כל המעיין בפ' זו מתקשה מיד במהלך הפסוקים שמשה מוכיח את ישראל על היותם במדבר מ' שנה בצורה של לא ידעו הם ולא אבותיהם על המן על העננים וכ'ו ותורף הדברים למען ענתך לנסתך לדעת...
לכא' מבואר כאן עפ"י הרמב"ן שהיה זה דרגה של ראיית ה' בחוש שלא זכו אפי' האבות.. וכן משמע מעוד מפרשים..
ויש כאן כמה שאלות לעיון
א.הרי ההליכה במדבר נגזרה מחמת חטא המרגלים כמו שכ' להדיא בפ' שלח ודברים א"כ מה כונת הכתוב למען ענתך לנסתך?
ב.האם העינוי הוא עצם המן? הרי זה ההיפך מזה (באב"ע מעיר בזה)
ג.משמע מדברי משה שזה תוכחה כלומר תזכרו מה שעברתם וכל מה שעשה הקב"ה בעבורכם..והרי אין לך טובה גדולה מזו (וכך הק' באוה"ח)
ד.שיוצא באמת לפי דברי הרמב"ן (לענ"ד) שהיה זה שכר והם זכו לראיית ה' מיוחדת ולהבנה שלא על הלחם יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה'...
האם יתכן לומר שבאמת לדור זה בניהם של אלו שמתו במדבר עצם השהות ארבעים שנה שם היה שכר גדול ולא עונש כלל כמו שרגילים לחשוב (ובאמת הרי אין סיבה לעונש עליהם ואולי רק מחמת שהיו עדין קטנים ולא יכלו להכנס מיד וצ"ע)
אשמח למ"מ בענין זה