התחברו עם יבין מלך כנען - גם הם ממשפחתו?
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' פברואר 10, 2020 8:58 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' פברואר 10, 2020 8:31 pm

קו ירוק כתב:עמלק יושב בארץ הנגב המסתיימת בבקע נחל צין, כפי שרואים בענינם של המעפילים שעמלק הכה אותם שם. כמו"כ גם הצפינו מעט לערד ועד נחל הבשור (גרר של היום) בתקופה מן התקופות. והתיישבותם זו מתוארת גם במלחמת כדלעמר.

פשיטא, ואינני מבין למה טרחת לציין את המובן מאיליו.

קו ירוק כתב:אבל אל הר שעיר...המדינים לא באו, כי זו נחלת עשיו.

אני תוהה למה להתפרץ לדלת פתוחה. וכי מישהו טען שמדין ישבה בהר שעיר?

קו ירוק כתב:מדין ישבה בחצי האי ערב מזרחית דרומית לעקבה (הירדנית), ומוכח כך ממה שבנ"י הקיפו ממדבר צין דרך יום סוף את ארץ אדום עד המזרח.
זו היתה סיבת משה רבינו ללכת לרעות את הצאן למדבר סיני (מדובר במרחקים גדולים, ופשוט שהלך שבועות או חדשים למרעה הצאן, כפי הנהוג בין רועי הצאן באזורים אלו). מלבד זאת המדינים היו שבטי יושבי אהל שהשתרעו בתקופות השנה אף עד החורן (דרום הבשן), כי שמצאנו בימי גדעון על ה'שכוני באהלים', ולכן היו להם יחסי מסחר וידידות עם המואבים, כשישבו ישראל בשיטים.


אני רק רוצה להזכיר איך הכול התחיל: ובכן אתה טענת שאין קשר גאוגרפי בין עמלק לבין מדין. אז הפניתי לפסוקים שמהם אני לומד על קשר גיאוגרפי כזה. אז ביקשת לנסות לצייר אותו. אז הפניתי אל המידע בויקיפדי' על שטח מדין, שמהם עולה איך ניתן לצייר קשר כזה.
למעשה, הקירבה הגיאוגרפית המשתקפת בקשר הזה, אינה פחותה מזו שאיפשרה את נדידת משה ממצרים למדין. הגע בעצמך: הואיל ונדודי משה בין מצרים למדין מעידים על קירבה גיאוגרפית בין מדין לבין מצרים, אז ק"ו בן בנו של ק"ו - שיש קירבה גיאוגרפית בין מדין לבין "ארץ הנגב" (כדברי התורה על מושבו של עמלק).

קו ירוק כתב:אבל אוי לנו אם מחקר רפואי למשל, ייעשה כמו המחקר ה'מודרני' של ויקי היכן היא מדין.
ולעשות צו-שטעלן בין פרשת שלח לבין ויקי, זה קצת צורם..

אתה חולק על ויקיפדי' ? אין יותר לגיטימי מזה. הרי מלכתחילה כשציירתי את הקירבה הגיאוגרפית, אז רק דברי לגבי עמלק נתלו - בפסוק מפורש, אך דברי לגבי מדין נתלו - באינפורמצי' על מדין הלקוחה מויקיפדי' - לא בדעתך שלך על השטח של מדין. הכול נעשה אפוא מתוך גילוי נאות ובשקיפות מלאה, כשברור מלכתחילה - שכל דבריי תלויים ועומדים במהימנות המקורות שעליהם אני מתבסס, כך שמלכתחילה לא ניתן להלין עלי. למעשה אין זה משנה כלל - האם המקור הוא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - או שמא המקור הוא עבודת הדוקטורט של אבו מאזן על השואה, בתכלס - יש שקיפות מלאה לגבי מקורותיי - אז זה מספיק בשביל עצם טיעוניי.
אבל בעצם, גם בלי ויקיפדי', די לי בפסוקים שאליהם הפניתי בהודעתי הראשונה שבאשכול - על מנת שאלמד על קירבה גיאוגרפית בין עמלק לבין מדין.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ג' פברואר 11, 2020 11:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 10, 2020 9:04 pm

1. הפסוק שהבאת (במלחמת גדעון, שופ' ז יב) לא מדבר על קשר גאוגרפי שבין מדין ועמלק, אלא קשר מלחמה באזור שאינו שייך לשניהם. ועמים שונים ומרוחקים התכנסו לא פעם למלחמה כמו ארם נהרים וארם צובה עם עמון, למלחמה על ישראל.
2. אין קשר גאוגרפי בין ארץ מדין למקום ישיבת עמלק כפי שהסברתי, והסכמת שזה פשוט (סבורני שזה לא כ"כ מובן מאליו, ולכן טרחתי לכתוב).
3. משה יכול ללכת להר סיני לראות את הצאן במדבר, אך זה אינו מראה על קשר וחיבור בין העם העמלקי היושב בצפונה של אדום - בדרומה של ארץ ישראל.
4. לא בקשתי שתצייר לי איך מדין ועמלק קשורים זע"ז, רמזתי שאם נצייר נווכח שזה לא כך. זה שהבאת מויקי, רק מראה כמה לא נכון מה כתוב שם.
5. איסרטיה בירושלמי תענית משמעותו צבא (כמ"ש עקביה לעיל), וכמו שפירש הפני משה שם, וכך מוכרח מענינו של הירושלמי. ויתרו המדיני היה בצבאו של עמלק לפי דברי המדרש.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ב' פברואר 10, 2020 9:23 pm

קו ירוק כתב:הפסוק שהבאת (במלחמת גדעון, שופ' ז יב) לא מדבר על קשר גאוגרפי, אלא קשר מלחמה באזור שאינו שייך לשניהם. ועמים שונים ומרוחקים התכנסו לא פעם למלחמה כמו ארם נהרים וארם צובה עם עמון, למלחמה על ישראל.


פירושך - כמובן אפשרי, אבל - אינו הכרחי. אפשר לפרש גם כמו שפירשתי אני, ולענ"ד זה גם פשט הכתובים. אתה לא רוצה לפרש כמוני? מותר לך.
עכ"פ, בהודעתי הראשונה התבססתי במיוחד על נבואת בלעם.

קו ירוק כתב:אין קשר גאוגרפי בין ארץ מדין למקום ישיבת עמלק כפי שהסברתי, והסכמת שזה פשוט (סבורני שזה לא כ"כ מובן מאליו, ולכן טרחתי לכתוב).


בשוגג אתה מייחס לי הסכמה אשר עלי' מעולם לא חתמתי. אני היסכמת לדבריך - לגבי מקום ישיבת עמלק, לא לגבי השאלה - האם יש קשר גאוגרפי בין ארץ מדין לבין מקום ישיבת עמלק.

קו ירוק כתב:משה יכול ללכת להר סיני (לראות) [לרעות] את הצאן במדבר, מה הקשר בין זה לחיבור בין העם העמלקי היושב בצפונה של אדום - בדרומה של ארץ ישראל.


ה"קשר" שעליו אתה שואל (מה הקשר וכו'), הוא - קשר גיאוגרפי - בשני המקרים. יש קשר כזה, בין מצרים לבין מדין, עד כדי כך שמשה יכול לנדוד - ממצרים למדין (דרומית מזרחית לעקבה) - הלוך חזור, אז ק"ו שיש קשר גיאוגרפי (אפילו קצר יותר) - בין תחום מושבו של עמלק היושב בצפונה של אדום בדרומה של ארץ ישראל - לבין מדין (דרומית מזרחית לעקבה).

קו ירוק כתב:לא בקשתי שתצייר לי, רמזתי שאם נצייר נראה שזה לא כך. זה שהבאת לי ויקי, רק מראה כמה לא נכון מה כתוב שם.


הגע בעצמך: אילו התבססתי, לא על ויקיפדי', אלא על עבודת הדוקטורט של אבו מאזן על השואה, האמנם גם אז היית אומר - "זה שהבאת לי את אבו מאזן רק מראה כמה לא נכון מה שכתוב בדוקטורט שלו על השואה" ? הבט: אינני עוסק כלל בשאלת המהימנות של המקורות, ואינני מוצא שום בעי' בדבריי - כל זמן שאני נוהג בגילוי נאות ובשקיפות מלאה עם מקורותיי, וכבר כתבתי - שלחלוק על ויקיפדי' - זה לגמרי לגיטימי.
עכ"פ, בהודעתי הראשונה התבססתי במיוחד, על נבואת בלעם, לא על ויקיפדי'.

קו ירוק כתב:איסרטיה בירושלמי תענית משמעותו צבא (כמ"ש עקביה לעיל), וכמו שפירש הפני משה שם, וכך מוכרח מענינו של הירושלמי. ויתרו המדיני היה בצבאו של עמלק לפי דברי המדרש.


איסרטיא או אסרטיא ?
גם לגבי איסרטיא (עם י' - שזה לא מה שנכתב לגבי יתרו), הנה כמעט בכל המקומות בבבלי ובירושלמי - הכוונה היא לדרך.
מאידך, אסרטיא (בלי י' - שזה מה שנכתב לגבי יתרו), זה תמיד - דרך.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' פברואר 10, 2020 11:36 pm

בספר האוצר ח"א - פין, שמואל יוסף, ערך איסטרטיא, כותב שזה צבא.
ולמעשה השמטת הטי"ת היא טעות אופיינית נפוצה בארמית.

כך שגם בירו' תענית לגבי אנשי בן כוזיבא, וגם במדר"ש לגבי יתרו, אין מקום להסביר אסרטיא=דרך או צד, שזה חסר משמעות.
אלא שזו מילה בהגייה שגויה, וצ"ל איסטרטיה שזה צבא.


בלעם שהזכיר את הקיני, פירש"י לפי שראה אותו תקוע בימי שאול אצל עמלק. אך אין כל הכרח שזה היה מימי קדם, והרי הוא הלך מהם ונתגייר דורות רבים קודם לכן.

ואילו אני דנתי מהו הקשר בין חבר הקיני מבני יתרו שקבלו אחוזה לשבת בארץ, שיושבים בשלום עם יבין מלך חצור ועם עמלק, ומאידך יעל הורגת את סיסרא ומהם תלמידי חכמים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' פברואר 11, 2020 10:30 am

קו ירוק כתב:בספר האוצר ח"א - פין, שמואל יוסף, ערך איסטרטיא, כותב שזה צבא. ולמעשה השמטת הטי"ת היא טעות אופיינית נפוצה בארמית...שזו מילה בהגייה שגויה, וצ"ל איסטרטיה שזה צבא.


כמובן זכותך להניח כי - בנוסח של המדרש לגבי יתרו - יש "טעות אופיינית" (כלשונך), אבל בשונה ממך, אני לא נזקק לכל הדוחק הזה (כמובן דוחק יחסי) - של הנחת קיומה של "טעות אופיינית" (כלשונך), משום שאני נשען על המון מקומות בבבלי ובירושלמי שבהם - התיבה "אסרטיא" (ואפילו "איסרטיא" עם י' אם כי לגבי יתרו כתוב בלי י') - בהכרח מתפרשת במובן של דרך.
עכשיו כל אחד יחליט האם הוא רוצה לפרש עם "טעות אופיינית" או בלי "טעות אופיינית".

קו ירוק כתב:כך שגם בירו' תענית לגבי אנשי בן כוזיבא...אין מקום להסביר אסרטיא=דרך או צד, שזה חסר משמעות.


אני תוהה למה להתפרץ לדלת פתוחה.
כלום מישהו ניסה לרמוז כאן כי, באותו מקום בודד בירושלמי תענית - הכוונה היא אל דרך או צד?

אני טענתי רק דבר אחד:
גם לגבי איסרטיא (עם י' - שזה אמנם מה שכתוב באותו מקום בודד בירושלמי תענית - אך לא זה מה שנכתב לגבי יתרו), הנה כמעט בכל המקומות בבבלי ובירושלמי (חוץ מהמקום הבודד הנ"ל שציינת כעת) - הכוונה היא אל דרך.
מאידך, אסרטיא (בלי י' - שזה מה שנכתב לגבי יתרו), זה תמיד - דרך.

קו ירוק כתב:וגם במדר"ש לגבי יתרו, אין מקום להסביר אסרטיא=דרך או צד, שזה חסר משמעות.


זה (כלשונך) "חסר משמעות", רק אם ממאנים לקבל את טענתי, שתחום מדין הי' בדרך אל תחום עמלק.
אבל ברגע שמבינים שתחום מדין הי' בדרך אל תחום עמלק (אפילו לשיטתך שתחום מדין הי' רק מדרום מזרח לעקבה - וק"ו לפי המידע המובא בויקיפדי' שאותו אתה דוחה), ממילא דברי המדרש לגבי יתרו נעשים ברורים ומחוורים כשמלה - מבלי להידחק עם הנחה של "טעות אופיינית" (כלשונך) - ומבלי להישען על מקום בודד בירושלמי תוך נטישת כל המוני המקומות האחרים בבבלי ובירושלמי ששם המשמעות של אסרטיא/איסרטיא היא תמיד דרך.
עכשיו כל אחד יכול לבחור האם המדרש לגבי יתרו יתפרש, באופן דחוק יחסית - עם הנחת "טעות אופיינית" (כלשונך), או באופן מרווח לפי פירושי - שאינו נאלץ להניח שום "טעות אופיינית" - ושלמעשה ישאר (כלשונך) "חסר משמעות" רק כל עוד שנמאן לקבל את טענתי (המובנת מאלי' לטעמי) שתחום מדין הי' בדרך אל תחום עמלק.

קו ירוק כתב:ואילו אני דנתי מהו הקשר בין חבר הקיני מבני יתרו שקבלו אחוזה לשבת בארץ, שיושבים בשלום עם יבין מלך חצור ועם עמלק, ומאידך יעל הורגת את סיסרא ומהם תלמידי חכמים.


ואילו אני לא דנתי כלל בחבר הקיני וכמובן גם לא ביבין וביעל, אלא דנתי אך ורק - בשאלת פותח האשכול - על המדרש אודות יתרו טרם גיורו ובעוד היותו כהן בארץ מדין הקרובה קירבה גיאוגרפית לתחום עמלק, והבאתי כמה ראיות להוכחת הקירבה הזאת - ובמיוחד ראי' מנבואת בלעם.

קו ירוק כתב:בלעם שהזכיר את הקיני, פירש"י לפי שראה אותו תקוע בימי שאול אצל עמלק. אך אין כל הכרח שזה היה מימי קדם, והרי הוא הלך מהם ונתגייר דורות רבים קודם לכן.


אכן, המשותף לשנינו הוא א"כ, ששנינו מנסים לבדוק האם ניתן לפרש - לפי הפשט - את נבואת בלעם שלא כרש"י.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 11, 2020 1:31 pm

ב"צ קשים ממני

אספמיה ואמפיה משתנים כל העת בגירסאות שגויות בכתבי חז"ל המצויים בידינו, ובאותה מידה שאיסרטיה ואיסטרטיה משתנים. וכן הרבה.
זר לבאר ביתרו שמה ש'היה מאיסרטיא של עמלק' זה שהיה בדרך עמלק..

כדי להגיע ממדין לעמלק חייבים לעבור דרך תחומו של עשיו ואדום בהר שעיר ומדבר צין. אין קשר בין העמים הללו (עמלק ומדין) לא קשר גאוגרפי ולא קשר תרבותי (לא זו בלבד אלא שאף אדום היה מרוחק תרבותית ממדין בכך שבא לעזור למואב הסמוכה לו במלחמתם נגד מדין). אינני מבין מה אתה מתאמץ לעייל פילא בקופא דמחטא, להוכיח קשר גאוגרפי - בדקדוקי עניות בפסוקים ובחז"ל, כשהמציאות מורה שזה לא כך.

כאשר ההקשר הגאוגרפי לא קיים, גם משמעות הפסוק לא ניתנת לפרשנות שכזו.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' פברואר 11, 2020 4:00 pm

קו ירוק כתב:ב"צ קשים ממני


אנא סלח לי על הבורות, אבל מה זה ב"צ?

קו ירוק כתב:אספמיה ואמפיה משתנים כל העת בגירסאות שגויות בכתבי חז"ל המצויים בידינו... וכן הרבה.


בטח התכוונת אפמיא (לא אמפיא), וזה אכן נכון - "כל העת" - כפי שכתבת. מה שאין כן חילופי תיבת איסטרטיא בתיבת אסרטיא, שלגביהם לא ניתן להגיד שהם מתרחשים "כל העת" (שהלא איפה מצינו בדפוסים עוד חילוף של שתי תיבות אלה - חוץ מאשר באותו מקום בודד בירושלמי תענית?), מה שמחליש באופן יחסי את עצם הניסיון להשוות - בין אפשרות השמטת האות ס' מהמילה אספמיא - לבין אפשרות השמטת האות ס' מהמילה איסטרטיא.
תדע, דהרי לא בכדי, תדירות ההתחלפות - של התיבה איסטרטיא עם התיבה אסרטיא - בדפוסים, נמוכה משמעותית מההתחלפות - של התיבה אספמיא עם התיבה אפמיא - בדפוסים, משום שהמובן של התיבה איסטרטיא (כלומר סדר כוחות אסטרטגי) - שונה לגמרי מהמובן של התיבה אסרטיא (כלומר דרך). זה הכלל: כשמדובר בשתי תיבות בעלות מובן שונה, הסיכוי שהכותב/המעתיק/המדפיס לא יזהר בהחלפתן - נמוך הרבה יותר מזה שקיים כשהתיבה המשובשת היא חסרת משמעות (כגון התיבה אפמיא).

קו ירוק כתב:ובאותה מידה שאיסרטיה ואיסטרטיה משתנים.


אם כשאתה כותב "באותה מידה" - אתה לא מתכוון אל "באותה תדירות" - אלא אתה מתכוון אל "באותו אופן", אז דבריך - נכונים הם - כמובן, אבל בכך הם רק מוכיחים את מה שכבר ידוע מלכתחילה: שעצם אפשרות החלפת התיבה איסטרטיא בתיבה איסרטיא, אינה אפשרות מופרכת: למעשה, היא כנראה כבר התרחשה בנוסח של הדפוסים באותו מקום בודד בירושלמי תענית. אבל בזה שאתה מנסה לטעון - שאפשרות חילופי תיבת איסטרטיא בתיבת איסרטיא אינה אפשרות מופרכת - אתה רק מתפרץ לדלת פתוחה, שהלא אני מעולם לא רמזתי שהאפשרות הזאת מופרכת. רק טענתי, שעצם ההנחה של התחלפות התיבה איסטרטיא במילה אסרטיא, היא הנחה דחוקה יחסית - ככל שמדובר במקומות (כגון במדרש הדן לגבי יתרו) שלגביהם לא ידוע לנו מלכתחילה שבהם אכן התרחשה התחלפות שכזאת. ודוק: לא הנחה מופרכת, אלא הנחה דחוקה יחסית. על כך גם הוספתי וכתבתי בהודעתי הקודמת, שעכשיו כל אחד יכול לבחור האם המדרש לגבי יתרו יתפרש, באופן דחוק יחסית - עם ההנחה שהכותב טעה בהעתקה, או באופן מרווח לפי פירושי - שאינו נאלץ להניח שום טעות של הכותב.

קו ירוק כתב:זר לבאר ביתרו שמה ש'היה מאיסרטיא של עמלק' זה שהיה בדרך עמלק.


אנא דייק בדבריי: לא כתבתי כי "מאיסרטיא של עמלק" זה "בדרך עמלק", אלא כתבתי "שתחום מדין הי' בדרך אל תחום עמלק".
כשכתוב במדרש שיתרו הי' "מאסרטיא של עמלק", הכוונה היא שמוצאו הי' מארץ מדין שהייתה מצידה של ארץ עמלק.

קו ירוק כתב:כדי להגיע ממדין לעמלק חייבים לעבור דרך תחומו של עשיו ואדום בהר שעיר ומדבר צין.


האם אתה כותב זאת, לשיטתך, או לשיטת ויקיפדי' ? אני שואל את זה משום, שתמיד קל לאדם לפרוך את דברי אחרים - אליבא דשיטתו שלו, בעוד שהרבה יותר קשה לפרוך את דבריהם - אליבא דשיטתם שלהם.
ורק כהערת אגב אציין, את המובן מאליו, שזה לכאורה מיותר (סגנונית ועניינית) לחזור פעמיים על אותו תוכן עצמו - "עשו ואדום" - כאילו שלא מדובר באותו הדבר, שהלוא פסוק מפורש בתורה מעיד: "עשו הוא אדום".

קו ירוק כתב:אין קשר בין העמים הללו (עמלק ומדין), לא קשר גאוגרפי ולא קשר תרבותי (לא זו בלבד אלא שאף אדום היה מרוחק תרבותית ממדין בכך שבא לעזור למואב הסמוכה לו במלחמתם נגד מדין)


לא הבנתי שני דברים:
א. התינח - אדום ומדין - אה"נ אין קשר תרבותי ביניהם (ומי כמוני היודע זאת, בתור דובר עברית כמו גם אדומית - שבמקרה גם דובר ערבית כמו גם מדיינית, שלא לדבר על לטינית כמו גם חיתית - אם כי זה כבר נושא אחר), אבל האם אתה מכחיש, שיש קשר גיאוגרפי ותרבותי בין אדום לבין עמלק? הלא התורה עצמה מעידה על קשר כזה!
ב. התינח - קשר תרבותי - אה"נ אינו קיים בין מדין לבין אדום, אבל הואיל וגם עליך מוסכם כי - היעדר קשר תרבותי בין מדין לבין אדום - אינו מונע קשר גיאוגרפי בין שניהם, אז למה לדעתך - היעדר קשר תרבותי בין מדין לבין עמלק - כן אמור למנוע קשר גיאוגרפי בין שניהם? לא זו אף זו: לפי ויקיפדי', אכן יש קשר גיאוגרפי כזה - בין מדין לבין עמלק - והוא קשר של גבול, בעוד שלפי שיטתך - הקשר הגיאוגרפי הזה עובר דרך התיווך הגיאוגרפי של ארץ אדום (כמו שהקשר הוירטואלי שבין שנינו עובר דרך התיווך הוירטואלי של אוצר החכמה), אבל לכולי עלמא יש קשר גיאוגרפי כזה - שאגב קיומו נתמך גם ע"י נבואת בלעם.

קו ירוק כתב:אינני מבין מה אתה מתאמץ לעייל פילא בקופא דמחטא, להוכיח קשר גאוגרפי - בדקדוקי עניות בפסוקים ובחז"ל, כשהמציאות מורה שזה לא כך.


אף אני אינני מבין, מה אתה מתאמץ - לעייל פילא בקופא דמחטא - כדי להכחיש את קיומו של קשר גאוגרפי, כאשר - הן המציאות מורה על קשר גאוגרפי כזה (לא מיבעיא לשיטת ויקיפדי' אלא אפילו לשיטתך כפי שהראיתי לעיל) - והן פסוקי נבואת בלעם תומכים בכך, מה שממילא גם תומך בפשט שהיצעתי לדברי חז"ל במדרש על יתרו.

קו ירוק כתב:כאשר ההקשר הגאוגרפי לא קיים, גם משמעות הפסוק לא ניתנת לפרשנות שכזו.

או כלך לדרך זו: כאשר הקשר הגאוגרפי קיים - ומוכח בעיניים - על כל מפה (אפילו לשיטתך כפי שהראיתי לעיל וק"ו בן בנו של ק"ו לשיטת ויקיפדי' ), אז משמעות הפסוק נעשית בלתי נמנעת - בהתאם לקשר הגאוגרפי הנ"ל - לפחות אם מנסים לפרש את הפסוק לפי הפשט.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 11, 2020 4:13 pm

בשים לב במפה הרצו"ב, שבשונה משיטת הגר"א (הנכונה דרך כלל עד לאחת), מחויב שארץ אדום הגיעה עד סמוך לים סוף (ואינני יודע מה יענה הגר"א עה"פ 'ויסעו מהר ההר דרך אדום דרך ים סוף לסבוב את ארץ אדום'!)
מדין דרומה מאדום, ועמלק באזור אחר, ועוד שחוצץ בין עמלק למדין ארץ הר שעיר.
מקווה שזה יענה על קושיותך. מעבר לזה אין לי מה להוסיף.

26אומות עה''י להגר''א.jpg
26אומות עה''י להגר''א.jpg (2.1 MiB) נצפה 7119 פעמים

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' פברואר 11, 2020 4:29 pm

קו ירוק כתב:מדין דרומה מאדום, ועמלק באזור אחר, ועוד שחוצץ בין עמלק למדין ארץ הר שעיר.


לפי מפת הגר"א, שכמובן אינה מפת ויקיפדי' (להבדיל אא"ה), מה שחוצץ בין עמלק לבין מדין זה רק מדבר צין.

קו ירוק כתב:מקווה שזה יענה על קושיותך.


לי אין שום קושיות, לפחות - לא על נבואת בלעם - ולא על מדרש יתרו שעליו שאל פותח האשכול.
למה לי אין שום קושיות? משום שלדידי, נבואת בלעם מעידה שיש קשר גיאוגרפי בין עמלק לבין מדין. הקשר הזה מתיישב היטב גם עם מפת הגר"א - כפי שהראיתי לעיל.
הגע בעצמך: בין שנינו יש קשר וירטואלי, אמנם קשר בתיווכו של אוצר החכמה, אבל יש קשר וירטואלי, נכון? אז אותו הדבר לגבי מדין ועמלק: יש ביניהם קשר גיאוגרפי - גם לפי מפת הגר"א (ולא רק לפי ויקיפדי' להבדיל אה"ה), אמנם קשר בתיווכו של מדבר צין, אבל יש קשר גיאוגרפי. למעשה, קיומו של הקשר הזה נתמך גם ע"י נבואת בלעם, ולפיו גם ביארתי את מדרש יתרו שעליו שאל פותח האשכול.

אבל הבנתי, שלאחד משנינו - כן היו קושיות - על דברי זולתו, אז אותן יישבתי - אחת לאחת - בהודעתי הקודמת.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ג' פברואר 11, 2020 4:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 11, 2020 4:37 pm

מדבר צין בשליטת אדום (ויבואו כל העדה מדבר צין גו' וימאן אדום נתון את ישראל עבור בגבולו - ולכן 'ויט ישראל מעליו' - להקיף מדרום בחזרה).
אדום שונא למדין ונלחם עמם ('המכה את מדין בשדה מואב')

משכך, המסקנא שאין קשר.
פרשנות בפסוקים איננה מורה על מאום, כאשר יכולה להתפרש אחרת.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ג' פברואר 11, 2020 4:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' פברואר 11, 2020 4:41 pm

קו ירוק כתב:מדבר צין בשליטת אדום

מעולם לא הכחשתי זאת, אז למה להתפרץ לדלת פתוחה?

קו ירוק כתב:אדום שונא למדין ונלחם עמם ('המכה את מדין בשדה מואב'). משכך, המסקנא שאין קשר.

המסקנה שלי היא אחרת: לא קראת את סעיף ב (זה שעם ההדגשות), המופיע לקראת סופה של הודעתי הלפני-קודמת (כלומר של הודעתי שמעל הודעתך המכילה את מפת הגר"א).

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 11, 2020 5:00 pm

הפשטן כתב:
קו ירוק כתב:ב"צ קשים ממני

ב. ...בעוד שלפי שיטתך - הקשר הגיאוגרפי הזה עובר דרך התיווך הגיאוגרפי של ארץ אדום (כמו שהקשר הוירטואלי שבין שנינו עובר דרך התיווך הוירטואלי של אוצר החכמה), אבל לכולי עלמא יש קשר גיאוגרפי כזה

כמו הקשר בינינו לבין מדינת ישראל לבין מדינת עירק - דרך מדינת ירדן

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' פברואר 11, 2020 5:11 pm

קו ירוק כתב:כמו הקשר בינינו לבין מדינת ישראל לבין מדינת עירק - דרך מדינת ירדן.


לפי מפת הגר"א (לאפוקי מפת ויקיפדי' להבדיל אה"ה), הקובעת כי ארץ מדין הייתה - לא בעיראק - אלא בסעודי', הי' עדיף שבמשל שלך היית מחליף את עיראק בסעודי'.

על כל פנים, מהמשל שלך עולה כי, אילו בלעם הי' חי בימינו והי' מנבא על עם ישראל - ואח"כ הי' מנבא על העם הירדני-פלסטיני - ואח"כ הי' מנבא על העם הסעודי (או העיראקי לא משנה), אז לא הייתה סיבה להתפלא על כך, כי הלא מדובר בשרשרת של עמים גובלים שממילא הנם בעלי קירבה גיאוגרפית משורשרת - ממש כמו שאתה גובל בממשק של אוצר החכמה שגובל בי וכך אתה מצליח לתקשר איתי בקשר וירטואלי משורשר.
אבל הלא זה בדיוק מה שבלעם עשה: ניבא על עם ישראל, ואח"כ על העם האדומי-עמלקי, ואח"כ על העם הקיני (שממנו יצא יתרו שהתגורר בארץ מדין לפי עדות התורה). ואני מזכיר, שבדיוק זה מה שכתוב בהודעתי הראשונה שבאשכול, ככה שממש לא ברור לי מה מלכתחילה הוקשה לך על הודעתי הראשונה.

קו ירוק כתב:פרשנות בפסוקים איננה מורה על מאום, כאשר יכולה להתפרש אחרת.


הפירוש בפסוקים לא מיועד להורות על משהו, כי לא הוא המטרה, אלא המטרה היא להגיע אל פרשנות - עבור מדרש יתרו - שתהא משוחררת מתמיהת פותח האשכול.

לישנא אחרינא: אמנם - עצם הפירוש בפסוקים לבדו - אינו מיועד להורות על משהו, אבל כל הצעה לפרשנות עבור מדרש יתרו - המבוססת על פירוש בפסוקים אשר עליו אין קושיות - לפחות תאפשר לענות על תמיהת פותח האשכול.

על כל פנים, מנוסח דבריך אני מסיק, כי אפשר שיש בינינו אי הבנה.
הבט: לי אין שום קושיא על מי שינסה לפרש אחרת ממני את המדרש או את הפסוק, וכבר כתבתי לך את זה באחת מהודעותיי הישנות, זוכר?
הרי איך הכול התחיל? זה כזכור התחיל מתמיהת פותח האשכול על מדרש יתרו. אז היצעתי לו פירוש - שמבוסס על פרשנותי לפסוקים - ושמסיר את תמיהת פותח האשכול.
אז היו לך קושיות על פירושי, אז יישבתי אותן - היטב - אחת לאחת. ברגע שיישבתי אותן, הישגתי את מטרתי הנ"ל - להציע עבור מדרש יתרו פירוש שעליו אין קושיות ושמבוסס על פירוש בפסוקים אשר גם עליו אין קושיות, ואינני צריך לוודא - שלמדרש או שלפסוק - לא יהיו פירושים אחרים: אדרבא אלה שרוצים לפרש אחרת את המדרש או את הפסוק - זאת זכותם - ואין מי שימנע זאת מהם. אין עיני צרה בפירושים אחרים. אני נמצא כאן למטרה יחידה: ליישב את תמיהת פותח האשכול. הא ותו לא. אני מרוצה אפוא שהיצלחתי לעמוד במשימה שאותה היצבתי לעצמי, אחרי שכל קושיותיך על פירושי - יושבו היטב - אחת לאחת.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה הקשר בין יתרו לעמלק?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ינואר 22, 2022 9:42 pm

עקביה כתב:
מדרש שמואל (בובר) פרשה יב אות ב
דבר אחר "לץ תכה" זה עמלק, "ופתי יערים" זה יתרו, אמר רבי יהודה בר סימון מוכתב היה יתרו מאסרטיא של עמלק, וכיון שנפל בא ונתגייר, הדא הוא דכתיב "וישמע יתרו כהן מדין" (שמות יח א),

מלשון מדרש זה נשמע שיתרו היה קצין או משהו כזה בצבא עמלק [לשון המדרש שמואל מזכירה את לשון הירושלמי (תענית ד ה) המספר שאמרו חכמים לבן כוזיבא: כל מי שאינו רוכב על סוסו ועוקר ארז מן לבנון לא יהיה נכתב באיסרטיא שלך].

האם יש שפירשו שיתרו היה שייך במידה כל שהיא למלחמת עמלק עם ישראל ברפידים?


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים