מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסבר בדברי הט"ז בדברי דוד עה"ת - ותדבר מרים ואהרן וגו'

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

הסבר בדברי הט"ז בדברי דוד עה"ת - ותדבר מרים ואהרן וגו'

הודעהעל ידי א גאליציאנער » א' יוני 07, 2020 2:41 pm

כתב הט"ז בפרשת בהעלותך שעעל"ט בההיא דותדבר מרים ואהרן, שבפסוק מרומזים דעות ב"ש וב"ה ור"ע בסיבות גירושין - גיטין צ'., - הקדיחה תבשילו, מצא אחרת נאה הימנה, וערות דבר ממש - והוא מוסיף אף את דברי רבי יהודא שם שגם מפני השנאה, שנא' ושנא שלח.
והט"ז מפרש את הפסוק כמן חומר לדעת ב"ש ור"ע ור"י, והוא אומר שרמוזים כאן "כל" דעות הנ"ל, ולמעשה דעת ב"ה אינה מפורשת, [אלא אם כן ישנה דרך לפרש שהיא ה"טעם מבחוץ" המובא בסוף הדברים אך אין משמע כן] שמא יוכל מאן דהו ליישב הדברים.
יישר כח למפרע.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דברי הט"ז בדברי דוד עה"ת - יש הסבר או לאו דווקא?

הודעהעל ידי .השוחט » א' יוני 07, 2020 3:00 pm

כמדומה שכוונתו באמת כמו שהצעת.
דהיינו אם אינה נאה ביופי או אינה טובה במעשיה, או אינה אהובה, זה משהו בעצם, וכל זה נשלל.
הקדיחה תבשילו, זה טעם מבחוץ. אירוע חיצוני.
וזה ברור שמשה רבינו, העניו מכל אדם והסבלן וכו', פאר המין האנושי, לא השגיח בדברים של מה בכך שכאלו, אלא אם כן כעין זה, היינו שלא יימשך לעוה"ז לדבוק בה דוקא משום מעלותיה, וזה "הקדיחה תבשילו" ששייך במשה.
ואת זה גם כן שלל כמבואר בדבריו מעיקרא מאי קסבר וכו'.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים