מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אריות בבשן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

אריות בבשן

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 26, 2020 12:02 am

דברים ג, ד וַנִּלְכֹּ֤ד אֶת־כָּל־עָרָיו֙ בָּעֵ֣ת הַהִ֔וא לֹ֤א הָֽיְתָה֙ קִרְיָ֔ה אֲשֶׁ֥ר לֹא־לָקַ֖חְנוּ מֵֽאִתָּ֑ם שִׁשִּׁ֥ים עִיר֙ כָּל־חֶ֣בֶל אַרְגֹּ֔ב מַמְלֶ֥כֶת ע֖וֹג בַּבָּשָֽׁן.

מהו 'חבל ארגוב'? רש"י פירש:
חבל ארגב - מתרגמינן בית פלך טרכונא. וראיתי תרגום ירושלמי במגילת אסתר קורא פלטין טרכונין. למדתי חבל ארגוב הפרכיא, היכל מלך, כלומר שהמלכות נקראת על שמה. וכן את הארגוב דמלכים (מלכים ב' טו, כה) אצל היכל מלך, הרגו פקח בן רמליהו לפקחיה [למדתי שכך נקראת שם ההפרכיא].

פירוש זה מסתייע מלשון הספרי (פרשת בלק פיסקא קלא):
מלכות זו מתגאה ומשתחצת אין לה אלא ארבע מדינות שראויות למלכות ואלו הם אביא ואלכסנדריא וקרטיגני ואנטוכיא ואלו היו להם ששים עיר וכולם ראויות למלכות שנאמר ששים עיר כל חבל ארגוב ממלכת עוג בבשן (דברים ג ד) [ובאו ישראל ועשו מלחמה עמהם ונפלו בידם ונטלו כל מה שלהם וכו'].

ובפירוש רש"י למלכים (שם): את ארגוב ואת האריה - כל ארגוב לשון פלטין החשובין וכל טרכונין בלשון ארמי פלטין החשובין למלכות בארמון הגדול אשר אצל הארגוב: ואת האריה - יש לומר שהיה אריה של זהב עומד באותו ארמון.

בספר קהלת יצחק מביא פירוש מקורי בשם 'הרב המשכיל המפורסם לתהילה' מו"ה בן ציון נ"י משקוד שאמר 'השערה חדשה' על תיבת ארגב, ובהקדם דברי הגמ' בגיטין (נז, ב):
אמר רב יהודה אמר שמואל, ואיתימא רבי אמי, ואמרי לה במתניתא תנא מעשה בד' מאות ילדים וילדות שנשבו לקלון, הרגישו בעצמן למה הן מתבקשים, אמרו אם אנו טובעין בים אנו באין לחיי העולם הבא. דרש להן הגדול שבהן אמר ה' מבשן אשיב אשיב ממצולות ים, מבשן אשיב מבין שיני אריה אשיב, ממצולות ים אלו שטובעין בים.

ובמדרש איכה רבה (א, מה) איתא: מיד האיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם בפסוק הזה.

וכיצד מתפרש 'מבשן' על "מבין שיני אריה", ופירש רש"י: בשן - בין שן נוטריקון.

אולם לכאורה צ"ב, התינח שנרמז כאן 'מבין שיני', אבל היכן נרמז שיני אריות דייקא ולא שיני נחשים ועקרבים או שאר חיות רעות.

וביאר הרב הנ"ל, דהנה זאת ידוע שהעמים הקדמונים היו משתמשים בחיות לצורך מלחמותיהם, והרבה היה נעזרים בהם ונצחו על ידם במלחמה, כמתואר בספר יוסיפון על מלחמת החשמונאים שהיו בחיל אנטיוכוס הרבה פילים, כמו כן נוכל לומר שבממלכת עוג היו מגדלים אריות ונוצחים על ידם במלחמה, כי היו מלמדים ידם לקרב, ולזאת נקרא המקום חבל ארגוב, ר"ל חבל ופלך דגוב אריוותא, ותיבת ארגוב מורכב מב' שמות אריוותא.

ובדבריו שם הרחיב לבאר לפי"ז הפסוק במלכים שהובא לעיל בדברי רש"י, יעו"ש כי ארכו הדברים.

ולפי"ז מבוארים היטב דברי הגמ' 'מבשן אשיב', שאחרי ש"האיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם בפסוק הזה" ודרשו מבין שיני, אזי מסתברא מילתא דקאי על שיני אריות שהיו גדלים ומצויים במקום הזה.

והוסיף הרב הנ"ל לתמוך דבריו מן הפסוק בפרשת וזאת הברכה (לג, כב): וּלְדָ֣ן אָמַ֔ר דָּ֖ן גּ֣וּר אַרְיֵ֑ה יְזַנֵּ֖ק מִן־הַבָּשָֽׁן. הרי דבשן הוא מקום אריות.
ואמנם כן מצינו כבר בדברי הקדמונים שם: יזנק מן הבשן יצא ויטרוף טרף ולפי שבשן מקום אריות וחיות רעות מדמה אותו לאריה.
ובאבן עזרא שם: יזנק - אין לו חבר במקרא, והטעם דמהו בגבורתו לגור אריה כאשר ידלג מהר בשן. ועי' אברבנאל.

וכן את הפס' בזכריה (יא, ב-ג): הֵילִ֙ילוּ֙ אַלּוֹנֵ֣י בָשָׁ֔ן כִּ֥י יָרַ֖ד יַ֥עַר הַבָּצִֽיר: ק֚וֹל יִֽלְלַ֣ת הָרֹעִ֔ים כִּ֥י שֻׁדְּדָ֖ה אַדַּרְתָּ֑ם ק֚וֹל שַׁאֲגַ֣ת כְּפִירִ֔ים כִּ֥י שֻׁדַּ֖ד גְּא֥וֹן הַיַּרְדֵּֽן.
ויתר על אלו, מן הפס' המפורש בשיר השירים (ד, ח): תָּשׁ֣וּרִי׀ מֵרֹ֣אשׁ אֲמָנָ֗ה מֵרֹ֤אשׁ שְׂנִיר֙ וְחֶרְמ֔וֹן מִמְּעֹנ֣וֹת אֲרָי֔וֹת מֵֽהַרְרֵ֖י נְמֵרִֽים. שניר וחרמון סמוכים לממלכת עוג בבשן.

והדברים נפלאים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אריות בבשן

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 26, 2020 12:03 am

ברם, גם לאחר כל האריכות לא נתבאר מה מדמה את אלו שניצולים 'מבין שיני אריות' לאותם שנטבעו במצולות ים, ומה ענין זה לזה.

ונראה בהקדם מה דאיתא במדרש תהילים (מזמור סח) על פסוק זה אָמַ֣ר אֲ֭דֹנָי מִבָּשָׁ֣ן אָשִׁ֑יב אָ֝שִׁ֗יב מִֽמְּצֻל֥וֹת יָֽם, מבשן אשיב. אלו שאכלו אותם חית השדה. אשיב ממצולות ים. אלו שנטבעו במים על קידוש השם.

ויתכן בביאור הדברים לפי מה שכתב מהר"ם חאגיז בשו"ת הלכות קטנות (ח"א סימן קלח) לדון אם תחיית המתים הוא מעשה נסים, או ממדה ששם הבורא יתברך מתחילת הבריאה בטבע, וכתב
"כבר הוכחתי בס' צרור החיים שלי בחלק מות ישרים, שיש תחיה טבעית ונסיית אשר ימות בעתו בתשובה ויקבר כמו שיצירתו טבעית גם תחייתו טבעית, כי כשם שהיה מן העפר כך יציץ מריח מים, וכמו שאמרו חז"ל בסנהדרין דף צא ע"ב מאי דלא הוה הוה, מאי דהוה לא כל שכן, והתחייה השנית היא לאותם אשר לא נתנו לקבורה שצריך לעשות עמהם נס להחיותם, כדכתיב אמר ה' מבשן אשיב וכו', שדרשוהו רז"ל בגיטין על הנטבעים בים, ושאוכלים אותם חיות השדה אותם ודאי צריכין הם לנס יותר גדול.

[וראה בספר ישועות משיחו לאברבנאל ח"ב העיון השלישי פרק יא].

ומעתה נראה (כפי שנרמז בדברי ההלכות קטנות) שזו היתה דאגתם של הני ילדים "אם אנו טובעין בים אנו באין לחיי העולם הבא", דהיינו לא מצד החשש של מאבד עצמו לדעת (כמו שפירשו רבים וטובים), אלא מצד החשש שכיון שנטבעים במים שאין להם סוף ואינם מובאים לקבורה, אזי יותר קשה להם לקום בתחיית המתים, וצריכים נס יותר גדול, וזהו מה שדימו לקדושים אשר בארץ המה שאכלו אותם חיית השדה שאף הם לא ניתנו לקבורה, וכאשר ישיב ד' משיני אריות, ישיב גם ממצולות ים.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2102
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

חבל ארגוב

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' יולי 26, 2020 5:03 pm

ראיתי שי"מ שארגוב הוא שם איש, לכן "חבל ארגוב" הוא הקרקע שנפל לחלקו. כן מצאתי בספר חמדת ימים (שבזי) פעמיים:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 93&hilite=
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 86&hilite=
ויכול להיות שראיתי את זה גם בספרים אחרים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חבל ארגוב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 26, 2020 7:11 pm

ר_חיים_הקטן כתב:ראיתי שי"מ שארגוב הוא שם איש, לכן "חבל ארגוב" הוא הקרקע שנפל לחלקו. כן מצאתי בספר חמדת ימים (שבזי) פעמיים:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 93&hilite=
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 86&hilite=
ויכול להיות שראיתי את זה גם בספרים אחרים.

כן פירש האב"ע באחד מן הפירושים.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אריות בבשן

הודעהעל ידי לענין » א' אוגוסט 02, 2020 10:15 am

ירמיהו פרק מט
(יט) הִ֠נֵּה כְּאַרְיֵ֞ה יַעֲלֶ֨ה מִגְּא֣וֹן הַיַּרְדֵּן֘ אֶל־נְוֵ֣ה אֵיתָן֒ כִּֽי־אַרְגִּ֤יעָה אֲרִיצֶ֨נּוּ מֵֽעָלֶ֔יהָ וּמִ֥י בָח֖וּר אֵלֶ֣יהָ אֶפְקֹ֑ד כִּ֣י מִ֤י כָמ֙וֹנִי֙ וּמִ֣י יֹעִידֶ֔נִּי וּמִי־זֶ֣ה רֹעֶ֔ה אֲשֶׁ֥ר יַעֲמֹ֖ד לְפָנָֽי: ס

ירמיהו פרק נ
(מד) הִ֠נֵּה כְּאַרְיֵ֞ה יַעֲלֶ֨ה מִגְּא֣וֹן הַיַּרְדֵּן֘ אֶל־נְוֵ֣ה אֵיתָן֒ כִּֽי־אַרְגִּ֤עָה ארוצם אֲרִיצֵם֙ מֵֽעָלֶ֔יהָ וּמִ֥י בָח֖וּר אֵלֶ֣יהָ אֶפְקֹ֑ד כִּ֣י מִ֤י כָמ֙וֹנִי֙ וּמִ֣י יוֹעִדֶ֔נִּי וּמִֽי־זֶ֣ה רֹעֶ֔ה אֲשֶׁ֥ר יַעֲמֹ֖ד לְפָנָֽי:

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2102
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: אריות בבשן

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ג' מאי 17, 2022 9:40 am

יש עוד פירושים למילה "ארגב" כאילו היא מורכבת משני שושרשים?

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אריות בבשן

הודעהעל ידי תוכן » ד' מאי 18, 2022 2:11 pm

אחרי המחילה רבה, פירוש זה אין לו שחר. קודם כל, אין כזה דבר ללמד אריה לקחת חלק במלחמה. דבר שני, לא ראינו תיבות שמורכבות משני שרשים כאלה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים