מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבני שהם ואבני מילואים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

אבני שהם ואבני מילואים

הודעהעל ידי שמר » ג' יוני 02, 2020 8:35 pm

האם יש מקור לכך שכל נשיא נידב את האבן השייכת לשבטו?.
אשאל באופן שונה, האם נדבת הנשיאים הגיע כיחידה אחת כלומר נדבה אחת או שמא כל נשיא ונשיא הביא בפנ"ע כלומר שתים עשרה נדבות שונות (כמו קורבנות הנשאים ששם כל אחד הביא קרבן בפני עצמו).
ואת"ל שכל אחד ואחד הביא בפנ"ע א"כ איך מחלקים 14 אבנים ל12 נשיאים, האם נשיא אחד הביא יותר אבנים מחבירו?.

לבי במערב
הודעות: 9296
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אבני שהם ואבני מילואים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יוני 03, 2020 5:27 am

ראה ר"י בכור שור, דעת זקנים לבעה"ת, רא"ש עה"ת וחזקוני (עה"פ ויקהל לה, כז). ולהעיר מפי' הרשב"ם שם.

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אבני שהם ואבני מילואים

הודעהעל ידי שמר » ו' יוני 05, 2020 10:55 am

לפני הנ"ל אמרתי כך:
פרש"י : אמר רבי נתן מה ראו הנשיאים להתנדב כאן בתחלה ובמלאכת המשכן לא התנדבו תחלה אלא כך אמרו הנשיאים יתנדבו צבור מה שיתנדבו ומה שמחסרין אנו משלימין כיון שראו שהשלימו צבור את הכל שנא' (שמות לו) והמלאכה היתה דים אמרו מעתה מה לנו לעשות הביאו את אבני השוהם והמלואים לאפוד ולחשן לכך התנדבו כאן תחלה.

ויש להבין, הלא התקיימה כוונתם שפיר, שהרי מתחילה רצו להביא את מה שיחסירו העם וכך הוה העם לא הביא את האבני השהם והמלואים והם השלימו.

ונראה שהבאת האבנים הללו מתחילה היתה על מוטלת על הנשיאים משתי סיבות ראשית אי"צ אלא לשנים עשר אבנים בחושן ועוד שתים לאפוד וא"א שכל אחד ואחד מבנ"י יביא את האבנים דאין לדבר סוף, ועוד דהנה בחזקוני (שמות לה, כז) מבואר שכל נשיא ונשיא הביא את האבן ששם שבטו חקוק עליה והוי כשליח של כל השבט לנדב אבן זו עבורם, וז"ל שם את אבני השהם - שתים שהיו לאפוד הביאו כל הנשיאים ביחד לפי ששמות כל השבטים כתובים בהם ואת אבני המלאים - שהיו לחשן הביאו כל אחד אבן אחת לחתום בה שם שבטו וגם שמן המשחה הביאו שהוא קדש הכל עכ"ל, ולהכי אין צריכים העם להביאם

ומבואר שפיר דבאמת מלאכת הנדבה היתה דים ולא נשאר כלום לנשיאים לתרום ומה שנחסרו האבנים אין זה חיסרון דמעיקרא הוטל על הנשאים להביאם.

הנה בבמדב"ר (לג,ח) הובא מדרש זה באופן אחר וז"ל אמרו רבנן אף במן שהיה יורד לישראל היו יורדות בו אבנים טובות ומרגליות, והיו הגדולים שבהן באין ומלקטים אותן והיו גונזין אותן, תדע שכן הוא שנאמר והם הביאו אליו עוד נדבה בבקר בבקר, וכי בבקר היו מביאין בצהרים לא היו מביאין, אלא ממה שהיה המן מוריד להם הביאו, וכן הוא אומר והנשיאים הביאו עכ"ל, מבואר שעוד קודם לציווי התרומה כבר היו אבנים אלו אצל הנשאים עבור החושן והמילואים.

והדברים פשוטים.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים